Läser man texten och inte bara rubriken så var rekordet var i hur långt den faktiskt kom i minusgrader. 53 mil mot maxusen 32. De andra bilarna med lång räckvidd tappade mer procentuellt. Sen är en Model S mer än 53/32 gånger så dyr som Maxusen men det är en annan historia.
Men det ser generellt ut som att kinesiska bilar, och Tesla, är de som tappar minst. Och Kia. Kollar man 20% dropp är inga europeiska eller japanska tillverkare kvar. Att Tesla Y är sämre borde vara för att 455km officiell räckvidd antyder att det är med LFP batteri, dvs koboltfritt. De är (ännu) sämre i kyla. Gissa vad som sitter i min (el)bil :-D (lyckligtvis befinner den sig i Skåne).
Ahh, jag såg det senare, men det är väl ingenting att tävla om, den som sätter i störst batteri vinner, även om dom tappar 50% vid nollgradigt.
Ja, det är konstigt att kineserna klarar sig så bra, dom hade ju inte ens värmepump tidigare IAF
Även KIA kom ju utan värmepump i början, sedan fanns den som tillval har jag för mig.
Det är nog där man kan tjäna in det procentuella tappet
Jag letade upp en lista på förbrukning per mil, och det borde finnas mycket att göra där, tittar man på bilarna så har ju många en helt idiotisk "grill" i fronten.
(inte Tesla dock, även om även dom hade kunnat slimma fronten ytterligare)
Hyundai är väl på rätt väg med sin senaste dock.
Grillyta är bara önskvärd på köttbitar.