Elhojar

Jag brukar jämföra med bilar. En mc drar ungefär lika mycket som en liten bil. Kör man normalt är det jäkligt konstigt om en snål elbil är under 1,3 kWh per mil. Min e-up gick att få dit med snålkörning och en snål mc går att köra på 0,3 liter per mil, men då är inte skoj prio ett.

Tja. pusslet läggs bit för bit. 😊
Vikt, mått och densitet kanske kommer nästa måndag?
Batteriet var på 18kWh och man tog in 13kWh på 12 minuter, luftkylt. Not bad.
Men hur långt åker man på 13kWh?
8, 10, 12 mil eller längre?
Blir spännande att se hela pusslet. 👍

1 liter bensin är 10 kWh så 13 kWh motsvarar 1,3 liter bensin, sen har ju elmotorn bättre verkningsgrad så du kan väl multiplicera med 3 eller i bästa fall 5 och då kan vi ändra frågan till hur långt kommer du på 4,0-6,5 liter bensin?

Kör man en moped kan det ju bli hyfsat många mil men har man mycket effekt och kör hårt kan man ju bränna 2 liter milen.

1 liter bensin är 10 kWh så 13 kWh motsvarar 1,3 liter bensin, sen har ju elmotorn bättre verkningsgrad så du kan väl multiplicera med 3 eller i bästa fall 5 och då kan vi ändra frågan till hur långt kommer du på 4,0-6,5 liter bensin?

Kör man en moped kan det ju bli hyfsat många mil men har man mycket effekt och kör hårt kan man ju bränna 2 liter milen.
Min Kia drar ca 1,5 i 90 km/h på sommaren.
Så 1,3 , eller tom lägre, för en betydligt lättare motorcykel kanske inte är omöjligt?
Isf kommer man 10-13 mil på 12 min laddning.
Vilket på intet sätt är fantastiskt men ändå bättre än vad som finns.
Och man kan ladda på alla snabbladdare.
Och då vet vi fortfarande inte hur tungt batteriet är.

Så jag vidhåller att fortsättningen blir spännande. 😊

Så 1,3 , eller tom lägre, för en betydligt lättare motorcykel kanske inte är omöjligt?

Min subaru drar 0.7 på sommaren. Min hoj drar 0.6 när kör lagligt, och närmare 2 när jag kör inspirerat. När jag pendlade till Sötälje från Enköping fick jag tanka hojen varje dag för den var halvvägs genom reserven när jag kom hem på kvällen, tanken var på drygt 18 liter.

Min subaru drar 0.7 på sommaren. Min hoj drar 0.6 när kör lagligt, och närmare 2 när jag kör inspirerat. När jag pendlade till Sötälje från Enköping fick jag tanka hojen varje dag för den var halvvägs genom reserven när jag kom hem på kvällen, tanken var på drygt 18 liter.
Låter som kul! 👍

Motorcyklar har usel strömlinjeformning och drar vanligtvis ungefär lika mycket bränsle som bilar. Vikten saknar betydelse på landsvägen, möjligen i stan att det gör skillnad.

Motorcyklar har usel strömlinjeformning och drar vanligtvis ungefär lika mycket bränsle som bilar. Vikten saknar betydelse på landsvägen, möjligen i stan att det gör skillnad.
Så kan det nog vara. 👍

Edit: tittade på deras påstådda räckvidd på nuvarande modell och hittade detta:
Choose a 20.2 kWh or 33.3 kWh battery pack, delivering up to 217 mi or up to 370 mi of range.
Isf borde 18kWh räcka till strax över 30 mil.
Fast har ingen aning om hur dom kört då?
Det låter lite som mopedfart som någon skrev...

Last edited:
Så kan det nog vara. 👍

Edit: tittade på deras påstådda räckvidd på nuvarande modell och hittade detta:
Choose a 20.2 kWh or 33.3 kWh battery pack, delivering up to 217 mi or up to 370 mi of range.
Isf borde 18kWh räcka till strax över 30 mil.
Fast har ingen aning om hur dom kört då?
Det låter lite som mopedfart som någon skrev...
Numera insomnade Energicas hojar hade ca 20 kWh batteri. I praktiken blev det en räckvidd på mellan 10 och 15 mil i relativt sansat mc-tempo. Att 20 kWh skulle räcka till omkring 35 mil tror jag bara är möjligt om man kör extremt försiktigt och inte överskrider typ 50 km/h.

Two Bit Da Vinci verkar ganska imponerad av laddning i över 5C.

Nu är det snart bara några parametrar kvar.
1. Visa att det är samma produkt i samtliga test
2. Väga batteriet
3. Ladda det några hundratusen gånger
4. Visa att man kan skala upp produktionen

Vad missar jag?

2. Väga batteriet

Vad missar jag?
Leverans av produktionscyklar så någon utomstående får kolla hur det funkar i verkligheten? 🙂

2. Väga batteriet

Vad missar jag?
Det som framförallt efterfrågas i kommentarerna är:
- Energidensitet
- Bevis på laddcykeln 100.000ggr
- Bevis på funktion i kalla temperaturer (kanske inte för MC direkt ;) )

I senaste testet laddar man en hoj i "realtid".

Ja det var ju inte dom siffror dom lovade heller.

Skulle det inte ladda med 11C hela vägen till fullt?
Eller på 5 minuter sa dom väl
Här laddade det från 10% med 5C i 5 minuter till 50% och sedan droppade det av.
Dessutom avbröt man laddningen vid 80% efter 12 minuter, inte vid 100%

Solidstate batterier skulle ju gå att ladda 0-100% och lika fort hela vägen sa dom ju

Det här är siffror som man kan pressa dom bästa Lithum batterierna till, om man inte bryr sig om hur många cykler dom överlever

Batteridensiteten ser ju inte heller bra ut, om den gamla hade 20kWh batteri, och den nya har 18 och upptar samma plats, dom ska tydligen komma med ett större batteri på 33kWh också, men ingen har sett det eller hur stort det blir.

Last edited:
Ja det var ju inte dom siffror dom lovade heller.

Skulle det inte ladda med 11C hela vägen till fullt?
Eller på 5 minuter sa dom väl
Här laddade det från 10% med 5C i 5 minuter till 50% och sedan droppade det av.
Dessutom avbröt man laddningen vid 80% efter 12 minuter, inte vid 100%

Solidstate batterier skulle ju gå att ladda 0-100% och lika fort hela vägen sa dom ju

Det här är siffror som man kan pressa dom bästa Lithum batterierna till, om man inte bryr sig om hur många cykler dom överlever
Jag vet faktiskt inte vad dom lovat.
Personligen vill jag inte säga varken bu eller bä än även om det ser lovande ut.

Om du orkar igenom Two Bit Da Vinci videon så finns en del jämföranden med snabbladdande bilar där.
Han verkar rätt impad av hastigheten inte minst med tanke på luftkylningen.
Men, som sagt, jag vill inte ta ut något i förskott men följer detta med spänning. :)

Jag vet faktiskt inte vad dom lovat.
Personligen vill jag inte säga varken bu eller bä än även om det ser lovande ut.

Om du orkar igenom Two Bit Da Vinci videon så finns en del jämföranden med snabbladdande bilar där.
Han verkar rätt impad av hastigheten inte minst med tanke på luftkylningen.
Men, som sagt, jag vill inte ta ut något i förskott men följer detta med spänning. :)

Jo, det är imponerande siffror för ett Lithiumbatteri, men det kan man få om man trimmar BMS till att ladda batteriet på ett ohälsosamt sätt som drastiskt minskar antalet laddcykler det överlever.

Det är inte riktigt dom siffror som Solidstate batteriern har lovat dom senaste 5 åren, för Solidstate batterier är inget nytt, dom hade bara jävligt kort livslängd/antal cycler tidigare och var därför inte speciellt lämpade för elfordon

Jag hoppas att det inte är en ny version av Rossi´s Cold Fusion-maskin.
Allt som är bättre än nuvarande batteriteknik är ju ett framsteg, jag tror inte på quantum leaps inom något teknikområde.
De gånger det har hävdats har det visat sig att utveckling pågått i det dolda under väldigt lång tid.
Det nu i vår tid man har bråttom att visa framsteg för att attrahera kapital i första hand och leverera konsumentprodukter kommer längre ned på listan.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage