Elbil eller inte?

Nej, elbil är inget för mig. Gillar iof sig elektronik, men för ett antal år sedan så skulle alla gå över till lågenergilampor som sedan blev LED. Vi skulle slänga ut våra gamla vitvaror som påstods förbruka mer energi än nya. Fast det var ingen som funderade över hur mycket klimatet påverkades av att tillverka de nya vitvarorna. Vi skulle installera värmepumpar och slänga ut våra direktverkande enheter och sätta upp solpaneler på taket. Och som "lök på laxen" så skulle hela världen släckas ner en timma per år som kallades typ "the black hour" eller något i den stilen.

Nu plötsligt ska vi avveckla både hojar och bilar som går på fossila bränslen. Förslag finns tom att all biltillverkning av fossila bilar ska upphöra 2035. Men var ska all energi komma ifrån som alla dessa elfordon förbrukar? Jo, för att rädda elförbrukningen ska vi bygga massa nya minikärnkraftverk. Då får väl ytterligare den "lede fi" något att rikta in sig på att bomba och attackera. :-(

Vi som kör hoj kör väl vanligtvis bara under den varmare årstiden. Under den kallare årstiden, och kanske även annars med... BIL! FOSSILDRIVEN BIL!!!

Jag har haft körkort en jävla massa år och har hitintills aldrig köpt en fabriksny bil. Har väl mest kört bilar som de flesta kallar gamla skrothögar, dvs bilar i prisklassen under 50K kronor. Någon gång innan jag lägger mig för att vila för gott ska jag köpa en lyxig bil (MB)... definitivt inte en batteribil. Men nåväl...

Bil jag för dagen söker är en 16 år gammal Toyota. Några åsikter om vad man bör vara observant på denna japanare? Jag mekar inte själv ska jag tillägga. :)

LÄNK: https://www.karl-webmaster-johansson.top/2009-toyota-avensis-kombi.html

2009-toyota-avensis-kombi.jpg

Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.

Hoppas att Model Y med 6 säten blir bra med lite problem. Ett orosmoment med 3/Y är att det inte går att byta enstaka celler i huvudbatteriet om de felar, någonting som frekvent verkar göras på X och S. Kan bli dyrt efter garantitiden om batterierna fortsätter att få problem med enstaka celler.

En krånglande Renault, eventuellt med elfel, vem kunde ha aaaanat det?

Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.

Hoppas att Model Y med 6 säten blir bra med lite problem. Ett orosmoment med 3/Y är att det inte går att byta enstaka celler i huvudbatteriet om de felar, någonting som frekvent verkar göras på X och S. Kan bli dyrt efter garantitiden om batterierna fortsätter att få problem med enstaka celler.
Rättat till Renault Megane, tack Mabe :Bugar

Det är ju fruktansvärt, en Bensin Ford hade ju bara varit där i tio månader...
Finns inga bilar som åldras så fort som Fordar. Danskarna på jobb köper sådana för att Transporter är dyr i Danmark, men de där Transhit-bussarna blir så trötta så fort. Skitbilar. Och då jämför jag med VW som inte tillverkat en tillförlitlig bil på typ 25 år...

Nej, elbil är inget för mig. Gillar iof sig elektronik, men för ett antal år sedan så skulle alla gå över till lågenergilampor som sedan blev LED. Vi skulle slänga ut våra gamla vitvaror som påstods förbruka mer energi än nya. Fast det var ingen som funderade över hur mycket klimatet påverkades av att tillverka de nya vitvarorna. Vi skulle installera värmepumpar och slänga ut våra direktverkande enheter och sätta upp solpaneler på taket. Och som "lök på laxen" så skulle hela världen släckas ner en timma per år som kallades typ "the black hour" eller något i den stilen.

Nu plötsligt ska vi avveckla både hojar och bilar som går på fossila bränslen. Förslag finns tom att all biltillverkning av fossila bilar ska upphöra 2035. Men var ska all energi komma ifrån som alla dessa elfordon förbrukar? Jo, för att rädda elförbrukningen ska vi bygga massa nya minikärnkraftverk. Då får väl ytterligare den "lede fi" något att rikta in sig på att bomba och attackera. :-(

Vi som kör hoj kör väl vanligtvis bara under den varmare årstiden. Under den kallare årstiden, och kanske även annars med... BIL! FOSSILDRIVEN BIL!!!

Jag har haft körkort en jävla massa år och har hitintills aldrig köpt en fabriksny bil. Har väl mest kört bilar som de flesta kallar gamla skrothögar, dvs bilar i prisklassen under 50K kronor. Någon gång innan jag lägger mig för att vila för gott ska jag köpa en lyxig bil (MB)... definitivt inte en batteribil. Men nåväl...

Bil jag för dagen söker är en 16 år gammal Toyota. Några åsikter om vad man bör vara observant på denna japanare? Jag mekar inte själv ska jag tillägga. :)

LÄNK: https://www.karl-webmaster-johansson.top/2009-toyota-avensis-kombi.html
I teorin borde en elbil vara ett mycket bättre val för någon som inte meckar själv. En elmotor och ett batteri som är så pass enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor borde kunna gå problemfritt med minimal service i väldigt lång tid men tydligen verkar det vara svårt att få det till i praktiken, med undantag av Leaf 24kWh och..? Sen är väl nästan alla nya bilar så avancerade att det är dömt att bli problem att hålla de i liv förr eller senare. Med det sagt tycker jag att det verkar som Tesla har gjort mycket bra för att minska komplexiteten i hur systemet är byggt upp med mindre kablar/komponenter och förhoppningsvis lättare felsökning.

Avensis är säkert en bra bil. Bensinmotorn i den generationen du ser på har haft problem med kolvringar och hög förbrukning av olja, om jag minns rätt. Dieseln har säkert de vanliga dieselproblemen med partikelfilter men säkert bra om du kör längre sträckor, har inte läst på om D4D.

Att Renault har problem är ju väntat med tanke på att den är fransk, är deras första med den plattformen och bygger på inhouse teknologi, men Kia var oväntat. De har lång erfarenhet av batteribilar.

I teorin borde en elbil vara ett mycket bättre val för någon som inte meckar själv. En elmotor och ett batteri som är så pass enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor borde kunna gå problemfritt med minimal service i väldigt lång tid men tydligen verkar det vara svårt att få det till i praktiken, med undantag av Leaf 24kWh och..? Sen är väl nästan alla nya bilar så avancerade att det är dömt att bli problem att hålla de i liv förr eller senare. Med det sagt tycker jag att det verkar som Tesla har gjort mycket bra för att minska komplexiteten i hur systemet är byggt upp med mindre kablar/komponenter och förhoppningsvis lättare felsökning.

Avensis är säkert en bra bil. Bensinmotorn i den generationen du ser på har haft problem med kolvringar och hög förbrukning av olja, om jag minns rätt. Dieseln har säkert de vanliga dieselproblemen med partikelfilter men säkert bra om du kör längre sträckor, har inte läst på om D4D.

Fast av alla problem man har med bilar är väldigt få relaterade till motor och växellåda.

Väldigt många är relaterade till bromsar och hjulupphängning, och rostar gör allt som är gjort av plåt.

Ja och elfel, styrdon och givare... Allt sånt finns ju på elbilarna med, och mer därtill.

Jag såg nu i dag att Tesla återgår till att montera blinkersspakar, trots alla tesla/musk-fanboys som försvarade att dom tog bort dom, det var helt enkelt ingen bra idé.

Stellantis bygger in växelriktare/laddare direkt i batteripaketet, DVS sånt som har strulat på elbilar stoppar man nu in i den dyraste komponenten på hela bilen och gör den ännu dyrare, allt för att slippa några % kabelförluster.

Jag såg nu i dag att Tesla återgår till att montera blinkersspakar, trots alla tesla/musk-fanboys som försvarade att dom tog bort dom, det var helt enkelt ingen bra idé.
Bra!

Stellantis bygger in växelriktare/laddare direkt i batteripaketet, DVS sånt som har strulat på elbilar stoppar man nu in i den dyraste komponenten på hela bilen och gör den ännu dyrare, allt för att slippa några % kabelförluster.
Ytterligt korkat av Stellantis, vad skulle fördelen vara, tro?

Byter inte enstaka celler i S.X. Många har provat men de gillar inte varandra efter ett tag

alltomelbil mätte försämring i batterier per 1600 mil körsträcka. LFP verkar vara bra skit. Åtminstone om de sitter i en Tesla.

1758318591324.png

MEN ska man vara tråkig så beror nog mycket åldrande mer på ålder än körsträcka. Och där är LFP ännu relativt oprövad i förhållande till ännu dominerande NMC. Fast i andra tillämpningar verkar de klara ålder, och de är dessutom betydligt billigare. Synd att de är tyngre än NMC. Och svårare att mäta laddprocent.

På 1600mil läser man inte ut några trender, en ganska värdelös lista.

Man måste ju åtminstonde ha 16 000 mil också

En bil kan ju tappa tokmycket (1%) dom första 2000 milen och sedan stanna av, medans en annan kan tappa 0,5% på dom första 2000 milen OCH fortsätta att tappa så mycket eller mer per 2000 mil.

Men LFP verkar absolut lovande i icke viktkritiska tillämpningar, dvs inte flygplan och motorcyklar kanske, användningsområdet är nog familjebilar, lastbilar och stationära batterier.

Men det är ju det folk inte förstår, att olika tillämpningar ställer olika krav.

Nasa behöver solceller som är 30% effektiva men kostar fyrdubbelt så mycket på grund av vikt/utrymmesbegränsningar, medans en husbil klarar sig med solceller som har 25% effektivitet men inte är svindyra, och en solfarm i öknen behöver solceller som är 20% effektiva men skitbilliga, för dom ställer bara ut fler.

I vissa tillämpningar kanske man inte ens ska ha Lithium kemi i batterierna, eller ens batterier, utan lagra energi på annat sätt, alla varianter behövs.

NiFe fungerar utmärkt i grid-storage lösningar, det batteriet uppfanns 1901 just för elbilar, det är skittungt och har hög självurladdning, och kräver påfyllning av elektrolyt, dvs I dagsläget helt otänkbart för elbilar

alltomelbil mätte försämring i batterier per 1600 mil körsträcka. LFP verkar vara bra skit. Åtminstone om de sitter i en Tesla.

View attachment 521144

MEN ska man vara tråkig så beror nog mycket åldrande mer på ålder än körsträcka. Och där är LFP ännu relativt oprövad i förhållande till ännu dominerande NMC. Fast i andra tillämpningar verkar de klara ålder, och de är dessutom betydligt billigare. Synd att de är tyngre än NMC. Och svårare att mäta laddprocent.

Viktigt att förstå är att det är mätt PER 10.000 miles, man har alltså inte mätt efter 1600 mil.

Om man läser listan så förstår man snabbt att det handlar om äldre bilar utan kylning/värmning av batteriet i botten och moderna bilar med kanske 10 års ytterligare erfarenhet av batterier i toppen.

I praktiken är batteridegradering ett problem som alltmer tillhör dåtiden, även om det naturligtvis förekommer att batterier går sönder osv. Bara ytterst ovanligt statistiskt sett (inte i Carups clickbaits, där är det jättevanligt).

Med vänlig hälsning,

På 1600mil läser man inte ut några trender, en ganska värdelös lista.

Man måste ju åtminstonde ha 16 000 mil också

Datan ÄR på längre sträckor, de har bara delat uppmätt förlust med körsträcka för att jämna ut resultaten. Att man sedan valt att ange per 10k miles och inte 100k miles är märkligt men det kan vara att man vill få en uppfattning "per år" för det är väl något sådant en genomsnittsbil rullar.

Vinnande Teslan torde därmed ligga på 2.4% degradering på 100k miles. Dvs en bit under 5% på en förväntad medellivslängd i Sverige.

En bil kan ju tappa tokmycket (1%) dom första 2000 milen och sedan stanna av, medans en annan kan tappa 0,5% på dom första 2000 milen OCH fortsätta att tappa så mycket eller mer per 2000 mil.

Trenden på elbilar idag är i det närmaste utan undantag att de tappar mycket första året/milen och sedan tappar långsammare. Vilket gör att LFP nog har missgynnats i testet, de bilarna har funnits kortare tid och torde ha större andel av sin degradering just den initiala fasen. Men de vann ändå.

Nissan Leaf missgynnas nog av att det är en typisk andrabil som därför rullar kortare sträckor per år. Men de äldre har luftkylda batterier och det är nog något vi nu har lärt oss är väldigt dåligt om man vill maximera livslängd. Men det blir såklart en lättare konstruktion. Och billigare, både i tillverkning och vid eventuella reparationer.

Jämför man Tesla med och utan LFP, i testet Model Y LR, så torde LFP missgynnas något även här, de som vill köra långt väljer ofta bort LFP som både har något långsammare snabbladdning och kortare räckvidd än de med NMC. Å andra sidan är jämförelsen mellan en Model Y NMC och en Model 3 LFP, Model 3 är något mindre/lättare och kommer dra något mindre el per körd distans så en Model Y genomgår några fler laddcykler på samma körsträcka, hade varit mer intressant att jämföra Model 3 LFP med Model 3 LR istf Model Y LR. Möjligtvis att folk har en tendens att välja LR för Model Y just för att den har något kortare räckvidd än Model 3 med samma batteripack.

Men jag skulle vilja ha ett test som försökte separera tiden från körsträcka, åtminstone i början av batteriets liv verkar det vara en större faktor än hur många mil man kör per år.

Konklusionen är att jag skulle inte vara orolig idag att äga en elbil upp emot 15 år och 25000 mil. Men jag tror inte att det är bilarna som kommer att gå i arv eller bli entusiastbilar på samma sätt som mången bensinare.. Men en äldre (>15 år) kan säkert motsvara 2000kronorsbilarna från när jag var 18 med färskt körkort, köp en billigt och kör så länge den håller men krävs det större reparationer så skrotar man och köper en ny.

Datan ÄR på längre sträckor, de har bara delat uppmätt förlust med körsträcka för att jämna ut resultaten. Att man sedan valt att ange per 10k miles och inte 100k miles är märkligt men det kan vara att man vill få en uppfattning "per år" för det är väl något sådant en genomsnittsbil rullar.

Konklusionen är att jag skulle inte vara orolig idag att äga en elbil upp emot 15 år och 25000 mil. Men jag tror inte att det är bilarna som kommer att gå i arv eller bli entusiastbilar på samma sätt som mången bensinare.. Men en äldre (>15 år) kan säkert motsvara 2000kronorsbilarna från när jag var 18 med färskt körkort, köp en billigt och kör så länge den håller men krävs det större reparationer så skrotar man och köper en ny.

Ah, jag läste inte testet, jag klickade inte ens upp en större bild av tabellen.

Ja, när första generationens Leaf och Renault är borta från marknaden kan vi nog få en sådan situation med begagnade elbilar som har gått långt men ändå har räckvidd nog att vara användbara som "tusenkronors-bilar" (jag köpte mina första bilar för den summan)

Byter inte enstaka celler i S.X. Många har provat men de gillar inte varandra efter ett tag
Har läst flera på Model X forum som gjort det samt at flera elbilsreparatörer i Norge gör det, bland annat elbilmek. Elbilmek säger att de inte vill sätta in nya celler på grund av att det på sikt blir problem tillsammans med bilens gamla celler och därför sätter de in begagnade celler som är på samma nivå som cellerna i batteriet. Har läst att för byte av battericeller i 3 och Y måste batterierna sändas till Tesla (i USA?) som har speciell utrustning. Då får man ett refurbished eller nytt batteri (Tesla tar ditt i inbyte) som troligen kostar ca 200.000,-.

Är inte rädd för att batterierna tappar procent sakta men säkert men är rädd för att battericeller slutar fungera som man ser hos många olika bilar. Finns det någon bra lösning på det för icke solid state batterier? Vet att solid state batterier sägs vara mindre utsatta då det inte byggs upp avlagringar på samma sätt som i batterier med flytande innehåll.

Har läst flera på Model X forum som gjort det samt at flera elbilsreparatörer i Norge gör det, bland annat elbilmek. Elbilmek säger att de inte vill sätta in nya celler på grund av att det på sikt blir problem tillsammans med bilens gamla celler och därför sätter de in begagnade celler som är på samma nivå som cellerna i batteriet. Har läst att för byte av battericeller i 3 och Y måste batterierna sändas till Tesla (i USA?) som har speciell utrustning. Då får man ett refurbished eller nytt batteri (Tesla tar ditt i inbyte) som troligen kostar ca 200.000,-.

Är inte rädd för att batterierna tappar procent sakta men säkert men är rädd för att battericeller slutar fungera som man ser hos många olika bilar. Finns det någon bra lösning på det för icke solid state batterier? Vet att solid state batterier sägs vara mindre utsatta då det inte byggs upp avlagringar på samma sätt som i batterier med flytande innehåll.
Läste om det där för några år sedan, cellerna måste ha ungefär samma beteende annars blir det interferens och resten av batteriet degraderar snabbare. Samma problem med vanliga bly/syra-batterier har jag för mig.

Batteribyte på Tesla 3/Y kostar ca 100.000 hos Teslaverkstaden. Detta enligt taxibolag som gjort bytet på tidiga långmilare.

Det verkar helt korrekt att byte av enskilda celler är svårt då de behöver vara hyfsat jämnt degraderade för att lira ihop.

Med vänlig hälsning,

Begagnat utan utbyte https://evshop.eu/en/batteries/292-tesla-model-3-full-battery-pack-75kwh-long-range.html

Ungefär vad man får ge för en tvålitersdiesel från BMW 2019-2025 (vanligaste x20d).
Runt 55-65.(Källa Bildelsbasen)
En del rapporter finns om B47(motorkod) dricker olja och eller kylvatten.
Vet inte vad BMW har för motorgaranti, 2år?

Är det en relevant jämförelse?

Begagnat utan utbyte https://evshop.eu/en/batteries/292-tesla-model-3-full-battery-pack-75kwh-long-range.html

Ungefär vad man får ge för en tvålitersdiesel från BMW 2019-2025 (vanligaste x20d).
Runt 55-65.(Källa Bildelsbasen)
En del rapporter finns om B47(motorkod) dricker olja och eller kylvatten.
Vet inte vad BMW har för motorgaranti, 2år?

Är det en relevant jämförelse?
Batteriet du länkar till kostar ca 80.000,- med skatt + frakt från Romania + jobb. Så då är man uppe en bra bit över 100k för ett okänt batteri med 1 års garanti.

Enligt Norges Tesla club så kostar det i 2024 185k (refurbished) til 240k (nytt) för ett 85-90 kWh batteri til S/X. "Mottok et tilbud nå august 2024 fra Tesla i Bodø på 184 000 inkl moms for et 85kWh batteri refurbished, og ca 240 000 kr for et nytt 90 kWh batteri, dette var totalprisen." "Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.”
https://tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/#more-18363 . Tycker det är dyrt för att några få battericeller blivit dåliga samt att man inte vet hur länge de andra 4-5k cellerna håller.

Hoppas att priserna sjunker ju fler begagnade batterier som kommer på marknaden samt att flera verkstäder kan byta de ut. Känns jäkligt surt om en av de 4000 battericellerna går sönder varannat år efter garantitiden och man sitter med en kostnad på 150-185k varannat år. Men framförallt hoppas jag att hållbarheten på batterierna hos Tesla har blivit mycket bättre efter många års erfarenhet, tiden får visa.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär