Elektrisk Superbike

Lite oroväckande att det inte finns något foto på motorcykeln tre månader innan racet. Eller?

Man kommer nog vilja visa sina cyklar precis innan eller på plats på det här racet. Man vill ju inte visa för mycket för sina konkurenter. :)

Kan visa denna bilden innan hojen kom till iaf. Är allt vad bild jag har hittat som inte är tecknad.

evorr.jpg

Trevlig tråd detta

Nån som vet mer om vad det sitter för komponenter i dem?

Gaffeln är från en Yamaha GTS.

Last edited:

Han körde sin pappas GTS förra året på Isle of Man och gillade den fjädringen. Därför han bett om att ha den. Så den kommer plockas av från hans pappas hoj och monteras på denna hojen. :)

stevesgts.jpg

Lite jag mötte Lassie-varning samt OT nu men i torsdags var jag och kikade på Andreas Dygd när han provkörde 2 av sina Quantya på Gokartcenter i Trollhättan. De ligger på drygt 70kg. Han och Martin har 10st!!! Ett batteri kostar bara 3200€.
[YOUTUBE-ID]4X-5ygFjohI&fmt=6[/YOUTUBE-ID]

Riktigt skumt med en nära "ljudlös" motorcykel men man vande sig väldigt fort faktiskt.

problemet är ju inte att den inte låter när man kör den, det är att man inte vet hör att den är igång.. alltså att det kommer hända något då du vrider på rullen.. iofs borde det gå att lösa enkelt, med antingen dödmansgrepp eller att den känner av vikten på sadeln/fjädringen.

Tja tanken är bra, men i verkligheten så blir batterierna gamla efter ca 1 år och då behöver man köpa nytt..

Det är samma typ celler som sitter i ett laptop batteri. Och ni har kanske märkt att efter en tid så har inte laptopen lika bra batteritid som den hade från början.

Om man räknar lite snabbt, ett laptop batteri ger runt 60watt som nytt kostar ca 1000kr, efter 1 år så har detta batteri kanske 30 watt kvar att ge.

Vem har råd att köra runt med en elmoppe.

Tja tanken är bra, men i verkligheten så blir batterierna gamla efter ca 1 år och då behöver man köpa nytt..

Det är samma typ celler som sitter i ett laptop batteri. Och ni har kanske märkt att efter en tid så har inte laptopen lika bra batteritid som den hade från början.

Om man räknar lite snabbt, ett laptop batteri ger runt 60watt som nytt kostar ca 1000kr, efter 1 år så har detta batteri kanske 30 watt kvar att ge.

Vem har råd att köra runt med en elmoppe.

Helt annat teknik men jag kör med Ni/Cd batterier i min bil.. de är 14 år gamla nu...

Laptoppbatterier va skitkassa när de började lanseras men har blivit bättre o bättre med åren...
Så det hänger en del på vad det är för typ av generation o för att inte tala om hur de skötts..

problemet är ju inte att den inte låter när man kör den, det är att man inte vet hör att den är igång.. alltså att det kommer hända något då du vrider på rullen.. iofs borde det gå att lösa enkelt, med antingen dödmansgrepp eller att den känner av vikten på sadeln/fjädringen.

att den inte låter något är väl snarare något bra.. man kan dra ut mitt i natten o ligga o köra var man vill utan att folk ringer polisen:tummenupp

hur vet man att borrmaskinen är igång?
hur vet man att när du trycker på startmotorn så drar inte hojen iväg om det ligger en växel i..
När dem forskat på detta i 5-10 år så kanske det skulle funka att använda det på en hoj... :rofl

Last edited:
Helt annat teknik men jag kör med Ni/Cd batterier i min bil.. de är 14 år gamla nu...

Laptoppbatterier va skitkassa när de började lanseras men har blivit bättre o bättre med åren...
Så det hänger en del på vad det är för typ av generation o för att inte tala om hur de skötts..

Hörde att Tesla Roadster, den amerikanska elbilen har en hög med just laptopbatterier / celler ihopkopplade. Så visst har utveklingen gått framåt men något dramatiskt har inte hänt på den fronten. Dessa kyls ner för att minska slitaget men inte hjälps det, 1-2år så har dom förlorat 80% av sin verkningsgrad ändå.

Jag tittade lite närmare på roadstern, dom använder Li-Ion 18650 Cylindrical Cell till salu om man googlar för mellan 7 - 15 dollar st.

http://www.teslamotors.com/display_data/TeslaRoadsterBatterySystem.pdf

Enligt länken används 6800 st av dessa,
6800 x säg 10 dollar st = 68 000 dollar

Man får säkert lite billigare om man köper 6800st så 50 000 dollar...

Tessla säger "BATTERY LIFE: Five years or 100,000 miles"
Visst men efter 1-2 år har inte batterierna mycket kvar att ge.

Var hittade du den faktan?

Vet inte dom flesta detta?? ok då

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Li-on batterier / dom som finns i din laptop, mobiltelefon, elmoppe, elbil osv..

står där till höger i wikin,
Self-discharge rate 5%-10%/month
Time durability (24-36) months

lite längre ner vid Shelf life läser man..

"At a 100% charge level, a typical Li-ion laptop battery that is full most of the time at 25 °C or 77 °F will irreversibly lose approximately 20% capacity per year. However, a battery in a poorly ventilated laptop may be subject to a prolonged exposure to much higher temperatures, which will significantly shorten its life."

Vid optimala förhållanden så förlorar dessa batterier hur man än gör 20% varje år.

*

så efter 2 år så har de förlorat ca 40% av sin kapacitet då..?
Tänkte mest på att du skrev 80% efter 1-2 år..
Dock vet jag inte om de refererar till de nya cellerna eller de gamla på Wikan

så efter 2 år så har de förlorat ca 40% av sin kapacitet då..?
Tänkte mest på att du skrev 80% efter 1-2 år..
Dock vet jag inte om de refererar till de nya cellerna eller de gamla på Wikan

Ja det är lite svårt att säga exakt med tanke på att det är så mycket som spelar in.
Inte alls ovanligt att folk köper nya batterier efter 2år.

Viktigt att förstå är att dom åldras och börjar förlorar kapacitet redan den dagen dom tillverkas.
Så tex köp ett redan gammalt batteri.. våldta det lite med lite för mycket värme osv... 80% är inte alls overkligt att förlora efter att DU använt det i 2 år då eller hur.

Den norska enbilstillverkaren Th!nk som vad jag vet är den enda med en serieproducerad ren elbil (inte hybrid alltså) och de använder sk Zebra-batterier

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_battery

Th!nk har också en prototyp med Lithiumbatterier, fast då blir räckvidden sämre (145km istf 185km).

Jag anser mig inte vara expert på området, vill bara belysa att det finns en teknik till som används i kanske den enda nu serietillverkade elbilen som finns. En av nackdelarna med Zebrabatterier är att de förbrukar sin egna energi även i vila.

Den norska enbilstillverkaren Th!nk som vad jag vet är den enda med en serieproducerad ren elbil (inte hybrid alltså) och de använder sk Zebra-batterier

http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_battery

Th!nk har också en prototyp med Lithiumbatterier, fast då blir räckvidden sämre (145km istf 185km).

Jag anser mig inte vara expert på området, vill bara belysa att det finns en teknik till som används i kanske den enda nu serietillverkade elbilen som finns. En av nackdelarna med Zebrabatterier är att de förbrukar sin egna energi även i vila.

Den har jag inte hört om, det verkar lovande med dessa Zebra-batterier iaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Li-on batterier / dom som finns i din laptop, mobiltelefon, elmoppe, elbil osv..

står där till höger i wikin,
Self-discharge rate 5%-10%/month
Time durability (24-36) months

lite längre ner vid Shelf life läser man..

"At a 100% charge level, a typical Li-ion laptop battery that is full most of the time at 25 °C or 77 °F will irreversibly lose approximately 20% capacity per year. However, a battery in a poorly ventilated laptop may be subject to a prolonged exposure to much higher temperatures, which will significantly shorten its life."

Vid optimala förhållanden så förlorar dessa batterier hur man än gör 20% varje år.

Fast du kanske ska läsa artikeln lite noggrannare. Dels så hänvisar ju de uppgifter du presenterar ovan till statisk lagring av batteriet, dvs inte samma förhållanden som när det används aktivt. Dessutom så är den permanenta förlusten bara 4% per år om batteriet lagras med 40% laddningsgrad.

Hur som känns det kanske lite meningslöst att citera Wikipedia, säger inte så mycket om hur det är i "verkliga världen". Nu är det ju väldigt få som sitter inne med erfarenheter från elbilar med litiumjonbatterier så det kan ju vara lämpligt att avvakta några år innan man dömer ut den batteritypen som energilagring för bilar.

Hur som känns det kanske lite meningslöst att citera Wikipedia, säger inte så mycket om hur det är i "verkliga världen".

Precis och vad jag erfarat så håller inte batterierna länge. Lite skillnad på hur dom lagras också. Visst i lager så kanske dom inte åldras mycket. Men tills dom kommer till affären och kunden då? Kanske ligger på en lastpall i några månader. Köp ett batteri som redan förlorat 10%.. använd det hårt och det kanske förlorar 30% per år. 70% är borta efter 2år...

Mao så kör du inte långt det andra året. Ödslar man energi om man hela tiden måste ladda ett dåligt batteri?

Back