Eld ur avgassystem...

MR.T_Power

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Yamaha RD LQ 125
Jag har bara en fråga, och det är ju så att jag har blivit facinerad av elden som fnyser ut ur avgasröret på bilarna i fast&furius, och min fråga är om det är något man kan köpa och instalera eller fall det är styrkan i motorn eller om det bara är i mina vilda fanatasier?

Mr.T

Äh, det är bara dåligt sotade avgassystem. Om de körde som karlar så skulle de där eldsflammorna aldrig uppstå. Så ÄR det.

Kör man med turbo, som dom gör i ff, kör man ofta fett och får en ofullständig förbränning. Massa oförända kolväten i avgaserna brinner...

På sugmotorer som är högtrimmade kan du också få samma problem, men fråga inte mig varför det är bättre att köra med ofulltsändig förbränning i det fallet (turbomotorer kyler man med mycket soppa, det problemet brukar man inte ha på sugisar) Kankse bara får flammor vid avslag?

min gixxer 600 sprutar ju ut ganska långa lågor ibak när man släpper på gasen efter o ha gasat lite villt, inte som i 2 fast men. Detta kom först efter jag monterat slipon, men har inte justerat munstycken o annat än så den bör ej gå för fett!

nån som har funderat på vad det är för gas som kommer från huven på skylinen i början? Är det nån alldeles påhittat effekt eller är det nåt som kan förekomma?

Mvh. Hannes

triple skrev:
Kör man med turbo, som dom gör i ff, kör man ofta fett och får en ofullständig förbränning. Massa oförända kolväten i avgaserna brinner...

På sugmotorer som är högtrimmade kan du också få samma problem, men fråga inte mig varför det är bättre att köra med ofulltsändig förbränning i det fallet (turbomotorer kyler man med mycket soppa, det problemet brukar man inte ha på sugisar) Kankse bara får flammor vid avslag?

Plus att man inte vill att avgaserna skall kallna (= - fart på turbon) vid växling så att vid avdrag ställer man ner tändningen ordentligt och vid påställ efter brinner det till...

F&F är väl mest fake iofs.
Gas från huven?:-)

Men kolla på rally så händer samma sak där, rejäla lågor ur röret vid växling speciellt.
Vet inte om det kan bero på att det skickas ut oförbrännt bränsle i röret under växlingen då tändningen är frånslagen?

HanneZ skrev:
min gixxer 600 sprutar ju ut ganska långa lågor ibak när man släpper på gasen efter o ha gasat lite villt, inte som i 2 fast men. Detta kom först efter jag monterat slipon, men har inte justerat munstycken o annat än så den bör ej gå för fett!

nån som har funderat på vad det är för gas som kommer från huven på skylinen i början? Är det nån alldeles påhittat effekt eller är det nåt som kan förekomma?

Mvh. Hannes

Teorietiskt sett borde det väl funka om man leder gaserna från dumpen ut till front spoilern, men då måste det väl va en viss tempraturskillnad mellan gasen och luften om man ska se gasen. Med tanke på att han kör med syregas så kanske det skulle funka. Det är vad jag tippar på men jag vet inte.
Fast i filmen så måste det ju va något typ av rökmaskin.

HanneZ skrev:

Ser det ut som att gasen sprutar upp från huven vid framrutan och bildar ett "V" tecken? Isf är det purgen/luftningen för ett lustgassystem. Man gör så för att ventilera ut gasformig lustgas eftersom man vill ha flytande lustgas vid lustgassolenoiden innan man trycker på gå-snabbare-knappen.

SSDD skrev:
Plus att man inte vill att avgaserna skall kallna (= - fart på turbon) vid växling så att vid avdrag ställer man ner tändningen ordentligt och vid påställ efter brinner det till...

Jepp. De dumpar tändningen rejält, och får väldigt höga avgastemperaturer.

/J

Precis som andersbrink säger så är det purgen som gör "röken" vid motorhuven i filmen.

Precis som andersbrink säger så är det purgen som gör "röken" vid motorhuven i filmen.

Dela upp tändsladden/sladdarna så du får en till, montera i avgasystemet. En tvåtakts avgaser brinner!

Om du står vid startlinjen och bilen intill dig börjar frusta rök ut huven. Då har han precis ventilerat sist lustgassystem och du ligger jävligt risigt till... :jisses

Från minnet så har jag för mig att det är ett gammalt customknep med ungefär 130 år på nacken, man monterar ett extra tändstift i avgassystemet, slår av tändningen några sekunder (i alla fall så jag läst att man gör/gjorde) så att oförbränt bränsle skickas ut i systemet, sen slår man på och skjuter eldsflammor... Eller så kan man ju montera en eldkastare i röret. Men.. fel forum som sagt..

har sett i bilsport för länge sen att de var nån som monterat tändstift nån deciemeter innanför ändröret. sen tryckte man på en knapp så blev det gnista och det brann, man kanske släppte på gasen eller nått också, var som sagt ett bra tag sen jag läste det.

lol, det här påminner mig om en stackars grabb på nåt forum som frågade hur man gjorde för att få gula, röda eller blåa eldflames ur avgasröret ur sin bil... :rofl

Välkommen till FATF värld... :fatta! :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...