Elbil eller inte?

Personangrepp? Det var det absolut inte menat som, ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Tyvärr blir man kanske själv lite blind/luttrad efter tio års direkta personangrepp på forumet från vissa användare… beklagar. :)

Min poäng (som skrevs med glimten i ögat men uppenbarligen missuppfattades) var att det amerikanska konsumentskyddet är förhållandevis starkt i jämförelse med Sveriges (tandlöst) och har dessutom färre anställda per capita.

Du implicerar att de inte gör något alls och jag ville bara argumentera för att du har fel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ursäkten godtas. Men oavsett tonläget som numera finns i världen...borde du veta att jag varken sovit under en sten eller är Musk...

Säger som vår Konung, nu vänder vi blad. :hej

En 34-årig syrisk invandrare som systematiskt satte eld på Teslabilar i Göteborg under den pågående kampanjen mot Elon Musk döms nu till fängelse och utvisning. Tingsrätten köpte inte hans förklaring att det var en dubbelgångare från moskén som låg bakom bilbränderna.

Dela artikeln​

© Gage Skidmore

En våg av attentat mot Tesla-bilar har uppstått efter att Elon Musk allierat sig med Donald Trump.

Totalt drabbades fem fordon i Göteborg under tre dagar i februari – två totalförstördes, övriga fick omfattande skador.

Bränderna var del av en bredare våg av attacker mot Tesla som svept över Europa och Nordamerika under 2025, efter att Elon Musk fått en framträdande roll i Donald Trumps regering i USA.

Gärningsmannen i Göteborg använde tändvätska, trasor och i vissa fall batterier för att starta bränderna. Han riktade sig uteslutande mot bilar av märket Tesla och valde ofta att antända vid motorhuv eller däck för att få maximal skada.

Den första branden anmäldes den 20 februari på en parkeringsplats i centrala Göteborg. Ytterligare attacker följde inom loppet av timmar – bland annat i ett parkeringshus på Kristinelundsgatan där en annan Tesla fick brandskador på däcken.

Dagen efter inträffade nya försök på Parkgatan och Långängen. Den sista branden, vid Berzeliigatan 5, fångades av bilens egna kameror. Bilderna visar hur syriern maskerad går fram till bilen, häller ut tändvätska och tänder på. Bilen blev övertänd och totalförstördes.

Gärningsmannen greps senare på McDonalds. Enligt polisen betedde han sig märkligt, höll krampaktigt i en bok och pratade för sig själv.

– Vid något tillfälle börjar han gråta, konstaterar en av poliserna.

Men tårarna hjälpte inte. Den 34-årige syriern döms nu till ett och ett halvt års fängelse för två fall av grov skadegörelse och tre fall av försök till grov skadegörelse. Han utvisas ur Sverige efter avtjänat straff. Skadeståndet till bilägarna uppgår till 850.000 kronor.

Under rättegången försvarade sig mannen med att han kommit i konflikt med personer i en moské genom att säga saker om profeten Muhammed som gjorde dem arga. Dessa personer ska sedan ha låtit en person som ser ut som honom och med kläder som liknar hans anlägga bränderna, hävdade han. Den förklaringen köper inte Göteborgs tingsrätt.

Den nu dömde mannen kom till Sverige under asylkaoset 2015 och ansökte om asyl. I oktober 2020 fick han avslag men har trots det fortsatt att uppehålla sig i Sverige. Han har en femårig dotter som för närvarande är LVU-omhändertagen, något som enligt tingsrätten inte talade för att han trots allt skulle få stanna i Sverige.

Fatta syntax error hos ”alternativa medier” när en ”MENA”-invandrare vandaliserar en elbil… :va

Med vänlig hälsning,

Jag provkörde Renault 5 igår, den var inte lika "retro" i verkligheten och inuti var det en massa skärmar och en AI jag inte hade tid att sätta mig in i.
Den var ok att köra i övrigt och den hamnar ju i det billigare segmentet, men den har absolut inget utrymme i baksätet så jag tror den förlorar mot kineser och koreaner.
Jag ska tillbaka och köra Renault 4 när den kommer, den ska vara lite större.

Försäkringen på min gamla Polestar 2 hamnar på 14800:-/år framöver. Det kostar att ha roligt, men är det så jävla roligt att köra en vanlig bil?

Haft min EV6 GT line i 200 mil nu och är så helvetes nöjd.
Gör precis allt som min förra EV6 gjorde men bättre.
Förvärmning av batteriet var något jag verkligen saknade på min förra, kommer bara en riktigt trevlig grej framåt vintern.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Som av en händelse var jag och tittade på KIA och Hyundai i dag, det är nog Koreanerna som tar hem det här med billiga elbilar just nu.
Jag tittade på Inster, den hade betydligt bättre baksäte än R5 som jag provade häromdagen.

Jag tittade även på Citroen C3 trevlig den med

Haft min EV6 GT line i 200 mil nu och är så helvetes nöjd.
Gör precis allt som min förra EV6 gjorde men bättre.
Förvärmning av batteriet var något jag verkligen saknade på min förra, kommer bara en riktigt trevlig grej framåt vintern.
Har du provat Hyundai Ioniq 5?
Det är väl systerbilar?
Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar utseendet på EV6:an. En stunden är den råläcker för att i nästa vara väldigt tveksam. Å andra sidan är det väl ett gott betyg att designen inte stryker mig alltför mycket medhårs. 😁

Har du provat Hyundai Ioniq 5?
Det är väl systerbilar?
Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar utseendet på EV6:an. En stunden är den råläcker för att i nästa vara väldigt tveksam. Å andra sidan är det väl ett gott betyg att designen inte stryker mig alltför mycket medhårs.
Nix, inte testat men den är ju byggd på samma plattform så är väl mest kosmetiska skillnader.
Utseendet har växt på mig helt klart, men åas så ser jag inte hur den ser ut när jag kör så det är väl mindre viktigt för mig

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Hur är det med Hyundai och Kia har dom fortfarande det dyra kylvätske bytet vid service som det snackades om för något år sedan?

Japp, enligt säljaren jag frågade, fast dom har sänkt priset på den servicen rejält tydligen
Sänkte de inte rejält för att sedan smyghöja tillbaka till nästan samma nivå som de började med?

Originalnivån var bidragande orsak till att jag inte köpte en Ionic 5 som det höll på att bli för tre år sedan.. Inte för att det kanske gör så stor enorm skillnad på totalen på tio års ägande, men så uppenbart att det är ett sniket sätt att pungslå ägarna på extra pengar så fick det vågskålen att tippa över på något annat.

Kylväskan kan man väl byta själv? Det kan ju knappast vara krångligt såvida man inte valt att göra det krångligt?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!