Elhojar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Njae, jämfört med kakan o annat så var väl den där OK.
Men inte för 160 000:-
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
B_presentazione-ds19-al-salone-dellauto-di-parigi.jpg

Fransk fordonstradition brukar ju annars innebära egna lösningar OCH tidlös design som både är praktisk och banbrytande. 1900-talets viktigaste industridesign alla kategorier enligt flera internationella listor - i hård konkurrens skall man veta.

Tyvärr saknas förutsättningarna nästan helt idag och ekonomerna styr stenhårt över ingenjörerna; eller om man så vill: opinion trumfar kunskap.

Kul att BMW iaf gör seriösa försök att hitta nya lösningar för motorcyklister och inte bara hipsterersättningar för sparkcyklar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fransoserna har väl historiskt sett varit innovativa på att tänka lite annorlunda, och mycket bra har ju kommit av det (och säkert en del skit).
Tänker på Panhard, som senare köptes av Citroen, dom gjorde några tekniska innovationer.
För att inte tala om att dom låg bakom Citroen 2CV Sahara, vilken lattjo liten pryl med 4WD på mitten av 60-talet!
Så vi kanske ser tillbaka på den där Motowatten någon gång i framtiden, och säger...jäklar, vilken lattjo liten pryl ?

C_Sahara.jpeg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Franska ingenjörer har samma egenhet som de som skapade bilar i Trollhättan. Egensinniga lösningar på ickeexisterande problem.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fransoserna har väl historiskt sett varit innovativa på att tänka lite annorlunda, och mycket bra har ju kommit av det (och säkert en del skit).
Tänker på Panhard, som senare köptes av Citroen, dom gjorde några tekniska innovationer.
För att inte tala om att dom låg bakom Citroen 2CV Sahara, vilken lattjo liten pryl med 4WD på mitten av 60-talet!
Så vi kanske ser tillbaka på den där Motowatten någon gång i framtiden, och säger...jäklar, vilken lattjo liten pryl ?

View attachment 495209
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Den mjunigaste omegaramen jag sett. Men har ju spekulerat förut att navstyrning och omegaram antagligen är intressant för en elhoj, eftersom att man får en hel massa val för hur man ska mosa in batterier och en potentiell motor (som de där satte i navet).
Men ja, de hade ju kunnat lägga lite mer tid på att inte göra den så fransk.
 
Last edited:

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
För vägåka så har det ingen egentlig fördel. Med nabbdäck och ute på geländesäventyr så har det en poäng. Den här hojen ser inte ut att vara gelände, mer elände.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
vad är egentligen syftet med två motorer när den har 25kw (motsvarande 125cc) så det är ju inget fartmonster eller banhoj direkt
Vill man ha navmotorer så blir det nog klurigt eller iaf orimligt tungt att få in 25kw i bakhjulet.
Jag ser också en teoretisk fördel med motorbroms på framhjulet men då vill man nog ha kraftigare motorer.
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Vill man ha navmotorer så blir det nog klurigt eller iaf orimligt tungt att få in 25kw i bakhjulet.
Jag ser också en teoretisk fördel med motorbroms på framhjulet men då vill man nog ha kraftigare motorer.
dålig jämnförelse, jag vet, men har flertalet vänner som har lagliga elcyklar med navmotor på framhjulet och trots att dom är strypta till svenska regler för elycklar så upplever dom att framhjulet slirar om dom trampar på lite för hårt. nu väger ju den här hojen en hel del mer än en cykel så det kanske inte är ett problem men rent spontant känns dubbla motorer som mer vikt än det är värt med tanke på den "lilla" effekten
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tyckte inte den såg så illa ut. Liiite för hög i förhållande till längden kanske, och färgsättningen gör nog att tanken förfaller vara oproportionerligt stor. Men def kul tänk. Hade nog inte heller betalat 160 000 för en sån (särskilt med så lite effekt) men tror den hade kunnat bli rätt snygg med små ändringar!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
dålig jämnförelse, jag vet, men har flertalet vänner som har lagliga elcyklar med navmotor på framhjulet och trots att dom är strypta till svenska regler för elycklar så upplever dom att framhjulet slirar om dom trampar på lite för hårt. nu väger ju den här hojen en hel del mer än en cykel så det kanske inte är ett problem men rent spontant känns dubbla motorer som mer vikt än det är värt med tanke på den "lilla" effekten
Cyklar har väldigt hög andel av vikten på bakhjulet (på de flesta cyklar är sadeln bara någon decimeter framför baxaxeln) jämfört med motorcyklar som i de flesta fall är närmare 50/50 viktfördelning.

Öhlins byggde en tvåhjulsdriven R1a (hydrauliskt driven), och menade att den totala transmissionseffektiviteten var högre för den tvåhjulsdrivna hojen (iaf i vissa situationer) än den bakhjulsdrivna eftersom bakhjulet spann mindre. Bättre stabilitet rakt fram också tydligen. Den hydrauliska motorn hade dock en maxeffekt på 22 kW.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En tvåhjulsdriven fransk MC, Motowatt, syns på diverse sidor och enligt fransk tradition har de inte ägnat sig åt industrispionage för att se hur andra har löst olika detaljer utan de har gjort saker enligt eget sinne.

Jag lägger inte upp bilder ifall någon har ätit innan de ser detta.
Tvivlar på att man kostnadsoptimerat produkten .....
Tål den regn ?
Har råkat ut för två bilar som inte klarat regn, den ena var en fransk Citroen, vi fick stoppa in fördelaren i en plastkasse för att skydda den från vattensprutet från vänster framhjul.
Den andra var en FIAT , lyckligtvis hyrbil i Sverige ....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Denna slaktar ju Stark Varg ! För halva priset 😃
1200Nm på bakhjulet och nån ny magisk kedja som bara behöver smörjas 1gång per år eller vid 800mil

https://www.ohride.se/p/black/View attachment 496576View attachment 496577View attachment 496578
Wow!
Men kedjan behöver ju inte vara magisk tänker jag.
Själv smörjer jag bara en gång per år, när jag ställer bort den för säsongen, och det funkar bra tycker jag.
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
Maxeffekt 12kW, 3,7kWh batterikapacitet, oreggad och kostar 60k. Jag tror inte den kommer sälja många ex.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top