Entrepenörskontraktet binder dom.Är det bokat att du ska ha den firman, och har du beställt saker redan??
Som sagt, har fått ner det till 55kkr nu genom att minska på material och be dom skita i 2 rum som ändå är oinredda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Entrepenörskontraktet binder dom.Är det bokat att du ska ha den firman, och har du beställt saker redan??
Ja,Jag jobbar som elektriker och jag kan inte se att det var några konstiga priser...
Så här mycket kostar det helt enkelt, vi vill väl också tjäna några kronor!!!
Näe för då skulle vi behöva öka timpengen rätt så rejält... annars blir det ju bara polsk lön...
Och jag anser det är skojeri mot konsument/köpare av era "tjänster"...
Oavsett vad så är trådstartaren "rövkn*llad", och har av er som är elektriker fått bekräftat hur det funkar i branschen.![]()
185.000 kr för att dra lite ledningar i ett hus som redan är förberett i alla ytterväggar med rör från fabrik och sedan dra el i öppna väggar...Jag jobbar som elektriker och jag kan inte se att det var några konstiga priser...
Så här mycket kostar det helt enkelt, vi vill väl också tjäna några kronor!!!
185.000 kr för att dra lite ledningar i ett hus som redan är förberett i alla ytterväggar med rör från fabrik och sedan dra el i öppna väggar...
Kan du rättfärdiga det?
Lista gärna lite materialpriser ... och säg hur många timmar det tar. Så kan vi läsa ut vad den realistiska "timlönen" är....
Bara att inse att man borde pluggat till elektriker istället.
Jag köpte en 70-talskåk och hörde mig för hos olika elfirmor vad det skulle kosta att dra om elen, jordade uttag o ny central. Offerterna varierade mellan 30-35 000:-
Det slutade med att jag fick kontakt med en elektriker via en bekant och han o jag drog elen på två kvällar + en förmiddag för inkoppling av nya centralen. Totalt landade det på 11 500:- inklusive material och bra ersättning till honom.
Tjaa, att montera spottar är lite pyssel eftersom du behöver någon forma av kåpa ovanför dom för att säkerställa avståndet till brännbart material, sedan ska det dras rör/slang kors o tvärs mellan alla spottar, slangen ska säkert passera reglar o andra grejer som är i vägen.
Rent instinktivt så låter det inte som rövarpriser men man bör ju alltid ta in mer än 1 offert.
Angående priset på materialet så handlar man materialet rakt av från sin grossist, skulle de behöva sitta o jaga runt efter billigt material o beställa från olika grossister så ska ju någon betala för den tiden också.
Troligen har du fått listpriset på materialet vilket är klart förhandlingsbart, de flesta större elfirmor har mycket goda rabatt-brev.
Att du hittar en tork som är precis lika bra men mycket billigare, skulle du ens komma på tanken att montera Biltema bromsbelägg på din banräcer?
Bara att inse att man borde pluggat till elektriker istället.
Tyvärr har jag fått erfara VVS-are som gjort grunden för huset. De har satt ALLA rör fel... och nu i dagarna så måste även WC-stolens rör flyttas på då det sitter snett ur grund (ordentligt snett) så tätskikt inte blir acceptabelt. Nu när jag fått lite erfarenhet av området "bygga" så inser jag vilka klåpare som gjort VVS-biten. Det såg ut som fan... En del rör fick kapas bort helt o dras om i väggarna för att de gick upp så misslyckat så det inte gick att bila upp och åtgärda. T.ex kopparrör som gick rakt upp i tröskeln i en dörr. Sedan hela golvvärmejusteringen låg utanför väggen... istället för inuti. Sorgligt. Jag tror att jag personligen skulle gjort ett bättre jobb, även fast jag aldrig gjort det förr.Jag har pratat med några olika elektriker då jag gör en hel del eljobb bland annat åt en elfirma. En jobbar tex uteslutande i sthlm, han är uthyrd i sthlm, har sin egen firmabil och ett konto hos nån grossist där han plockar ut grejjer. Trots att han betalar boende och resor så tjänar han mer än 4000:- rent i månaden på att jobba i sthlm och då räknar han inte med alla svartjobb han utför.
Så i sthlm kan jag tänka mig att det där är "normala" priser, men här skulle det garanterat inte kosta så mycket.
Det enda jag kan säga egentligen är: Var jävligt glad över att det inte är rörmokare som ska göra jobbet! Dels så skulle det bli jävligt dåligt utfört, både med tanke på att de är vvs:are men även att de inte kan elen såklart, men det skulle även bli dubbelt så dyrt och de skulle ta betalt för 5 resor för installation av ett uttag. OCH de skulle skita ner betydligt mer än en elektriker
Jag utför totalentreprenad åt en kund just nu, då är det allt från el till snickeri, byte av ytterdörr mm. Jag har förstått av folk jag har talat med att jag skulle tjäna fina pengar i sthlm även om jag la mig under deras normala priser, så ibland blir man lite sugen på att skaffa sig en lya däruppe och jobba där i veckorna igen.
äpplerum skrev:Nu har jag ju ingen aning om hur stor kåk du bygger men räkna på 700:-/kvm + moms för elen. Det brukar stämma rätt så bra. (för en standardintallation...)
Och 185000:- för elen är inget ovanligt, vad lever du i för värld?
Då hade du sluppit städa efter dig också, som ALLA "kungliga" elektriker fullkomligt skiter i på byggen runtom.
Jag köpte en 70-talskåk och det slutade med att jag fick kontakt med en elektriker via en bekant och han o jag drog elen på två kvällar + en förmiddag för inkoppling av nya centralen. Totalt landade det på 11 500:- inklusive material och bra ersättning till honom.
..
Hade en fuktskada i mitt badrum i lägenheten. 5 dagars jobb.
Detta är alltså den effektiva arbetstiden.
Totalt pris: 91000:-, och då skall man veta att badrummet är på totalt 3 kvm!!!
Jag kan också tänka mig att jobba för 360.000:- i månaden!!!!!![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |