Elbil eller inte?

Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
 
Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
 
Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
Teslas filosofi är att ha ett modulärt tänk och samtidigt undvika en massa varianter av dessa moduler under bilens livscykel, samtidigt som de hela tiden (många gånger per dag) vidareutvecklar och produktionssätter uppdaterade varianter. För att detta skall funka har de som princip att göra modulerna bakåtkompatibla, så att de antingen håller infästningar och andra gränssnitt stabila eller tillhandahåller en adapter.
 
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Ur Teslas perspektiv är det inte heller nödvändigtvis negativt att konkurrenterna blir framgångsrika, då mätetalet de styr mot är hur stor andel av alla bilar som är elektrifierade snarare än hur många som är Teslor.
 
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.
 
Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.

Du kan få köpa loka päron av mig för 400kr flaskan, sen kan jag sänka priset, flera gånger i månaden och ändå gå med vinst...
 
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.

Det är inte alls garanterat billigare att byta en av 350 delar än att byta en modul. Snarare tvärtom, vilket nästan all utveckling visat hittills.

En pressad bakvagn består av plåt och tar några sekunder att göra som jag förstått det. Kostnad är mycket liten i jämförelse med att foga ihop ett stort antal delar. Material i form av x kilo plåt är samma, arbetstiden en hundradel.
 
Det är inte alls garanterat billigare att byta en av 350 delar än att byta en modul. Snarare tvärtom, vilket nästan all utveckling visat hittills.

En pressad bakvagn består av plåt och tar några sekunder att göra som jag förstått det. Kostnad är mycket liten i jämförelse med att foga ihop ett stort antal delar. Material i form av x kilo plåt är samma, arbetstiden en hundradel.
Det är en sak att bygga något och en helt annan sak att reparera den.
 
Jag bytte nyss styrled på bilen, den kostade ungefär 200 kr, arbete gjorde jag själv men skulle väl blivit en tusenlapp på verkstaden.

Jag har svårt se hur det skulle kunnat bli billigare att byta hela framvagnen som en modul.
 
Jag pratade med en bekant i USA.
Det finns INGEN elbil som man kan bogsera bakom sin gigantiska husbil tydligen.
Han ville ha med sig en elbil för att åka och handla/dagsutflykter, men ingen av dom får bogseras.

Min tanke med en Elektrisk Suzuki Jimny (eller annan liknande småjeep) med fördelningslåda börjar mer och mer se ut som en bra idé, man lägger i neutralen på fördelningslådan när man ska bogsera den, sen har man en terrängväxel och en landsvägsväxel när man kör, vilket gör att man klarar sig med en mycket mindre elmotor.
 
Jag bytte nyss styrled på bilen, den kostade ungefär 200 kr, arbete gjorde jag själv men skulle väl blivit en tusenlapp på verkstaden.

Jag har svårt se hur det skulle kunnat bli billigare att byta hela framvagnen som en modul.

Nä det är en annan sak och dessa delar pressas ju inte heller i ett stycke.

Men arbetstid är dyrare än material sedan länge och skillnaderna ökar hela tiden.
 
Nä det är en annan sak och dessa delar pressas ju inte heller i ett stycke.

Men arbetstid är dyrare än material sedan länge och skillnaderna ökar hela tiden.

Så vilken sorts moduler menade du att verkstaden ska byta i framtiden då?

Bara bakvagnar alltså?

Jag tror vi passerat en peak för priset på arbete mot material. Vi har redan flyttat produktionen till de billigaste länderna och det kan vi inte fortsätta att göra ytterligare en gång för att pressa ner arbetskostnaden.
Dessa länder har i sin tur dessutom en hög inflation som kommer visa sig på produktionskostnaderna för oss. Samtidigt så är mängden råvaror begränsade och blir allt dyrare att gräva fram i takt med att vi måste gräva djupare och energin dessutom inte längre kommer billigt ur marken.
 
Jag pratade med en bekant i USA.
Det finns INGEN elbil som man kan bogsera bakom sin gigantiska husbil tydligen.
Han ville ha med sig en elbil för att åka och handla/dagsutflykter, men ingen av dom får bogseras.

Min tanke med en Elektrisk Suzuki Jimny (eller annan liknande småjeep) med fördelningslåda börjar mer och mer se ut som en bra idé, man lägger i neutralen på fördelningslådan när man ska bogsera den, sen har man en terrängväxel och en landsvägsväxel när man kör, vilket gör att man klarar sig med en mycket mindre elmotor.
Jettebra jue. Då kan man ju ladda elbilen samtidigt som man drar den bakom husbilen. Då laddar man ju gratis.
 
Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.
Är detta bekräftat av oberoende källor?
Inte av Youtubers som lever på "clicks".
De som jag vet om, är otroligt vinklade och byter lite åsikt varje gång det kan ge Click
 
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.
Som fler varit inne på, är det dyra idag arbetskostnaden.

Att byta ut en stor del = slipper (utöver det som redan beskrivits ovan) en mängd saker som man ofta glömmer räkna med som besparingar. Tex felsökning kan man ofta ta bort eller minska massivt, få eller en stor delar förenklar lagerhållning av flera smådelar och snabbar sedan på demontering/montering.
Att delen i sig kostar mer är ofta fel det med. Kolla hela end-to-end, kallas product lifecycle. Jämför att produktutveckla många saker mot att göra det för EN del. Inga andra synka med, inga att hantera revisioner med mm.
Med en bakgrund i försvaret lärde jag mig snabb att logistik är det jobbiga.
Därför har jag sedan dessa jobbat med hightech mjukvaruutveckling. Mycket enklare än att bygga bilar!!
De på Volvo är sjukt skickliga, verkligen skitsvåra saker och massa aspekter att ta hänsyn till. Supersvårt
 
Vill man inte hellre ha en trailervagn bakom med bilen på?
Tror aldrig jag sett någon bogsera en bil bakom en husbil?
Men jag har sett husbilar som drar både båtar, bilar och mc på vagnar bakom.
 
Vill man inte hellre ha en trailervagn bakom med bilen på?
Tror aldrig jag sett någon bogsera en bil bakom en husbil?
Men jag har sett husbilar som drar både båtar, bilar och mc på vagnar bakom.

I USA är det väldigt vanligt med "Flat tow" bakom husbilar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top