Elhojar

Undrar hur det har gått för Probike/Energica - de har kvar hojar sedan 2020 fram till 2022 (9st) - inga 2023. J-kla rolig hoj att köra, men har inte sett någon på vägarna.
Undrar jag med.

Sjukt rolig att köra. Hade jag bara fått ta ut den ett pass på banan istället för landsvägen när jag var på Gelleråsen där den stod i ett tält hade jag nog haft än mer roligt. ??
 
Undrar jag med.

Sjukt rolig att köra. Hade jag bara fått ta ut den ett pass på banan istället för landsvägen när jag var på Gelleråsen där den stod i ett tält hade jag nog haft än mer roligt. ??
Jag tror att alla som provat den tycker likadant.
Skitrolig att köra, men lika tråkig att äga.
Problematiken med att tanka den gör att den blir i praktiken oanvändbar för många, i alla fall för mig, så det faller helt på det.
 
Jag tror att alla som provat den tycker likadant.
Skitrolig att köra, men lika tråkig att äga.
Problematiken med att tanka den gör att den blir i praktiken oanvändbar för många, i alla fall för mig, så det faller helt på det.
Räckvidden, priset och tankningen är väldigt stora minus.
 
Näe, det är väl inte i sig roligt att företag går på arschlet, men det är kul när verklighetsfrånvända människor som tror att dom vet bättre än alla andra och att just deras lösning är överlägsen får en realitycheck.

Hipstermopeden RGNT var aldrig en motorcykel, klena och tunga navmotorer är inte framtiden och retrofuturism-stuk kan vara rätt, för en liten tweedklädd minoritet, med vaxade pipskägg och krullade mustacher...

Sånt kan man tillverka när man har en stadig bas att stå på redan.

Ska man dra en paralell till bilvärlden så tillverkade Renault tonvis med könlösa Zoe innan dom presenterade Retro R5
VW tillverkar tonvis med andra bilar som kan bära kostnaden för ID-Buzz
Honda insåg att deras lilla söta E skulle sälja minimalt, men dom hade råd med det
 
Synd. Jag hade kunnat tänka mig en RGNT istället för scootern som jobbpendling, men som sagt, lite för kort räckvidd för den pengen. Och då är det ändå för dyr peng.
 
synd, det var ju ett av märkena som hade hojar som inte såg ut som en jävla alien
 
13 950 Euro för den hojen... Som med alla elhojar. 7x för dyr annars hade man varit sugen.
 
Håller med.

Problemet är väl att riskkapitalet drar öronen åt sig nu, och då är det svårt för upstarts som behöver lite mer långsiktiga och uthålliga investerare. Kunde kanske blivit något annars.
Inte en chans med det priset. De hade tuffat på i tio år till med mer kapital men med större och större minus i resultatet.
 
Hehe, tänkte precis skriva ett inlägg om det klippet. Alltså någon som levt med en Zero DSR/X under en säsong och sammanfattning är ungefär att man får kompromissa allt för mycket för att det ska bli en acceptabel hoj att äga. Nu verkar Zeron inte ha den bästa kvaliteten men så länge dagens batteriteknik är den är så är elmotorcyklar svåra att sälja in. Tyvärr.

Jag skulle tro att det kommer dröja närmare tio år innan elmotorcyklar (så som de flesta av oss på sporthoj använder dem) blir ett realistiskt alternativ.
 
Inte alls förvånad att RGNT inte överlevde. Bortsett från konjunktur osv. fick jag känslan av att det var en hoj som skulle sälja väldigt dåligt bland människor som vill köpa just en hoj. I princip de enda som var upphetsade över den var hipsters och andra som varken haft eller någonsin skulle ha för avsikt att köpa hoj, men som mest verkade gilla/dela på sociala medier för att själva framstå som coola.
 
Man kommer att kunna ge arg mellangas vid nedväxling...? *jaghittarutsjälvsmiley*
Kom att tänka på denna, vid ca 10:10 - ”rev limiter” ?

Händer mer på bilsidan.
Jag är inte beredd att betala för en elbil då jag kör för lite för att det ska löna sig, men annars skulle jag inte ha något emot det.
Men en motorcykel? Nej, tror inte det!
 
Ett par reflektioner efter att ha läst kommentarer om RGNT:

* Hur många av de som kommenterat har kört en RGNT? Så att ni vet vad ni talar om? Jag bara undrar.

* Jag tror att många av oss har ett "för svenskt" (eller nordiskt, skandinaviskt) perspektiv. Man skriver om hipsters som vill visa upp sig och tar upp nackdelar som högt pris och begränsad räckvidd.

Jo, så kan det vara. Hos oss är det alltför få som lägger pengar på något som är en mix av praktisk pendel-mc och en snyggt designad life style-produkt. Fredde på Solsidan skulle kunnat ha en sådan. Men det finns inte tillräckligt många som Fredde och de Fredde som finns finner andra sätt att sticka ut. Det saknas inte alternativ för den som vill bli uppmärksammad i trafiken, på jobbet, och av grannarna i Den Dyra Förorten.

Dessutom regnar eller snöar det 180 dagar om året i stora delar av Sverige...

Medan det på kontinenten, i synnerhet söderöver, bör finnas tusentals som mc-pendlar till jobbet som skulle kunna tänka sig el-mc och vill åka något snyggare än en mer traditionell el-mc. Det regnar heller inte på samma sätt i Rom eller Barcelona, så vindruta och väderskydd har låg prioritet.

Alla går heller inte igång på utseendet på t ex BMWs eller Seats elscootrar... Det krävs ganska starkt ego och självkänsla av en traditionell mc-förare att visa upp sig t ex på en elscooter från BMW (fast den är riktigt bra att köra, jag har testat).

Så visst borde det finnas en europeisk marknad för en nischprodukt som RGNT.
 
Ett par reflektioner efter att ha läst kommentarer om RGNT:

* Hur många av de som kommenterat har kört en RGNT? Så att ni vet vad ni talar om? Jag bara undrar.

* Jag tror att många av oss har ett "för svenskt" (eller nordiskt, skandinaviskt) perspektiv. Man skriver om hipsters som vill visa upp sig och tar upp nackdelar som högt pris och begränsad räckvidd.

Jo, så kan det vara. Hos oss är det alltför få som lägger pengar på något som är en mix av praktisk pendel-mc och en snyggt designad life style-produkt. Fredde på Solsidan skulle kunnat ha en sådan. Men det finns inte tillräckligt många som Fredde och de Fredde som finns finner andra sätt att sticka ut. Det saknas inte alternativ för den som vill bli uppmärksammad i trafiken, på jobbet, och av grannarna i Den Dyra Förorten.

Dessutom regnar eller snöar det 180 dagar om året i stora delar av Sverige...

Medan det på kontinenten, i synnerhet söderöver, bör finnas tusentals som mc-pendlar till jobbet som skulle kunna tänka sig el-mc och vill åka något snyggare än en mer traditionell el-mc. Det regnar heller inte på samma sätt i Rom eller Barcelona, så vindruta och väderskydd har låg prioritet.

Alla går heller inte igång på utseendet på t ex BMWs eller Seats elscootrar... Det krävs ganska starkt ego och självkänsla av en traditionell mc-förare att visa upp sig t ex på en elscooter från BMW (fast den är riktigt bra att köra, jag har testat).

Så visst borde det finnas en europeisk marknad för en nischprodukt som RGNT.
Antar att jag är en av de som du titulerar "man" (vilket iofs är korrekt).

Har inte kört RGNT och kan inte uttala mig om hur bra den är som MC, kan mycket väl vara en kanonhoj, men nu sålde den ju inte tillräckligt bra så företaget gick i konkurs.

Inser att hipster-referensen kan trigga en del, men om jag skulle uttrycka det jag skrev i mitt förra inlägg på business-språk istället för forumspråk skulle det vara: RGNT lyckades på kort tid bygga en hype kring såväl produkten som varumärket i sociala medier, men lyckades inte omvandla detta till faktisk försäljning i tillräcklig utsträckning. Detta behöver man inte ha kört hojen för att konstatera.
 
Antar att jag är en av de som du titulerar "man" (vilket iofs är korrekt).

Har inte kört RGNT och kan inte uttala mig om hur bra den är som MC, kan mycket väl vara en kanonhoj, men nu sålde den ju inte tillräckligt bra så företaget gick i konkurs.

Inser att hipster-referensen kan trigga en del, men om jag skulle uttrycka det jag skrev i mitt förra inlägg på business-språk istället för forumspråk skulle det vara: RGNT lyckades på kort tid bygga en hype kring såväl produkten som varumärket i sociala medier, men lyckades inte omvandla detta till faktisk försäljning i tillräcklig utsträckning. Detta behöver man inte ha kört hojen för att konstatera.

Man behöver inte heller ha kört hojen för att förstå att den inte har motor nog att utmana ens en gammal 125a i prestanda och körglädje
 
Back
Top