Elhojar

En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
 
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Njae, jämfört med kakan o annat så var väl den där OK.
Men inte för 160 000:-
 
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
B_presentazione-ds19-al-salone-dellauto-di-parigi.jpg

Fransk fordonstradition brukar ju annars innebära egna lösningar OCH tidlös design som både är praktisk och banbrytande. 1900-talets viktigaste industridesign alla kategorier enligt flera internationella listor - i hård konkurrens skall man veta.

Tyvärr saknas förutsättningarna nästan helt idag och ekonomerna styr stenhårt över ingenjörerna; eller om man så vill: opinion trumfar kunskap.

Kul att BMW iaf gör seriösa försök att hitta nya lösningar för motorcyklister och inte bara hipsterersättningar för sparkcyklar.
 
Fransoserna har väl historiskt sett varit innovativa på att tänka lite annorlunda, och mycket bra har ju kommit av det (och säkert en del skit).
Tänker på Panhard, som senare köptes av Citroen, dom gjorde några tekniska innovationer.
För att inte tala om att dom låg bakom Citroen 2CV Sahara, vilken lattjo liten pryl med 4WD på mitten av 60-talet!
Så vi kanske ser tillbaka på den där Motowatten någon gång i framtiden, och säger...jäklar, vilken lattjo liten pryl ?

C_Sahara.jpeg
 
Franska ingenjörer har samma egenhet som de som skapade bilar i Trollhättan. Egensinniga lösningar på ickeexisterande problem.
 
Fransoserna har väl historiskt sett varit innovativa på att tänka lite annorlunda, och mycket bra har ju kommit av det (och säkert en del skit).
Tänker på Panhard, som senare köptes av Citroen, dom gjorde några tekniska innovationer.
För att inte tala om att dom låg bakom Citroen 2CV Sahara, vilken lattjo liten pryl med 4WD på mitten av 60-talet!
Så vi kanske ser tillbaka på den där Motowatten någon gång i framtiden, och säger...jäklar, vilken lattjo liten pryl ?

View attachment 495209
 
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Den mjunigaste omegaramen jag sett. Men har ju spekulerat förut att navstyrning och omegaram antagligen är intressant för en elhoj, eftersom att man får en hel massa val för hur man ska mosa in batterier och en potentiell motor (som de där satte i navet).
Men ja, de hade ju kunnat lägga lite mer tid på att inte göra den så fransk.
 
Last edited:
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
 
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
För vägåka så har det ingen egentlig fördel. Med nabbdäck och ute på geländesäventyr så har det en poäng. Den här hojen ser inte ut att vara gelände, mer elände.
 
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
Vill man ha navmotorer så blir det nog klurigt eller iaf orimligt tungt att få in 25kw i bakhjulet.
Jag ser också en teoretisk fördel med motorbroms på framhjulet men då vill man nog ha kraftigare motorer.
 
Vill man ha navmotorer så blir det nog klurigt eller iaf orimligt tungt att få in 25kw i bakhjulet.
Jag ser också en teoretisk fördel med motorbroms på framhjulet men då vill man nog ha kraftigare motorer.
dålig jämnförelse, jag vet, men har flertalet vänner som har lagliga elcyklar med navmotor på framhjulet och trots att dom är strypta till svenska regler för elycklar så upplever dom att framhjulet slirar om dom trampar på lite för hårt. nu väger ju den här hojen en hel del mer än en cykel så det kanske inte är ett problem men rent spontant känns dubbla motorer som mer vikt än det är värt med tanke på den "lilla" effekten
 
Tyckte inte den såg så illa ut. Liiite för hög i förhållande till längden kanske, och färgsättningen gör nog att tanken förfaller vara oproportionerligt stor. Men def kul tänk. Hade nog inte heller betalat 160 000 för en sån (särskilt med så lite effekt) men tror den hade kunnat bli rätt snygg med små ändringar!
 
dålig jämnförelse, jag vet, men har flertalet vänner som har lagliga elcyklar med navmotor på framhjulet och trots att dom är strypta till svenska regler för elycklar så upplever dom att framhjulet slirar om dom trampar på lite för hårt. nu väger ju den här hojen en hel del mer än en cykel så det kanske inte är ett problem men rent spontant känns dubbla motorer som mer vikt än det är värt med tanke på den "lilla" effekten
Cyklar har väldigt hög andel av vikten på bakhjulet (på de flesta cyklar är sadeln bara någon decimeter framför baxaxeln) jämfört med motorcyklar som i de flesta fall är närmare 50/50 viktfördelning.

Öhlins byggde en tvåhjulsdriven R1a (hydrauliskt driven), och menade att den totala transmissionseffektiviteten var högre för den tvåhjulsdrivna hojen (iaf i vissa situationer) än den bakhjulsdrivna eftersom bakhjulet spann mindre. Bättre stabilitet rakt fram också tydligen. Den hydrauliska motorn hade dock en maxeffekt på 22 kW.

 
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Tvivlar på att man kostnadsoptimerat produkten .....
Tål den regn ?
Har råkat ut för två bilar som inte klarat regn, den ena var en fransk Citroen, vi fick stoppa in fördelaren i en plastkasse för att skydda den från vattensprutet från vänster framhjul.
Den andra var en FIAT , lyckligtvis hyrbil i Sverige ....
 
Denna slaktar ju Stark Varg ! För halva priset 😃
1200Nm på bakhjulet och nån ny magisk kedja som bara behöver smörjas 1gång per år eller vid 800mil

https://www.ohride.se/p/black/View attachment 496576View attachment 496577View attachment 496578
Wow!
Men kedjan behöver ju inte vara magisk tänker jag.
Själv smörjer jag bara en gång per år, när jag ställer bort den för säsongen, och det funkar bra tycker jag.
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
 
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
Maxeffekt 12kW, 3,7kWh batterikapacitet, oreggad och kostar 60k. Jag tror inte den kommer sälja många ex.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top