R1:a Dog på motorvägen

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Hej.

Precis fått hem cykeln ifrån E4;an efter mycket om och men.

Info:

Har en R1:a -01.

Kom ifrån stan, kört stadstrafik och sen ca 140 på motorvägen i 2 mil eller något. Har aldrig haft problem med den tidigare.

Helt plötsligt så dog instrumentpanelen, ingen hastighetsmätare och varvmätaren fastnade där den låg.
Direkt i sammband med det så började hojen hacka, lite fördröjning på gasen och så, några sekunder senare så dog den.
Rullade in till sidan och skulle försöka starta.

Helt dött när man vrider på tändningslåset, ingen hastighetsmätare och varvnålen helt död.
Blinkers och tuta och liknande fungerar inte alls.

Ända livstecknet är att Neutral-lampan blinkar när man har tändningen på.

Tog av sadeln för att kolla säkringar och liknande, de var hela.
Däremot hörs ett ljud ifrån den " dosan " som huvudsäkringen sitter på, som ett lite knarrande/"blixtrigt" ljud, låter som när något kortsluts ungefär.

Detta ljud uppstår direkt när man slår på tändningen och förstärks när man trycker på startknappen, för att sedan försvinna och återkomma efter ca 5 minuter.
Vad gör denna dosan? Kan det vara det som är felet?
Kan batteriet ha gått sönder? Förstörs det "direkt" lixom ? Borde inte cykeln fungera utan batteri?

Vad kan vara fel och vad ska jag kolla?

// Gurra

Kan ha blivit kortis i batteriet= kass batteri.

Oftast blir batterierna segare och segare, men har även varit med om att dom tagit slut med en gång.

Är rätt säker på att det är laddningen som är problemet. De sista kilometrarna du kört, har enbart gått på batteriet och när det oxå är slut, ja då dör cykeln. Det surrande ljudet får du oxå pga låg baterispänning eftersom det inte orkar dra reläna ordentligt. Kolla laddningen, bör ligga runt 14V.

Lycka till.

Kan ha blivit kortis i batteriet= kass batteri.

Oftast blir batterierna segare och segare, men har även varit med om att dom tagit slut med en gång.

Antingen batteriet eller en kabel som lossnat från en kontakt. Jag tror dock på det senare alternativet.

Gå över alla kontaker och kolla så dom sitter fastskruvade. Den röda kabeln som går ifrån batteriet till ett relä kolla så den sitter fast annars blir det som du säger. Kolla även dom två 30amp säkringarna.

Hej ! hade samma problem i våras på min r1:a . laddningen ska ligga på ca 14v vid 5000 varv, kolla med voltmeter. På min var det laddningsregulatorn som var paj./Johan

Hej.
Tack för snabba och bra svar.

Angående att mäta laddspänning så blir det lite svårt, eftersom jag inte får igång cykeln.

Mätte upp battierspänningen idag, låg på 11.86v. Har plockat in batteriet för laddning under natten och sen får vi se ifall den startar då.

// Gurra

Hej.
Tack för snabba och bra svar.

Angående att mäta laddspänning så blir det lite svårt, eftersom jag inte får igång cykeln.

Mätte upp battierspänningen idag, låg på 11.86v. Har plockat in batteriet för laddning under natten och sen får vi se ifall den startar då.

// Gurra

de får vi ju reda på när du har nytt batteri / nyladdat, är den fortfarande stendöd så gissar jag på trasigt batt, dår den igång så ja, laddningen å då kan du kolla va den laddar.

Hej!

Hade inget speciellt för mig så jag började skruva isär hojen - nybörjare som jag är så hade jag svårigheter med att få ut batteriet. Men till sist fick jag ut det och kunde ta mig en titt på hur hojen såg ut just där, vilka kablar som gick där osv. Efter min lilla undersökning så skulle jag sätta tillbaka batteriet men jag hade tydligen inte fäst öglorna till pluspolen ordentligt och då uppförde sig hojen ungefär så som du beskriver.

Så kolla att du har öglorna på plats - skruva dit och testa igen. Fungerar inte det så ska du kanske rådfråga någon annan på forumet eller köpa ett nytt batteri,

Hallå igen!

Jag har nu laddat upp batteriet fullt, och den startade!

Har dock 12.5v över polerna vid 5k rpm, alltså ingen laddning. :gnissla

Hur skall jag gå vidare i felsökningen nu? Jag har tillgång till voltmätare men vet inte riktigt vart jag ska mäta.
Vart sitter laddregulatorn? Hur kan jag kolla ifall denna är hel?

// Gurra

Det har du precis visat... Den laddar nada...
Att själva generatorn går sönder är väldigt ovanligt så det lutar helt klart åt
regulatorn...

har varit med om mer eller mindre samma sak på min hoj, laddningsregulatorn är det heta tipset.

hur gammalt är batteriet ?

Vet inte, men de fungerade perfekt när jag laddade hemma så det är inte det som är problemet.

Ska försöka mäta idag och se om jag kan lokalisera felet.
När jag mäter upp regulatorn, ska jag mäta på volt eller ohm då?

// Gurra

Du mäter volt över batteriet...
Borde visa runt 12-12.5 volt med hojen avslagen... Starta hojen
och varva lite så ska volten öka upp till 14 beroende på varvtal...

Hej.

Jag var ute och mätte lite idag.
Tog bort kontaktstycket till laddregulatorn ( Det är väl den " Metallklump " med röd, svart och 3 vita kablar till sig ? )

Där såg jag att en utav de vita kablarna var bränd, och likaså kontaktstycket runt omkring den.
Detta är väl tecken på att det är regulatorn som har stuckit?
Jag mätte upp i kontaktstycket och hade 12.5v mellan plus och minus.
Mellan de vita kablarna var det runt 0-3v ungefär.

Är detta säkra tecken på att regulatorn är sönder?

Någon som har en liggandes?

// Gurra

Edit:

Hur ska jag gå till väga för att kolla så att generatorn fungerar? Vart skall jag mäta ?
Måste vara någonstans på vägen innan regulatorn ?

Last edited:
Mätt upp de 3 vita kablar som går till regulatorn nu, som jag förstår det ska jag ha ca 50v där?

Har 0v både mellan kablarna och mellan kablarna och jord.

Alltså paj generator :huvet.
Har läst att detta inte är ovanligt om cykeln fått en smäll, och min har varit omkull tidigare med bytt ram osv som följd.
Antar att det bidragit.

Jobbar med att jaga tag i en billig generator nu, yamaha ska ha ca 3000 spänn. :dummer

Återkommer med resultat såfort det händer något.

// Gurra

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...