Elhojar

Nu börjar det läcka info om nya Zero SR/S: https://electrek.co/2020/02/19/zero-sr-s-electric-motorcycle-unveiled-aerodynamic-comfort-upgrades/
Jag är kluven på designen, lite för mycket sport-tourer för min smak. Nyllet är liksom lite för stort?
Men var är DC-snabbladdningen!?! :huvet
zero-sr-s-20-01.jpg
 
Nä, 10 mil möjligen i verklig räckvidd är odugligt.
Till stugan har jag 32-35 mil beroende på vägval och det får vara max ett 30 minuters stopp på vägen.
 
Jag hade kunnat tänka mig en sån för pendling på sommarhalvåret, nu när jag snart slipper det dagliga dagis-kuskandet. Men DC-snabbladdningen är däremot ett måste om man ska ta sig en helgrunda med den, så det får nog bli att sätta sig på parkbänken och vänta ännu längre tills det kommer en hoj som matchar mina specar.
 
Tre laddningsmoduler känns lite onödigt, kan dom inte bara sätta in ett vanligt uttag som elbilarna har? Jag behöver både snabbladdning och extrabatteriet så om det är som förut att man måste offra batteri i "tanken" för laddning så är det ett stort no-no.

Sedan känns den lite väl dyr, frågan är vad batteripaketet kostar samt hur mycket dom tar för att det är el/nytt och möjligen premium enligt dom?
 
Tre laddningsmoduler känns lite onödigt, kan dom inte bara sätta in ett vanligt uttag som elbilarna har? Jag behöver både snabbladdning och extrabatteriet så om det är som förut att man måste offra batteri i "tanken" för laddning så är det ett stort no-no.

Sedan känns den lite väl dyr, frågan är vad batteripaketet kostar samt hur mycket dom tar för att det är el/nytt och möjligen premium enligt dom?

Jag har inte kollat in detaljerna, men det där låter som att man kan göra inbyggda laddaren snabbare. En inbyggd laddare tar plats. Ett uttag för DC-laddning tar inte nämnvärd plats. Om det finns som tillval har jag inte orkat kolla upp än.
 
Så när elbilarna snabbladdar så går inte strömmen via en laddare i bilen? Det har jag trott hela tiden. Skulle ju vara guld om man inte behöver släpa med sig en laddare.
 
Med 14,4 kWh batteri är det rimligt att landa på runt 25 -28 mil så länge man inte kör allt för fort. Var får du 10 mil ifrån?
 
Med 14,4 kWh batteri är det rimligt att landa på runt 25 -28 mil så länge man inte kör allt för fort. Var får du 10 mil ifrån?
De säger ju själva att "highway range är 132km" och med avdrag för vanliga räckviddslögner och lite marginal så är det 100km kvar.
 
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.
 
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.

Kinesen verkar ha den där nygamla uppfinningen ”låsningsfria” bromsar som eftermonteras och går att man inte kan låsa bromsarna, kanske pulserar också?

Undrar hur mycket under tjugo tusen den kostar i Kina?
 
Så när elbilarna snabbladdar så går inte strömmen via en laddare i bilen? Det har jag trott hela tiden. Skulle ju vara guld om man inte behöver släpa med sig en laddare.
När man laddar med växelström så går det via den inbyggda laddaren. Snabbladdning medelst likström går mer eller mindre rakt in i batteriet.
 
När man laddar med växelström så går det via den inbyggda laddaren. Snabbladdning medelst likström går mer eller mindre rakt in i batteriet.

Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?
 
Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?
Jo det är såklart kommunikation, oavsett växel- eller likström, för att reglera strömmen. Men med växelström används den på fordonet inbyggda "likriktaren" för att fylla på batteriet.
 
https://www.exesi.se/xtrem/

Detta verkar vara en ny aktör, hittar ingen bakgrundsinfo.
Men med tanke på prislappen i jämförelse med till exempel Zero så är gissningen Kina

Men för den prislappen skulle jag nog kunna tänka mig att ha en som pendlarhoj.

Ser ut som en av alla de kinesiska elhojarna som jag såg på Milanomässan. Oftast biliga skräpkomponenter och dålig finish, även om designen kunde se ok ut på lite avstånd.
 
Jo det är såklart kommunikation, oavsett växel- eller likström, för att reglera strömmen. Men med växelström används den på fordonet inbyggda "likriktaren" för att fylla på batteriet.

Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.
 
Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.
Har dessvärre dålig koll på det tekniska rent specifikt (protokoll etc). Det är en smärre djungel.
Finns en del projekt på nätet, t.ex https://github.com/SmartEVSE/smartevse som jag gissar man kan börja luska i för att bygga en egen laddbox.
Mer om själva kontakten och protokollet kan man nog få ut från t.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector och dess följande länkar.
 
Har du någon information om hur denna kommunikation sker, behöver sådan konkret data eftersom jag håller på att konstruera en elhoj.

Tråkigt att vi bor i Europa då. Har inte sett någon BMS ännu som klarar CCS styrning. CCS använder PWM.

Du kan läsa mer här.

http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_Guide_Combined_Charging_System_V3_1_1.pdf

Orion2 klarar Chademo annars. Men det funkar bara i USA. https://www.orionbms.com/manuals/pdf/chademo_integration.pdf
 
Last edited:
Tråkigt att vi bor i Europa då. Har inte sett någon BMS ännu som klarar CCS styrning. CCS använder PWM.

Du kan läsa mer här.

http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_Guide_Combined_Charging_System_V3_1_1.pdf

Orion2 klarar Chademo annars. Men det funkar bara i USA. https://www.orionbms.com/manuals/pdf/chademo_integration.pdf
Och PWM vill man inte ha eller? Väldigt dålig på det här med laddning. Varför funkar bara Orion2 i USA? Finns ju att beställa rätt fina Orion2 och jag kommer ha plats för 34kWh och all elektronik utan problem. Däremot lär ju hojen väga ca 300kg med det så kanske inte stoppar i så många batterier ändå eller så väntar jag in Solid State.

CHAdeMO finns ju i Sverige och det är ju en standard, borde se likadan ut i USA som här och prestera på samma vis
 
Last edited:
Så laddaren är egentligen bara en likriktare? Det måste ju finnas någon kommunikation, laddboxen måste ju veta vilken spänning och ström den får mata till batterierna...?

Ja det sker massor med kommunikation. Särskilt Chademo.

Inte likriktare. Teslas 125kW snabbladdare består av 12st laddare av samma typ som är inbyggda i bilen. Monterade i snabbladdstationen, inte i bilen, alltså.
 
Back
Top