Elektriker, hilfe! Verkligen så här dyra?!

Ta vårt hus som exempel. Det är 155m² och om jag inte minns fel tog det 2 elektriker 2 veckor att dra elen. 160 timmar = ca 1 timme/m². 700 + moms = 875/m² (25% moms?). Det ger en timkostnad på 875kr plus förtjänsten på material. Visst ligger det mycket i dom pengarna (soc avg, garanti, restid osv) men jag tycker ändå det är rätt saftigt.

Tyvärr har jag inte specat exakt vad elen gick på, allt låg på entreprenad på en firma.

:D
Vilket tjafs det var om sånt när vi byggde. Snickarna städade, plockade, dammsög (!) o höll bygget tiptop. Sen ramlade det in nån röris eller plattsättare (elektrikerna skötte sig bra) o det såg ut som fan efteråt.

jäklar ,har nog satsat på fel yrke inte konstigt att vi får städa efter alla andra,firman debiterar 370/timme för oss snickare inklusive allt utom materialet.

Ok, jag är hantverkare och har firma med en del anställda och:

1. Skall du anlita hantverkare, ta i första hand någon som du fått rekommenderad. Om det inte finns, ta in flera offerter och "känn av" hantverkarna. Ta inte den billigaste och inte den dyraste. Varför? Den billigaste har missat saker och kommer försöka blåsa dig när dom upptäcker missen. Den dyraste har antingen för mycket att göra eller räknat fel, båda fallen är dåliga.

2. Anlita svenska hantverkare. Det finns en massa bra polacker och andra nationaliteter, men det kan inte du avgöra... om du inte är hantverkare själv. Har en granne som precis fått göra om 2 badrum och all el i köket för att det inte är ok gjort. Då har det kostat lite pengar för polackerna, men sedan får du riva och göra om, och då blir det fan så mycket dyrare än att fått det rätt gjort från början. Lägg sedan på för sanering och omaket med hantverkare på plats i 2 vändor. Var inte dumsnål, det kostar mer i slutändan.

3. Vissa hantverkare jobbar för att tjäna en massa pengar, andra för yrkesstoltheten och för nöjet att ha nöjda kunder. Visst måste man gå runt, men att inte kunna sova gott på natten och ständig ha sura kunder som ringer och ett dåligt samvete är inget som jag ialf är sugen på.

Jag är snickare och anlitar en massa andra underentreprenörer och jag har plöjt igenom en hel del dåliga hantverkare genom åren, nu har jag ett gäng som funkar perfekt till en rimlig peng, men det är inte helt lätt att få tag på bra hantverkare. Men dom finns där ute, tro mig.

Är det någon som behöver hjälp med något så hör gärna av er, vi gör allt från vanliga rot-renovering till husresningar och totalentreprenad. Vill någon ha tips på bra hantverkare eller bara stämma av en offert eller liknande så ställer jag gärna upp.

Mvh

Rebelzero

Edit: Kan nämna lite vad vi tar:

Snickare: 350-400/tim
Elektriker: 380-420/tim
VVS: 380-420/tim
Målare: 340-380/tim

Dock så är mesta jobben vi gör fastpris jobb och skall väl även nämna att vi främst gör villor.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...