Elfel på R1:a. Hjälp!

En liten fråga såhär på fyllan bara ?

Har du testat byta startrelät?

Hojen brukar uppföra sej precis som du beskriver när det är kass.
 
Nej, har inget annat fungerande att testa med. Vill gärna inte köpa ett nytt innan jag är 100 på vad det är.

Nån som vet vad ett startrelä till en 00' kostar?
 
...och bilbatteri går utmärkt att starta upp på by the way. Det har större kapacitet (Amperetimmar, Ah) men det är inget som på något sätt skadar hojen. Som att hälla upp ett glas cola ur en pet flaska istället för burk, du får samma resultat men det är lite jobbigare att hålla i flaskan. :D Så testa nu.
 
Tjena

Mitt batteri dog i vintras - skulle kanske ha underhållsladdat då jag har larm. Nåja, nästa säsong så... Efter laddning så hade man en minimal chans att dra igång hojen sen var det klippt. Efter det hände nada vid nästa startförsök, instrumenten lyste dock. Tycker som andra att du borde testa med annat batteri.

Köpte en ny laddare innan jag visste att batteriet var dött. På den har man ett MC-läge på 0,8A och billäge på 3,6A. Enligt svar från tillv så ska det inte vara nån större fara att köra med högre ström (med den här laddaren i alla fall, www.ctek.se). Ifall någon var intresserad :)

*************************************************

Hej,

Tack för de berömmande orden. Ja, Du kan utan vidare ladda med billäget. Vi har en konservativ attityd här och har lagt gränsen på 14 Ah för att alltid vara säker, om man inte vet något annat. Den lägre strömmen är dock på marginalen bättre att utnyttja, om man har tid. Batterivetenskaparna talar om att man får en "ytligare laddning" om man har hög ström, vilket yttrar sig i att man får in marginellt mindre laddning i batteriet. Skillnaden är någon procent och det är fullständigt oväsentligt för ett startbatteri. Om Du har bråttom: använd billäget utan problem. Om hojen ska stå ett tag: använd MC-läget. Då har Du fått det bästa av båda världar.
Med vänlig hälsning

CTEK Sweden AB
www.ctek.se

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Niklas
Skickat: den 3 maj 2003 17:38
Till: info@ctek.se
Ämne: Laddningsfråga - MC-batteri

Hej

Jag har precis köpt en CTEK Multi XS 3600 och håller på att ladda mitt MC-batteri. Det är på 10Ah och 12V.

Enligt texten på batteriet (ett år gammalt) så laddar man "STD: 1.2A X 5 ~10h, QUICK: 5.0A X 1.0h". Innebär detta att jag utan
problem kan köra på "billäget" med 3,6A istället för 0,8A-läget? Även om det går bra, är det på något vis skonsammare mot batteriet att ladda med lägre ström?
 
Blir f*n inte klok på hur Hayne's tänker sig att man ska testa startreläet men med batteriet och tändningen på så är spänningen över "muttrarna" på reläet 12.3V. Nån som kan bekräfta att det är rätt/fel?

Hittar inte startmotorn. Sitter den långt ner? Nånstans i närheten av EXUP:en?
 
Varför krångla för.....testa med startkablar till bilen så vet du!
Startrelät smattrar rätt bra när det är dåligt med ström :fakta
Om inte det funkar så kanske det är jordfel, detta kollar du med en startkabel från batteriet (-) till någon bra jordpunkt på motorn ex någon bult lr något.
 
Snälla! Prova med bilens batteri!
Plus på bilbatteri till + på mcbatteri
Minus på bilbatteri till gods på hojen.
Om det nu finns något gods på en plastraket?
Nää nu vart jag elak igen
 
Spinky Spendrup skrev:
Som att hälla upp ett glas cola ur en pet flaska istället för burk, du får samma resultat men det är lite jobbigare att hålla i flaskan. :D Så testa nu.
Mycket bra liknelse :tummenupp Det som händer när man kopplar på ett bilbatteri är ju att startmotorn går lite fortare och man kan köra den mycket längre.
 
börja nu med att testa startkablar, varför hålla på med en massa annan skit som vi inte ens har en aning om vad det kan vara.....felsöker man så får man göra det i en viss ordning, så börja nu med startkablar. När du gjort det så berättar jag vart startmotorn sitter......

och kom igen nu, lite fart, det har gått 3 dar o vi har inte kommit till nån lösning,......vi måste snabba oss nu så du får köra nu när värmen o dom fina dagarna är på ingång.....
Hade jag bort i närheten så hade jag kommit bums, ingen annan i närheten som kan åka över o kika????
 
Ravetrancer skrev:
börja nu med att testa startkablar, varför hålla på med en massa annan skit som vi inte ens har en aning om vad det kan vara.....felsöker man så får man göra det i en viss ordning, så börja nu med startkablar. När du gjort det så berättar jag vart startmotorn sitter......

och kom igen nu, lite fart, det har gått 3 dar o vi har inte kommit till nån lösning,......vi måste snabba oss nu så du får köra nu när värmen o dom fina dagarna är på ingång.....
Hade jag bort i närheten så hade jag kommit bums, ingen annan i närheten som kan åka över o kika????

Ska testa med startkablar ikväll. Återkommer med reslutatet!
 
Larsa_Gasa skrev:
Ska testa med startkablar ikväll. Återkommer med reslutatet!
tack för det.

Fick för ca 1 vecka sen byta batteri på bilen, batteriet visad 12v men när jag skulle start så funka inte ett skit, bytte batteri o nu startar den som den skall
 
Larsa_Gasa skrev:
Nix. Heldött tyvärr.
testade du startkablar????

startmotorn ligger precis nedanför förgasarna på motorn, kolla jordningen till denna, kan vara lite bökigt att komma pt men det går med spärrnyckel o förlängning......

kan du skriva upp allt du gjort med hojen så vi vet hur vi skall fortsätta med felsökning.

Hade jag bort nära dig så hade jag vart där på 5 röda o hjälpt dig. Ingen i hans närhet som e lite haj på hojar som kan hjälpa han????? Lite spothojsanda nu då gubbar.......
 
Då är det med största sannorlikhet startmotorn eller kabeln från batteriet till startmotorn som är boven. Kan även vara jordkabeln mellan batteriet och jordpunkten i ramen. Fungerar lyset som det ska? Lyser det starkt? Lyser det svagare om du trycker på startknappen?
 
litet urdrag ur haynesmanualen.....
 

Bifogat

  • untitled-1 copy.jpg
    untitled-1 copy.jpg
    104.7 KB · Visningar: 125
Ravetrancer skrev:
testade du startkablar????

startmotorn ligger precis nedanför förgasarna på motorn, kolla jordningen till denna, kan vara lite bökigt att komma pt men det går med spärrnyckel o förlängning......

kan du skriva upp allt du gjort med hojen så vi vet hur vi skall fortsätta med felsökning.

1. Springa igång - funkar inte! Gick i höstas men inte nu.

2. Batterispänning. Nytt batteri sen 4 dar, laddat för 2 dar sen. Spänningen 13,03 VDC. Mao inget fel på det.

3. Startkablar från bil. Funkar ej.

4. Säkringar. Huvudsäkring ok(annars skulle ju ingen el funka). Ignition fuse - ok.

5. Laddningsregulator. Drog isär och tittade efter ev fastbränd plast på den röda kabeln. Inget. Ser fin ut.

Hade jag bort nära dig så hade jag vart där på 5 röda o hjälpt dig. Ingen i hans närhet som e lite haj på hojar som kan hjälpa han????? Lite spothojsanda nu då gubbar.......

Uppskattar tanken(och coachingen via forumet). Knepigt att sitta själv och testa, lätt att missa saker och sen är inte erfarenheten av felsökningar den största...
 
hp skrev:
Då är det med största sannorlikhet startmotorn eller kabeln från batteriet till startmotorn som är boven. Kan även vara jordkabeln mellan batteriet och jordpunkten i ramen.

Är själv lite misstänksamt inställd till reläerna under sadeln...

Fungerar lyset som det ska? Lyser det starkt? Lyser det svagare om du trycker på startknappen?

Kan inte se att det skulle vara svagare än normalt. Samma styrka även då jag trycker på startknappen.
 
Ravetrancer skrev:
litet urdrag ur haynesmanualen.....

Tack, jag har gått enligt Haynesmanualen för R1:an(ser lite annorlunda ut) och kom till punkten för startrelä(A:) ...

Det visade sig att det låg en bov begraven där. Testade på två sätt enligt manualen(ska "klicka" när man lägger spänning över, samt minska resistansen) och båda tyder på att det är paj. Bytte för säkerhets skull säkringarna i det innan jag testade.

Funderade på en annan sak. Relä B, nån som vet vad det är till för? Verkar inte må riktigt bra. Slår man på tändningen och rör på det så "sprakar det och knäpper". Kan tänkas ha kommit 5-56 på det, kan det ha betydelse?
 

Bifogat

  • reläer.jpg
    reläer.jpg
    62.7 KB · Visningar: 124
Måste bara fråga om den drar runt motorn på starmotorn?....

1: Testa startkablar till en bil å se om den drar runt motorn.

2:Om inte kanske du har ett jordfel mellan batteri å chassit.

3.Testa jordningen mellan batteri å chassit med hjälp utav en startkabel mellan batteriet´s - pol till en bra jordpunkt på ramen lr på motorn så vet du om du har jordfel.

4:Om inte detta funkar så kan du bygla förbi alla starknappar å relä´n med å koppla en kabel från batteriet´s + pol till den klena kabel´n på starmotorn, den ska då dra på starten oavsett om tändningen är av lr på.

5:Om inte startmortorn går då har du felet i den å går den så är det endera relä´t lr knappen.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top