Elhojar

Metallslangklämman som håller på att skära av kabeln som är lika grov som svingen är en nice touch....
Det där var en bushoj de använt för att slå hastighetsrekord för elhoj på is (ca 150 kmh) så klamman kanske inte är riktigt produktionsenlig. Men de har gjort en hoj (designidé) med halvkåpa som skickats till en mässa i England i dagarna.
 
okej att elmotorcyklar är "framtiden" men måste dom göra dom så förbannat fula :hihi enda som ser normala ut i stort sett är de som påminner om vespor och de från Zero
 
okej att elmotorcyklar är "framtiden" men måste dom göra dom så förbannat fula :hihi enda som ser normala ut i stort sett är de som påminner om vespor och de från Zero

En batterilåda är inte så jävla snygg, inte ens om man sätter kylflänsar på den och låtsas att det är en längsmonterad radfyra med luftkylning.
En elmotor likaså.

Elhojarnas räddning är kåpor som täcker skiten
 
Det bästa med elcross är att dom är tysta så man kan man köra var som helst... :näsblod

Finns några som börjat ta sig olämpliga friheter på sina elhojar.

 
Last edited:
Det bästa med elcross är att dom är tysta så man kan man köra var som helst... :näsblod

Finns några som börjat ta sig olämpliga friheter på sina elhojar.


Japp, det var inte direkt oväntat, då det ju finns idioter även på motorcyklar med förbränningsmotor, men dom har ju kunnat lokaliseras av motorljudet, nu behöver ju inte idioterna vara rädda för det ens.
 
Japp, det var inte direkt oväntat, då det ju finns idioter även på motorcyklar med förbränningsmotor, men dom har ju kunnat lokaliseras av motorljudet, nu behöver ju inte idioterna vara rädda för det ens.

Ja, vad jag förstår av att läsa tråden så verkar de här elcrossarna ha hittat ut till ställen som förarna av CE-drivna hojar undvikit.

Tex MTB-banor, travbanor, elljusspår...

Kanske är det så dom tänker sig kunna skita i andra och göra vad dom vill pga avsaknaden av ljud. Eller så förstår dom inte ens vilka regler som gäller för deras elmoppar.
 
Ja, vad jag förstår av att läsa tråden så verkar de här elcrossarna ha hittat ut till ställen som förarna av CE-drivna hojar undvikit.

Tex MTB-banor, travbanor, elljusspår...

Kanske är det så dom tänker sig kunna skita i andra och göra vad dom vill pga avsaknaden av ljud. Eller så förstår dom inte ens vilka regler som gäller för deras elmoppar.

Här har även ICE hojar hittat ut på sådana ställen, men dom blir ju ofta avslöjade och stoppade tidigt beroende på att dom hörs.

Själv bor jag nära den officiella crossbanan/enduroslingan, så häromkring ser jag inget stort problem, men inne i stan byggdes det en bana för dirt-cyklister och den blir regelbundet sönderkörd
 
Läste om de där med el hojar på Hellas .. Va jag förstår så finns de cyklar med el motor så man kan undra var gränsen ska dras mellan motorcykel som är el driven å cykel med el motor...
 
Läste om de där med el hojar på Hellas .. Va jag förstår så finns de cyklar med el motor så man kan undra var gränsen ska dras mellan motorcykel som är el driven å cykel med el motor...
I lagens mening är det enkelt, en el-cykel får ha en effekt på max 250w. Det ska i övrigt vara en cykel, el-tillskottet ska vara beroende på hur mycket man trampar, dvs det är inte tillåtet med gashandtag.
 
I lagens mening är det enkelt, en el-cykel får ha en effekt på max 250w. Det ska i övrigt vara en cykel, el-tillskottet ska vara beroende på hur mycket man trampar, dvs det är inte tillåtet med gashandtag.

Precis! Men läser man tråden jag länkade till så diskuterar dom beträffande allemansrätten att den beskriver fordon utan motor och då skulle även 250W cyklar trilla bort.
Men det krävs väl prejudikat för att fastställa den saken.
 
Jag tror att det är Cakecyklar. Det är hipstrigt nog att locka korkskallar.

Här är bilder på kakorna som blev anledning till att tråden startades, första inlägget i tråden jag länkade till.

Jag tror det är såna där KAKA Freeride/E-XC dom drar tydligen till sig en hel del korkskallar.


Cake2.jpg
 

Bifogat

  • Cake1.jpg
    Cake1.jpg
    920.3 KB · Visningar: 19
Last edited:
För min egen del skulle jag inte bli förvånad om dessa förare på mtb-banan regelbundet cyklar slingan också vilket bidrog till att det för dessa korkskallar var mtb-banan därför det naturliga valet när dom skaffade sig tvåhjuling med motor.

Det är dit dom hittar och det är lagom avancerad terräng för deras kompetens.

Förresten en intressant lösning med att klippa hål i jeansen för knäskydden.
 
I lagens mening är det enkelt, en el-cykel får ha en effekt på max 250w. Det ska i övrigt vara en cykel, el-tillskottet ska vara beroende på hur mycket man trampar, dvs det är inte tillåtet med gashandtag.

Medveten om att de finns en effekt begränsning enligt lag, men fullt så har el cykeln en motor..
 
Medveten om att de finns en effekt begränsning enligt lag, men fullt så har el cykeln en motor..
ja alltså om du bara ändrar mjukvaran så att cykeln kan skjuta på själv utan att du trampar så är den plötsligt en moped även om den bara har 250w
 
Hela elcykel-sparkcykel reglementet måste göras om från början, det är ett jävla lapptäcke och folk tar sig rätten att tolka lite som dom vill.

Senast var det väl dom som körde sparkcykel på fyllan, och eftersom sparkcyklarna hade effekt över 250W så klassades dom som moped och det blev böter och körkortsindragning.
Dock gick dom ju för fort för att vara Moped (uppmätt 50) och skulle egentligen räknas som motorcykel då?
Då skulle det ha blivit en olovlig körning av en oregistrerad oförsäkrad motorcykel, på fyllan...
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top