Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Över- eller understyrning har inte med fram- eller bakhjulsdrift att göra utan med geometri och viktfördelning.

Framkomlighet har med drivhjulens placering att göra, men också viktfördelning och markfrigång (samt däck osv).
Nu undrar jag om du inte skojar med mig.
Visst. Geometri och viktfördelning påverkar absolut tendenserna till över eller understyrning men du kan inte på allvar mena att inte framhjulsdrift eller bakhjulsdrift skulle ha någon påverkan?
Hjulen tappar ju fästet när den laterala kraften dom utsätts för är större än friktionskraften. För sladd så är det ju då vanligen laterala krafter i sidled som har betydelse. Men om hjulen förutom att förflytta bilen i sidled utsätts för krafter från drivningen så blir den resulterande kraften större vilket betyder att ett hjulpar som också tar hand om drivningen får mindre friktionskraft över för att hantera sidokrafter vilket leder till att dom släpper lättare.
Följden av det blir att framhjulsdrivna bilar rent generellt har betydligt större sannolikhet för att understyra än bakhjulsdrivna bilar. Det är också det som är en av huvudanledningarna till att i stort sett alla biltillverkare gått över till framhjulsdrift. Deras motivering är just att eftersom framhjulsdriften gör att bilen bara går rakt fram om man gasar lite för mycket i en kurva så leder det till att man då träffar eventuella föremål som är i vägen med fronten som har betydligt bättre deformationszoner än sidorna på bilen och chansen att klara sig oskadd därigenom ökar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var tunga argument. Var inte btw du ingenjör? Borde inte vara så svårt att förstå att jag har rätt i denna fråga iaf.

Ren fysik.



 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
BrooklynS har rätt i sak, men ni talar om olika saker.
I en kurva där effekten är så pass hög att greppet tappas...ja då är det en annan sak. Dvs det är säkrare med framkrafs i de fallen.
Dvs några diskuterar utifrån säkert, BrooklynS utifrån grundläggande chassigeometri.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
BrooklynS har rätt i sak, men ni talar om olika saker.
I en kurva där effekten är så pass hög att greppet tappas...ja då är det en annan sak. Dvs det är säkrare med framkrafs i de fallen.
Dvs några diskuterar utifrån säkert, BrooklynS utifrån grundläggande chassigeometri.
Är detta rätt i sak?
”Över- eller understyrning har inte med fram- eller bakhjulsdrift att göra utan med geometri och viktfördelning”

I beg to differ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var tunga argument. Var inte btw du ingenjör? Borde inte vara så svårt att förstå att jag har rätt i denna fråga iaf.

Ren fysik.

Ja, jag är civilingenjör och jag har läst allt man kan läsa på högskolan om fordonsdynamik och jag har dessutom som doktorand utbildat blivande ingenjörer i ämnet.
Jag har däremot ingen större lust att försöka utbilda dilettanter på internet.

Det finns massor av litteratur och information i ämnet så jag föreslår att du själv utbildar dig lite innan du undervisar i ämnet.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Lättare att bredsladda ut ur kurvor med bakhjulsdrift!
Om det sen är bättre eller sämre för väghållningen är det väl ingen som bryr sig om?!

Svårt att förmedla sarkasm i text, men ni fattar nog.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett roligt sätt att lära sig ämnet är att köpa en RC-bil, av racingmodell och köpa till olika fjädringskomponenter, bärarmar med olika geometrier, olika krängningshämmare, olika styvheter på stötdämparfjädrar och olika viskositeter på stötdämparoljor.

Sedan kan man läsa lite teori för att därefter direkt gå ut och praktisera teorierna.

Brooklyn kan ju prova plocka bort drivningen på framhjulen, sedan istället bakhjulen och se i vilket utförande bilen vill understyra eller överstyra.

Lite kul historik ang RC och framhjulsdrivet, i slutet av 80-talet introducerade Kyosho en framhjulsdriven RC-bil Maxxum FF för den tvåhjulsdrivna racingklassen.
Det tog inte lång stund därefter innan reglementen runt om i världen ändrades så att tvåhjulsdrivna bilar måste driva på bakhjulen. De bakhjulsdrivna var chanslösa mot Maxxum FF.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu till mera spännande saker än att det understyr eller överstyr. Båda kan koregeras med gaspedal o broms teknik. Men då måste man köra bil inte åka bil som 90% gör.

Kina.

Jahopp det verkar som att Kina förbjuder bensin diesel o hybrid från juli? som jag fattar kommer det inte gå att registrera fosil bilar i Kina efter juli.

Vilka gör fosil bilar i Kina. Tja alla utom Kina o tesla.

Det står ca 4 millioner fosil bilar i Kina som är osäljbara från o med nu, var tar dessa vägen?

Kan Audi VW Porsche Volvo bmw merzeders Toyota flytta dessa till andra marknader?

Troligen inte pga skillnader i avgasrening o andra krav.

2000 återförsäljare har gått i vad vi kallar konkurs i Kina redan vad händer sedan när några 1000 till gått i konkurs?

Vilka banker står bakom dessa miliarder o åter miliarder som inte går att sälja?

Just det tesla har inga återförsäljare eller ingen kredit/leasing det sköter andra företag.

Sedan hostade Kina till lite om att 80% av all batteri tillverknings kapacitet skall stanna i Kina.

Så vem får celler mer än tesla som gör egna?

Om nu hela ryska marknaden är borta o amerikanska marknaden är i fritt fall, var skall tillverkarna sälja sina fosil bilar.

3 världen kanske, nä det är för dyra bilar för dessa.

Nu börjar det bli olidligt spännande om bil tillverkarna kraschar då bil många banker obsolenta, KAN verkligen länder gå in och rädda bank systemet i så fall, det handlar om 100 tals bilioner.

Om tryckpressarna startas o körs i överljudsfart för att tillverka dessa bilioner då kommer det att bli fritt fall i ekonomin med inflation som vi aldrig sett.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jahopp det verkar som att Kina förbjuder bensin diesel o hybrid från juli? som jag fattar kommer det inte gå att registrera fosil bilar i Kina efter juli.

Vilka gör fosil bilar i Kina. Tja alla utom Kina o tesla.

Det står ca 4 millioner fosil bilar i Kina som är osäljbara från o med nu, var tar dessa vägen?

Kan Audi VW Porsche Volvo bmw merzeders Toyota flytta dessa till andra marknader?

Troligen inte pga skillnader i avgasrening o andra krav.

2000 återförsäljare har gått i vad vi kallar konkurs i Kina redan vad händer sedan när några 1000 till gått i konkurs?

Vilka banker står bakom dessa miliarder o åter miliarder som inte går att sälja?

Just det tesla har inga återförsäljare eller ingen kredit/leasing det sköter andra företag.

Sedan hostade Kina till lite om att 80% av all batteri tillverknings kapacitet skall stanna i Kina.

Så vem får celler mer än tesla som gör egna?

Om nu hela ryska marknaden är borta o amerikanska marknaden är i fritt fall, var skall tillverkarna sälja sina fosil bilar.

3 världen kanske, nä det är för dyra bilar för dessa.

Nu börjar det bli olidligt spännande om bil tillverkarna kraschar då bil många banker obsolenta, KAN verkligen länder gå in och rädda bank systemet i så fall, det handlar om 100 tals bilioner.

Om tryckpressarna startas o körs i överljudsfart för att tillverka dessa bilioner då kommer det att bli fritt fall i ekonomin med inflation som vi aldrig sett.
Några korrigeringar.
Tror inte de förbuder alla, tror det bara är de som inte klarar tuffa avgasprov. Kan ha fel här, då jag bara läst vad engelskspråkiga journalister skriver.
Är redan svårt att regga fossilbilar i tätbefolkade städer.
Tesla köper batterier från andra.
Ja de gamla biltillverkarna får det tufft, väldigt tufft. Särskilt japsen som satsar på vätgas, stollarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kina dumpar osäljbara bilar till Ryssland eller Indien/Pakistan, länder som liksom dom skiter i säkerhet och miljö.

Sedan hävdar Kina att dom är miljövänliga, samtidigt som dom öppnar nya kolgruvor och bygger nya kolkraftverk, dom ökar sina utsläpp med ett helt Sverige om året.....

Ökar alltså, från ett redan rekordhögt läge...

Men dom kör ju i alla fall batteribilar.... Laddade med kolkraft
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Undrar hur fördelningen ser ut idag när det kommer till köp/leasing när det gäller el-bilar i dagsläget?
Borde komma en rejäl våg av leasingbilar ut på marknaden snart som de måste få ut ur hallarna.
Tittar man in i den lokala Teslabutiken (Norrköping) är vågen redan här…
Smockfull med gamla Teslor där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tittar man in i den lokala Teslabutiken (Norrköping) är vågen redan här…
Smockfull med gamla Teslor där.

Jo, avtalen löper ut så folk tecknar sig på en ny, dom tidigare leasade bilarna ställs i hall och väntar på köpare som kanske inte kommer nu när allt har blivit dyrare.

Visst, bilar ska vi alltid ha, men man kanske nöjer sig med något hälften så dyrt som en återlämnad leasing Tesla
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo, avtalen löper ut så folk tecknar sig på en ny, dom tidigare leasade bilarna ställs i hall och väntar på köpare som kanske inte kommer nu när allt har blivit dyrare.

Visst, bilar ska vi alltid ha, men man kanske nöjer sig med något hälften så dyrt som en återlämnad leasing Tesla
En bensin-Polo för fem papp tex... Inte så sexig att köra, men riktig spargris. Skottsäker 1.4MPI-motor
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kina dumpar osäljbara bilar till Ryssland eller Indien/Pakistan, länder som liksom dom skiter i säkerhet och miljö.

Sedan hävdar Kina att dom är miljövänliga, samtidigt som dom öppnar nya kolgruvor och bygger nya kolkraftverk, dom ökar sina utsläpp med ett helt Sverige om året.....

Ökar alltså, från ett redan rekordhögt läge...

Men dom kör ju i alla fall batteribilar.... Laddade med kolkraft
Men du vet varför Kina stenhårt satsar på elbilar? Och tar bort fossilbilar?
De importerar nämligen OLJA men kan (från kol) producera el.

De vill ha bort externt beroende så de kan invadera Taiwan, utan att externa sanktioner HELT stannar landet.
De skiter i miljön såklart...

Oroväckande utveckling.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men du vet varför Kina stenhårt satsar på elbilar? Och tar bort fossilbilar?
De importerar nämligen OLJA men kan (från kol) producera el.

De vill ha bort externt beroende så de kan invadera Taiwan, utan att externa sanktioner HELT stannar landet.
De skiter i miljön såklart...

Oroväckande utveckling.

Kina är världens största importör av Kol också, även om dom har själva.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kina är världens största importör av Kol också, även om dom har själva.
Fast det externa beroendet av olja är större. Att producera el kan man göra från fler källor, kärnkraft, vind etc, medan fossilmotorer...ja de behöver olja. = en källa.
Värre beroende alltså
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top