Elbil eller inte?

Kommer giga-factory Berlin bli Europas största bilfabrik? Ska klara av att spotta ur sig en miljon bilar om året. VWs Wolfsburg hade sin topp 2015 med 815000.

Vill inte påstå att en VW från -15 var ett under av ihopsatt kvalitet. Men kanske hänger inte alltid tempo ihop med kvalitet. Teslor är ju inte sämre ihopsatta idag än vad de var för 10år den iaf.
 
Ja, även grottmänniskor förstod att man kunde rulla en sten nerför med liten ansträngning.
Problemet är att det är ytterst få tillämpningar där man bara behöver frakta i nerförsbacke

 
Ja, även grottmänniskor förstod att man kunde rulla en sten nerför med liten ansträngning.
Problemet är att det är ytterst få tillämpningar där man bara behöver frakta i nerförsbacke

En gravitationsdriven bil hade ju varit något.
 
Hah. Det där var ju faktiskt jävligt smart-

Javisst, elbilen har ju den fördelen att den återvinner energin när man kör nedför.

Överallt där man fraktar nedåt och kör tom tillbaka kan ju bli vinstnetto… och där det bara är uppför så tjänar man på högre verkningsgrad och vridmoment…

Inte alltid lätt att vara bakåtsträvare!
 
Letade efter en artikel i teknikens värld om komatsu bergdumper modell el, den gick tom upp lastade ett par hundra ton o gick med motorbroms ned när den kom ned fick den ansluta till nätet och tömma ur batteriet innan den körde upp igen, den dumpern lämnade 5 Mw ut på nätet.
 
92aed7b4da7b79349c9bea404a3e2bbc.jpg


200 mil enkel nu, 200 Wh/km inkl kåpsläpet de första 100 milen och 120-130 km/h de andra 100 milen.

Södra Italien om någon dag.

En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?
 
En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?
Ja och ja.
Tesla har det inbyggt (iaf Y som jag testade).
Man kan planera från start till stopp och få rutten med laddare.
Du kan också planera hela resan på telefonen och skicka rutten till bilen.
Stoppen och hur länge du ska ladda planerad automatiskt.

Detta finns även till min KIA (och andra elbilar) men inte lika "integrerat".
Jag använder appen ABRP "A better route planner" för samma sak.
Man kan ställa in om man vill ha få långa stopp eller många korta stopp.
Funkar bra.
För att se om laddare från olika leverantörer är upptagna, och priser, använder jag appen "Charge Finder".
Sen finns det en uppsjö av ladd-appar vilket är lite irriterande.

Tesla ligger långt före här.
 
Vore kul att veta vad andra icke-Tesla-ägare använder för appar. :)
 
Nu behöver inte jag hjälp med att köra bil, men Waze har alla bensinmackar inlagda.

Köptes inte ABRP upp av Rivian nyss?
Det blir helt klart skillnad med elbil.
Sen behöver man inte ruttplanera men man behöver Charge Finder då laddstationer inte är utmärkta som bensinstationer...ännu. ?

Ingen aning men jag hoppas det fortsätter vara gratis isf.
 
En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?

Finns inga korkade frågor och Kratoz svarade bra på detta.

050b2cbf093413d3e51494c943fca58c.jpg


Man får veta var man skall stanna, hur mycket man har kvar när man kommer fram och hur länge man behöver ladda. Med marginal, den räknar snålt så man är alltid sejf.

Är det trångt vid en Supercharger leder den om till en annan, mindre belagd.

Nu vid Gardasjön, stod på lite. 193Wh i snitt på 300 mil.
 
Ja och ja.
Tesla har det inbyggt (iaf Y som jag testade).
Man kan planera från start till stopp och få rutten med laddare.
Du kan också planera hela resan på telefonen och skicka rutten till bilen.
Stoppen och hur länge du ska ladda planerad automatiskt.

Detta finns även till min KIA (och andra elbilar) men inte lika "integrerat".
Jag använder appen ABRP "A better route planner" för samma sak.
Man kan ställa in om man vill ha få långa stopp eller många korta stopp.
Funkar bra.
För att se om laddare från olika leverantörer är upptagna, och priser, använder jag appen "Charge Finder".
Sen finns det en uppsjö av ladd-appar vilket är lite irriterande.

Tesla ligger långt före här.

1/ Jag vill planera resan i mobilen, är ju där man har adress&destinationer.
Finns det alltså ingen app som gör allt?
- Charge Finder, hittar inte att man kan regga sig, lägga in flera bilar och välja start/slutladdning (skitbra finesser)
- A better route planner, hittar inte var man ser priser och lediga/upptagna laddplatser

2/ Finns det EN app för att betala? Annars blir det som parkering, där man ska ha 10+ appar. Värdelöst!

Är det verkligen bara Tesla som i sin app fixar allt detta?

3/ Typiskt Use case för mig.
Detta funkar i vilka elbilar?:
- väljer en kontakt i iphone

- bilens app ställer in navi inkl laddstopp

- sätter mig i bilen

- kör

- Allt funkar på bilens navi o jag ser destination, laddstopp med pris och lediga/upptagna laddplatser
 
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.

Fords vd Jim farly lutar åt samma håll som bara det går ej att tjäna pengar på EV under 40,000 dollar.

Ford flyttade ut EV till ett helt eget bolag frikopplat från Fords övriga tillverkning.


Mary bara kusin var Föresten den som gjorde ölreklamen som gjorde att hela us bojkottade bud eller vilken skit öl det nu var. Men det säger kanske något om familjens kompetens.


Washington dc gick på en riktig dunder bluff.

Företaget mullen visade upp en liten dosa som på något magiskt sätt rejuvernerar batterierna så räckvidden på el fordon blir minst 50% mer men ofta 75%mer räckvidd.

680,000 dollar gick Washington in med i mullen. Varje magisk burk kostade endast 16, 000 dollar monterad o klar i en el bil.

Screenshot_20230725_172835.jpgScreenshot_20230725_172757.jpg
 
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.

Fords vd Jim farly lutar åt samma håll som bara det går ej att tjäna pengar på EV under 40,000 dollar.

Ford flyttade ut EV till ett helt eget bolag frikopplat från Fords övriga tillverkning.


Mary bara kusin var Föresten den som gjorde ölreklamen som gjorde att hela us bojkottade bud eller vilken skit öl det nu var. Men det säger kanske något om familjens kompetens.


Washington dc gick på en riktig dunder bluff.

Företaget mullen visade upp en liten dosa som på något magiskt sätt rejuvernerar batterierna så räckvidden på el fordon blir minst 50% mer men ofta 75%mer räckvidd.

680,000 dollar gick Washington in med i mullen. Varje magisk burk kostade endast 16, 000 dollar monterad o klar i en el bil.

View attachment 487259View attachment 487260
Någon med en halv hjärncell stipulerade att betalning bara utgår när produkten visar sig uppfylla utlovat resultat.
Så det är inte helt illa iaf.
 
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.
Jaja, hon kommer leda GM rakt in i fördärvet, men denna inställning.
Antingen blir GM lika effektivt att tillverka elbilar som Tesla, BYD och en räcka kinaföretag - eller så konkar GM.
 
1/ Jag vill planera resan i mobilen, är ju där man har adress&destinationer.
Finns det alltså ingen app som gör allt?
- Charge Finder, hittar inte att man kan regga sig, lägga in flera bilar och välja start/slutladdning (skitbra finesser)
- A better route planner, hittar inte var man ser priser och lediga/upptagna laddplatser

2/ Finns det EN app för att betala? Annars blir det som parkering, där man ska ha 10+ appar. Värdelöst!

Är det verkligen bara Tesla som i sin app fixar allt detta?

3/ Typiskt Use case för mig.
Detta funkar i vilka elbilar?:
- väljer en kontakt i iphone

- bilens app ställer in navi inkl laddstopp

- sätter mig i bilen

- kör

- Allt funkar på bilens navi o jag ser destination, laddstopp med pris och lediga/upptagna laddplatser

Jag tror att Polestar/Volvo fixar det med deras inbyggda Google.

I övrigt verkar det bara vara Tesla som tagit hand om hela ekosystemet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top