Elbil eller inte?

Nej, elbil är inget för mig. Gillar iof sig elektronik, men för ett antal år sedan så skulle alla gå över till lågenergilampor som sedan blev LED. Vi skulle slänga ut våra gamla vitvaror som påstods förbruka mer energi än nya. Fast det var ingen som funderade över hur mycket klimatet påverkades av att tillverka de nya vitvarorna. Vi skulle installera värmepumpar och slänga ut våra direktverkande enheter och sätta upp solpaneler på taket. Och som "lök på laxen" så skulle hela världen släckas ner en timma per år som kallades typ "the black hour" eller något i den stilen.

Nu plötsligt ska vi avveckla både hojar och bilar som går på fossila bränslen. Förslag finns tom att all biltillverkning av fossila bilar ska upphöra 2035. Men var ska all energi komma ifrån som alla dessa elfordon förbrukar? Jo, för att rädda elförbrukningen ska vi bygga massa nya minikärnkraftverk. Då får väl ytterligare den "lede fi" något att rikta in sig på att bomba och attackera. :-(

Vi som kör hoj kör väl vanligtvis bara under den varmare årstiden. Under den kallare årstiden, och kanske även annars med... BIL! FOSSILDRIVEN BIL!!!

Jag har haft körkort en jävla massa år och har hitintills aldrig köpt en fabriksny bil. Har väl mest kört bilar som de flesta kallar gamla skrothögar, dvs bilar i prisklassen under 50K kronor. Någon gång innan jag lägger mig för att vila för gott ska jag köpa en lyxig bil (MB)... definitivt inte en batteribil. Men nåväl...

Bil jag för dagen söker är en 16 år gammal Toyota. Några åsikter om vad man bör vara observant på denna japanare? Jag mekar inte själv ska jag tillägga. :)

LÄNK: https://www.karl-webmaster-johansson.top/2009-toyota-avensis-kombi.html

2009-toyota-avensis-kombi.jpg
 
Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.

Hoppas att Model Y med 6 säten blir bra med lite problem. Ett orosmoment med 3/Y är att det inte går att byta enstaka celler i huvudbatteriet om de felar, någonting som frekvent verkar göras på X och S. Kan bli dyrt efter garantitiden om batterierna fortsätter att få problem med enstaka celler.

En krånglande Renault, eventuellt med elfel, vem kunde ha aaaanat det?
 
Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.

Hoppas att Model Y med 6 säten blir bra med lite problem. Ett orosmoment med 3/Y är att det inte går att byta enstaka celler i huvudbatteriet om de felar, någonting som frekvent verkar göras på X och S. Kan bli dyrt efter garantitiden om batterierna fortsätter att få problem med enstaka celler.
Rättat till Renault Megane, tack Mabe :Bugar
 
Det är ju fruktansvärt, en Bensin Ford hade ju bara varit där i tio månader...
Finns inga bilar som åldras så fort som Fordar. Danskarna på jobb köper sådana för att Transporter är dyr i Danmark, men de där Transhit-bussarna blir så trötta så fort. Skitbilar. Och då jämför jag med VW som inte tillverkat en tillförlitlig bil på typ 25 år...
 
Nej, elbil är inget för mig. Gillar iof sig elektronik, men för ett antal år sedan så skulle alla gå över till lågenergilampor som sedan blev LED. Vi skulle slänga ut våra gamla vitvaror som påstods förbruka mer energi än nya. Fast det var ingen som funderade över hur mycket klimatet påverkades av att tillverka de nya vitvarorna. Vi skulle installera värmepumpar och slänga ut våra direktverkande enheter och sätta upp solpaneler på taket. Och som "lök på laxen" så skulle hela världen släckas ner en timma per år som kallades typ "the black hour" eller något i den stilen.

Nu plötsligt ska vi avveckla både hojar och bilar som går på fossila bränslen. Förslag finns tom att all biltillverkning av fossila bilar ska upphöra 2035. Men var ska all energi komma ifrån som alla dessa elfordon förbrukar? Jo, för att rädda elförbrukningen ska vi bygga massa nya minikärnkraftverk. Då får väl ytterligare den "lede fi" något att rikta in sig på att bomba och attackera. :-(

Vi som kör hoj kör väl vanligtvis bara under den varmare årstiden. Under den kallare årstiden, och kanske även annars med... BIL! FOSSILDRIVEN BIL!!!

Jag har haft körkort en jävla massa år och har hitintills aldrig köpt en fabriksny bil. Har väl mest kört bilar som de flesta kallar gamla skrothögar, dvs bilar i prisklassen under 50K kronor. Någon gång innan jag lägger mig för att vila för gott ska jag köpa en lyxig bil (MB)... definitivt inte en batteribil. Men nåväl...

Bil jag för dagen söker är en 16 år gammal Toyota. Några åsikter om vad man bör vara observant på denna japanare? Jag mekar inte själv ska jag tillägga. :)

LÄNK: https://www.karl-webmaster-johansson.top/2009-toyota-avensis-kombi.html
I teorin borde en elbil vara ett mycket bättre val för någon som inte meckar själv. En elmotor och ett batteri som är så pass enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor borde kunna gå problemfritt med minimal service i väldigt lång tid men tydligen verkar det vara svårt att få det till i praktiken, med undantag av Leaf 24kWh och..? Sen är väl nästan alla nya bilar så avancerade att det är dömt att bli problem att hålla de i liv förr eller senare. Med det sagt tycker jag att det verkar som Tesla har gjort mycket bra för att minska komplexiteten i hur systemet är byggt upp med mindre kablar/komponenter och förhoppningsvis lättare felsökning.

Avensis är säkert en bra bil. Bensinmotorn i den generationen du ser på har haft problem med kolvringar och hög förbrukning av olja, om jag minns rätt. Dieseln har säkert de vanliga dieselproblemen med partikelfilter men säkert bra om du kör längre sträckor, har inte läst på om D4D.
 
Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.
Att Renault har problem är ju väntat med tanke på att den är fransk, är deras första med den plattformen och bygger på inhouse teknologi, men Kia var oväntat. De har lång erfarenhet av batteribilar.
 
I teorin borde en elbil vara ett mycket bättre val för någon som inte meckar själv. En elmotor och ett batteri som är så pass enkelt uppbyggt jämfört med en förbränningsmotor borde kunna gå problemfritt med minimal service i väldigt lång tid men tydligen verkar det vara svårt att få det till i praktiken, med undantag av Leaf 24kWh och..? Sen är väl nästan alla nya bilar så avancerade att det är dömt att bli problem att hålla de i liv förr eller senare. Med det sagt tycker jag att det verkar som Tesla har gjort mycket bra för att minska komplexiteten i hur systemet är byggt upp med mindre kablar/komponenter och förhoppningsvis lättare felsökning.

Avensis är säkert en bra bil. Bensinmotorn i den generationen du ser på har haft problem med kolvringar och hög förbrukning av olja, om jag minns rätt. Dieseln har säkert de vanliga dieselproblemen med partikelfilter men säkert bra om du kör längre sträckor, har inte läst på om D4D.

Fast av alla problem man har med bilar är väldigt få relaterade till motor och växellåda.

Väldigt många är relaterade till bromsar och hjulupphängning, och rostar gör allt som är gjort av plåt.

Ja och elfel, styrdon och givare... Allt sånt finns ju på elbilarna med, och mer därtill.

Jag såg nu i dag att Tesla återgår till att montera blinkersspakar, trots alla tesla/musk-fanboys som försvarade att dom tog bort dom, det var helt enkelt ingen bra idé.

Stellantis bygger in växelriktare/laddare direkt i batteripaketet, DVS sånt som har strulat på elbilar stoppar man nu in i den dyraste komponenten på hela bilen och gör den ännu dyrare, allt för att slippa några % kabelförluster.
 
Jag såg nu i dag att Tesla återgår till att montera blinkersspakar, trots alla tesla/musk-fanboys som försvarade att dom tog bort dom, det var helt enkelt ingen bra idé.
Bra!

Stellantis bygger in växelriktare/laddare direkt i batteripaketet, DVS sånt som har strulat på elbilar stoppar man nu in i den dyraste komponenten på hela bilen och gör den ännu dyrare, allt för att slippa några % kabelförluster.
Ytterligt korkat av Stellantis, vad skulle fördelen vara, tro?
 
Renault Megane E-Tech var det Robert hade. https://carup.se/elbil-11-manader-pa-verkstad-renault-backar-fran-lofte/ . Ford Explorer är baserad på VW´s ID elbilplattform så säkert inte problemfri den heller, om de inte fått ordning på allt strul på senare år.

Tänkte att Kia EV9 kunde bli en bra familjefraktare men verkar tyvärr vara massa strul där också med bilar som står i månadsvis i väntan på nytt huvudbatterier efter att batteriet slutat fungera.

Hoppas att Model Y med 6 säten blir bra med lite problem. Ett orosmoment med 3/Y är att det inte går att byta enstaka celler i huvudbatteriet om de felar, någonting som frekvent verkar göras på X och S. Kan bli dyrt efter garantitiden om batterierna fortsätter att få problem med enstaka celler.
Byter inte enstaka celler i S.X. Många har provat men de gillar inte varandra efter ett tag
 
alltomelbil mätte försämring i batterier per 1600 mil körsträcka. LFP verkar vara bra skit. Åtminstone om de sitter i en Tesla.

1758318591324.png

MEN ska man vara tråkig så beror nog mycket åldrande mer på ålder än körsträcka. Och där är LFP ännu relativt oprövad i förhållande till ännu dominerande NMC. Fast i andra tillämpningar verkar de klara ålder, och de är dessutom betydligt billigare. Synd att de är tyngre än NMC. Och svårare att mäta laddprocent.

 
På 1600mil läser man inte ut några trender, en ganska värdelös lista.

Man måste ju åtminstonde ha 16 000 mil också

En bil kan ju tappa tokmycket (1%) dom första 2000 milen och sedan stanna av, medans en annan kan tappa 0,5% på dom första 2000 milen OCH fortsätta att tappa så mycket eller mer per 2000 mil.

Men LFP verkar absolut lovande i icke viktkritiska tillämpningar, dvs inte flygplan och motorcyklar kanske, användningsområdet är nog familjebilar, lastbilar och stationära batterier.

Men det är ju det folk inte förstår, att olika tillämpningar ställer olika krav.

Nasa behöver solceller som är 30% effektiva men kostar fyrdubbelt så mycket på grund av vikt/utrymmesbegränsningar, medans en husbil klarar sig med solceller som har 25% effektivitet men inte är svindyra, och en solfarm i öknen behöver solceller som är 20% effektiva men skitbilliga, för dom ställer bara ut fler.

I vissa tillämpningar kanske man inte ens ska ha Lithium kemi i batterierna, eller ens batterier, utan lagra energi på annat sätt, alla varianter behövs.

NiFe fungerar utmärkt i grid-storage lösningar, det batteriet uppfanns 1901 just för elbilar, det är skittungt och har hög självurladdning, och kräver påfyllning av elektrolyt, dvs I dagsläget helt otänkbart för elbilar
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top