Elhojar

Eric Buell har startat ett nytt märke för elmotorcyklar: Fuell (Jag kollade, det är inte 1:a April idag)
Först ut en pendlarhoj https://electricmotorcycles.news/er...cles-with-his-new-urban-mobility-brand-fuell/

Vet inte riktigt vad jag tycker om den. Lätt futuristisk samtidigt som jag känner viss kräksmak i munnen..

Kan nog vara sjukt praktisk som pendlardroska i storstäder. 50 liter lastutrymme utan att tvingas ta till korvlådor är rätt imponerande.
Hade varit intressant att prova hur navmotorn påverkar körbarheten.

Ser onekligen ut att kunna vara ett förträffligt alternativ för pendling. Och den är ju snyggare än scootrar. :hihi
 
Eric Buell har startat ett nytt märke för elmotorcyklar: Fuell (Jag kollade, det är inte 1:a April idag)
Först ut en pendlarhoj https://electricmotorcycles.news/er...cles-with-his-new-urban-mobility-brand-fuell/

Vet inte riktigt vad jag tycker om den. Lätt futuristisk samtidigt som jag känner viss kräksmak i munnen..

Kan nog vara sjukt praktisk som pendlardroska i storstäder. 50 liter lastutrymme utan att tvingas ta till korvlådor är rätt imponerande.
Hade varit intressant att prova hur navmotorn påverkar körbarheten.

Rätt coolt utseende iaf. :tummenupp
Undrar hur långt den går? 20-23 mil?
 
Ja fy fan. Hade hellre utsatt mig själv för sodomering medelst rostig rasp än att bli påkommen körandes en gheypulka.. :fakta


Vi såg denna underbart vackra Ljusbåge på mässan. Äkta direktdrivning utan kedja men min känsla för skönhet är nog inte samma som tillverkarens! :tungan
https://rmkvehicles.com/newsfeed/2019/2/13/rmk-unveils-the-e2-at-mp19-motorcycle-fair
Men rulla ner och läs deras Disclamer :tummenupp:yoparty

Däremot tillbringade jag lite mer tid några montrar bort... :rodnar
https://se.kymiring.fi/
 
Vi såg denna underbart vackra Ljusbåge på mässan. Äkta direktdrivning utan kedja men min känsla för skönhet är nog inte samma som tillverkarens! :tungan
https://rmkvehicles.com/newsfeed/2019/2/13/rmk-unveils-the-e2-at-mp19-motorcycle-fair
Men rulla ner och läs deras Disclamer :tummenupp:yoparty

Däremot tillbringade jag lite mer tid några montrar bort... :rodnar
https://se.kymiring.fi/

Den var ju lite annorlunda, får hoppas det går bra för företaget så de kan fortsätta bygga hojar.
Men, jag skulle inte vilja lämna in den på däcksbyte på en medlemåttig däckverkstad. :näsblod
 
Ja fy fan. Hade hellre utsatt mig själv för sodomering medelst rostig rasp än att bli påkommen körandes en gheypulka.. :fakta

Nu tar vi det lite lugnt här. Hela denna tråd handlar om elhojar. Om jag måste välja mellan skotern och elhojen så vet i alla fall jag vilken jag tycker är mest "ghey"...

För övrigt så undrar jag varför snudd på alla elhojstillverkare prioriterar ned funktionen hos bakfjädringen...? Oavsett om vi diskuterar den Energica som skall användas inom MotoE eller något mer innovativt koncept som presenterats i denna tråd så har de ju till synes en icke fungerande bakfjädring...?

Alla moderna sporthojar (med bensinmotor) har någon form av fungerande stötdämparlänkage som efter årtionden av utveckling har hamnat på hyfsat likvärdiga utväxlingar och progressioner, oavsett tillverkare. Men att döma av den detaljinformation jag (tyvärr) har om Energican och att döma av bilder på andra ekipage så är dessa kunskaper som bortblåsta när det gäller elhojar...? Vadan detta...? Jag kan inte tänka mig att samtliga tillverkare av elhojar har kommit till slutsatser som är direkt motsägelsefulla gentemot resten av sporthojsbranschen...? I synnerhet inte då vi allt som oftast talar om ekipage som är rejält mycket tyngre...?

Är detta orsakat av ett packningsproblem för att få plats med elmotor och batterier, eller har nyhetsvärdet i själva elmotorn så mycket större betydelse än kända kunskaper kring fjädringens funktion...?
 
Tror ni det här skulle funka för mc?

Det finns många element i projektet som är högintressanta i regioner där scootrar/småhojar är ett vanligt inslag i stadsbilden. Särskilt i regioner som Beijing där elscootrar redan är riktigt stort.

Rent teoretiskt funkar det naturligtvis på samma sätt på större hojar men med nuvarande batteriteknink blir modulerna antingen stora/tunga eller många vilket gör det hela opraktiskt. Nöjer man sig med prestanda som duger för pendling och är villig att köra 4-6 moduler så skulle det kunna gå.
 
Vi såg denna underbart vackra Ljusbåge på mässan. Äkta direktdrivning utan kedja men min känsla för skönhet är nog inte samma som tillverkarens! :tungan
https://rmkvehicles.com/newsfeed/2019/2/13/rmk-unveils-the-e2-at-mp19-motorcycle-fair
Men rulla ner och läs deras Disclamer :tummenupp:yoparty

Däremot tillbringade jag lite mer tid några montrar bort... :rodnar
https://se.kymiring.fi/

Detta är ju som Dalsland ring.. skillnaden är att i Finland blir det av o i sverige är det omöjligt att genomföra trots att alla tillstånd o tingestar som behövs finns klara o godkända det fattas bara 360 miljoner kronor.

Allt material o tillstånd finns hos Mellerud kommun fritt för vemsomhelst att hämta ut och använda. Till o med flygplats tillståndet med miljö godkännande finns klart.

Mvh
 
Detta är ju som Dalsland ring.. skillnaden är att i Finland blir det av o i sverige är det omöjligt att genomföra trots att alla tillstånd o tingestar som behövs finns klara o godkända det fattas bara 360 miljoner kronor.

Allt material o tillstånd finns hos Mellerud kommun fritt för vemsomhelst att hämta ut och använda. Till o med flygplatstillståndet med miljögodkännande finns klart.

Mvh

Imatra kommun investerade några miljoner € och 2016 körde man igen! Man fick inte bara tillbaka investeringen utan mångdubbelt. Och vinsten var inte bara i pengar, Imatra lever upp under tävlingsveckan.
Tänk om Hedemora kommun kunde göra detsamma. Hedemora och Imatra som vänkommuner som hjälper varandra med tävlingarna. Finska i Hedemora och svenska i Imatra- :tummenupp
Nu kan man ju bara drömma för motortävlingar har historiskt inte varit populärt i Sverige. Och nu med miljömuppar så är det nog kört. Men hur många av vasaloppsåkarna reser miljövänligt? :7peta:7peta

Lite ämnesflykt kanske men här är lite historia från 1986 om "TT-tävlingarna, eller Roadracing som det heter nu". Lite muppig ljudpåläggning men många kända och intressanta gamlingar.

https://www.oppetarkiv.se/video/1217489/hjulens-hjaltar-avsnitt-3-av-8
 
Nu tar vi det lite lugnt här. Hela denna tråd handlar om elhojar. Om jag måste välja mellan skotern och elhojen så vet i alla fall jag vilken jag tycker är mest "ghey"...

För övrigt så undrar jag varför snudd på alla elhojstillverkare prioriterar ned funktionen hos bakfjädringen...? Oavsett om vi diskuterar den Energica som skall användas inom MotoE eller något mer innovativt koncept som presenterats i denna tråd så har de ju till synes en icke fungerande bakfjädring...?

Alla moderna sporthojar (med bensinmotor) har någon form av fungerande stötdämparlänkage som efter årtionden av utveckling har hamnat på hyfsat likvärdiga utväxlingar och progressioner, oavsett tillverkare. Men att döma av den detaljinformation jag (tyvärr) har om Energican och att döma av bilder på andra ekipage så är dessa kunskaper som bortblåsta när det gäller elhojar...? Vadan detta...? Jag kan inte tänka mig att samtliga tillverkare av elhojar har kommit till slutsatser som är direkt motsägelsefulla gentemot resten av sporthojsbranschen...? I synnerhet inte då vi allt som oftast talar om ekipage som är rejält mycket tyngre...?

Är detta orsakat av ett packningsproblem för att få plats med elmotor och batterier, eller har nyhetsvärdet i själva elmotorn så mycket större betydelse än kända kunskaper kring fjädringens funktion...?

Tror det är så enkelt som att en designer får löpa amok för att skapa ett snyggt projekt som kanske kan dra investerare. Om dessa stoppar in pengar kommer man tillsätta nödvändig kompetens som förhoppningsvis genast gör om konstruktionen.

Alla vet ju hur mkt ett koncept ändras från just koncept till massproduktion. Titta bara på indian FTR som ändå höll sig "hyggligt" till originalet.
 
Fast Energica använder väl "de gyllene" fjädringskomponenterna så vad kan rimligen gå fel?

Ironimode off:

Med tanke på hur mycket prylar en elhoj uppenbarligen behöver ha var antagligen ett ordentligt länksystem en enkel prutning för att inte behöva tumma på de saker elhojsspekulanter värdesätter högst, dvs effekt och Ah... :)

En fråga jag ställer mej är hur mycket tillverkaren av fjädringskomponenter deltar i själva konstruktionen, de bör ju sitta på rätt mycket mer erfarenhet än enbart fjäderkonstanter och dämpkarakteristik? :)

Kan nästan kännas som ett självmordsuppdrag att sätta sitt namn på en komponent som pga den övriga konstruktionen inte gör ett särskillt bra jobb?

Screenshot_20190319-202154_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190319-203122_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190319-202954_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Back
Top