Elhojar

En hälsosam dos sunt förnuft är på plats här. Hur stor sannolikhet är det att ett litet okänt företag i Finlands skogar plötsligt löst ett problem som några av de största företagen och forskningsinstituten inte löst än efter miljarder satsade och år nedlagda?

Självklart är detta i bästa fall en förfining av redan befintlig teknik eller i sämsta fall en ren och skär bluff.

Givetvis publicerar man inte ett första aprilskämt om man har en produkt det finns tvivel kring samtidigt som man försöker bygga trovärdighet och övertyga en skeptisk marknad.

Det är fullkomligt idiotiskt ur ett marknadsföringsperspektiv.

En hälsosam dos sunt förnuft är på plats här. Hur stor sannolikhet är det att ett litet okänt företag i Finlands skogar plötsligt löst ett problem som några av de största företagen och forskningsinstituten inte löst än efter miljarder satsade och år nedlagda?

Självklart är detta i bästa fall en förfining av redan befintlig teknik eller i sämsta fall en ren och skär bluff.

Givetvis publicerar man inte ett första aprilskämt om man har en produkt det finns tvivel kring samtidigt som man försöker bygga trovärdighet och övertyga en skeptisk marknad.

Det är fullkomligt idiotiskt ur ett marknadsföringsperspektiv.
Det är nog inget batteriföretag som fått så mycket utrymme i media för så liten insats.

Jag undrar om dom menar intervjun den första april där vd'n säger så för att sedan säga "april april" naturligtvis är batteriet på riktigt? 🤔

Vad jag kommer ihåg var det bara antal livscykler man säger är uppskattat i den intervjun.

Jag tror inte hela sanningen är ute ännu... på gott och ont. 😉

En av källorna som electrek har är Finlands största dagstidning som publicerade en artikel om det nu i fredags, inklusive att en polisanmälan gjorts. Förefaller vara ”på riktigt” med andra ord.

Vem kunde ha anat något...

surprised-pikachu.gif

Inte sett, och önskar att det hade förblivit så. Fulare sak får man leta efter.

Kanske jag som är gammaldags, men jag begriper inte vad tjusningen med elhojar är för fem öre. Visst, om man bor i en storstad och är folkskygg så är de väl smidiga att pendla till jobbet med när det är sommar och finväder, men jag hade nog föredragit att åka kollektivt för att slippa rusningstrafik, leta parkering osv. Som hobby/entusiastfordon förstår jag inte alls. Ljudet, lukten och att få växla är hela grejen för mig personligen. En elhoj behöver man väl knappt ens använda bromsarna på gissar jag.

Inte sett, och önskar att det hade förblivit så. Fulare sak får man leta efter.

Kanske jag som är gammaldags, men jag begriper inte vad tjusningen med elhojar är för fem öre. Visst, om man bor i en storstad och är folkskygg så är de väl smidiga att pendla till jobbet med när det är sommar och finväder, men jag hade nog föredragit att åka kollektivt för att slippa rusningstrafik, leta parkering osv. Som hobby/entusiastfordon förstår jag inte alls. Ljudet, lukten och att få växla är hela grejen för mig personligen. En elhoj behöver man väl knappt ens använda bromsarna på gissar jag.
Smaken är delad! Jag tycker den är frän och skulle passa perfekt som komplement! - Underhållsfri, lättvättad och bra mycket roligare än en pendlarskoter. Kul att köra enligt testerna. Men jag tillhör de som både gillar ny o vedertagen teknik, Har haft minst en elbil i hushållet sedan 2013.

Den var inte fruktansvärt ful, förutom 90tals miditower-batteriet och framlysena (som jag ofta tycker är fula på moderna motorcyklar)
Den hade prestanda som en Hornet 500, utom toppfart där den förlorar, och en räckvidd på uppgivna 15 mil?

Och alla nya elfordon laddar på en halvtimme, den här gången var man tvungen att ange mellan 20 och 80% för att det skulle bli en halvtimme, vilket betyder att man bara kan utnyttja 60% av batteriet och således bara får 60% av räckvidden

Den var inte fruktansvärt ful, förutom 90tals miditower-batteriet och framlysena (som jag ofta tycker är fula på moderna motorcyklar)
Den hade prestanda som en Hornet 500, utom toppfart där den förlorar, och en räckvidd på uppgivna 15 mil?

Och alla nya elfordon laddar på en halvtimme, den här gången var man tvungen att ange mellan 20 och 80% för att det skulle bli en halvtimme, vilket betyder att man bara kan utnyttja 60% av batteriet och således bara får 60% av räckvidden
Ja elfordonsmatematik kommer jag aldrig att förstå. Men den verkar rätt bra för man kan få helt olösbara ekvationer att gå ihop, och resultatet är alltid positivt för den som önskar just ett sådant.

Önskar att det fungerade på min ekonomi, om någon har tips på en kurs eller nåt så skicka pm. 😂

Ja elfordonsmatematik kommer jag aldrig att förstå. Men den verkar rätt bra för man kan få helt olösbara ekvationer att gå ihop, och resultatet är alltid positivt för den som önskar just ett sådant.

Önskar att det fungerade på min ekonomi, om någon har tips på en kurs eller nåt så skicka pm. 😂
Just nu påverkas ens ekonomiska matematik positivt av inte köpa en elhoj. Och det säger jag trots att jag ser väldigt positivt på elhojarnas intåg på marknaden.

Visst, om man bor i en storstad och är folkskygg så är de väl smidiga att pendla till jobbet med när det är sommar och finväder, men jag hade nog föredragit att åka kollektivt för att slippa rusningstrafik, leta parkering osv.
Jo, det kan låta skönt att slippa stå i långa bilköer eller att jaga för att hinna få tag i sista p-platsen. Men, har du testat att åka kollektivt i en större stad i rusningstrafik?

Pendlare som trängs som packade sillar, fast stående upp. Folk som trycker sig fram på hållplatser. Ibland har jag ofrivilligt kommit att tänka på slavskeppen som gick över Atlanten när jag stått upp på en buss eller annat fordon, känt lukten av någon som borde tvättat kläderna oftare och försökt hålla mig fast i svängarna. Inte så kul det heller.

Just nu påverkas ens ekonomiska matematik positivt av inte köpa en elhoj. Och det säger jag trots att jag ser väldigt positivt på elhojarnas intåg på marknaden.

Tränar man mycket så kan nog elhojen bli billigast.

Säg att man lägger 200kr/h på bensin och olja, lägg till lite kolvar och lameller så är det väl 300kr/h som man sparar ungefär.

På 100 träningstimmar är vi uppe i 30000 kr och redan här är vi uppe i mängder som börjar handla om elitförare. Och de flesta som tränar på den nivån byter hoj varje år men säg att man kör ytterligare ett år på hojen så är man uppe i 200h och 60000kr.

Så tillkommer värdeminskning på hojarna och sannolikt diverse andra saker man kört sönder.

Och så är jag inte säker på att det är så lätt att träna mycket timmar med en elhoj om man inte har egen bana på sin bakgård. Eller ska köra elverket i depån men då eldar man ju upp större delen av det man kunde ha sparat.

Jag vågar knappt gå in i den här tråden, rädd att jag hittar nåt jag gillar, en elhoj som tilltalar mig till den grad att jag vill köpa.

Lättad och glad att det inte hänt ännu. Min gamla elskoter Ultra-2000 är bortglömd, möjligtvis nån enstaka mardröm om hur den laggade och stannade kalla kvällar mitt på cykelbanan.

... nej, nu ska jag ta ett par djupa andetag ur avgasrören på mina endurohojar här bredvid mig, stärkande och regenererande lukter för att få mig i god vigör.

IMG_7995.JPG

Jag har den (ekonomiska) nackdelen att alltid vilja hoppa på allt som är nytt som "betatestare", givet att produkten verkar OK. Bara jag löser laddningsfrågan (bor i lgh nu) på ett bra sätt så kommer en elhoj komplettera bensinhojen inom kort!

Jag tror att elhojar kommer dyka upp hos de flesta tillverkarna. Användningsområdet blir lite smalare, men för många (inte alla) blir det väldigt många fördelar. Jag tänker så här:

Jag hade en BMW i3, första generationen, mellan 2013 och 2017. Hade möjlighet att ta en via jobbet till en rimlig peng. Den gick 14 mil på sommaren, 10 på vintern. Insåg ju redan innan jag fick den att det fanns "bättre" (bättre räckvidd) elbilar (Tesla), men tyckte de var tråkiga och dyra. BMW:n var tillverkad i kolfiberförstärkt plast och aluminium, hade motorn bak och var pigg och innovativ. Vägde 1200 kilo. Den bilen var tänkt som ren andrabil i hushållet, men det slutade med att den var den vi körde överlägset mest. Den var ENKEL, billig och rolig för den körning vi pysslade med mest. Att den toppade 150 kmh var aldrig något problem, inte för den typ av körning vi utsatte den för. Det är den typ av roll jag inbillar mig att en elhoj kan ha de närmaste åren.

MEN..

För att elhojar ska kunna bli något mer än en nishprodukt så tror jag det är nödvändigt att återförsäljare och tillverkare accepterar att de måste sälja dem på ett annat sätt. Nämligen samma sätt som när elbilarna gjorde intåg på riktigt. Rationellt folk (inte jag) kommer inte acceptera att köpa en elhoj för 160´ och sedan se att året efter kommer en hoj för samma pengar, men med mer prestanda och dubbel räckvidd, med de effekter det har för andrahandsvärdet. Privatleasing, eller annan typ av finansiering där "teknologirisken" i högre grad flyttas över till återförsäljaren. Först då har elhojar en chans hos den bredare massan.

Gissar jag.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...