Elfel på R1:a. Hjälp!

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Hon vill inte :( Redan i höstas trilskades det. Var tvungen att springa igång. Startknappen är helt död. Övrigt el funkar utan problem.

* Dödarknappen har jag missat en gång, men det gör jag inte om... :)

* Batteriet är helt färskt och alldeles nyladdat.

* Har kollat samtliga säkringar i boxen.

Vad mer? Finns det nåt vettigt felsökningsschema att gå efter???

Slog just på tändningen för första gången och tryckte på start. Då startade ett ljudligt surrande/tickande som började snabbt och sen gick långsammare och långsammare för att till sist upphöra helt. Höll i sig grygt 5 sek. Bränslepumpen?

Kolla så att inte växelgivaren glappar. Har för mig att du inte kan starta den med en växel i? Alternativt kolla stödets givare så att den inte glappar.

/F

Växeln kan du ju testa genom att byta mellan växel och neutral samt ha stödet uppfällt när du prövar att starta.

Jag såg dock just att du kunna springa igång hojen. Då undrar jag om mina förslag är giltiga.....

låter som et fel jag är bekant med...omså är fallet kan jag med en gång säga vad det är.

har du gnista på stiften?? om inte så vet jag vad som är felet.

har du gnista vet jag tyvärr inte..

gå och kolla stiften.....

Larsa_Gasa skrev:
Hon vill inte :( Redan i höstas trilskades det. Var tvungen att springa igång. Startknappen är helt död. Övrigt el funkar utan problem.

Slog just på tändningen för första gången och tryckte på start. Då startade ett ljudligt surrande/tickande som började snabbt och sen gick långsammare och långsammare för att till sist upphöra helt. Höll i sig grygt 5 sek. Bränslepumpen?

Visserligen skriver du att batteriet är nytt & nyladdat, men det låter enligt din beskrivning väldigt mycket som när ett batteri är kasst!
Precis så låter det från ett startrelä som inte riktigt orkar dra som det skall.

Har du krypströmmar (en form av "kortslutning", om än inte tillräckligt för att lösa ut en säkring) när du har tändningen frånslagen så kan detta suga ut strömmen tills du skall starta den igen.
Ungefär som om du har glömt lyset på över natten.

Innan du provar starta nästa gång:
Mät spänningen över batteripolerna.
~12,0-1,4 VDC - är normalt på ett friskt batteri
~11,0-12,0 VDC - prova ladda batteriet igen
<11,0 VDC - stor risk att batteriet är helt kasst

Mät sedan över polerna igen när du har fått igång motorn.
Då skall laddningen generera ~13,5 till 14,5 VDC.

Om laddningen är OK, men du är tveksam över batteriet, så prova att koppla startkablar från en bil.
Startar hojen lätt med startmotorn då, så är det trots allt fel på batteriet (eller problem med krypströmmar).

Freppa skrev:
Växeln kan du ju testa genom att byta mellan växel och neutral samt ha stödet uppfällt när du prövar att starta.

Jag såg dock just att du kunna springa igång hojen. Då undrar jag om mina förslag är giltiga.....

Växel och stöd testat! Tyvärr ingen skillnad.

r1666 skrev:
låter som et fel jag är bekant med...omså är fallet kan jag med en gång säga vad det är.

har du gnista på stiften?? om inte så vet jag vad som är felet.

har du gnista vet jag tyvärr inte..

gå och kolla stiften.....

Låter lovande... Hmm, ingen aning. Hur kollar jag enklast? Har inte tummen mitt i handen bara lite ovan vid att meka.

MEN DET KOMMER GNISTA ELLER?? om den inte tänder ordentligt vet jag nog vad det är för fel :)

Larsa_Gasa skrev:
Låter lovande... Hmm, ingen aning. Hur kollar jag enklast? Har inte tummen mitt i handen bara lite ovan vid att meka.

lyft bort tanken,plocka upp ett stift och sätt tillbaka det i tändhatten,lägg stiftet på minus(BATTERIET)och tryck på start knappen.då ska det komma gnista om det funkar som det ska.kolla genast

Re: Re: Elfel på R1:a. Hjälp!

Magnus_RF900 skrev:
Visserligen skriver du att batteriet är nytt & nyladdat, men det låter enligt din beskrivning väldigt mycket som när ett batteri är kasst!
Precis så låter det från ett startrelä som inte riktigt orkar dra som det skall.

Drog relät ut första gången jag provade då kanske? För det ljudet har jag bara hört en gång. Knäpptyst de andra gångerna.

Har du krypströmmar (en form av "kortslutning", om än inte tillräckligt för att lösa ut en säkring) när du har tändningen frånslagen så kan detta suga ut strömmen tills du skall starta den igen.
Ungefär som om du har glömt lyset på över natten.

Innan du provar starta nästa gång:
Mät spänningen över batteripolerna.
~12,0-1,4 VDC - är normalt på ett friskt batteri
~11,0-12,0 VDC - prova ladda batteriet igen
<11,0 VDC - stor risk att batteriet är helt kasst

Mät sedan över polerna igen när du har fått igång motorn.
Då skall laddningen generera ~13,5 till 14,5 VDC.

Dags att köpa mätinstrument från Biltema mao... Vad är "VDC" för enhet?

Om laddningen är OK, men du är tveksam över batteriet, så prova att koppla startkablar från en bil.
Startar hojen lätt med startmotorn då, så är det trots allt fel på batteriet (eller problem med krypströmmar).

Ingen risk med det? För mkt ström? Eftersom bilar och hojar har olika laddare så...

Re: Re: Re: Elfel på R1:a. Hjälp!

Larsa_Gasa skrev:
Drog relät ut första gången jag provade då kanske? För det ljudet har jag bara hört en gång. Knäpptyst de andra gångerna.

Nej nej, det du hörde var soppapumpen som jobbade, eftersom den redan pumpat fram tillräckligt med bensin utan att du vart ut o gasat så låter den inte så igen!

Re: Re: Re: Re: Elfel på R1:a. Hjälp!

Suomalainen skrev:
Nej nej, det du hörde var soppapumpen som jobbade, eftersom den redan pumpat fram tillräckligt med bensin utan att du vart ut o gasat så låter den inte så igen!

Det var det jag misstänkte från början...

Larsa_Gasa skrev:

& det är inte nå fel på start knappen......... Men det har du säkert redan kollat........

men för fan :skrämd !! kolla stiften först-...det är ju basic :)

låter precis som det felet jag hade på min 00a,om det är det,kostar det pengar ca 700.

R1666, varför inte bara ta och berätta vad det är, oavsett om det är det specifika felet han har? Alltid bra för sökfunktionen här på forumet....

:D he he lung bara freppa,ville först bara vet om det finns gnista! för om det finns det är min hjälp till ingen nytta! :)

det finns på rettan en Pickup som styr tändningen,hände på min och det låter onekligen som om det skulle kunna vara den,förutsatt att det inte kommer gnista

superlätt att byta själv,istället för verkstad då 1000lapparna flyger.bara några skruvar och lossa en kontakt :) minstartade direkt när jag bytte pickuppen

Suomalainen skrev:

Jag tror fortfarande att det beror på för klen startspänning, av två anledningar:

1. Nu vet jag inte riktigt hur soppapumpen beter sig på en R1, men varför skulle den inte starta igen efter tändningen varit avslagen ?
Det finns väl knappast någon form av "overkill" elektronik som håller reda på hur mycket soppa det finns i förgasarna, eller hur lång tid sedan pumpen snurrade. Då skulle det ju t.ex. balla ut ifall man dränerar förgasarna vid service arbeten.
2. Om det var pumpen som hördes, borde man ju ändå höra startmotorn jobba, vilket den då inte gjorde.

Tändningen är det ju inte heller fel på, för då skulle den ju inte alls gå att starta.

Möjligen kan det vara kontaktfel på någon kabel till startreläet, om än det nog är lite långsökt.

Var försiktig med att ladda mcbatteri med bilbatteri-laddare, då laddarna för bilbatteri kan ge så hög effekt att mcbatteriet kan ta skada.
Lagom laddström är 0,5A (Ampere).

VDC = Volt DC = Likspänning
(framgår även på inställningarna på ett mätinstrument)

Har du ingen bekant eller granne som har ett mätinstrument ?
Kanske först låna ett sådant, om du nu inte alls är hemma på att mäta spänning och ström.
Kanske också lyckas övertala dem att hjälpa dig mäta ?

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back