Elhojar

Hela elcykel-sparkcykel reglementet måste göras om från början, det är ett jävla lapptäcke och folk tar sig rätten att tolka lite som dom vill.

Senast var det väl dom som körde sparkcykel på fyllan, och eftersom sparkcyklarna hade effekt över 250W så klassades dom som moped och det blev böter och körkortsindragning.
Dock gick dom ju för fort för att vara Moped (uppmätt 50) och skulle egentligen räknas som motorcykel då?
Då skulle det ha blivit en olovlig körning av en oregistrerad oförsäkrad motorcykel, på fyllan...
Just den tolkningen gjorde den ingripande polisen i Södertälje samt åklagare. Men tingsrätten höll inte med.
 
Hela elcykel-sparkcykel reglementet måste göras om från början, det är ett jävla lapptäcke och folk tar sig rätten att tolka lite som dom vill.

Senast var det väl dom som körde sparkcykel på fyllan, och eftersom sparkcyklarna hade effekt över 250W så klassades dom som moped och det blev böter och körkortsindragning.
Dock gick dom ju för fort för att vara Moped (uppmätt 50) och skulle egentligen räknas som motorcykel då?
Då skulle det ha blivit en olovlig körning av en oregistrerad oförsäkrad motorcykel, på fyllan...
rattfylleri generellt sätt är lite skumt, du kan ju bli av med körkortet som du cyklar full. minns även en som satt på en (avstängd) moped och puttade sig fram, då blev han av med kortet eftersom han manövrerade fordonet, hade han lett moppen hade han klarade sig. helt skruvat
 
"Following a string of teasers and press conferences spanning more than a year, Kawasaki have finally released the details on their 125 rivalling electric motorcycle range, which is set to arrive in the UK in October 2023.

The line-up will consist of a naked Z e-1 and faired Ninja e-1, which will sit alongside the firm’s combustion engined £4699 Kawasaki Ninja 125 and £4299 Kawasaki Z125, with both new machines sharing the same brushless electric motor producing a claimed peak power output of 12.1bhp, housed in a trellis frame."


 
…claimed peak power output of 12.1bhp, housed in a trellis frame."[/I]
Vad har en Zero med a1 program?
Runt 15 hästar kontinuerligt och 30 peak har jag för mig. Jag vet vilken jag hade suktat efter.
 
Så en Energica som levererar full effekt i t.ex. 20 sekunder men 10 hästar resten av tiden är ok som A1?
Har du några mera spec om exakt hur de räknar?
Ja, om Energica specificerar märkeffekten till max 11kW (och programmerar controllern därefter antar jag) så är maxeffekten fri.
Kap. 1 §7 tar upp detta även om eventuell standard för att bestämma märkeffekt inte tas upp. Det är ju dock svårt för någon annan än tillverkaren att tala om hur varm motorn får bli…
 
Ja, om Energica specificerar märkeffekten till max 11kW (och programmerar controllern därefter antar jag) så är maxeffekten fri.
Kap. 1 §7 tar upp detta även om eventuell standard för att bestämma märkeffekt inte tas upp. Det är ju dock svårt för någon annan än tillverkaren att tala om hur varm motorn får bli…
Precis. RGNT är A1 men går momentant MYCKET snabbare! Intressant!
 
Och där gick RGNT i putten....

Någon som är förvånad? Inte jag...
 
Och där gick RGNT i putten....

Någon som är förvånad? Inte jag...

Elmotorcyklarna Rgnt går i konkurs. Det framgår av handlingar till Bolagsverket.

Rgnt redovisade en ökad omsättning från 4,9 till 16,8 miljoner kronor förra året. På resultatraden var det fortsatt stora förlustsiffror. Minusresultatet svällde från 33,9 till 55,5 miljoner kronor.




Förvånad? Inte jag heller.

Det finns en intressant parallell att dra till NEVS / SAAB som just blivit sålt. Igen.

Någonstans mellan GM som ägare och Egget eller Mullret som spekulant och ägare in spe gick SVT Västnytt ut med kameran på axeln och frågade "folk på gatan" vem just dom tyckte skulle ta över SAAB Automobile - som jag tror det hette då.

Halvvägs in i högen fick dom fatt i en person ordentligt rotad på bôggda, och med mössan djupt neddragen:

"Jo, de skulle va noen med bra môe pengar."

- Hur menar du?

"Ja, alltså - det krävs allt nåen sum har med rejält möe kapital me sig in i affärn... ...så di har råd att fortsätta tillverka bilar..."
 
Jag tror det var Mr Virgin Branson som sa att ska man bli miljonär i flygbolagsbranchen så ska man börja som miljardär.
Säker lika i elfordonsbranchen.
 
Undrar hur det har gått för Probike/Energica - de har kvar hojar sedan 2020 fram till 2022 (9st) - inga 2023. J-kla rolig hoj att köra, men har inte sett någon på vägarna.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top