Elbil eller inte?

Näe, det där har ingenting med elbilar att göra ÖHT, det är bara en teknikdemonstrator, mest för solel biten faktiskt

Men vill man dra lärdomar till elbilsmarknaden så är det:
Låg vikt (en gång i tiden tillverkade man bilar som vägde under ett ton)
Lågt luftmotstånd (stora grillar var häftigt på bilarna i Kalle Anka, dom behövs inte)
Lågt rullmotstånd (smala stenhårt pumpade däck, man behöver inte 285-45-22 för att köra ungarna till dagis)

Det är skrämmande så jävla tunga bilar (både el och ICE) har blivit
Visst, en del vikt är ökad säkerhet, men någon jävla hejd får det väl vara

En Volvo Amazon vägde om jag minns rätt 100-1100kg, hade 165 x 15" däck och klarade sig med 80hk för att flytta en hel familj med packning.
Vad är egentligen rimlig vikt för en familjebil? Hyggligt ljudisolerat, hög säkerhet och plats för 4 med option på 5.

1500?
 
Vad är egentligen rimlig vikt för en familjebil? Hyggligt ljudisolerat, hög säkerhet och plats för 4 med option på 5.

1500?

Nog vill tillverkarna även idag göra så lätta bilar som möjligt av många anledningar.

Problemet är att främst säkerhetskrav drar upp vikten.

BMW 3-serie, Tesla 3 och motsvarande bilar väger kring 1850-1900 kilo med 4wd, något lättare med bara bakhjulsdrift.

Citroën BX vägde in på ganska precis 1000 kg.
 
Näe, det där har ingenting med elbilar att göra ÖHT, det är bara en teknikdemonstrator, mest för solel biten faktiskt

Men vill man dra lärdomar till elbilsmarknaden så är det:
Låg vikt (en gång i tiden tillverkade man bilar som vägde under ett ton)
Lågt luftmotstånd (stora grillar var häftigt på bilarna i Kalle Anka, dom behövs inte)
Lågt rullmotstånd (smala stenhårt pumpade däck, man behöver inte 285-45-22 för att köra ungarna till dagis)

Det är skrämmande så jävla tunga bilar (både el och ICE) har blivit
Visst, en del vikt är ökad säkerhet, men någon jävla hejd får det väl vara

En Volvo Amazon vägde om jag minns rätt 100-1100kg, hade 165 x 15" däck och klarade sig med 80hk för att flytta en hel familj med packning.
Folk får sluta köpa tunga grisar så kommer det nog börja bli lite lättare bilar. Min bil väger straxt över 1300 kg. Den går iofs inte att packa in en familj i, och är inte en bra bil att ta flyttlass med.
Men ska jag frakta mycket skit är min skåpbil överlägsen alla kombis.
 
Sen har jag sällan åkt så bra som jag gjort i en X5 med luftfjädring. Om msn hade fixat vägnätet i Europa, så hade man kunnat åka i betydligt mindre bilar
 
Nog vill tillverkarna även idag göra så lätta bilar som möjligt av många anledningar.

Problemet är att främst säkerhetskrav drar upp vikten.
Det är en myt.
Istället är det all tekiskt extrsutrustning som väger.
Googla på vad elkabelstammsrna i en bil väger. Sedan lägger du till de elmotorer som elkablarna driver.
Huvva
 
Min BMW 535i E28 vägde 1435 kg. Det var en lagom stor och klumpig bil. Nu väger väl en 1-serie mer än så.
 
Hur mycket väger ett glastak?

Citroen har byggt en teknikdemonstrator med en målvikt på 1000kg och hög effektivitet som mål.
Den är förvisso ful som satan, men dom tänker i rätt banor i vissa fall.

 
Sen har jag sällan åkt så bra som jag gjort i en X5 med luftfjädring. Om msn hade fixat vägnätet i Europa, så hade man kunnat åka i betydligt mindre bilar
Luftfjädring är underbar hade detta på en av Opel omegorna den bara svävade men hade väghållning så det gick att åka från mycket på kurviga vägar.

Mer Luftfjädring till folket.
 
Hur mycket väger ett glastak?

Citroen har byggt en teknikdemonstrator med en målvikt på 1000kg och hög effektivitet som mål.
Den är förvisso ful som satan, men dom tänker i rätt banor i vissa fall.

Sittåträngs är ju fransk, då går det ju helt enkelt inte göra något som är helt rätt. :hihi
 
Fantasi eller inte, han har kunnat sälja aktier och fått motsvarande belopp att göra annat med.

Jo, det är inte synd om Elon, han har fortfarande till smör på mackorna...

Men han skulle ha hållit sig undan från Twitter, både som ägare och Twittrare...
 
Nja, det resonemanget gäller bara för oss dödliga, Elon kan knappast sälja utan att kursen rasar så för honom är det ganska hypotetiska siffror.
Både ja och nej, han har sålt och fått möjligheter att "investera" i Twitter och samtidigt sänkt värdet på det han inte har sålt.
 
Vi kan väl ändå vara överens om att han aldrig kunnat casha ut ens i närheten av det han är god för?
Där är vi helt överens. Det hade varit ett intressant experiment att se vad som hände om han sålde hela sitt innehav i Tesla.
Hans fan-club hade fått panik och köpt en marsbiljett och andra hade kunnat acceptera en Tesla för att det går utan att associeras med honom.
 
Under fjolåret levererade Tesla över 1,31 miljoner bilar, fler än någonsin tidigare. Nästan samtliga var av modellerna Model 3 och Model Y.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top