Elbil eller inte?

Ni som kör Tesla använder ni automatiska hel&halvljus? Funkar det bra?

Senaste tiden när jag åker till jobbet så möter jag en bil på ungefär samma ställe. Jag har retat upp mig på att den inte bländar av i tid många gånger behöver jag blinka med ljuset innan det händer något.

Har sett att det är en vit bil och idag tittade jag lite bättre och ser att det är en model 3

Det fungerar i mitt tycke bra på min bil. Jag kör med det som har strålkastaren kör helljus hela tiden och blockar andra bilar. Syns tydliga svarta trianglar över blockerade objekt och de följs vad jag kan se väl. Ingen blinkar någonsin på mig så jag tolkar som att det verkligen
fungerar i den aspekten och kör man i mörker på småvägar med mycket vilt så är det väldigt bra att konstant ha helljus på resten av vägbanan.

Ska jag klaga på något så är den väldigt sen med att slå på det, det räcker inte ens med sen skymning/tidig gryning utan det måste verkligen vara natt för det ska på. Åtminstone på min bil men från forum ser jag att många upplever det så.

Som backup kan jag välja systemet som de utan LED matrix får, att den bländar av helt vid möte. Det systemet fungerade av någon anledning bättre när det var småmörkt och aktiveras redan vid skymning (varför har man olika nivåer på de två systemen? helt obegripligt!)
och även om det när bilen var ny hände att jag fick blink eller att jag manuellt fick stänga av helljusen så fixades det efter några uppdateringar och har de senaste två åren fungerar mycket bra på avbländingen, däremot ofta väl långsam att slå på helljus igen vilket är väldigt otrevligt på vägar med småvilt.

Antingen fungerar det automatiska dåligt eller är föraren helt enkelt dum i huvudet.

Bilprovningen klagar ofta på att Teslor har felställda ljus så det är nog min gissning på vad som gäller för de bilar du möte. De behöver inte vara någon som är "dum i huvudet", de kanske hade förväntningen att bilen skulle ha korrekt inställning vid leverans vilket inte är en konstig förväntan men som tyvärr inte alltid gäller Tesla. Speciellt inte de som tillverkats i USA, de från EU eller Kina brukar vara bättre.
 
Ljuset på Tesla är ju åt helvete bländande vid halvljus. Är i Norge just nu och jag blir bländad stup i kvarten. Jag blinkar på så många jag kan även om jag vet att det är halvljuset, för det måste fixas, måste ändras. Gör en recall och fixa!!
Halvljuset ställs in automatiskt från menyn på 20 sek. Ingen recall behövs, däremot måste folk lära sig läsa instruktionsboken och förstå att när folk blir bländad av ditt halvljus behöver du justera dem.

Men å andra sidan har jag bara igår blivit bländad av fyra VW, två MB och tre Audi så det är nog inte BARA Tesla det handlar om utan om bilförare som har noll koll.
 
Ungefär som jag gissade på.
Den som bländande mig möter jag ofta på väg där det är dubbla filer på bägge sidor med wire räcke.

Men det ska väl inte ha betydelse att sido avståndet mellan bilarna är större?
 
Ungefär som jag gissade på.
Den som bländande mig möter jag ofta på väg där det är dubbla filer på bägge sidor med wire räcke.

Men det ska väl inte ha betydelse att sido avståndet mellan bilarna är större?
Nja, är det tillräckligt stort kan ju helljuset behållas på, särskilt om det är MATRIX. MATRIX är ju inte heller lika känsligt för inställning då det släcker de delar av ljuskäglan där andra ljuskällor förekommer.
 
Mitt har varit igång några sekunder när jag skjutsa minsta syrran från Bromma till Vällingby. Den var blixtsnabb att blända av.
Halvljuset har ingen bil gjort nåt mot min.
Troligtvis är mitt lyse ok
 
Ljuset på Tesla är ju åt helvete bländande vid halvljus. Är i Norge just nu och jag blir bländad stup i kvarten. Jag blinkar på så många jag kan även om jag vet att det är halvljuset, för det måste fixas, måste ändras. Gör en recall och fixa!!
Man kan justera det själv. Men folk är sällan skickade att göra det..
 
Borde såklart vara rätt från fabrik så vi andra slipper bli bländade de tre första åren.
Det är rätt från fabrik men eftersom det är mjukvara som styr kan det bli fel tex vid programvaruuppdateringar.

Frågan är vad ägare av andra märken skall skylla på…
 
Nja, är det tillräckligt stort kan ju helljuset behållas på, särskilt om det är MATRIX. MATRIX är ju inte heller lika känsligt för inställning då det släcker de delar av ljuskäglan där andra ljuskällor förekommer.
Vet inte exakt hur Teslas matrix funkar men på min Polestar släcks nog bara helljusdelen av käglan. Halvljusdelen verkar alltid vara på så felinställt halvljus kommer blända oavsett.
 
Varför ?
Många bilar i USA är stora, tunga och höga i fronten medans Tesla 3 och S är väldigt låga bilar, med en form nästan som en uppkörningsramp i fronten. Kanske kan det vara en av orsakerna till trots för att bilen i sig är väldigt säkert byggd?
 
Vet inte exakt hur Teslas matrix funkar men på min Polestar släcks nog bara helljusdelen av käglan. Halvljusdelen verkar alltid vara på så felinställt halvljus kommer blända oavsett.
Så är det säkert, desto märkligare att man inte ställer in det så när till och med bilen gör det automatiskt bara du säger åt den.

Det stärker min tes att många som köpt Tesla aldrig har haft bil förut…
 
Halvljuset ställs in automatiskt från menyn på 20 sek. Ingen recall behövs, däremot måste folk lära sig läsa instruktionsboken och förstå att när folk blir bländad av ditt halvljus behöver du justera dem.

Men å andra sidan har jag bara igår blivit bländad av fyra VW, två MB och tre Audi så det är nog inte BARA Tesla det handlar om utan om bilförare som har noll koll.
Kanske beror på att moderna bilar säljs med en instruktionsbok tjock som till "UNIX in 24 hours". Men om det var krav på godkänd tentamen så skulle bilförsäljningen gå mot noll.
 
Kanske beror på att moderna bilar säljs med en instruktionsbok tjock som till "UNIX in 24 hours". Men om det var krav på godkänd tentamen så skulle bilförsäljningen gå mot noll.
Nej den är inbyggd och tas fram på skärmen inklusive sökord. Du hittar det du letar efter på tre sekunder.
 
Tydligen köps Tesla av folk som kanske inte vet vad sökord är,
kanske inte en gång kan läsa på en skärm ?

Precis, folk läser inga jävla manualer.

Det är som med fjädring på hojar, istället för att läsa på hur man ställer in fjädringen på sin hoj skickar man iväg fjädringen till någon guru, betalar en månadslön och får tillbaka en fjädring som har ett bättre grundutförande för föraren men kunden vet fortfarande inte hur han ska anpassa någonting för olika banor.
 
Det är rätt från fabrik men eftersom det är mjukvara som styr kan det bli fel tex vid programvaruuppdateringar.

Frågan är vad ägare av andra märken skall skylla på…
Jag kör mycket på vägarna i Sverige, och det är som du säger andra bilmärken som bländar, men enligt min uppfattning har det mest med automatiska helljus att göra. Tesla bländar med sitt normala halvljus, och det upplever jag inte att något annat märke gör. Jag känner numera igen Tesla-halvljus på långt avstånd. Det var inte så här för några år sedan med Tesla.

Oavsett om det är mjukvara eller hårdvara så är det dåligt och ska åtgärdas på ett eller annat sätt. Varför ska det accepteras på så här lösa grunder?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top