Elhojar

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då har CAKE kastat in handduken då

Perfekt.
Då kan dom kanske lägga ner jakten på kineserna också ?

Screenshot 2024-02-01 170656.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då har CAKE kastat in handduken då

Här skulle jag ha kunnat säga "vad var det jag sa" åt alla som visste bättre än mig förra gången det diskuterades, men jag är inte sån...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Finns det liv kvar i RGNT?
Jag har inte premium så jag ser inte hela artikeln.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns det liv kvar i RGNT?
Jag har inte premium så jag ser inte hela artikeln.


Här finns mer att läsa - på foreignska:

After an absence of more than eighteen months, founder Jonathan Åström has regained control of RGNT Motorcycles, the EV motorbike company he established in 2019. Along with Gideon Schipaanboord, who heads marketing and sales, and Alexander Lewandowski, the CTO and Head of Design, they formed a new company called RGNT Reborn. This company acquired the intellectual property, tooling, and remaining bikes and parts. The trio is now leading the relaunch of the company in a streamlined format, with only a small core team at the forefront.


Ursprungliga grundare/ägare tillbaka i sätet.
Konkursförvaltaren noterade inget intresse för hela verksamheten, och mycket begränsat sug efter delar av den.

Verkar som grundaren tänker sig omstart i mycket tajtare kostym.
Hudömsningskonkurs för att skaka av sig fodringsägare...?

Tydligen inte många som vill skriva om det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det ska väl till ett speciellt kynne för att tro på det igen. Jag kan inte historien om när de klev av så för mig kan det vara ett försök att visa att de egentligen hade en bra idé. Man får väl vara tacksam att man inte är en av de som borde fått betalt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stilride ror hem ytterligare elva millar till de 80 miljoner man redan fått.

Sedan tidigare ska Stilride ha tagit in omkring 80 miljoner kronor i riskkapital. Stilride grundades 2020 av Jonas Nyang och Tue Beijer och ska ha fått över 90 000 intresseanmälningar, trots att de inte påbörjat försäljningsverksamhet ännu.



90.000 intresseanmälningar, minsann!

Men dåså! Bara att tJöra.

Förseriescootrarna skall kosta 170.000 SEK och sättas samman i en "mikrofabrik" vid Nacka Strand.

It fits! På något märkligt sätt hänger det faktiskt ihop. Hela landets idioti koncentrerad till en tämligen begränsad yta. Man vet var man har dom, typ.

Snudd på 100 miljoner uppbådade.
Noll scootrar levererade.

Den nya matematiken.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
90 000 intresseanmälningar 170 000 SEK styck och microfabrik vid Nacka Strand..... :rofl:crash:lol:glömdet

Still.jpg

BMW CE 04 kostar 141 000 SEK Har en räckvidd som är 10 km längre och toppar 20 km/h högre samt finns till salu just nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Den stupade svenska MC-utmanaren Cake förhandlade med det legendariska motorcykelbolaget Harley-Davidson under tiden bolaget kämpade för sin överlevnad.

Elfordonsbolaget Cake gick i konkurs förra veckan, efter nio år och nästan 700 miljoner kronor i intaget riskkapital, merparten via den emission som genomfördes hösten 2021. I peaken värderades bolaget till cirka 2 miljarder kronor.

”Vi befann oss i förhandlingar till det bittra slutet. Vi var nära att nå målet om ett brygglån på 13 miljoner kronor, för att täcka löner och skatter, innan en större runda som fanns runt hörnet, men vi missade med 1-3 miljoner till slut”, skrev han bland annat."





 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
90 000 intresseanmälningar 170 000 SEK styck och microfabrik vid Nacka Strand..... :rofl:crash:lol:glömdet

View attachment 495037

BMW CE 04 kostar 141 000 SEK Har en räckvidd som är 10 km längre och toppar 20 km/h högre samt finns till salu just nu.

De investerare som på riktigt tror på antalet intresseanmälningar förtjänar att bli av med pengar. Alla pengar. Sverige skämmer ut sig i samtliga branscher bortsett från Det Svenska Musikundret..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Den stupade svenska MC-utmanaren Cake förhandlade med det legendariska motorcykelbolaget Harley-Davidson under tiden bolaget kämpade för sin överlevnad.

Elfordonsbolaget Cake gick i konkurs förra veckan, efter nio år och nästan 700 miljoner kronor i intaget riskkapital, merparten via den emission som genomfördes hösten 2021. I peaken värderades bolaget till cirka 2 miljarder kronor.

”Vi befann oss i förhandlingar till det bittra slutet. Vi var nära att nå målet om ett brygglån på 13 miljoner kronor, för att täcka löner och skatter, innan en större runda som fanns runt hörnet, men vi missade med 1-3 miljoner till slut”, skrev han bland annat."





Så planen var att låna ihop pengar så man kunde betala löner tills man kunde låna mer pengar?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fan trot...


Cake kan säljas snabbt – och i hemlighet
Under den vecka som förflutit sedan Cake gick i konkurs har ett 40-tal aktörer visat intresse, enligt konkursförvaltare Jacob Callmander. Får han ett konkret bud, som borgenärerna AMF och SEB accepterar, kan Cake få nya ägare vilken dag som helst.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
90 000 intresseanmälningar 170 000 SEK styck och microfabrik vid Nacka Strand..... :rofl:crash:lol:glömdet

BMW CE 04 kostar 141 000 SEK Har en räckvidd som är 10 km längre och toppar 20 km/h högre samt finns till salu just nu.
Och BMW är dessutom trivsam att köra. Som en vanlig komfortabel storscooter ungefär, fast med eldrift. Jag ställer mig lite tvivlande till att Stilride ger samma komfort. Den ser mer ut som att man kör sittande på en "pall". Helt utsatt för väder och vind. Dessutom har den troligen inget/litet utrymme för förvaring efter vad man kan se på bilden.

Jag vet vad jag hade valt.

(Även om BMWs utseende är udda - fast jag är van vid att tvingas försvara mina val av scootrar - så jag hade nog klarat den matchen också. :) )
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
90 000 intresseanmälningar 170 000 SEK styck och microfabrik vid Nacka Strand..... :rofl:crash:lol:glömdet

View attachment 495037

BMW CE 04 kostar 141 000 SEK Har en räckvidd som är 10 km längre och toppar 20 km/h högre samt finns till salu just nu.
Cool ju! Hade inte köpt en scooter öht och särskilt inte för de pengarna men man måste gilla clean design och de som vågar tänka utanför boxen litegrann. 100 ggr snyggare än en CE 04.
Men frågan är om denna är så väldigt mycket bättre än elektriska småskoters från kina som kostar några få tiotusenlappar. Svårt att se marknaden med det priset men hoppas jag har fel.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så planen var att låna ihop pengar så man kunde betala löner tills man kunde låna mer pengar?


Sounds like a plan!

Påminner så mycket om en intervju i lokalTV med "mannen på gatan" när Mueller och Königsegg båda var på tapeten att ta över SAAB från GM.

Frågan var enkel:
"Vem tycker DU skall få köpa SAAB?

- Aa, det få ju va nån sum har môe pengar.

"Hur menar du?"

- Jo, asså - di måste ha redit med kapital så di har råd att fortsätta tillverka bilar här över tid.

#insikter


Stackars SAAB (resterna av) valsar runt ännu ett varv nu i köp och säljkarusellen.
Man tog upp en mobil jättepress från Belgien för ett tag sedan.
Antar att man pressade de karosser och plåtdelar som stått sedan allt skar ihop.

Tror inte Cake har så mycket av värde att karusellen fortsätter snurra ett fullt decennium.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top