Elbil eller inte?

Hehe
Mitt huvudproblem med elbilar är priset, med det kommer lösa sig med tiden
Typ som för alla andra bilar? Jag har svårt att se att elbilarna kommer bli billigare räknat i average årslöner. Däremot kanske priset stabiliserar sig något samtidigt som man får en bättre bil. Vi får nog räkna med 2-3 årslöner för en finare elbil även i framtiden.
 
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.

Men dom lagar inte batterier som har kört över ett brunnslock?
 
Men dom lagar inte batterier som har kört över ett brunnslock?
Vet ej. Men går det köpa en batteri låda o flytta grejorna imellan så kan dom nog säkert fixa detta med.. Vill du ha numret till firman o ringa o fråga?

Annars finns ju svenska batteri doktorn om man har mindre batteri/cell paket som gett upp. Dom fixar mängder med el cykel/kickbike/moped osv batteri/cellpaket billigt.
 
Alltså, när det är uppenbara clickbaits så borde man ju inse det, nu är det år 2023…
 
Vet ej. Men går det köpa en batteri låda o flytta grejorna imellan så kan dom nog säkert fixa detta med.. Vill du ha numret till firman o ringa o fråga?

Annars finns ju svenska batteri doktorn om man har mindre batteri/cell paket som gett upp. Dom fixar mängder med el cykel/kickbike/moped osv batteri/cellpaket billigt.

Tillåter bilens mjukvara det då?

Åtminstone Tesla verkar ju inte gilla att kunderna mekar med sina bilar.
 
Tillåter bilens mjukvara det då?

Åtminstone Tesla verkar ju inte gilla att kunderna mekar med sina bilar.
Tja i Karlstad Värmland finns en firma som låser upp det mesta i teslor för en summa pengar o det funkar tydligen alldeles utmärkt, tesla kan inte se att saker låses upp av en pirat. Räckvidds förlängning var väll 8k osv osv
 
Tillåter bilens mjukvara det då?

Åtminstone Tesla verkar ju inte gilla att kunderna mekar med sina bilar.
Vet inte om bilens mjukvara bryr sig så mycket om just lådan på batteriet.

Att folk reparerar enstaka celler har den säkert mer åsikter om och kanske tom kräver kalibrering. Men folk gör ju det så uppenbart går det relativt enkelt att komma runt.

sen vet jag inte om Tesla är så kundmek fientlig. De har ingen fast schemalagd service, och har i manual gott om tips hur man själv gör det icke schemalagda underhåll som ändå behövs, jämför exempelvis med VW som bombarderar mig med varningar om att alla ingrepp på bilen som inte görs på en certifierad VAG verkstad antagligen kommer att få den att gå i bitar. Fast visst, elsystemet kan säkert vara bökigt att fippla för mycket med. Koppla in extra hastighetsmätare och knappar verkar inte vara något problem och görs ofta, men större ingrepp än så kan säkert vara jobbigt. Precis som på de flesta andra moderna bilar.
 
Tja i Karlstad Värmland finns en firma som låser upp det mesta i teslor för en summa pengar o det funkar tydligen alldeles utmärkt, tesla kan inte se att saker låses upp av en pirat. Räckvidds förlängning var väll 8k osv osv
Intressant! Mjukvaruspärr eller ändring av marginaler i laddningen?

Vet att en del model S såldes med batteri mjukvarubegränsat till 60kWh när de egentligen var betydligt större. Kan det vara dessa som det kostar 8k att få till 85kWh (eller vad det nu var) istället?
 
Grufman bil är ett exempel på fristående verkstad som lärt sig Tesla (och andra moderna amerikanska bilar).

På sjuttiotalet ondgjorde sig verkstäderna över framhjulsdrivna bilar; de var omöjliga att meka med. Sedan kom insprutning ojojoj omöjligt. Katalysator? Kommer ALDRIG att gå, man får köpa ny bil efter garantins 10.000mil….

Nu är det elbilar, och de går ALDRIG att laga…


Osv osv.
 
Intressant! Mjukvaruspärr eller ändring av marginaler i laddningen?

Vet att en del model S såldes med batteri mjukvarubegränsat till 60kWh när de egentligen var betydligt större. Kan det vara dessa som det kostar 8k att få till 85kWh (eller vad det nu var) istället?
Vet ej exakt vad som skiljer men du kan köpa samma räckvidds förlängning av tesla men till anseligt högre pris..

Kolla på Blocket dom annonserar där under tesla som sökord.
 
Väääldigt många elbilar på blocket?
Och en ansenlig mängd överlåtelser av leasing? dessutom lätt sjunkande priser?
 
Väääldigt många elbilar på blocket?
Och en ansenlig mängd överlåtelser av leasing? dessutom lätt sjunkande priser?
Måste ju bli än svårare att sälja en dieselbil nu då?
Jämförelse: modellår 2019-2022, 1000-15000mil.

El: 4316st

Diesel: 9324st

Bensin: 10559st

Miljöb/Hybr: 7068st

Knappt 14% elbilar. Det är fortfarande ganska lite?

Jag skulle gissa på att det är lättare att hitta 4000 elbilsköpare än 9000 dieselbilsköpare. Problemet kan dock vara att många av de 4000 potentiella köparna sitter med just en dieselbil = svartepetter?

Det är min amatörmässiga gissning..

Ska man sälja en diesel, som svensk, kanske man ska annonsera mot Östeuropa? Där är det fortfarande populärt.

Med 2-3års kontrakt är det nog inte så konstigt att det kommer ut myck
 
Last edited:
Typ som för alla andra bilar? Jag har svårt att se att elbilarna kommer bli billigare räknat i average årslöner. Däremot kanske priset stabiliserar sig något samtidigt som man får en bättre bil. Vi får nog räkna med 2-3 årslöner för en finare elbil även i framtiden.
Måste ju bli än svårare att sälja en dieselbil nu då?
Jämförelse: modellår 2019-2022, 1000-15000mil.

El: 4316st

Diesel: 9324st

Bensin: 10559st

Miljöb/Hybr: 7068st

Knappt 14% elbilar. Det är fortfarande ganska lite?

Jag skulle gissa på att det är lättare att hitta 4000 elbilsköpare än 9000 dieselbilsköpare. Problemet kan dock vara att många av de 4000 potentiella köparna sitter med just en dieselbil = svartepetter?

Det är min amatörmässiga gissning..

Ska man sälja en diesel, som svensk, kanske man ska annonsera mot Östeuropa? Där är det fortfarande populärt.

Med 2-3års kontrakt är det nog inte så konstigt att det kommer ut myck
Jag kommer behålla min E-klass diesel, tills jag kan köpa en elbil som är lika lyxig, komfortabel, snygg, sportig (AMG-paket) och som kan köras fort en längre stint på motorväg. För rimliga pengar!
Min har ökat i värde sedan jag köpte den för 385k för tre år och en månad sedan jag köpte den (ca 1år gammal = skitbra pris)
Har inte brådis att byta.
En motsvarande utrustad EQE kostar ju över miljonen!!
Tror många resonerar likadant.
En välskött nästan fullutrustad E-klass kombi kommer vara eftersökt även framgent
 
Jag kommer behålla min E-klass diesel, tills jag kan köpa en elbil som är lika lyxig, komfortabel, snygg, sportig (AMG-paket) och som kan köras fort en längre stint på motorväg. För rimliga pengar!
Min har ökat i värde sedan jag köpte den för 385k för tre år och en månad sedan jag köpte den (ca 1år gammal = skitbra pris)
Har inte brådis att byta.
En motsvarande utrustad EQE kostar ju över miljonen!!
Tror många resonerar likadant.
En välskött nästan fullutrustad E-klass kombi kommer vara eftersökt även framgent
Det får en att nästa tro att Mercedes sätter priset på sina EQ modeller utefter vad de mäktar med att tillverka… lustigt hur det funkar..
 
Jahapp, nu har det börjats med noggrannare kontroller av drivbatterierna när bilar besiktigas här i Finland, en opassande skråma eller liten buckla i batteripaketet kan innebära att man inte får bilen godkänd ... Detta kan ske fastän skadan inte alls påverkar batteriets säkerhet, men det behöver inte besiktningsmannen bry sig om.
Mysigt att som konsument bli klämd mellan tillverkaren och Trafikverket, eller stå där utan garanti för en skitsak. Har i dagarna läst om flera som råkat ut för det. Trafikverket här i Finland är som den värsta tänkbara byråkratiska diktatur man kan tänka sig.
 
Jahapp, nu har det börjats med noggrannare kontroller av drivbatterierna när bilar besiktigas här i Finland, en opassande skråma eller liten buckla i batteripaketet kan innebära att man inte får bilen godkänd ... Detta kan ske fastän skadan inte alls påverkar batteriets säkerhet, men det behöver inte besiktningsmannen bry sig om.
Mysigt att som konsument bli klämd mellan tillverkaren och Trafikverket, eller stå där utan garanti för en skitsak. Har i dagarna läst om flera som råkat ut för det. Trafikverket här i Finland är som den värsta tänkbara byråkratiska diktatur man kan tänka sig.

Det låter som det kan bli dyrt i längden, man får köra slalom mellan brunnslocken då...
 
Priset är ofta uppe i den här tråden.....
Var man Grosshandlare Arthur Seaton 1910 var priset på elbilen inget problem.
Å andra sidan var ju allt billigt för 113 år sedan. Om man ser på vad saker kostade i kr.
"1910 köpte han den första elbilen i Sverige."
Hans gravplats på Östra Kyrkogården i Göteborg är på 250 m2, bekostad av sonen.
Begravd sittande i bilen ?
GP säger att det är Nordens största grav men det tror jag inte på, högarna i Gamla Uppsala
är större....
1675250071614.png
 
Last edited:
Ford sänker priset på "Mustang" elsuven i USA rätt rejält förmodligen för att Tesla har sänkt.

Nu ser vi fram emot en elektrisk Corvette Minibuss och en elektrisk TransAm skåpbil också....
(låt oss slakta alla heliga kor på en gång)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top