Elfel på R1:a. Hjälp!

YZF-1000-R1 skrev:
Måste bara fråga om den drar runt motorn på starmotorn?....

1: Testa startkablar till en bil å se om den drar runt motorn.
Det är gjort. Nej det hjälper inte.

2:Om inte kanske du har ett jordfel mellan batteri å chassit.

3.Testa jordningen mellan batteri å chassit med hjälp utav en startkabel mellan batteriet´s - pol till en bra jordpunkt på ramen lr på motorn så vet du om du har jordfel..

Hmm, inte så hemma på sånt här... En kabel mellan (-) och chassi och sen? Hur vet jag om det är jordfel eller ej?

4:Om inte detta funkar så kan du bygla förbi alla starknappar å relä´n med å koppla en kabel från batteriet´s + pol till den klena kabel´n på starmotorn, den ska då dra på starten oavsett om tändningen är av lr på.

Ok, får gräva mig ner och testa det imorgon. Tack för tipset!

5:Om inte startmortorn går då har du felet i den å går den så är det endera relä´t lr knappen.
 
Hmm, inte så hemma på sånt här... En kabel mellan (-) och chassi och sen? Hur vet jag om det är jordfel eller ej?
.........................................................................................................


Sätt ena änden av starkabel´n på (-) på mc batteriet å den andra änden till någon bra jordpunkt på motorn.

Skulle den då dra runt på startmotorn så har du ett jordfel mellan batteriet&motorn.
 
Ta å prova så här....

Bort med tanken... hitta startmotorn.... Ta minus kabeln från ett bilbatteri å sätt den på motorn nå´nstans... hitta kabeln som går in i starmotorn.... vik undan gummihöljet..... nudda kontakten med pluskabeln från bilbatteriet.... OBS HA INTE NÅGON VÄXEL I!!!!!!!!! du behöver inte ha tändning på.... snurrar startmotorn????

Om den snurrar.... Sätt kabeln på den sida som går till starmotorn på startrelät.... Snurrar start motorn????

Om den snurrar nu så bör du kolla att start reläet får en plus matning från startknappen... Leta reda på den tunna kabeln på reläet... ta loss den... Mät mellan minus på batteriet å kontakten med en multimeter.... finns det ingen mätare ta en 12 Volts lampa å kolla med.... lyser den när du trycker på knappen....

Kolla dom här sakerna å svara på dom blir det nej någonstans så ska jag förklara vad som är fel... Blir det ja på alla så kommer mera frågor från mig....

Mvh Mathias
 
MaPe skrev:
Ta å prova så här....

Bort med tanken... hitta startmotorn.... Ta minus kabeln från ett bilbatteri å sätt den på motorn nå´nstans... hitta kabeln som går in i starmotorn.... vik undan gummihöljet..... nudda kontakten med pluskabeln från bilbatteriet.... OBS HA INTE NÅGON VÄXEL I!!!!!!!!! du behöver inte ha tändning på.... snurrar startmotorn????

Om den snurrar.... Sätt kabeln på den sida som går till starmotorn på startrelät.... Snurrar start motorn????

Om den snurrar nu så bör du kolla att start reläet får en plus matning från startknappen... Leta reda på den tunna kabeln på reläet... ta loss den... Mät mellan minus på batteriet å kontakten med en multimeter.... finns det ingen mätare ta en 12 Volts lampa å kolla med.... lyser den när du trycker på knappen....

Kolla dom här sakerna å svara på dom blir det nej någonstans så ska jag förklara vad som är fel... Blir det ja på alla så kommer mera frågor från mig....

Mvh Mathias

BRA SVAR MaPe :tummenupp

Blev själv lite konfunderad nu, då jag trodde att hojen fortfarande gick att springa igång fortfarande.
Hur som helst, startmotorn går inte runt med test av startknappen (även om det samtidigt också kan vara något med tändningen).
Men, men - vi får väl se vad resultatet blir efter att MaPe:s tips har kollats.
 
Apropå tråden om stavfel....

Såg idag att jag hade ett å annat stavfel i mitt inlägg från igår.... men jag hade kommit hem från att lämnat lite lameller till Ambulans... eller så skriver jag inte bättre...
Hoppas att han förstår hur han ska göra...

Mathias
 
Kanske det här kan hjälpa till...

.
 

Bifogat

  • electric start system r1_1.gif
    electric start system r1_1.gif
    22.1 KB · Visningar: 159
.
 

Bifogat

  • electric start system r1_2.gif
    electric start system r1_2.gif
    23 KB · Visningar: 119
Last edited:
Forts

Forts.
 

Bifogat

  • electric start system r1_3.gif
    electric start system r1_3.gif
    23.1 KB · Visningar: 115
Forts..
 

Bifogat

  • electric-start-system-r1_4.gif
    electric-start-system-r1_4.gif
    21.7 KB · Visningar: 111
Forts...
 

Bifogat

  • electric-start-system-r1_5.gif
    electric-start-system-r1_5.gif
    8.5 KB · Visningar: 107
MaPe skrev:
Ta å prova så här....

Bort med tanken... hitta startmotorn.... Ta minus kabeln från ett bilbatteri å sätt den på motorn nå´nstans... hitta kabeln som går in i starmotorn.... vik undan gummihöljet..... nudda kontakten med pluskabeln från bilbatteriet.... OBS HA INTE NÅGON VÄXEL I!!!!!!!!! du behöver inte ha tändning på.... snurrar startmotorn????

Ja.

Om den snurrar.... Sätt kabeln på den sida som går till starmotorn på startrelät.... Snurrar start motorn????
(dvs efter reläet, strömmen inte genom reläet)Ja. Kör jag genom reläet snurrar den inte.

Om den snurrar nu så bör du kolla att start reläet får en plus matning från startknappen... Leta reda på den tunna kabeln på reläet... ta loss den... Mät mellan minus på batteriet å kontakten med en multimeter.... finns det ingen mätare ta en 12 Volts lampa å kolla med.... lyser den när du trycker på knappen....
Hmm, tunn? Det är två tjocka(M - Svart, till startmotor & B - röd, från batteri), samt en tjock som innehåller 4 tunna och som fäster på reläet i form av en tjock tryckkontakt. Jag mätte(med tändningen på) från minus på batteriet till samtliga 4 tunna kablar på den borttagna tryckkontaket. Men ingen spänning.

Gjorde jag rätt? Vad betyder det isf?

Kolla dom här sakerna å svara på dom blir det nej någonstans så ska jag förklara vad som är fel... Blir det ja på alla så kommer mera frågor från mig....

Mvh Mathias

Tack så mkt hjälpen så här långt Mattias! Det var grymt skönt att höra startmotorn dra igång :)
 
Du hade tändning på men ingen spänning på nå´n av kontakterna????

Ingen spänning när du trycker på start knappen heller?????

Mvh Mathias
 
Är inte intresserad av 50kr vore roligare om du kunde åka...

Du har ju nu hur allt funkar... När du trycker på startknappen så skickas spänningen till reläet men det slår inte till om inte kopplingens kontakten är sluten eller neutralkontakten är sluten eller stödkontakten är sluten.... Det är dom fyra kablarna du har hittat på relät...

Felet du har om du inte har spänning från startknappen till relät är en av dom tre givarna alt en dålig kabel...

Färgerna står väl där, orkar inte läsa nu trött som fan men har du inte klurat ut det själv imorgon så ska jag förklara ingånde....

Lycka till

Mathias
 
MaPe skrev:
Du hade tändning på men ingen spänning på nå´n av kontakterna????

Ingen spänning när du trycker på start knappen heller?????

Mvh Mathias

Ingen spänning mellan nån av kontakterna och batteriets minuspol. Inte heller när man trycker på startknappen.
 
MaPe skrev:
Är inte intresserad av 50kr vore roligare om du kunde åka...
Det var riktat till mikcar. Som ett litet skämt mitt skiten...

Du har ju nu hur allt funkar... När du trycker på startknappen så skickas spänningen till reläet men det slår inte till om inte kopplingens kontakten är sluten eller neutralkontakten är sluten eller stödkontakten är sluten.... Det är dom fyra kablarna du har hittat på relät...

Felet du har om du inte har spänning från startknappen till relät är en av dom tre givarna alt en dålig kabel...

Färgerna står väl där, orkar inte läsa nu trött som fan men har du inte klurat ut det själv imorgon så ska jag förklara ingånde....
Det är alltså fel på
1. Relä
2. kopplingsk. och/eller neutralk. och/eller stödk. och/eller startk.

Lycka till

Mathias

Ok, då får jag joxa vidare med de 4 så får vi se. Tackar så mkt så länge!
 
Mitt svar var med ironi....

Ja det är nån av dom eller flera... men det kan även vara kabelbrott/dålig kontakt....

Kolla vilken färg på kabeln som går till vad....
Tex blå går till stödkontakt säger vi... mät då med en multimeter inställd på ohm att den öppnar/sluter genom att fälla stödet upp å ned... osv med dom andra... Återkom med resultat...

Annars kan du alltid ringa mig på jobbet imorgon om du behöver lite vägledning

0278-41510

Mathias
 
Såg det här inläget nu.... då är det troligen knappen eller kabel till eller från knappen....
Ska kolla schemat lite bättre bara jag får sova lite så hjärnan börjar arbeta med mig istället för mig...

Mathias



Larsa_Gasa skrev:
Ingen spänning mellan nån av kontakterna och batteriets minuspol. Inte heller när man trycker på startknappen.
 
här har du elschemat på hojen 2000-2001 Europa
 

Bifogat

  • untitled-1 copy.jpg
    untitled-1 copy.jpg
    118.5 KB · Visningar: 115
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top