Elektriker, hilfe! Verkligen så här dyra?!

Elektriker är det satans dyraste av alla hantverkargrupper, varför vet jag inte riktigt?
Har själv fått offert på ca 150-200000 för att dra om elen i mitt lilla skithus på 95 kvm... det får hellre brinna upp då.. pga.alla gamla kablar från början av seklet..
Så man ska hålla sig väldigt bra vän och helst vara släkt med en elektriker:tummenupp

Som sagt, jag kanske borde byta yrke från "programmare" / webnisse till hantverkare... riktigt sugen nu när jag har erfarenhet inom området och vad som förväntas betalas...

Varför? Finns ju många "programmare"/ webnissar som debiterar mellan 700:- - 1000:- i timmen.
Och det är utanför Stockholm.

"Pysslet" du talar om ska inte ta mer än max 5 minuter per spot för en händig elektriker. Spelar ingen roll om han ska behöva borra sig igenom varje regel för kabelgenomföringen.

Ockerpriser anser jag.

Då hade du sluppit städa efter dig också, som ALLA "kungliga" elektriker fullkomligt skiter i på byggen runtom.
Ohh frågar du även "hur mycket kostar det att montera ett uttag?" Svaret på den frågan är 300-7000kr

Finns situationer där varje spot tar flera timar, säger inte att det är det men man blir bra trött när folk inte inser att det skiljer från gång till gång.

Sen är det klart man städar efter sig om kunden är dum nog och vilja det (Jag vet inte när du frivilligt betalade nån 850 kr/h för att städa?)

Hantverkare är ena jävla lökare hela bunten, det är väl allmänt känt. Nyttja EU och ta en polack istället, de är bättre, billigare, trevligare, punktligare och noggrannare. Fy fan att ha ett sådant där mustachmongo från Bredäng i badrummet som går och gnolar på någon Credence-låt, alltid har de den där jävla 106,7 i sina fula Citroen-bilar också.
När jag renoverade hemam så struntade en del helt enkelt i att komma, plattsättaren, så de andra lökarna kunde inte göra klart sina åtaganden och där stod man med skägget. Aset som till sist kom svinade ner mer än ett gäng attackgrisar med gyttjiga klövar hade gjort. Fet jävla guldkedja, egen radio, rejäl fulölskagge, tatueringar och ovårdat språk hade han också.
Ja, det finns självklart undantag, jädrigt få dock.

Värst ska tydligen rörmokarna vara, speciellt de som får pula med gas. De rör inte sina LO-arslen för under vad en välrenommerad bolagsjurist hade tagit i timpenning.
Bättre?! :rofl ja precis som irakier är bättre bilförrare bara för att så många kör taxi. Är det bättre med tuggtobaks tuggare från estland? som du inte förstår hur mycket han hånar dig?

Varför? Finns ju många "programmare"/ webnissar som debiterar mellan 700:- - 1000:- i timmen.
Och det är utanför Stockholm.
JA och efterom ingen jävel förstår vad dom gör vågar ingen ifrågasätta.

El har alla en åsikt om och "det är ju så enkelt" ja vist klarar en normalbegåvad person att göra det mesta, men inte allt och blir det fel och kåken brinner ner eller din söta dotter på 2 år blir grillad av micron för pappa inte satte fast nollan ordentligt i centralen är det inte lika kul.

Sattsa däremot på att bli chef över ett elföretag med tanke på att man tar 850 kr/h och elektrikern tjänar 80-180 kr/h så finns det lite marginaler..

Last edited:
Swedie: Välkommen till villalivet!
Det kostar att ligga på topp....(man blir skinnad konstant...)

-----------------------

Tror tyvärr vi har haft samma hantverkare.....känner igen allt, inkl. attacksvineriet...dom hade glömt en påse med pannkakor i vår hall i en vecka i juli....mums, luktade gottis!:gnissla

Hantverkare är ena jävla lökare hela bunten, det är väl allmänt känt. Nyttja EU och ta en polack istället, de är bättre, billigare, trevligare, punktligare och noggrannare. Fy fan att ha ett sådant där mustachmongo från Bredäng i badrummet som går och gnolar på någon Credence-låt, alltid har de den där jävla 106,7 i sina fula Citroen-bilar också.
När jag renoverade hemam så struntade en del helt enkelt i att komma, plattsättaren, så de andra lökarna kunde inte göra klart sina åtaganden och där stod man med skägget. Aset som till sist kom svinade ner mer än ett gäng attackgrisar med gyttjiga klövar hade gjort. Fet jävla guldkedja, egen radio, rejäl fulölskagge, tatueringar och ovårdat språk hade han också.
Ja, det finns självklart undantag, jädrigt få dock.

Värst ska tydligen rörmokarna vara, speciellt de som får pula med gas. De rör inte sina LO-arslen för under vad en välrenommerad bolagsjurist hade tagit i timpenning.

Last edited:
Swedie! Om jag var som du så hade jag bestämt mig för att göra jobbet själv. Men eftersom jag är en lat elektriker så hade jag nog skaffat värmeljus, en badtunna och massa öl för pengarna. Det är livskvalite!

Bättre?! :rofl ja precis som irakier är bättre bilförrare bara för att så många kör taxi. Är det bättre med tuggtobaks tuggare från estland? som du inte förstår hur mycket han hånar dig?

Jag tycker inte polacker är bättre för att de är fler utan för att de bevisat sig vara det och all logik tyder på att de bör vara det också. De bästa polska hantverkarna kommer hit och de har fokus på uppgiften till skillnad från svenska dagdrönare.

Skillnaden med irakier är att de jobbar som taxichaufförer för att de inte får något annat, polackerna har kommit hit för att jobba med just det de pysslar med. Jag tror alltså inte det är en genetisk orsak till att polacker jobbar bättre.

EDIT: Jag skrev polacker, inte estländare. Jag är säker på att du vet att det är två olika nationer i två olika delar av Europa men ändå. Estländare vet jag inget om, de är säkert bättre än svenska attacksvin i alla fall.

Last edited:
Sen är det klart man städar efter sig om kunden är dum nog och vilja det (Jag vet inte när du frivilligt betalade nån 850 kr/h för att städa?)
..

Elektriker och rörkrökare. I och med lågkonjukturen hoppades man att dräggen och övriga penningkåta i detta hantverkarskrå skuller rensas ut.

Men icke,

ROT - bidrag införs, så till och med den mest inkompetente har lärt sig att man tillochmed kan öka debiteringen.

Ett av få existerande yrken det det saknas s.k. kundvård

Märkligt...

El har alla en åsikt om och "det är ju så enkelt" ja vist klarar en normalbegåvad person att göra det mesta

Är väl fortfarande enbart gymnasiekompetens. Ingen annan yrkeskategori kan dra in så pass mycket som kabeldragare o rörkrökare med så liten formell utbildning som de har vad jag vet. (Brukar vara lite listor på DI, men hittar inget just nu)

Elektriker och rörkrökare. I och med lågkonjukturen hoppades man att dräggen och övriga penningkåta i detta hantverkarskrå skuller rensas ut.

Men icke,

ROT - bidrag införs, så till och med den mest inkompetente har lärt sig att man tillochmed kan öka debiteringen.

Ett av få existerande yrken det det saknas s.k. kundvård

Märkligt...

Är väl fortfarande enbart gymnasiekompetens. Ingen annan yrkeskategori kan dra in så pass mycket som kabeldragare o rörkrökare med så liten formell utbildning som de har vad jag vet. (Brukar vara lite listor på DI, men hittar inget just nu)
En rensning mår alla yrkesgrupper bra av, försvarar värkligen inte packet som sabbar för oss andra för det är det dom gör.

Nja vist för att vara elektrikern du ser är det bara gymnasiel utbildning och 1 år som slav (Lärling med med minimilön på 11k föreskatt)

Jag önska du hade rätt.. Är som sagt skilnad på lön och debitering.

Kommer dra elen själv i 2 rum på 55 kvm totalt.

Det gör du nog helt rätt i! Jag och farsan gjorde samma sak när vi byggde garage. Vi drog rör, kablar, satte upp dosor, vägguttag, knappar osv, sen lät vi en elektriker kontrollera allt och koppla in det i centralen.

Farsan har visserligen jobbat med el, och för att citera honom "på den tiden när man knappt upptäckt växelström". :gnissla

Det gör du nog helt rätt i! Jag och farsan gjorde samma sak när vi byggde garage. Vi drog rör, kablar, satte upp dosor, vägguttag, knappar osv, sen lät vi en elektriker kontrollera allt och koppla in det i centralen.

Farsan har visserligen jobbat med el, och för att citera honom "på den tiden när man knappt upptäckt växelström". :gnissla
Jao precis. Dessa är även oinredda så det är inget svårt jobb... Bara o dra lite rör. Sedan en elsnubbe att göra sista inkopplingen till centralen så allt blir rätt där.

Finns situationer där varje spot tar flera timar, säger inte att det är det men man blir bra trött när folk inte inser att det skiljer från gång till gång.

Klart att det skiljer sig från gång till gång, men jag betvivlar jävligt starkt att i en nybyggd villa behöver man inte bila i taket för att få plats med en spot.

Jag skrev "byggen", och då menar jag inte hos privatkunder. På byggen går de i allra flesta fall på anbud, men elektrikerna är nog de enda branschfolket som låter andra städa efter dem.

Last edited:

Bra idé, jag misstänker att det är hög tid att planera för det nu för snart kommer de säga att de befattar sig inte med sådant de inte fått göra själva, precis som märkesbilverkstäder gjorde ett tag (privatimport) och däckhandlare som inte vill montera om de inte får sälja osv osv. Elektrikern lär inte kunna ta särskilt mycket betalt för en besiktning.

Eller jo... ska man bara åka ut och "besikta" så lär det inte handla om några hundringar precis, ska jag ta på mig ansvaret för om nån klåpare har varit igång och kopplat så vill man öppna i varenda dosa och kolla ALLA kopplingar!
Det kan ta lite tid...

Eller jo... ska man bara åka ut och "besikta" så lär det inte handla om några hundringar precis, ska jag ta på mig ansvaret för om nån klåpare har varit igång och kopplat så vill man öppna i varenda dosa och kolla ALLA kopplingar!
Det kan ta lite tid...
Sänk priserna så slipper du oss "klåpare"... ;)

Vafan det ingår i en elektrikers arbetsuppgifter att städa om sig, en av få yrkesgrupper som har det antar jag...
Har inte träffat nån annan yrkesgrupp som städar så ofta och noga efter sig.

Och jag har inte träffat många skickliga importhantverkare.... Bara folk som jobbar långa dagar och sover i husbil eller på arbetsplatsen.

Fan var alla spyr galla över hantverkare :zpy hur tror ni vi ska finansera alla vuxenleksaker som vi måste köpa för att orka med alla gnälliga jävla privatpersoner som står och lipar över hur dyrt allt är.
Moment 22 alltså ni gnäller, vi köper och fläskar på fakturan, ni gnäller, vi köper -----------

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti