Elhojar

Det är väl tunga batterier som gjorde att elklassen var långsam och tråkig så jag ser det inte som en omöjlighet att depåstopp med batteribyte kunde ha gjort att det blev en racingklass som publiken skulle vara road av att se.

Möjligheterna är ju obegränsade, det kunde tex ha varit tvåhjulsdrivna hojar med 3-400 hk.
I praktiken skulle det väl krävas ett reglemente som hindrar att det blir allt för extremt.
 
Folk tittar ju på Moto2 och Moto3, motoE påstås ju ligga mitt emellan hastighetsmässigt, så det argumentet köper jag inte, och att införa ett moment som gör att förarens/motorcykelns prestation kan åsidosättas av ett långsamt depåstopp gör ju inte motorcykeltävlingen bättre.

Dom får helt enkelt bygga bättre elmotorcyklar så att folk vill titta på skiten
 
Folk tittar ju på Moto2 och Moto3, motoE påstås ju ligga mitt emellan hastighetsmässigt, så det argumentet köper jag inte, och att införa ett moment som gör att förarens/motorcykelns prestation kan åsidosättas av ett långsamt depåstopp gör ju inte motorcykeltävlingen bättre.

Dom får helt enkelt bygga bättre elmotorcyklar så att folk vill titta på skiten

Mitt imellan duger inte, dom måste vara snabbast för att bli intressanta och inget säger att rejsen kommer avgöras i depån, det är bara din killgissning. Depåstopp kan bli väldigt snabba när hojarna är konstruerade för batteribyten. Sen kanske det blir däckbyten när hojarna ändå är inne och klistrigare däck kan också höja hastigheterna på banan.
 
Håller inte med om att mediatäckning har varit 100% jämfört med övriga klasser.
Dessutom noll utveckling av formatet. Absolut att MotoE inte haft så mycket tittare och därmed intäkter, men har Dorna gjort någonting för att göra racen mer intressanta?

Att skylla på Dorna är fel, för Dorna har täckt MotoE precis likadant som alla andra klasser. Varje enskilt träningspass direktsänds i feeden som går ut till TV-bolagen.

Det är TV-bolagen som väljer att inte sända MotoE, antingen på grund av lägre reklamintäkter och / eller mycket mindre intresse för den klassen specifikt från TV-tittarna.

Sedan finns inte heller hur mycket tid som helst under en racehelg för att göra klassen till underhållning med konstgjord andning. Om publiken uppenbart föredrar MotoGP, Moto2 och Moto3 så är det nog inget genidrag att ge MotoE ännu mer tid.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Att skylla på Dorna är fel, för Dorna har täckt MotoE precis likadant som alla andra klasser. Varje enskilt träningspass direktsänds i feeden som går ut till TV-bolagen.

Det är TV-bolagen som väljer att inte sända MotoE, antingen på grund av lägre reklamintäkter och / eller mycket mindre intresse för den klassen specifikt från TV-tittarna.

Sedan finns inte heller hur mycket tid som helst under en racehelg för att göra klassen till underhållning med konstgjord andning. Om publiken uppenbart föredrar MotoGP, Moto2 och Moto3 så är det nog inget genidrag att ge MotoE ännu mer tid.
Jag syftade mer på att åtminstone PROVA förändra racens upplägg för att se om det genererar mer intresse, i och med att intresset varit svalt. Nu är det mer, ”vi gör samma sak hur länge som helst och blir förvånade varför det inte sker någon förändring i intresse så vi lägger ner det”.
 
Jag syftade mer på att åtminstone PROVA förändra racens upplägg för att se om det genererar mer intresse, i och med att intresset varit svalt. Nu är det mer, ”vi gör samma sak hur länge som helst och blir förvånade varför det inte sker någon förändring i intresse så vi lägger ner det”.
Om det är maskinmaterialet som är orsaken till ointresset spelar formatet mindre roll,racingen blir fortfarande lika spännande som att se färg som torkar.
Eller möjligtvis lyssna på färg som torkar i det här fallet...
 
Jag syftade mer på att åtminstone PROVA förändra racens upplägg för att se om det genererar mer intresse, i och med att intresset varit svalt. Nu är det mer, ”vi gör samma sak hur länge som helst och blir förvånade varför det inte sker någon förändring i intresse så vi lägger ner det”.

Dom gör väl exakt samma sak som MotoGP, Moto2 och Moto3, och det finns det intresse för.

Det är möjligt att det kan finnas intresse för jonglerande clowner på monowheels också. tycker du att Dorna har någon skyldighet att prova det också, eller ska han syssla med motorcykelracing?
 
Om det är maskinmaterialet som är orsaken till ointresset spelar formatet mindre roll,racingen blir fortfarande lika spännande som att se färg som torkar.
Eller möjligtvis lyssna på färg som torkar i det här fallet...
Likt tvåtaktsmannen var min tanke att man ändrar hojarna så de blir roligare. Lättare genom mindre batteri samt möjlighet till snabba byten, mer effekt, ett par depåstopp för att kompensera för litet batteri, lite längre race. Tror det hade kunnat vara kul.

Håller med om att det inte är superspänannde som det är just nu.
 

De stora biltillverkarna har alla sagt att de lanserar bilar med solid state-batterier 2026 eller 2027. Rimligen beror det på att de stora batteritillverkarna kommit därhän med utvecklingen att den blir kommersiellt gångbar då.

Ingen revolution kanske men ett steg framåt och som jag förstått det med ett antal egenskaper som gör dem lämpligare än dagens batterier åtminstone i fordon.

Utvecklingen står ju inte still utan den går framåt. :)

Kan enkelt illustreras med att en av de vanligaste elbilarna Tesla Model 3 har gått från en WLTP-räckvidd på 56 mil till 71 mil på fem år. Lika stort och tungt batteri. Och inga revolutioner utan bara utveckling.
Självklart kommer hojarna också att kunna åtnjuta frukterna av utvecklingen.

Därför är åtminstone jag inte ett dugg orolig för att elhojarna inte kommer att kunna ersätta våra nuvarande hojar. Dessutom kommer de att bli mycket snabbare och bättre på alla vis. Inte i alla segment samtidigt men utvecklingen… går framåt.


Med vänlig hälsning,
 
De stora biltillverkarna har alla sagt att de lanserar bilar med solid state-batterier 2026 eller 2027. Rimligen beror det på att de stora batteritillverkarna kommit därhän med utvecklingen att den blir kommersiellt gångbar då.

Väldigt många av dom biltillverkarna lovade bilar med solidstate batterier 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025 också....

Men det är närmare nu än någonsin 🤡

Mercedes, som nyss körde en bil med solidstate batteri 120 mil säger:
Vårt mål är att ta innovationer som denna till serieproduktion innan decenniets slut

Så 2026 eller 2027 är nog bara drömmar
 
Senaste LG M53 cellerna som börjar levereras nu ger 750km WLTP och är 8 kg lättare.

Ja du ser… man hänger inte med.

Och nu verkar Energica ha startat upp igen.


Man kan inte klaga på prestanda och räckvidden börjar bli riktigt hyfsad. Och laddningen snabb. Billigare än både BMW och Ducati…


Med vänlig hälsning,
 
I helgen kikade jag lite närmare på Stark Varg (glömde bort att prova den!) och fick se den live både i teknikbana/slalombacke och ute på grusväg.

Framförallt imponerar gasrespons och kraft, accelerationen på grusslingan i skogen var sanslös! Jag tror att Niklas verkade rätt nöjd med hojen, särskilt när han fick demonstrera backväxeln. :fakta


Motorrad testar den i nya numret och säger såhär översatt till svenska:


Nio musklick räcker för att konfigurera utrustningsalternativen på Stark Varg EX.
Färg: vit. Effekt: 60 hk.
Fjädringsinställning: medel.
Bakbroms: handbroms.
Däck: Pirelli MT 21 Rallycross.
Bromsskivsskydd: ok.
Skydd för bromsok: också ok.
Pris inklusive 299 euro frakt från Spanien till dörren: 13 489 euro. Betalning via banköverföring eller kreditkort. Klart.

Välkommen till en ny värld. Precis som när man köper kläder på nätet är det nu verklighet i motorcykelbranschen – åtminstone hos Stark Future. Företaget i Barcelona trycker inte på reset-knappen. Det här är projektet som elektrifierar offroadvärlden.

Grundaren Anton Wass startade företaget i Spanien med 300 anställda. Stark Future lanserade den första tävlingsdugliga elektriska offroadmotorcykeln. Specifikationerna imponerar: upp till 80 hk, ett batteri på 7,2 kWh och en vikt på 126 kilo placerar Varg i konkurrens med 450-kubikare.

Bevisen finns redan: segern i brittiska Supercrossmästerskapet och vinst i Red Bull Romaniacs.

Men frågorna blir: ”Vem” (körkort), ”Vad” (körkunskaper), och framför allt ”Hur långt” (batteritid).

Styrningen sker via en vattentät styrenhet på styret. Med en skjutreglage väljer man maxeffekt (10–60 hk), motorbroms/återladdning (0–100 %), samt gasrespons. Ingen oro för digitala ovana användare – menyn är enkel.


Styrenhet: styrs via smartphone.
Trots 360 V nominell spänning kan servicearbeten utföras säkert.

En 9 kWh batterikapacitet räcker för A1-körkort (från 16 år). Äldre förare kan använda utökad B196 och köra som på en 125:a.

Körkänslan? Ingen växellåda, ingen koppling, inga vibrationer – bara gas och broms.

Vid start i hala situationer kan man lätt parera med bakbromsen. Den precisa gasresponsen och den tysta gången gör att även nybörjare snabbt kan känna sig trygga.

Erfarna förare uppskattar den snabba responsen, särskilt vid hopp. Jämfört med förbränningsmotorer spinner elmotorn snabbare upp.

Med 126 kg är den något tyngre än en bensindriven 450. Batteriets vikt känns framför allt i långsamma partier. På rakor och i backar känns den dock stabil.

Räckvidd:
• Motocross: ca 50 min
• Enduro specialprov: 1 h 20 min
• Trail: 3 h 15 min

Med full fart på crossbana går batteriet på en timme. På långsamma endurospår upp till tre timmar.


Praktiskt: laddaren (3,3 kW) är integrerad i depåstödet.
7,2 kWh: Batteriet (32 kg) består av 400 celler i magnesiumhölje.
Vattenkylning: motorns kylare sitter väl skyddad i bakramen.

Stark Future hade sålt 10 000 motocrossmodeller fram till september 2024.


Med över tre timmars körtid på singelspår visar Stark sin potential.

Intervju: Rainer Maier (60), försäljningschef på Stark-Händler Leintal Bike GmbH i Heilbronn

Hur kom du på idén att bli återförsäljare?
Jag har kört offroad i många år. Kombinationen av el-offroadhoj och innovationskraften i Stark gav en affärsmöjlighet.

Finns det konflikt med traditionella motorcykelmärken?
Teoretiskt ja, praktiskt nej. Många kunder kommer från cykelvärlden, inte MC-sidan.

Vilka kunder köper Stark?
Ungefär 70 % offroadförare, 30 % fritidsåkare. Dessa kunder kör kanske aldrig en bensindriven sporthoj.

Är smartphone-styrning på styret inte riskabelt?
Vi har inte haft några problem. Styret är robust och systemet fungerar även i hårda förhållanden.

360 V – är det farligt?
Nej, systemet är vattentätt och har skyddscertifikat.

Motorrad – Slutsats
Stark Varg har potential att göra offroadsporten långsiktigt hållbar. Elmotorns ljudlösa framtoning är både för- och nackdel. Men i kombination med enkel styrning, stark prestanda och ny kundbas kan det bli en succé.”


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top