RRbjorn
Medlem
Har en Hyundai H1-99 2,4l bensin
Vad som hänt...
Generatorremmen gick av --> drog ut batteri --> bytte batteri och monterade i, men stressad som jag var (bilen stannade på Essingeleden i rusning) så klantade jag mig och vände polerna på batteriet
När jag vred om tändningen så hände så klart ingenting förutom att någon elmotor gick utan belastning (startmotorn?). Därefter rök det till lite (elrök sipprade ut) vid panelen under stereon. Kom på mitt misstag monterade batteriet rätt, körde till verkstad och monterade i ny generatorrem.
Felbeskrivning:
- Huvudsäkringen för ALT (alternator (generatorn)) hade gått sönder.
- Säkring för P-window/blower (pos. 5, 10A) hade gått sönder.
- Bakre fönstertorkare konstant påslagen (går inte att stänga av).
- Cupéfläkten fungerar ej.
- Elhiss fungerar ej.
- Instrumentbeslysnig fungerar ej.
Felsökning:
Nu har jag kontakt för huvudsäkring (kabel tills jag hittat alla elfel) för ALT. Bytte även till 15 A säkring till pos. 5 (p-window/blower). då fungerar elhissen att köra men när jag försöker sätta på kupéfläkten så går säkringen (pos. 5) sönder igen. Bakre fönstertorkare är fortfarande konstant påslagen. Instrumentbelysning fungerar fortfarande inte. Det enda som fungerar på instrumentbrädan i mitten är klockan (har fungerat hela tiden).
Jag har tagit bort instrumentpanelerna och kollat kablar, mm men det ser ok ut än så länge.
Ideér på vad som kan vara fel på vad som kan vara fel?
Vilka komponenter (reläer, kondingar, osv) kan var fel och var sitter de sannolikt?
Instrumentbelysningen?
Torkare bakruta?
Kupéfläkt?
Motorn + någon mer komponent till cupéfläkten vara sönder som gör att säkringen går direkt när man slår på fläkten?
Har multimeter + verkstadsmanual.
Tacksam för tips!
Vad som hänt...
Generatorremmen gick av --> drog ut batteri --> bytte batteri och monterade i, men stressad som jag var (bilen stannade på Essingeleden i rusning) så klantade jag mig och vände polerna på batteriet

När jag vred om tändningen så hände så klart ingenting förutom att någon elmotor gick utan belastning (startmotorn?). Därefter rök det till lite (elrök sipprade ut) vid panelen under stereon. Kom på mitt misstag monterade batteriet rätt, körde till verkstad och monterade i ny generatorrem.
Felbeskrivning:
- Huvudsäkringen för ALT (alternator (generatorn)) hade gått sönder.
- Säkring för P-window/blower (pos. 5, 10A) hade gått sönder.
- Bakre fönstertorkare konstant påslagen (går inte att stänga av).
- Cupéfläkten fungerar ej.
- Elhiss fungerar ej.
- Instrumentbeslysnig fungerar ej.
Felsökning:
Nu har jag kontakt för huvudsäkring (kabel tills jag hittat alla elfel) för ALT. Bytte även till 15 A säkring till pos. 5 (p-window/blower). då fungerar elhissen att köra men när jag försöker sätta på kupéfläkten så går säkringen (pos. 5) sönder igen. Bakre fönstertorkare är fortfarande konstant påslagen. Instrumentbelysning fungerar fortfarande inte. Det enda som fungerar på instrumentbrädan i mitten är klockan (har fungerat hela tiden).
Jag har tagit bort instrumentpanelerna och kollat kablar, mm men det ser ok ut än så länge.
Ideér på vad som kan vara fel på vad som kan vara fel?
Vilka komponenter (reläer, kondingar, osv) kan var fel och var sitter de sannolikt?
Instrumentbelysningen?
Torkare bakruta?
Kupéfläkt?
Motorn + någon mer komponent till cupéfläkten vara sönder som gör att säkringen går direkt när man slår på fläkten?
Har multimeter + verkstadsmanual.
Tacksam för tips!