Elbil eller inte?

Intressant!
Känner igen det där, men trodde det hörde hemma inom kommun/region/stat.
Kanske vi svenskar som är tröga och gammelmodiga av oss?
Såg nått klipp på twiiter från en tjej som visade en dag på jobbet som anställd på just twitter. Detta var innan musken tog över.

Kändes lite sådär överflödigt konstnärligt och progressivt kreativt. Verkade inte som hon gjorde nån speciell nytta alls. Ett yogapass tror jag hon han med iaf.
 
Såg nått klipp på twiiter från en tjej som visade en dag på jobbet som anställd på just twitter. Detta var innan musken tog över.

Kändes lite sådär överflödigt konstnärligt och progressivt kreativt. Verkade inte som hon gjorde nån speciell nytta alls. Ett yogapass tror jag hon han med iaf.

Tja, på den tiden var det i alla fall inga begränsningar på hur mycket man fick använda Twitter och inga köpta blåa märken....
 
Intressant!
Känner igen det där, men trodde det hörde hemma inom kommun/region/stat.
Kanske vi svenskar som är tröga och gammelmodiga av oss?
Har jobbat med teknikföretag och ingenjörer från olika delar av världen. Sverige tillhör, generelt, de mindre dåliga, det är ofta ännu värre i andra länder.

Men som flera skrivit så verkar företagets ålder vara största faktorn. Bolag med mer än 50 år på nacken har en tendens att bli betydligt mer trögstyrda, relativt nystartade mer flexibla, allra bäst om de har överlevt sin första lågkonjunktur så de värsta tokbolagen har slagits ut. Detta oavsett om de befinner sig i Sverige eller någon annanstans. Är nog svårt att göra om ett gammalt bolag, för mycket sitter i väggarna och det kollektiva medvetandet.
 
Polstar 2024 verkar ha enormt bra förbrukning tror den kom 65 mil

WLTP på 654 km, gäller bakhjulsdrivna versionen och den har också fått lite större batteri på 82 kWh.

(Tesla har slutat med sin tvåhjulsdrivna 3 long range, fanns bara första åren.)
 
WLTP på 654 km, gäller bakhjulsdrivna versionen och den har också fått lite större batteri på 82 kWh.

(Tesla har slutat med sin tvåhjulsdrivna 3 long range, fanns bara första åren.)
Men det måste väl ändå vara bättre WLTP förbrukning än tidigare? Kommer de 654km på 82 kWh snittar det 125 Wh/km. Förvisso WLTP så det är inte riktigt sanningen men det gäller ju alla.

Är i sådana fall ungefär vad en M3 ligger på? Min M3 RWD har WLTP på 495 km med 60kWh, dvs kring 121 Wh/km. Och den anses snål (även i verklig körning). AWD och P är något högre.

Sen är det såklart alltid intressant vad de gör i verklig körning, men tidigare hade Polestar hög förbrukning även i WLTP.

På min stämmer förbrukningen med WLTP på landsväg i 90 knyck om tempen inte är under 5 grader. Minusgrader och/eller motorväg så blir det mer. Som referens var min gamla VW sur-diesel inte i närheten av sin uppgivna förbrukning ens i 90 på landsväg. Men visst, räckvidden var ändå en bra bit över 100 mi på en (dyr) tank och tanka är snabbare än att ladda.
 
Högre skatter, är det en sund lösning eller något som man säger för att det är enkelt?
Ska en del av de skatterna finansiera ett nytt elbils-stöd?
Rejäl såsse-lösning.
 
Om man ställer två varor mot varandra på en fri och öppen marknad kan man ta ut skatter från den ena som folk vill ha och ge i bidrag till den som köper den andra så att den dyrare/sämre blir billigare och den andra blir osäljbar....

Problemet är bara att då är det ingen fri och öppen marknad.

Skitländer som producerar skitvaror gör så för att folk ska acceptera skit...
 
Kiorna (och syskonmärket Hyundai) tillhör väl, tillsammans med Tesla, de som brukar ha lägst förbrukning i kWh per mil även i "verklig" körning?
Ja, jag hoppas det iaf. :)

Det man dock ser när man sätter sig i Tesla med alla dess "gadgets" är hur stor skillnad det är på traditionellt bilbyggartänk och nytänk.
Jag var inte på det klara med det innan jag fick en gedigen genomgång av en Tesla Y i helgen.
De traditionella tillverkarna ligger 5-10 år efter (gissar jag).
Jag vet inte hur de är med de specialiserade Kinesiska tillverkarna men gissar att dom kopierat tillräckligt från Tesla för at "bara" vara några år efter.
 
Ja, jag hoppas det iaf. :)

Det man dock ser när man sätter sig i Tesla med alla dess "gadgets" är hur stor skillnad det är på traditionellt bilbyggartänk och nytänk.
Jag var inte på det klara med det innan jag fick en gedigen genomgång av en Tesla Y i helgen.
De traditionella tillverkarna ligger 5-10 år efter (gissar jag).
Jag vet inte hur de är med de specialiserade Kinesiska tillverkarna men gissar att dom kopierat tillräckligt från Tesla för at "bara" vara några år efter.

Ja, jag hoppas det dröjer MER än 10 år tills man tvingas öppna handskfacket via en pekskärm på andra bilar.
 
Ja, jag hoppas det dröjer MER än 10 år tills man tvingas öppna handskfacket via en pekskärm på andra bilar.
Haha, ja den var...märklig. :hihi
Tror också det kommer ta en stund innan Mercedes implementerar en pruttkudde...;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top