Elbil eller inte?

Batteriet du länkar till kostar ca 80.000,- med skatt + frakt från Romania + jobb. Så då är man uppe en bra bit över 100k för ett okänt batteri med 1 års garanti.

Enligt Norges Tesla club så kostar det i 2024 185k (refurbished) til 240k (nytt) för ett 85-90 kWh batteri til S/X. "Mottok et tilbud nå august 2024 fra Tesla i Bodø på 184 000 inkl moms for et 85kWh batteri refurbished, og ca 240 000 kr for et nytt 90 kWh batteri, dette var totalprisen." "Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.”
https://tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/#more-18363 . Tycker det är dyrt för att några få battericeller blivit dåliga samt att man inte vet hur länge de andra 4-5k cellerna håller.

Hoppas att priserna sjunker ju fler begagnade batterier som kommer på marknaden samt att flera verkstäder kan byta de ut. Känns jäkligt surt om en av de 4000 battericellerna går sönder varannat år efter garantitiden och man sitter med en kostnad på 150-185k varannat år. Men framförallt hoppas jag att hållbarheten på batterierna hos Tesla har blivit mycket bättre efter många års erfarenhet, tiden får visa.
Norge-exemplen är S/X. Garantitiden är på 3/Y 8år / 19200mil.
Det finns ingen annan som har motsvarande garantier på en motor eller växellåda vad jag vet.

Batteriet du länkar till kostar ca 80.000,- med skatt + frakt från Romania + jobb. Så då är man uppe en bra bit över 100k för ett okänt batteri med 1 års garanti.

Enligt Norges Tesla club så kostar det i 2024 185k (refurbished) til 240k (nytt) för ett 85-90 kWh batteri til S/X. "Mottok et tilbud nå august 2024 fra Tesla i Bodø på 184 000 inkl moms for et 85kWh batteri refurbished, og ca 240 000 kr for et nytt 90 kWh batteri, dette var totalprisen." "Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.”
https://tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/#more-18363 . Tycker det är dyrt för att några få battericeller blivit dåliga samt att man inte vet hur länge de andra 4-5k cellerna håller.

Hoppas att priserna sjunker ju fler begagnade batterier som kommer på marknaden samt att flera verkstäder kan byta de ut. Känns jäkligt surt om en av de 4000 battericellerna går sönder varannat år efter garantitiden och man sitter med en kostnad på 150-185k varannat år. Men framförallt hoppas jag att hållbarheten på batterierna hos Tesla har blivit mycket bättre efter många års erfarenhet, tiden får visa.

Rent generellt så är det sjuka priser på bilverkstad i Norge, därför åker de gärna till Sverige för sådant.

Men som sagt, batterier HAR varit dyra men de blir billigare för varje år.

Med vänlig hälsning,

Rent generellt så är det sjuka priser på bilverkstad i Norge, därför åker de gärna till Sverige för sådant.

Men som sagt, batterier HAR varit dyra men de blir billigare för varje år.

Med vänlig hälsning,
I 2022 kostade det enligt länk 175k att byta batteri på Model 3 i Sverige, troligen refurbished. "Byte på min LR 2021 pga en olycka så var kostnadsförslaget 175.000 inkl moms. Något försäkringsbolaget tog då som tur är” Källa, https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=29464

Batterigarantin gäller inte yttre påverkan eller efter utgått garanti. Tycker det känns som sjuka ockerpriser att betala 175k med tanke på att det ofta bara är någon dålig cell samt att de tar det gamla batteriet i utbyte och säljer det igen som refurbished (byter ut dåliga celler). Borde enligt mig vara mycket billigare att få satt i ett begagnat batteri om bilarna ska ha ett liv utöver 8 år.

Ca 235.000,- för att byta batteri i Model X 2017 modell hos Tesla Norge i Augusti 2025. Så batterier har inte blivit väldigt billiga i alla fall.

Bifogat

• Screenshot 2025-09-20 at 15.53.08.png
    Screenshot 2025-09-20 at 15.53.08.png
    345.4 KB · Visningar: 6
I teorin borde en elbil vara ett mycket bättre val för någon som inte meckar själv. En elmotor och ett batteri som är så pass enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor borde kunna gå problemfritt med minimal service i väldigt lång tid men tydligen verkar det vara svårt att få det till i praktiken, med undantag av Leaf 24kWh och..? Sen är väl nästan alla nya bilar så avancerade att det är dömt att bli problem att hålla de i liv förr eller senare. Med det sagt tycker jag att det verkar som Tesla har gjort mycket bra för att minska komplexiteten i hur systemet är byggt upp med mindre kablar/komponenter och förhoppningsvis lättare felsökning.

Avensis är säkert en bra bil. Bensinmotorn i den generationen du ser på har haft problem med kolvringar och hög förbrukning av olja, om jag minns rätt. Dieseln har säkert de vanliga dieselproblemen med partikelfilter men säkert bra om du kör längre sträckor, har inte läst på om D4D.
Om ett batteri var så enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor så skulle väl inte Sverige misslyckats med bygga ett enda Lithiumbatteri i Skellefteå.
Det har ju funnits och finns svensk förbränningsmotortillverkning.
Verkligheten var att de batterier som byggdes gjordes med importerat Katod(?)-material.
Det jag reflekterade över när jag såg bilder från Northvolt var att det såg ut som en bilfabrik, inte som en fabrik för modern elektronik / batterier med renrum och personal i renrumskläder för förhindra föroreningar i batterierna.

Om ett batteri var så enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor så skulle väl inte Sverige misslyckats med bygga ett enda batteri i Skellefteå.
Det har ju funnits och finns svensk förbränningsmotortillverkning.
Verkligheten var att de batterier som byggdes gjordes med importerat Katod(?)-material.
Det jag reflekterade över när jag såg bilder från Northvolt var att det såg ut som en bilfabrik, inte som en fabrik för modern elektronik / batterier med renrum och personal i renrumskläder för förhindra föroreningar i batterierna.
Bolaget lyckades ju bygga battierier i sin testfabrik, men sen bestämde de sig för att köpa kinesiska maskiner, och sen gick det ju sådär.

Bolaget lyckades ju bygga battierier i sin testfabrik, men sen bestämde de sig för att köpa kinesiska maskiner, och sen gick det ju sådär.
Tydligt att testfabriken inte klarade att skalas upp för affärsmässig produktion.
Så det var väl därför bolaget köpte kinesiska maskiner.

Fyfan för de förare som blockar 400kw-laddare med sina antika elbilar som knappt laddar med 200kw en bra dag när det finns en hel rad med 300kw-laddare bredvid. :huvet

Fyfan för de förare som blockar 400kw-laddare med sina antika elbilar som knappt laddar med 200kw en bra dag när det finns en hel rad med 300kw-laddare bredvid.
En bilägare som skulle vara mindre upprörd med en bensin eller dieselbil eller en hybrid ?

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer