Elhojar

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så länge nån med obefintliga benmuskler får känna sig lite duktig är allt ok.
Borde de inte kanske hamna typ som inrikes transporter när de passerar gränsen in till Sverige på något vis?
Då borde iofs utsläppen från utrikes transporter sluta räknas när de passerar gränsen till Sverige på väg ut sas?

Det är är territoriella utsläpp vilket borde relateras till vår geografiska yta och inte alla utsläpp som landet Sverige bidrar till????
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
När det gäller elfordon överlag, som kör på litihum (stavning) så är det en sak som man hör lite av och det är vad effekten av röken i en brand blir.
När det börjar brinna i dessa s k miljövänliga fordon så är det ett par saker som utelämnats, känns det som. Så vitt jag förstår, så är röken inte bara rätt så giftig utan riktigt giftig, släng på vatten, och nu är det fara och färde på riktigt.
De utreder just nu ett par personer som jobbat med litihum och utsatts för rök, de har olika grader av neurologiska skador, så vitt jag förstår. Men när man skickar på vatten på litihum batterier, så blir det en kemisk reaktion, röken går igenom allt, det vill säga tyger, masker, tex de som rökdykare har. Har man utsatts för röken så är det bråttom, 10 minuter typ. Man måste saneras på en gång, sen sjukhus med en jäkla fart. Om inte så börjar litihumet "käka" kalciumet i kroppen och har den processen startat. då är det kört, kort och gott.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När det gäller elfordon överlag, som kör på litihum (stavning) så är det en sak som man hör lite av och det är vad effekten av röken i en brand blir.
När det börjar brinna i dessa s k miljövänliga fordon så är det ett par saker som utelämnats, känns det som. Så vitt jag förstår, så är röken inte bara rätt så giftig utan riktigt giftig, släng på vatten, och nu är det fara och färde på riktigt.
De utreder just nu ett par personer som jobbat med litihum och utsatts för rök, de har olika grader av neurologiska skador, så vitt jag förstår. Men när man skickar på vatten på litihum batterier, så blir det en kemisk reaktion, röken går igenom allt, det vill säga tyger, masker, tex de som rökdykare har. Har man utsatts för röken så är det bråttom, 10 minuter typ. Man måste saneras på en gång, sen sjukhus med en jäkla fart. Om inte så börjar litihumet "käka" kalciumet i kroppen och har den processen startat. då är det kört, kort och gott.
Det är skillnad på litium och litium. Dagens elfordon har litium-jon-teknik.

Se exvis https://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_with_li_ion

The knowledge on the toxicity of burning electrolyte is limited and toxicity can be higher than with regular combustibles. Ventilate the room and vacate area if smoke and gases are present. Gas and smoke in a confined area such as an aircraft, submarine and mine shaft will present a potential health risk.

Det är ju långt ifrån hälsosamt att sniffa i sig sån rök, men med tanke på att elfordon har långt lägre statistik på att börja brinna än fossil-dito så sitter jag mycket hellre i närheten av en packe batterier än en tank soppa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För säkerhets skull så ingår inte utsläppen från de varor vi importerar !
För då hade det ju inte sett så bra ut.
För de politiska partierna.

Det är ju konsumptionen som orsakar utsläppen.
Men att utse konsumenterna / väljarna som de som orsakar utsläppen ger inga välbetalda jobb i politiken.

Det här är första gången jag sett det här i svenska media.
Att ju fler vi är desto sämre mår planeten.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-flygskam-ar-bra-for-klimatet-men-flerbarnsskam-ar-battre/

Jag har hört det tidigare och Hans Rosling tog upp det också men, som sagt, det är inget som man vinner val på!

Vår värld kräver tillväxt med nuvarande ekonomiska system . Att vi då blir fler ökar efterfrågan teoretiskt, och därmed vinsten, men eftersom jorden inte växer blir det ett motståndsförhållande. Borde inte vara svårt att förstå men när vinst bara kan mätas i pengar blir det problem...

Det är billigare att importera från Kina än att tillverka det i Sverige om vi bara mäter värdet i pengar.:fakta
För miljön är det dyrare att transportera från andra sidan jorden men det värdet kan vi inte mäta.
För miljön är det billigare att tillverka miljövänligt i Sverige men vi köper ändå från Kina. :(

Det är inte bara utsläppen i drift som borde räknas utan även tillverkning av den nya produkten och vad skrotningen av den den ersätter kostar.

Hur långt måste en ny bil köras innan man når brytpunkten?
Är brytpunkten olika miljö- eller pengamässigt?
Tänk om det kostar miljön mer att köpa ny kyl istället för att byta listerna?

Nyköpsskam?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En av anledningarna att det är billigare att importera från Kina är att den kinesiska staten subventionerar frakten. Det är därför det kostar 1 krona i frakt från Kina men 50+ spänn för att skicka något inom Sverige. Det är alltså ekonomisk snedvridning åt "fel håll". Hade frakten fått kosta vad det faktiskt kostar, inklusive kostnaden för miljöförstöring hade vi tillverkat mycket mer lokalt.

Den andra anledningen är att arbetskraft är tokbillig i Kina. Med högre grad av automation, och samtidigt sjunkande energi-kostnader med billig förnybar energi så är det enligt min mening oundvikligt att produktionen flyttar hem till gamla Svedala igen. Det blir helt enkelt billigare så.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En av anledningarna att det är billigare att importera från Kina är att den kinesiska staten subventionerar frakten. Det är därför det kostar 1 krona i frakt från Kina men 50+ spänn för att skicka något inom Sverige. Det är alltså ekonomisk snedvridning åt "fel håll". Hade frakten fått kosta vad det faktiskt kostar, inklusive kostnaden för miljöförstöring hade vi tillverkat mycket mer lokalt.

Den andra anledningen är att arbetskraft är tokbillig i Kina. Med högre grad av automation, och samtidigt sjunkande energi-kostnader med billig förnybar energi så är det enligt min mening oundvikligt att produktionen flyttar hem till gamla Svedala igen. Det blir helt enkelt billigare så.

Kina är ju en kapitalistisk kommuniststat där den kommunistiska delen kan sätta det pris man vill utan att "marknaden" behöver vara med. Men även om frakten fått kosta vad det faktiskt kostar så mäter inte "marknaden" miljöförstöring i pengar.

Här har vi bara "marknaden" där vi måste betala vad det kostar i pengar. Särskilt när vi i PostNörds fall även hjälper Danmark att betala överflödiga brevbärares löner... :huvet

Köttindustrin utomlands har inte samma djurhållning som i Sverige, så lokalproducerat och miljömässigt bra med god djurhållning blir dyrare. Om man prissatte miljö och djurskydd skulle vi inte importera särskilt mycket men det tar inte "marknaden" hänsyn till. Det borde åtminstone vara ett krav i skolor och sjukvård att ta miljö- och djurhållningsmässiga hänsyn och inte välja det billigaste i pengar... :(
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kina är ju en kapitalistisk kommuniststat där den kommunistiska delen kan sätta det pris man vill utan att "marknaden" behöver vara med. Men även om frakten fått kosta vad det faktiskt kostar så mäter inte "marknaden" miljöförstöring i pengar.

Här har vi bara "marknaden" där vi måste betala vad det kostar i pengar. Särskilt när vi i PostNörds fall även hjälper Danmark att betala överflödiga brevbärares löner... :huvet

Köttindustrin utomlands har inte samma djurhållning som i Sverige, så lokalproducerat och miljömässigt bra med god djurhållning blir dyrare. Om man prissatte miljö och djurskydd skulle vi inte importera särskilt mycket men det tar inte "marknaden" hänsyn till. Det borde åtminstone vara ett krav i skolor och sjukvård att ta miljö- och djurhållningsmässiga hänsyn och inte välja det billigaste i pengar... :(

NU eru bra bra d-a konstig, bara för att man ställer krav på invånarna/inhemska företagen att producera saker som man säger eller bli för evigt uthängd på sociala medier så behöver man inte köpa det som framställs enligt kraven med motiveringen att det blir för dyrt. :dummer:dummer
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
NU eru bra bra d-a konstig, bara för att man ställer krav på invånarna/inhemska företagen att producera saker som man säger eller bli för evigt uthängd på sociala medier så behöver man inte köpa det som framställs enligt kraven med motiveringen att det blir för dyrt. :dummer:dummer

Nu tänker jag inte säga att du är korkad som inte kan förstå vad jag menar utan du läser nog kanske bara något annat än vad jag skrivit! För min del har jag lite svårt att förstå din meningsbyggnad om flera saker i en jättelång mening som nästan inte tar slut men jag hoppas du inte tycker jag är konstig för det... :krama

Men om man nu i Sverige säger sig värna om miljö och djur och därför skapar regler för att sedan inte se till att våra skattefinansierade skolor och sjukhus köper det miljö- och djurvänliga utan tar det billigaste är hyckleri i min värld. :huvet

Att du som privatperson eller egenföretagare gör andra val är upp till dig.
Skam, vare sig det är flyg- barn- eller någon annan typ av skam, är inte rätt väg framåt. Bättre om vi försöker få majoriteten att vilja göra rätt för miljön istället. Frågan är ju bara vad som är "rätt" för miljön, kort- och långsiktigt men även ekonomiskt.

Det är dyrare att köra motorcykel än åka buss men jag hoppas att jag inte blir för evigt uthängd på sociala medier för att jag fortsätter köra SportHoj.
Jag kommer inte att köpa en Ljusbåge heller... :rodnar
Men inte för att det är för dyrt, eller för att jag är en miljöbov, utan för att det, precis som med tvåtaktare, inte är min typ av hoj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu tänker jag inte säga att du är korkad som inte kan förstå vad jag menar utan du läser nog kanske bara något annat än vad jag skrivit! För min del har jag lite svårt att förstå din meningsbyggnad om flera saker i en jättelång mening som nästan inte tar slut men jag hoppas du inte tycker jag är konstig för det... :krama

Konstig, jag..... :D (Att tänka innan man skriver är ju som att torka sig innan man skiter. A. Anka.) :yoparty
Jag tänkte bara förstärka den "MiljöPsocialistiska" ekonomiska tolkningen som du beskrev i romanen. :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Konstig, jag..... :D (Att tänka innan man skriver är ju som att torka sig innan man skiter. A. Anka.) :yoparty
Jag tänkte bara förstärka den "MiljöPsocialistiska" ekonomiska tolkningen som du beskrev i romanen. :krama

Nja, jag beskrev inte någon sådan tolkning men det hindrar nödvändigtvis inte att dig från förstärka den! Din upplevelse behöver inte vara fel bara för att min upplevelse inte är likadan... :tungan
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu tänker jag inte säga att du är korkad som inte kan förstå vad jag menar utan du läser nog kanske bara något annat än vad jag skrivit! För min del har jag lite svårt att förstå din meningsbyggnad om flera saker i en jättelång mening som nästan inte tar slut men jag hoppas du inte tycker jag är konstig för det... :krama

Men om man nu i Sverige säger sig värna om miljö och djur och därför skapar regler för att sedan inte se till att våra skattefinansierade skolor och sjukhus köper det miljö- och djurvänliga utan tar det billigaste är hyckleri i min värld. :huvet

Att du som privatperson eller egenföretagare gör andra val är upp till dig.
Skam, vare sig det är flyg- barn- eller någon annan typ av skam, är inte rätt väg framåt. Bättre om vi försöker få majoriteten att vilja göra rätt för miljön istället. Frågan är ju bara vad som är "rätt" för miljön, kort- och långsiktigt men även ekonomiskt.

Det är dyrare att köra motorcykel än åka buss men jag hoppas att jag inte blir för evigt uthängd på sociala medier för att jag fortsätter köra SportHoj.
Jag kommer inte att köpa en Ljusbåge heller... :rodnar
Men inte för att det är för dyrt, eller för att jag är en miljöbov, utan för att det, precis som med tvåtaktare, inte är min typ av hoj.
Jag är en rejäl förespråkare för elfordon. Anledning: De är billigare (totalkostnad), mer miljövänliga(livscykel) och roligare (mer hästkraft per krona och snabbare responstid). Jag kommer inte att döma dig. Du gör ett medvetet val.

Det jag personligen ogillar är de som av olika anledningar försöker att snedvrida verkligheten.

Jag liknar det hela vid rökning. Så länge du är väl informerad om vad de negativa effekterna av rökning är och ändå väljer att suga i sig det hela så varsågod! Jag tar mig en cigarr själv ett par ggr om året, men jag kedjeröker inte Gul Blend i limpor per dag..
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En av anledningarna att det är billigare att importera från Kina är att den kinesiska staten subventionerar frakten. Det är därför det kostar 1 krona i frakt från Kina men 50+ spänn för att skicka något inom Sverige.

Kinesiska staten subventionerar inte frakten, det gör "rikare länder" som är med i Universal Postal Union, till exempel Sverige. Av en för mig oförklarlig anledning (korruption?) så anser UPU att Kina är ett utvecklingsland och därför subventionerar vi rika länder frakten från Kina till bland annat Sverige. I slutändan betyder det väl att vi betalar frakten via skattsedeln?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kinesiska staten subventionerar inte frakten, det gör "rikare länder" som är med i Universal Postal Union, till exempel Sverige. Av en för mig oförklarlig anledning (korruption?) så anser UPU att Kina är ett utvecklingsland och därför subventionerar vi rika länder frakten från Kina till bland annat Sverige. I slutändan betyder det väl att vi betalar frakten via skattsedeln?
Rätt och fel. Kinesiska staten subventionerar frakten via China Post. Samtidigt ger Sverige ett markant finansiellt bidrag till Kina för det är ju ett "utvecklingsland".
Två fel blir inte ett rätt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Rätt och fel. Kinesiska staten subventionerar frakten via China Post. Samtidigt ger Sverige ett markant finansiellt bidrag till Kina för det är ju ett "utvecklingsland".
Två fel blir inte ett rätt.

Då det är UPU som avgör vilka länder som får subvention av de rikare medlemsländerna blir det enligt mig mest riktigt att påstå att UPU's rikare medlemsländer är de som subventionerar fraktkostnaderna. Som jag förstått det är tanken att kostnaderna för subventionen egentligen ska täckas genom högre priser på frakten ut från I-länderna. Någonting som inte är möjligt i fallet med Kina och den extrema mängden varor de skickar. Det finansiella bidraget du nämner tror jag kommer i tillägg till kostnaderna relaterade till UPU.

Kanske man bara ska vara glad för att vi kan beställa billiga elcykel-grejer från Kina. Men det känns som vi skjuter oss själva och moder jord i foten för att spara några kronor på kort sikt. För stora internationella företag som kan flytta sin produktion till ett lågkostnadsland med gratis frakt borde det däremot vara väldigt lukrativt.

Känslan 0-100 med Tesla i Lodicrousmode är mycket trevlig. Ser fram emot att på sikt få testa en elektrisk sporthoj :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då det är UPU som avgör vilka länder som får subvention av de rikare medlemsländerna blir det enligt mig mest riktigt att påstå att UPU's rikare medlemsländer är de som subventionerar fraktkostnaderna. Som jag förstått det är tanken att kostnaderna för subventionen egentligen ska täckas genom högre priser på frakten ut från I-länderna. Någonting som inte är möjligt i fallet med Kina och den extrema mängden varor de skickar. Det finansiella bidraget du nämner tror jag kommer i tillägg till kostnaderna relaterade till UPU.

Kanske man bara ska vara glad för att vi kan beställa billiga elcykel-grejer från Kina. Men det känns som vi skjuter oss själva och moder jord i foten för att spara några kronor på kort sikt. För stora internationella företag som kan flytta sin produktion till ett lågkostnadsland med gratis frakt borde det däremot vara väldigt lukrativt.

Känslan 0-100 med Tesla i Lodicrousmode är mycket trevlig. Ser fram emot att på sikt få testa en elektrisk sporthoj :)

WTF! Dra mig baklänges och kalla mig Sally. Du verkar tamigfan ha rätt! Det är inte bara China Post utan resten av världen som är bakom detta, desto mer sjukt!

Tillbaka på banan så behöver jag inte ens ludicrous, räcker med uppgradering motsvarande performance på två hjul för att bli lite inkontinent på två hjul. Ludicrous hade ju fan blivit som 0-100 på under 1s på 2-hjuls-fronten :yoparty
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
WTF! Dra mig baklänges och kalla mig Sally. Du verkar tamigfan ha rätt! Det är inte bara China Post utan resten av världen som är bakom detta, desto mer sjukt!

På den gamla goda tiden när jag bodde i amerikat så var det billigare att skicka julkorten därifrån till Sverige än att skicka dem inom Sverige. Är USA också ett subventionerat u-land?

Ännu en tråd torpedad! :klapp-på-axeln
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
"Det är ju långt ifrån hälsosamt att sniffa i sig sån rök, men med tanke på att elfordon har långt lägre statistik på att börja brinna än fossil-dito så sitter jag mycket hellre i närheten av en packe batterier än en tank soppa. "

Nu är problemet inte att sniffa i sig, denna rök räcker med hudkontakt. Pratade med en rökdykare angående detta för någon vecka sedan och det är en problematik, som jag förstår. Han var kanske inte uppdaterad på att det är numera försumliga skador i den röken. Jag ska dock fördjupa mig med i detta med att prata med folk i den brinnande branschen, inget googlande/wilkipedia skit här inte.
Sen är det en hel del bränder med batteri, det ska man inte heller kasta under mattan. Statistiken lär ändras med tiden. Det tråkiga är att man antagligen kommer mörka en del, liksom man redan gör med annan statistik i dagsläget, detta är bara vad jag tror.
Jag själv vägrar köra el, med tanke på det negativa det för med sig miljömässigt i dagsläget.
Själv så är jag hellre i närheten av soppa som brinner än ett batteri som brinner, alla dagar i veckan.
:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som sagt, det finns en orsak till att MotoE-förarna har blivit tillsagda att helst inte krascha under sina träningspass och sitt race. Man dividerade fram och tillbaka och jag vet inte vad man till slut bestämde, men det var tal om rödflagg och omstart med betydligt förkortat race om en enda förare går omkull. Det lät som att en "vanlig" flaggvakt inte skulle få röra en vurpad hoj och man vill absolut inte ha ett jobbigt saneringsarbete som fördröjer huvudklassernas schema.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som sagt, det finns en orsak till att MotoE-förarna har blivit tillsagda att helst inte krascha under sina träningspass och sitt race. Man dividerade fram och tillbaka och jag vet inte vad man till slut bestämde, men det var tal om rödflagg och omstart med betydligt förkortat race om en enda förare går omkull. Det lät som att en "vanlig" flaggvakt inte skulle få röra en vurpad hoj och man vill absolut inte ha ett jobbigt saneringsarbete som fördröjer huvudklassernas schema.


Moto e måste ju vara ett riktigt sömnpiller?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top