Elektriker, hilfe! Verkligen så här dyra?!

Mycket installationer och det tar tid. Verkar ganska skälig kostnad, bara att döma av excel-arket. Inget jag skulle betala själv, men så finns det andra sätt att få dit grejerna också... :)

Men t.ex. ett s.k. popup-uttag för 2.500:- hade du kunnat handla från Tyskland för en fjärdedel av det priset. Finns mycket att spara på där, men då kan det hända att de inte åtar sig jobbet. För bl.a. VVS:are ligger de stora intäkterna på materialpåslag - inte timkostnaden.

Och så vill man ju ha en vettig installation med fem-ledarsystem - väl uppsäkrat, personskyddsautomater, överspännings/åsk-skydd, jordade och petsäkra uttag m.m.

Jag jobbar som elektriker och jag kan inte se att det var några konstiga priser...
Så här mycket kostar det helt enkelt, vi vill väl också tjäna några kronor!!!

Jag jobbar som elektriker och jag kan inte se att det var några konstiga priser...
Ja,
Där ni och rörkrökarna tillhör en underligt hantverkarskrå när det gäller debitering.
Att ni ska ha såna marginaler på material. För tydligen räcker inte timdebitering som andra kör med...

Näe för då skulle vi behöva öka timpengen rätt så rejält... annars blir det ju bara polsk lön...

Näe för då skulle vi behöva öka timpengen rätt så rejält... annars blir det ju bara polsk lön...

Och jag anser det är skojeri mot konsument/köpare av era "tjänster"...

Oavsett vad så är trådstartaren "rövkn*llad", och har av er som är elektriker fått bekräftat hur det funkar i branschen. :)

Fast jag håller med, det borde vara bättre att plocka ut i princip hela förtjänsten på timdebiteringen.

Men röv****** vet jag inte om han har blivit, han hade ju bett om en offert och fått en, sen är det ju upp till Swedie om han vill ta den.

Och jag anser det är skojeri mot konsument/köpare av era "tjänster"...

Oavsett vad så är trådstartaren "rövkn*llad", och har av er som är elektriker fått bekräftat hur det funkar i branschen. :)

Måste vara en jobbig känsla att känna sig :arselekn---ad av alla hela tiden:)

185.000 kr för att dra lite ledningar i ett hus som redan är förberett i alla ytterväggar med rör från fabrik och sedan dra el i öppna väggar...

Kan du rättfärdiga det?

Lista gärna lite materialpriser ... och säg hur många timmar det tar. Så kan vi läsa ut vad den realistiska "timlönen" är....

Nu har jag ju ingen aning om hur stor kåk du bygger men räkna på 700:-/kvm + moms för elen. Det brukar stämma rätt så bra. (för en standardintallation...)

Och 185000:- för elen är inget ovanligt, vad lever du i för värld?

185.000 kr för att dra lite ledningar i ett hus som redan är förberett i alla ytterväggar med rör från fabrik och sedan dra el i öppna väggar...

Kan du rättfärdiga det?

Lista gärna lite materialpriser ... och säg hur många timmar det tar. Så kan vi läsa ut vad den realistiska "timlönen" är....

Jag har pratat med några olika elektriker då jag gör en hel del eljobb bland annat åt en elfirma. En jobbar tex uteslutande i sthlm, han är uthyrd i sthlm, har sin egen firmabil och ett konto hos nån grossist där han plockar ut grejjer. Trots att han betalar boende och resor så tjänar han mer än 4000:- rent i månaden på att jobba i sthlm och då räknar han inte med alla svartjobb han utför.
Så i sthlm kan jag tänka mig att det där är "normala" priser, men här skulle det garanterat inte kosta så mycket.
Det enda jag kan säga egentligen är: Var jävligt glad över att det inte är rörmokare som ska göra jobbet! Dels så skulle det bli jävligt dåligt utfört, både med tanke på att de är vvs:are men även att de inte kan elen såklart, men det skulle även bli dubbelt så dyrt och de skulle ta betalt för 5 resor för installation av ett uttag. OCH de skulle skita ner betydligt mer än en elektriker :D
Jag utför totalentreprenad åt en kund just nu, då är det allt från el till snickeri, byte av ytterdörr mm. Jag har förstått av folk jag har talat med att jag skulle tjäna fina pengar i sthlm även om jag la mig under deras normala priser, så ibland blir man lite sugen på att skaffa sig en lya däruppe och jobba där i veckorna igen.

Bara att inse att man borde pluggat till elektriker istället.

Jag köpte en 70-talskåk och hörde mig för hos olika elfirmor vad det skulle kosta att dra om elen, jordade uttag o ny central. Offerterna varierade mellan 30-35 000:-
Det slutade med att jag fick kontakt med en elektriker via en bekant och han o jag drog elen på två kvällar + en förmiddag för inkoppling av nya centralen. Totalt landade det på 11 500:- inklusive material och bra ersättning till honom.

Nog för att farbror staten förlorade lite skattepengar.. men jag var inte alls sugen på att betala överpriser på material och elektriker som debiterar betydligt fler timmar än dom är på plats.

Har bekant som jobbar som jurist som har krav på sig att debitera kund 12h om dagen. Inte jobbar hon 12h om dagen inte, man saltar räkningen, antar att det händer inom andra branscher också.

Mycket svammel... Lycka till iaf..

Jag köpte en 70-talskåk och hörde mig för hos olika elfirmor vad det skulle kosta att dra om elen, jordade uttag o ny central. Offerterna varierade mellan 30-35 000:-
Det slutade med att jag fick kontakt med en elektriker via en bekant och han o jag drog elen på två kvällar + en förmiddag för inkoppling av nya centralen. Totalt landade det på 11 500:- inklusive material och bra ersättning till honom.

Ja, ibland blir man förvånad att folk betalar dessa hutlösa priser. Det är elektriker vi talar om, inte nån jävla hjärnkirurg direkt!
Jag installerade två elcentraler samt drog om all el på en våning i ett hus från 60-talet och det kostade 19400:- med moms OCH materiel, 20 timmars arbete om jag inte minns fel och LeGrand-centraler som inte är det billigaste.

Swedie, jag tror att de hade rätt tidigare om att du blir rövknullad :arsele

Tjaa, att montera spottar är lite pyssel eftersom du behöver någon forma av kåpa ovanför dom för att säkerställa avståndet till brännbart material, sedan ska det dras rör/slang kors o tvärs mellan alla spottar, slangen ska säkert passera reglar o andra grejer som är i vägen.
Rent instinktivt så låter det inte som rövarpriser men man bör ju alltid ta in mer än 1 offert.
Angående priset på materialet så handlar man materialet rakt av från sin grossist, skulle de behöva sitta o jaga runt efter billigt material o beställa från olika grossister så ska ju någon betala för den tiden också.
Troligen har du fått listpriset på materialet vilket är klart förhandlingsbart, de flesta större elfirmor har mycket goda rabatt-brev.
Att du hittar en tork som är precis lika bra men mycket billigare, skulle du ens komma på tanken att montera Biltema bromsbelägg på din banräcer?

"Pysslet" du talar om ska inte ta mer än max 5 minuter per spot för en händig elektriker. Spelar ingen roll om han ska behöva borra sig igenom varje regel för kabelgenomföringen.

Ockerpriser anser jag.

Då hade du sluppit städa efter dig också, som ALLA "kungliga" elektriker fullkomligt skiter i på byggen runtom.

Last edited:
Jag har pratat med några olika elektriker då jag gör en hel del eljobb bland annat åt en elfirma. En jobbar tex uteslutande i sthlm, han är uthyrd i sthlm, har sin egen firmabil och ett konto hos nån grossist där han plockar ut grejjer. Trots att han betalar boende och resor så tjänar han mer än 4000:- rent i månaden på att jobba i sthlm och då räknar han inte med alla svartjobb han utför.
Så i sthlm kan jag tänka mig att det där är "normala" priser, men här skulle det garanterat inte kosta så mycket.
Det enda jag kan säga egentligen är: Var jävligt glad över att det inte är rörmokare som ska göra jobbet! Dels så skulle det bli jävligt dåligt utfört, både med tanke på att de är vvs:are men även att de inte kan elen såklart, men det skulle även bli dubbelt så dyrt och de skulle ta betalt för 5 resor för installation av ett uttag. OCH de skulle skita ner betydligt mer än en elektriker :D
Jag utför totalentreprenad åt en kund just nu, då är det allt från el till snickeri, byte av ytterdörr mm. Jag har förstått av folk jag har talat med att jag skulle tjäna fina pengar i sthlm även om jag la mig under deras normala priser, så ibland blir man lite sugen på att skaffa sig en lya däruppe och jobba där i veckorna igen.
Tyvärr har jag fått erfara VVS-are som gjort grunden för huset. De har satt ALLA rör fel... och nu i dagarna så måste även WC-stolens rör flyttas på då det sitter snett ur grund (ordentligt snett) så tätskikt inte blir acceptabelt. Nu när jag fått lite erfarenhet av området "bygga" så inser jag vilka klåpare som gjort VVS-biten. Det såg ut som fan... En del rör fick kapas bort helt o dras om i väggarna för att de gick upp så misslyckat så det inte gick att bila upp och åtgärda. T.ex kopparrör som gick rakt upp i tröskeln i en dörr. Sedan hela golvvärmejusteringen låg utanför väggen... istället för inuti. Sorgligt. Jag tror att jag personligen skulle gjort ett bättre jobb, även fast jag aldrig gjort det förr.

äpplerum skrev:
Nu har jag ju ingen aning om hur stor kåk du bygger men räkna på 700:-/kvm + moms för elen. Det brukar stämma rätt så bra. (för en standardintallation...)

Och 185000:- för elen är inget ovanligt, vad lever du i för värld?

Ta vårt hus som exempel. Det är 155m² och om jag inte minns fel tog det 2 elektriker 2 veckor att dra elen. 160 timmar = ca 1 timme/m². 700 + moms = 875/m² (25% moms?). Det ger en timkostnad på 875kr plus förtjänsten på material. Visst ligger det mycket i dom pengarna (soc avg, garanti, restid osv) men jag tycker ändå det är rätt saftigt.

Tyvärr har jag inte specat exakt vad elen gick på, allt låg på entreprenad på en firma.

Då hade du sluppit städa efter dig också, som ALLA "kungliga" elektriker fullkomligt skiter i på byggen runtom.
:D
Vilket tjafs det var om sånt när vi byggde. Snickarna städade, plockade, dammsög (!) o höll bygget tiptop. Sen ramlade det in nån röris eller plattsättare (elektrikerna skötte sig bra) o det såg ut som fan efteråt.

Jag lider med dig Swedie!

Hade en fuktskada i mitt badrum i lägenheten. Eftersom det var ett försäkringsärende brydde jag mig inte så mycket utan lät en firma som har "avtal" med vår förening sköta hela jobbet. Jag satt och räknade lite på kul hur mycket jobb det egentligen var med badrummet och kom fram till följande:

Rivning, bilning - 1dag
Gjutning av golv - 1 dag
Spackling av väggar - 1/2 dag
Fuktspärr, kakling, klinkers, måleri 2dagar
Rörpuleri 1/2 dag

Detta är alltså den effektiva arbetstiden. :rolleyes:

Eftersom det var försäkringsärende återanvändes handfat, toalett och samtliga rör! Jag köpte dessutom kakel och klinkers själv, så dessa finns inte medräknade i kostnaden.

Totalt pris: 91000:-, och då skall man veta att badrummet är på totalt 3 kvm!!!:näsblod:näsblod:näsblod

Jag kan också tänka mig att jobba för 360.000:- i månaden!!!!!:yoparty

Som sagt, jag kanske borde byta yrke från "programmare" / webnisse till hantverkare... riktigt sugen nu när jag har erfarenhet inom området och vad som förväntas betalas...

Jag köpte en 70-talskåk och det slutade med att jag fick kontakt med en elektriker via en bekant och han o jag drog elen på två kvällar + en förmiddag för inkoppling av nya centralen. Totalt landade det på 11 500:- inklusive material och bra ersättning till honom.
..

Jag har gjort likadant, och det hela landade på 7,5 kkr.
Skulle aldrig få för mig att ringa en firma som fulldebiterar...

Hade en fuktskada i mitt badrum i lägenheten. 5 dagars jobb.
Detta är alltså den effektiva arbetstiden. :rolleyes:
Totalt pris: 91000:-, och då skall man veta att badrummet är på totalt 3 kvm!!!:näsblod:näsblod:näsblod

Jag kan också tänka mig att jobba för 360.000:- i månaden!!!!!:yoparty

Vilka djävla sviiiiin!

Last edited:
Hantverkare är ena jävla lökare hela bunten, det är väl allmänt känt. Nyttja EU och ta en polack istället, de är bättre, billigare, trevligare, punktligare och noggrannare. Fy fan att ha ett sådant där mustachmongo från Bredäng i badrummet som går och gnolar på någon Credence-låt, alltid har de den där jävla 106,7 i sina fula Citroen-bilar också.
När jag renoverade hemam så struntade en del helt enkelt i att komma, plattsättaren, så de andra lökarna kunde inte göra klart sina åtaganden och där stod man med skägget. Aset som till sist kom svinade ner mer än ett gäng attackgrisar med gyttjiga klövar hade gjort. Fet jävla guldkedja, egen radio, rejäl fulölskagge, tatueringar och ovårdat språk hade han också.
Ja, det finns självklart undantag, jädrigt få dock.

Värst ska tydligen rörmokarna vara, speciellt de som får pula med gas. De rör inte sina LO-arslen för under vad en välrenommerad bolagsjurist hade tagit i timpenning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT