Elhojar

Ah just fan! Glömde hela tiden det där lilla med att ta mc körkortet. När man väl tar kortet kommer man såklart vilja ha en bättre hoj än CAKE grejorna till billigare pris.
 
Ja, man
De tuttade väl på med avsikten att få den att brinna? Det står ju en släckare där i förväg.
Man brukar göra det vid demonstration av hur saker brinner.

Oavsett om det är bensinbilar eller elbilar eller motorcyklar, det blir liksom lite mer kontrollerat då.

Det är absolut ingen brist på kinesiska elfordon av alla möjliga slag som fattar eld, men just vid demonstrationer brukar man hjälpa till.
Filmen är gjord för att visa brandförloppet.
 
Smart på en parkering med andra fordon, eller ingick de i demonstrationen.
 

Lite konstigt för elbilen dök ju upp runt 2012 på allvar och nu 10 år senare borde ju batteritekniken gått så fort fram att räckvidden ökat 3x och priset gått ner 2/3. Men ingen verkar vilja ha elbil nu. För dyrt helt enkelt mot vad man får för privatägarna.

Sen snackar ju Aftonbladet bara skit så man ska nog ta detta med en nypa salt men tror ändå det är befogad kritik.
 
Eric Granado slog nytt varvrekord på Ducatis MotoE hoj under testerna där. 1.47.053.
Bara 8 sekunder långsammare än WSBK och 10 efter MotoGP. Ungefär lika snabb som en Aprilia RS125R från 2009....
 
Bra att dom slopade bonusen, den var ju i princip ett rent bidrag till våra grannländer (och bilimportörerna) eftersom dom flesta bilarna exporteras direkt när privatleasingen löpt ut
Ett sanslöst slöseri med allmäna medel
Dessutom sänkte ju Tesla priserna med upp till 150 000 så bonusen gick ju bevisligen direkt i fickan på tillverkarna...
 
Bra att dom slopade bonusen, den var ju i princip ett rent bidrag till våra grannländer (och bilimportörerna) eftersom dom flesta bilarna exporteras direkt när privatleasingen löpt ut
Ett sanslöst slöseri med allmäna medel

Det där var hävdats här och var men stämmer det verkligen?

I så fall borde ju antalet elbilar inte ha ökat alls i Sverige mellan 2019-2022…

”Allmänna medel” får förvisso förstaköparen att ta steget, men det innebär också att andrahandsmarknaden nu borde få tillgång till en rejäl dos begagnade elbilar… vilket av någon anledning precis råkar vara fallet. Finns det kanske en logik här?

En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
 
Dessutom sänkte ju Tesla priserna med upp till 150 000 så bonusen gick ju bevisligen direkt i fickan på tillverkarna...

I alla fall en av dem, som redan innan hade typ 25% marginal på bilarna.

Har inte sett motsvarande sänkningar hos andra märken så det är ganska lätt att tro att Teslas sänkningar (worldwide) inte hade ett dugg med miljöbonusreglerna i Sverige att göra.
 
En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Den billigaste Model S från 2020 ligger på ~600.000 och gått 8500 mil. Tror den är helt ointressant för privatköpare och leasing. De som har råd vill ha nytt och den som ska fynda kommer inte få ihop kalkylen.

Model 3 kommer ha problemet med att familjer oftast vill ha större bilar.

Men men, detta är endast min åsikt som sagt.
 
En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Problemet jag ser med Tesla är att jag får känslan av att man betalar en jäkla massa pengar för att få låna en av Elons leksaker. Bestämmer han sig för att en funktion ska bort så försvinner den. De Tesla 3 som nu är tre år gamla ser dessutom ut att vara monterade av panelgapens vänner och inuti är det inte direkt en känsla av precision man får.

Fast nån elhoj är det ju ändå inte...
 
Det har tidigare grälats om elbilens försäljningsframgångar i ett flertal trådar. Bytte folk till elbil på grund av ekonomiska incitament eller på grund av att elbilen är så mycket bättre än fossilbilen…?

Efter slopade ekonomiska incitament finns svaret. Om man tvivlar på artikeln i skymningspressen så finns det även artiklar från statens officiella politruker:

 
Det där var hävdats här och var men stämmer det verkligen?

I så fall borde ju antalet elbilar inte ha ökat alls i Sverige mellan 2019-2022…

”Allmänna medel” får förvisso förstaköparen att ta steget, men det innebär också att andrahandsmarknaden nu borde få tillgång till en rejäl dos begagnade elbilar… vilket av någon anledning precis råkar vara fallet. Finns det kanske en logik här?

En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Ja, nu när nya bilar inte subventioneras blir det ju fler som överväger begagnat.

Men var är alla ID3-or som borde kommit ut på begagnatmarknaden förra året? Ett tag var dom bland dom vanligaste elbilarna häromkring. Helt plötsligt har dom gått upp i rök.
Eller exporterats..
 
Det är ingen hemlighet att det exporteras begagnade elbilar till ett elbilsälskande grannland.

Tidigare exporterades det fossilbilar dit, då alla bilar var väldigt mycket dyrare där, och var man kreativ med kvittoskrivningen så kunde man tjäna en hacka.

Biltillbehör var också skitdyrt där, en FD granne monterade hela grillen/takräcket full med extraljus och en ny stereo i brädan och en rejäl högtalaruppsättning varje gång han åkte till norge, och hem körde han utan, det betalade bensinen för honom....
 
Det har tidigare grälats om elbilens försäljningsframgångar i ett flertal trådar. Bytte folk till elbil på grund av ekonomiska incitament eller på grund av att elbilen är så mycket bättre än fossilbilen…?

Efter slopade ekonomiska incitament finns svaret. Om man tvivlar på artikeln i skymningspressen så finns det även artiklar från statens officiella politruker:

I hear You, men är inte lika tvärsäker då hela bilmarknaden förefaller tämligen skruvad just nu.

En av mina bröder ska byta tjänstebil och har under nästan ett års tid försökt boka en Ioniq 5. För ett par veckor sedan blev han, av försäljaren, uppmanad att kanske hitta ett annat fabrikat då det tydligen är alldeles omöjligt att få fram en leveranstid för den bilen. Även VW och deras syskon förefaller att fortfarande sitta med långa leveranstider. Det var väl för övrigt en hyfsad anstormning i hallarna innan bonusen drogs tillbaka, det lär ju också spela in.

De två fabrikat jag vet som kan få fram elbilar hyfsat snabbt är väl Tesla och Polestar (lagerbilar inom 1-2 månader)? Det kan säkert finnas någon fler som jag inte känner till, men sensmoralen är att vi nog ska avvakta innan vi drar alltför säkra slutsatser.

Visst är det väl kul med en bonus vid köp men sanningen att säga så är det kanske kombinationen av låga förmånsvärden och driftkostnader som har störst betydelse för ekonomin när det gäller elbil för företag? Och de parametrarna har väl inte förändrats, inte vad jag vet..?

Vad jag vet - är att jag studsade till ordentligt när jag tankade vår dieselhärk härom veckan. Nästan niohundra spänn för under 40 liter drivmedel. DET upplevde jag som dyrt.

Jaja, detta har väl inte mycket att göra med elhojar men kanske ändå förtjänar en postning. Bara för nyansens skull ;)
 
Back
Top