Elfel på GSX 1000R -01

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Elfel på GSX 1000R -01? -Gick lite bättre när instumenten var döda...

För ett par dagar sedan så satte jag på miniblinkers bak på hojen. Måste blivit någon kortslutning. Först fungerade allt som det skulle men senare så blinkade h-blinkers bara till en kort gång när man slog på den, sedan dog den.
Tänkte inte så mycket mer på det... Men igår så lade hela instrumentpanelen av (alla ljus utom strålkastaren slutade fungera, samt varvräknaren och hela displayen dog).

Sedan så började motorn gå ännu bättre (piggare) hur det är möjligt... Efter några minuter så hackade den till lite som om den inte fick bränsle. Därefter dog den efter ha gått ojämt nån minut.

När man slår på tändningen så klickar det från något relä vid batteriet (låter som en kortslutning). Plus att det låter dåligt från insprutningen som pumpar fram bensinen. Låter lite om om det "rasslar" i servot.

Någon som råkat ut för detta? Vad kan det vara databox?, säkring?, Insprutning? eller vad? :va

Last edited:
Kolla jordpunkter, laddnigsspänning, batterispänning , säkringar till att börja med.

R1bjorn skrev:
För ett par dagar sedan så satte jag på miniblinkers bak på hojen. Måste blivit någon kortslutning. Först fungerade allt som det skulle men senare så blinkade h-blinkers bara till en kort gång när man slog på den, sedan dog den.
Tänkte inte så mycket mer på det... Men igår så lade hela instrumentpanelen av (alla ljus utom strålkastaren slutade fungera, samt varvräknaren och hela displayen dog).

Sedan så började motorn gå ännu bättre (piggare) hur det är möjligt... Efter några minuter så hackade den till lite som om den inte fick bränsle. Därefter dog den efter ha gått ojämt nån minut.

När man slår på tändningen så klickar det från något relä vid batteriet (låter som en kortslutning). Plus att det låter dåligt från insprutningen som pumpar fram bensinen. Låter lite om om det "rasslar" i servot.

Någon som råkat ut för detta? Vad kan det vara databox?, säkring?, Insprutning? eller vad? :va

EXAKT samma sak hände för en vecka sen med minkompis FZR1000 -91, inte en liknande hoj men ändå samma händelseförlop.. vi bytte också blinkers.

Vi funderade länge och kom fram till att det kan ha varit en lite större säkring som fler komponenter samsade om, det enda märkliga var att varvräknaren inte heller funkade... :3freak

Vi kollade i säkringsdosan och.. "signal" säkringen hadde puffat, efter ett byte gick allt som det skulle.

Kolla polariteten på blinkersarna
om det är dom små i metall ni använder så har dom jord i godset
och polvänder man dom 2 sladdarna så går ju säkringen¨
men att det skulle göra nån mer skada än så har jag svåret att tro
men man vet ju aldrig

Teo skrev:
EXAKT samma sak hände för en vecka sen med minkompis FZR1000 -91, inte en liknande hoj men ändå samma händelseförlop.. vi bytte också blinkers.

Vi funderade länge och kom fram till att det kan ha varit en lite större säkring som fler komponenter samsade om, det enda märkliga var att varvräknaren inte heller funkade... :3freak

Vi kollade i säkringsdosan och.. "signal" säkringen hadde puffat, efter ett byte gick allt som det skulle.

Ja du hade rätt... signalsäkringen hade gått. Det var ett glatt besked... :banana Ny säkring kontra - ny databox...Dock jävligt skumt hur hela händelseförloppet skedde... Hela hojen pajade ju ihop efter ett tag.. :va .

Tackar o bockar för snabba hjälpen alla!

Nu strular det ändå!

Har kollat säkringar. Kopplat bort alla blinkers och bakljus (det som utlöste problemet). Hojen startade och gick bra ca 50 meter sen så dog den igen... Alla elektronik verkar fungera...

Vad kan det då vara. Reläer? Hur kollar man om de är ok...?

Hojen startar, men dör direkt... Nån som har någon idé?

när du slår på tändning, hör du bränslepumpen då. den ska surra några sekunder???

R1bjorn skrev:
Nu strular det ändå!

Har kollat säkringar. Kopplat bort alla blinkers och bakljus (det som utlöste problemet). Hojen startade och gick bra ca 50 meter sen så dog den igen... Alla elektronik verkar fungera...

Vad kan det då vara. Reläer? Hur kollar man om de är ok...?

Hojen startar, men dör direkt... Nån som har någon idé?

Hur gammalt e batteriet ? Kan finnas ström till att starta,men sedan orkar batteriet inte hålla liv i tändsystemet. Om det får "vila "emmellan starterna så kan det "återhämta" sig och detta fenomen uppstår.

Siter det soppa pump på en sån där :)

R1bjorn skrev:

Nu fungerar hojen med blikers o så... Men den går inte lika vasst som när instrumenten var döda (en säkring hade gått). Hur kan det komma sig? Det måste väl betyda att jag har "fel" inställning i grunden... eller?

Jag har power commander III... Kan det vara så att den behöver mappas.

Det skumma är ändå att det gick lite bättre när instrumenten var döda... :va

R1bjorn skrev:
Nu fungerar hojen med blikers o så... Men den går inte lika vasst som när instrumenten var döda (en säkring hade gått). Hur kan det komma sig? Det måste väl betyda att jag har "fel" inställning i grunden... eller?

Jag har power commander III... Kan det vara så att den behöver mappas.

Det skumma är ändå att det gick lite bättre när instrumenten var döda... :va
Jag vet inte hur den funkar, kan den ha nollats på nå´t sett?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti