Elhojar

Men tänk så mycket bankörning det kan bli med elhojar! Inga ”grannar” 2mil bort som kan klaga på oväsen iaf....
 
Moto e måste ju vara ett riktigt sömnpiller?
Det får vi väl se snart... Det lär ju inte låta lika mycket ivf. :hihi

Jag har varit på ett antal försäsongstester där MotoE har närvarat, men jag kan inte påstå att jag har ägnat klassen någon större uppmärksamhet då alla måste åka på samma specade hoj med billig gatfjädring som dessutom inte får ändras. Jag är däremot god vän med några som ska åka MotoE och deras intryck är väl ungefär som man kunde förvänta sig genom att bara läsa specen - extremt tunga hojar.

Det enda som egentligen slår en (då MotoE är ute på banan) är hur jävla illa kedjerassel kan låta. Jag är därför långt ifrån säker på att grisbonden vid Åsen eller kärringen vid Torpet skulle sluta klaga om vi alla åker elhojar...
 
Jag har varit på ett antal försäsongstester där MotoE har närvarat, men jag kan inte påstå att jag har ägnat klassen någon större uppmärksamhet då alla måste åka på samma specade hoj med billig gatfjädring som dessutom inte får ändras. Jag är däremot god vän med några som ska åka MotoE och deras intryck är väl ungefär som man kunde förvänta sig genom att bara läsa specen - extremt tunga hojar.

Det enda som egentligen slår en (då MotoE är ute på banan) är hur jävla illa kedjerassel kan låta. Jag är därför långt ifrån säker på att grisbonden vid Åsen eller kärringen vid Torpet skulle sluta klaga om vi alla åker elhojar...

Ja, jag sa från början att det var jävligt trist att de satsade på en enhetsklass med en enda tillverkare istället för en prototypklass. Elhojarna skulle må bra av en prototypklass med lite prestige i.
Det låter ju en del om raksrurna drev i växlar med, varesig det är vinkelväxel eller något annat. Men nog låter det mindre än raka rör.
 
Ja, jag sa från början att det var jävligt trist att de satsade på en enhetsklass med en enda tillverkare istället för en prototypklass. Elhojarna skulle må bra av en prototypklass med lite prestige i.
Det låter ju en del om raksrurna drev i växlar med, varesig det är vinkelväxel eller något annat. Men nog låter det mindre än raka rör.

Racing är ju annars det som driver teknikutvecklingen, så hur har de egentligen tänkt här? Självändamål med samma standardhoj? Inga incitament att göra hojen bättre då dör utvecklingen...

Om någon hittar på ett revolutionerande sätt att göra batterier 500% lättare så är vi andra bara glada...

Ungefär som restriktioner vad gäller bränsleförbrukning eller ljudnivå, det främjar utvecklingen.
 
Racing är ju annars det som driver teknikutvecklingen, så hur har de egentligen tänkt här? Självändamål med samma standardhoj? Inga incitament att göra hojen bättre då dör utvecklingen...

Om någon hittar på ett revolutionerande sätt att göra batterier 500% lättare så är vi andra bara glada...

Ungefär som restriktioner vad gäller bränsleförbrukning eller ljudnivå, det främjar utvecklingen.

Baby steps. Jag som gillar alternativ teknik tycker det är kul ändå och tänker att det bara blir bättre med tiden, även om de hojarna de kör med nu inte är det som lyfter racingen till en ny nivå.
 
Jag har varit på ett antal försäsongstester där MotoE har närvarat, men jag kan inte påstå att jag har ägnat klassen någon större uppmärksamhet då alla måste åka på samma specade hoj med billig gatfjädring som dessutom inte får ändras. Jag är däremot god vän med några som ska åka MotoE och deras intryck är väl ungefär som man kunde förvänta sig genom att bara läsa specen - extremt tunga hojar.

Det enda som egentligen slår en (då MotoE är ute på banan) är hur jävla illa kedjerassel kan låta. Jag är därför långt ifrån säker på att grisbonden vid Åsen eller kärringen vid Torpet skulle sluta klaga om vi alla åker elhojar...

Precis som när rökning förbjöds på krogen och vi fick känna alla mysiga kroppslukter istället.... Fis och svett i en underbar blandning. :D
 
Precis som när rökning förbjöds på krogen och vi fick känna alla mysiga kroppslukter istället.... Fis och svett i en underbar blandning. :D

Jag vet inte vilka syltor du brukade besöka, men jag måste säga att det knappast är besvärande att känna lukten av maten och drycken när man går ut.

Men det är väl samma sorts folk som är emot allt nytt tänker jag...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Jag vet inte vilka syltor du brukade besöka, men jag måste säga att det knappast är besvärande att känna lukten av maten och drycken när man går ut.

Men det är väl samma sorts folk som är emot allt nytt tänker jag...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tror nog han menade mer partyinriktade ställen än restauranger. Känner igen det där med rövstinkande dansklubbar, trots att det var några år sen man höll på med sånt
 
Jag vet inte vilka syltor du brukade besöka, men jag måste säga att det knappast är besvärande att känna lukten av maten och drycken när man går ut.

Men det är väl samma sorts folk som är emot allt nytt tänker jag...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Det värsta ställe jag varit på när det hände var ett rockhak i helsingborg. Det luktade rutten fisk och gammal avslagen öl därinne.
 
Tror nog han menade mer partyinriktade ställen än restauranger. Känner igen det där med rövstinkande dansklubbar, trots att det var några år sen man höll på med sånt
Själv jobbade jag på nattklubb när detta begav sig. Luktade som fan första kvällarna men tog ganska kort tid innan det infördes en lite mer avancerad variant än doftljus i lokalen.
För mig som "icke-rökare" (puffar som sagt tidigare bara på en cigarr då och då) var det tamigfan ett bra beslut för mänskligheten.
 
Själv jobbade jag på nattklubb när detta begav sig. Luktade som fan första kvällarna men tog ganska kort tid innan det infördes en lite mer avancerad variant än doftljus i lokalen.
För mig som "icke-rökare" (puffar som sagt tidigare bara på en cigarr då och då) var det tamigfan ett bra beslut för mänskligheten.
Ja men absolut. Minns att jag faktiskt nästan svimmade av syrebrist i ungdomen, i rökfylld fyllekrog. Innan jag ens hunnit bli full!
 
Racing är ju annars det som driver teknikutvecklingen, så hur har de egentligen tänkt här? Självändamål med samma standardhoj? Inga incitament att göra hojen bättre då dör utvecklingen...

Om någon hittar på ett revolutionerande sätt att göra batterier 500% lättare så är vi andra bara glada...

Ungefär som restriktioner vad gäller bränsleförbrukning eller ljudnivå, det främjar utvecklingen.
Prototyp vore förstås roligare men än så länge är det nog svårt att få ihop ett relevant startfält med elhojar. Racing är dyrt och i stort sett ingen tillverkare tjänar pengar på dom än.
Se bara på startfältet i TT Zero: nästan bara entusiaster som driver team och dessa har troligen inte råd att köra en full säsong.
 
Visst är det så. Att exponera en ren prototypklass för elhojar tillsammans med Moto3, Moto2 och MotoGP är inte nödvändigtvis en bra ide. Kvaliteten på en sådan klass kommer sannolikt att vara ganska låg och ojämn under de första säsongerna och på grund av detta kan man misstänka att racingen inte blir särskilt jämn eller spännande. Alltså stor risk för kontraproduktiv marknadsföring där den stora massan istället får avsmak för elhojar.

Detta är en tydligt bidragande orsak till att man valde det reglemente man till slut valde för MotoE, alltså samma hojar för alla deltagare. Och med det reglementet var det bara Energica som hade en tillräckligt bra produkt samt support för produkten.

Detta format av MotoE är dock inte ristat i granit för all framtid.
 
Last edited:
Eric Buell har startat ett nytt märke för elmotorcyklar: Fuell (Jag kollade, det är inte 1:a April idag)
Först ut en pendlarhoj https://electricmotorcycles.news/er...cles-with-his-new-urban-mobility-brand-fuell/

Vet inte riktigt vad jag tycker om den. Lätt futuristisk samtidigt som jag känner viss kräksmak i munnen..

Kan nog vara sjukt praktisk som pendlardroska i storstäder. 50 liter lastutrymme utan att tvingas ta till korvlådor är rätt imponerande.
Hade varit intressant att prova hur navmotorn påverkar körbarheten.
 
Back
Top