Elbil eller inte?

Alla MB E-klass W213 (2017-) har vad jag vet aut.
Ja du har rätt, inte optimalt med korta körningar men otroligt komfortabel bil och en optimal kontrast till min toktrimmade och bananpassade Miata (låter som tusan och är härligt stenhård) - som jag pendlar med då det är barmark.
Bästa av
 
Har inte mycket mer att tillföra här nu. Hej då! Ha en god helg!

Tror man skall vänta med elbil såvida man inte faller inom den nischen som verkligen samanfaller de dagliga körcyklerna som passar in.
Annars är det nog för dyr investering för att vara lönsamt. Elen är för dyr också.
 
Har inte mycket mer att tillföra här nu. Hej då! Ha en god helg!

Tror man skall vänta med elbil såvida man inte faller inom den nischen som verkligen samanfaller de dagliga körcyklerna som passar in.
Annars är det nog för dyr investering för att vara lönsamt. Elen är för dyr också.
...men kommer elen att vara för dyr till våren också?

Årsmedel elpris jämfört med årsmedel bensin/diesel (+service+skatt)? :)

Körde 120 mil i helgen, mellan -11 och -27. Daglig körcykel (de dagar jag kör) är minst 22 mil. Ibland uppåt 70-80 mil.
 
...men kommer elen att vara för dyr till våren också?

Årsmedel elpris jämfört med årsmedel bensin/diesel (+service+skatt)? :)

Körde 120 mil i helgen, mellan -11 och -27. Daglig körcykel (de dagar jag kör) är minst 22 mil. Ibland uppåt 70-80 mil.
Vi köper mycket el av olika anledningar så för något år sedan la jag ned tid på att försöka förstå elmarknaden. Betyder inte att jag vet bäst, men kom fram till en del genom att lusläsa på Nordpool och Energimarknadsinspektionen och beställa mer info från dem (de var inte pigga och snabba på att informera, mest hänvisningar till andra) Kortfattat vad jag kom fram till: (andra har kanske andra slutsatser)
El kan bolag köpa för 10 år framåt via terminpriser, genom EPAD kontrakt via Nasdaq börsen. Allt är i SEK men köps i Euro. Dålig växelkurs blir negativt. Sedan handlas delar av elpriset på spot också. Terminpriset SE3 2023 är 166 öre + moms. Såvida inte SEK/Eurokursen blir lägre och spoten skulle drastiskt sänkas kommer vi under 2023 ha högre elpriser än 2022, 2024 kommer att i alla fall ligga som 2022. Tror knappast det kommer någon ekonomisk revolution på SEK och tillgången på el på ett bra tag.

Idag köper jag på delvis tradat timpris och delvis timpris. En ovanlig form av elpris som går att få om man dealar lite med bolagen (sitter lite långt inne tyvärr) Delar tradas som aktier och daytrading. Viktningen i procent bestämmer man själv. Men det går ut på att man har två parallella kontrakt för elpriset, med vald viktning. Under 2022 har det totalt sett blivit lite lägre elpris än ett rent timpris. Men det bästa är att topparna kapas.

Vilka elbolag? Reklam här är nog emot policyn.


Dyra elbilar är för min del bara att glömma för ett bra tag framåt.

Good bye för gott nu i denna tråd.
 
Last edited:
Jag såg en Tesla igår, med hela sidan stripad med texten JA TILL KÄRNKRAFT :hihi

Kan han ha köpt den när elen var jättebillig, och man, enligt profeterna, snudd på tjänade pengar på att köra elbil, men nu bittert ångrar att han inte behöll 740n? :va
 
Reportage i GöteborgsPosten idag - taxichaffis som var bland de första att hoppa på elbilståget hoppar nu av o byter till diesel....
För dyrt (för kort avskrivningstid, samma på diesel men billigare i inköp)
Tre laddplatser som är tillgängliga på taxiparkeringar i staden
Laddköer
Laddkapacitet
Laddtid
samt att han - och de flesta taxichaufförer - bor i lägenhet och oftast inte har tillgång till nattladdning
J-kla trist att infrastrukturen inte har byggts upp (och inte verkar ha något högt tempo i byggandet). Kommentar från Göteborgs stad " vi måste göra en analys på detta"....... (behövs ingen djupare analys, sätt igång o bygg bara, men som allt i dagens samhälle skall det dras i långbänk)

Näe - elbil är för villaägare som färdas längs de större trafikstråken där laddstationerna finns. Kör själv hybrid och är nöjd med det, men det dröjer innan jag går "all in"
 
Last edited:
Jag såg en Tesla igår, med hela sidan stripad med texten JA TILL KÄRNKRAFT :hihi

Kan han ha köpt den när elen var jättebillig, och man, enligt profeterna, snudd på tjänade pengar på att köra elbil, men nu bittert ångrar att han inte behöll 740n? :va
Skulle sluta skriva i tråden för jag känner att jag inte kan tillföra mer.

Men glömde en sak.

Vi få "tacka" alla de som röstade fram linje 2 år 1980.
Även får vi "tacka" de som röstade ja till EU år 1994.

Det är tack vare de som vi har den här oredan med elen nu. Sverige hade ett eget energisystem innan som fungerade.

Ja till EU = Ditt är vårt och bäst är om mitt får fortsätta vara mitt

Definitivt punkt nu!
 
Skulle sluta skriva i tråden för jag känner att jag inte kan tillföra mer.

Men glömde en sak.

Vi få "tacka" alla de som röstade fram linje 2 år 1980.
Även får vi "tacka" de som röstade ja till EU år 1994.

Det är tack vare de som vi har den här oredan med elen nu. Sverige hade ett eget energisystem innan som fungerade.

Ja till EU = Ditt är vårt och bäst är om mitt får fortsätta vara mitt

Definitivt punkt nu!
Kan nog tänka mig att vårt elsystem utvecklats på ett eller annat sätt oavsett ovanstående "beslut".
 
Åter till ämnet era luspudlar!

Sammanfattning av 2022, med elbil som primärt transportmedel.
Kört en del långa turer. En stor del korta, 3-5km flera gånger dagligen.Summerat 1700mil och 9053kr betalat. Hemma och publika laddare, allt inkluderat.

Vidare har jag servat en gång vilket kunde göras själv. Byte två kupéfilter, runt 300kr.

med tanke på senaste årets sådär stabila världsekonomi kanske det inte var så fruktansvärt dåligt att sälja av lite investeringar i december 21 och köpa den för amerikanska jävla leksaksbilen
 
Jag såg en Tesla igår, med hela sidan stripad med texten JA TILL KÄRNKRAFT :hihi

Kan han ha köpt den när elen var jättebillig, och man, enligt profeterna, snudd på tjänade pengar på att köra elbil, men nu bittert ångrar att han inte behöll 740n? :va
Coolt, ska sätta en sådan dekal på sportbilen. Retar väl livet ur en miljöpartist
 
Åter till ämnet era luspudlar!

Sammanfattning av 2022, med elbil som primärt transportmedel.
Kört en del långa turer. En stor del korta, 3-5km flera gånger dagligen.Summerat 1700mil och 9053kr betalat. Hemma och publika laddare, allt inkluderat.

Vidare har jag servat en gång vilket kunde göras själv. Byte två kupéfilter, runt 300kr.

med tanke på senaste årets sådär stabila världsekonomi kanske det inte var så fruktansvärt dåligt att sälja av lite investeringar i december 21 och köpa den för amerikanska jävla leksaksbilen

Fördel med leksaksbil är onekligen billig i drift.
 
Fördel med leksaksbil är onekligen billig i drift.
Vet inte det...
Jag köpte min livs första diesel julen 2019 (knappt inkörd, beggad E-klass) då ingen ville dom, kanonpris!
Supernöjd.
Billig ca hälften mot en elbil (och 500k upp till en EQC) = låg kostnad för finansiering.
Har närmast gått upp i pris numera…

O så slipper man pinas i en bullrig Tesla.
Väntar ut prisraset på elbilar!
 
Vet inte det...
Jag köpte min livs första diesel julen 2019 (knappt inkörd, beggad E-klass) då ingen ville dom, kanonpris!
Supernöjd.
Billig ca hälften mot en elbil (och 500k upp till en EQC) = låg kostnad för finansiering.
Har närmast gått upp i pris numera…

O så slipper man pinas i en bullrig Tesla.
Väntar ut prisraset på elbilar!
Samma här, väntar på prisraset. Vill helst ha en Porsche Taycan Sport Turismo men då är inte ekonomin fördelaktig.

Jag har gjort av med ca 20000kr mindre i år pga driftskostnader med elbil istället för dieseln. Räknar jag på 5år så ska det vara ren ”vinst” resten. Då ska jag kunna kvitta de två värdeminskningarna mot varandra med mellanskillnaden raderad av driftskostnaderna. Återstår att se om jag har tålamod till det :hihi
 
Var till hedin och fråga var FN är bilen!!!

Joserduatteså sa säljaren så leta han lite i datorn o filofiserade o vred skärmen o pekade på en rad, se där är din bil.

Chassi nr fanns o se på fan den står i Holland på omlastning o frakten till Malmö var beställd. Men inget utfärdat regnr.

Jaga då är den på väg då iallafall.

Japp mitten av februari bör den vara lev klar som det ser ut, vad blir kostnaden nu då? Tappar ju 20k på kinas söleri.

Jo du vet den blir ju lite dyrare så från 3050 i månaden till 4050 i månaden.

Tja jag tankar ju för 3500-4000+i månaden så det blir väll ingen besparing direkt men bilfan e jhu ny iallafall o det får väll vara värt någonting.

Eller??
 
Var till hedin och fråga var FN är bilen!!!

Joserduatteså sa säljaren så leta han lite i datorn o filofiserade o vred skärmen o pekade på en rad, se där är din bil.

Chassi nr fanns o se på fan den står i Holland på omlastning o frakten till Malmö var beställd. Men inget utfärdat regnr.

Jaga då är den på väg då iallafall.

Japp mitten av februari bör den vara lev klar som det ser ut, vad blir kostnaden nu då? Tappar ju 20k på kinas söleri.

Jo du vet den blir ju lite dyrare så från 3050 i månaden till 4050 i månaden.

Tja jag tankar ju för 3500-4000+i månaden så det blir väll ingen besparing direkt men bilfan e jhu ny iallafall o det får väll vara värt någonting.

Eller??
Var in på Kia och kollade när min Niro EV kommer.
Planerad produktion V10 och isf här V16.
Ganska precis 1 år efter beställning. ?
Så missar också 20 papp i bonus.
Sedan blir det ca 500 dyrare per månad pga räntehöjning av riksbanken.
Nåja 4600/månad är bättre än de 7700 jag skulle få betala om jag beställde idag. ?
 

Studenter byggde solcellsbil – körde 1000 km utan laddstopp​

2022-12-29 14:14
Sunswift%207%20foto%20Rickard%20Freeman.jpg

De australienska studenterna körde sin soldrivna elbil 1000 km utan ett enda laddstopp på mindre än tolv timmar. Hemligheten bakom det nya världsrekordet? Låg vikt, lågt luftmotstånd och otroligt låg rullfriktion.

Den soldrivna elbilen Sunswift 7 har designats och byggts av en grupp studenter vid UNSW, University of New South Wales, i Australien. Teamet har lyckats sätta ett nytt världsrekord genom att hålla en snitthastighet på närmare 85 km/h och köra 1000 km strax under tolv timmar.
Rekordfordonet är täckt av solpaneler och har ett litet batteri. Konstruktionen består till stora delar av kolfiber och bilen har varken luftkonditionering, ABS-bromsar, krockkuddar eller vindrutetorkare. Allt för att minska vikten till strax under 500 kg.

Glada%20studenter%20foto%20Richard%20Freeman.jpg


Studenterna har lagt mycket möda på aerodynamiken och lyckades sänka luftmotståndskoefficienten (cd-värdet) till 0,095, att jämföra med runt 0,20 för de “halaste” produktionsbilarna på marknaden. De finslipade designen 57 gånger innan de hittade den rätta formen som minimerade luftmotståndet samtidigt som både förare och solpaneler fick plats. Solpanelerna fick dessutom inte böjas för mycket. Sunswift 7 har även otroligt låg rullfriktion, enligt teamet, som uppger att de arbetat mycket med hjullagren.
– Väldigt lågt rullmotstånd och väldigt låg luftmotstånd är det som gör den här bilen så effektiv, sammanfattar professor Richard Hopkins på UNSW, i ett uttalande.


Sunswift%207%20k%C3%B6r%20foto%20Rickard%20Freeman.jpg


Rekordkörningen gjordes på en testbana och bjöd på viss dramatik. Ett problem med batteristyrningen gjorde att bilen stannade helt vid ett tillfälle. Enligt reglerna fick fordonet inte stå still längre än 15 minuter åt gången – och först efter 14 minuter och 52 sekunder lyckades studenterna lösa problemet och få tillbaka bilen på banan igen. I övrigt stannade fordonet några gånger för att byta förare och en gång för ett däckbyte efter en punktering.

Punktering%20foto%20Richard%20Freeman.jpg


Bilen drog endast 3,8 kWh per 100 km under rekordet. En normal elbil förbrukar runt 20 kWh per 100 km.
 

Studenter byggde solcellsbil – körde 1000 km utan laddstopp​

2022-12-29 14:14
Sunswift%207%20foto%20Rickard%20Freeman.jpg

De australienska studenterna körde sin soldrivna elbil 1000 km utan ett enda laddstopp på mindre än tolv timmar. Hemligheten bakom det nya världsrekordet? Låg vikt, lågt luftmotstånd och otroligt låg rullfriktion.

Den soldrivna elbilen Sunswift 7 har designats och byggts av en grupp studenter vid UNSW, University of New South Wales, i Australien. Teamet har lyckats sätta ett nytt världsrekord genom att hålla en snitthastighet på närmare 85 km/h och köra 1000 km strax under tolv timmar.
Rekordfordonet är täckt av solpaneler och har ett litet batteri. Konstruktionen består till stora delar av kolfiber och bilen har varken luftkonditionering, ABS-bromsar, krockkuddar eller vindrutetorkare. Allt för att minska vikten till strax under 500 kg.

Glada%20studenter%20foto%20Richard%20Freeman.jpg


Studenterna har lagt mycket möda på aerodynamiken och lyckades sänka luftmotståndskoefficienten (cd-värdet) till 0,095, att jämföra med runt 0,20 för de “halaste” produktionsbilarna på marknaden. De finslipade designen 57 gånger innan de hittade den rätta formen som minimerade luftmotståndet samtidigt som både förare och solpaneler fick plats. Solpanelerna fick dessutom inte böjas för mycket. Sunswift 7 har även otroligt låg rullfriktion, enligt teamet, som uppger att de arbetat mycket med hjullagren.
– Väldigt lågt rullmotstånd och väldigt låg luftmotstånd är det som gör den här bilen så effektiv, sammanfattar professor Richard Hopkins på UNSW, i ett uttalande.


Sunswift%207%20k%C3%B6r%20foto%20Rickard%20Freeman.jpg


Rekordkörningen gjordes på en testbana och bjöd på viss dramatik. Ett problem med batteristyrningen gjorde att bilen stannade helt vid ett tillfälle. Enligt reglerna fick fordonet inte stå still längre än 15 minuter åt gången – och först efter 14 minuter och 52 sekunder lyckades studenterna lösa problemet och få tillbaka bilen på banan igen. I övrigt stannade fordonet några gånger för att byta förare och en gång för ett däckbyte efter en punktering.

Punktering%20foto%20Richard%20Freeman.jpg


Bilen drog endast 3,8 kWh per 100 km under rekordet. En normal elbil förbrukar runt 20 kWh per 100 km.
Coolt bygge. Men vad vill man egentligen uppnå, förutom att slå ett rekord som kan slås igen med aningen mer/bättre solceller och aningen mer batteri?

Man kommer ju inte kunna sälja något ens i närheten av den bilen med gällande regelverk.

Med godkända däck blir rullfriktionen större. En tesla model x väger typ 5 gånger mer och drar typ 5 gånger mer per mil.

Jag tyckte iofs att snacket om hjullagren var intressant. Hur har ”arbetat mycket med hjullagren” för att få lägsta rullmotstånd? Man tycker ju SKF borde knäckt den nöten redan.
 
Coolt bygge. Men vad vill man egentligen uppnå, förutom att slå ett rekord som kan slås igen med aningen mer/bättre solceller och aningen mer batteri?

Man kommer ju inte kunna sälja något ens i närheten av den bilen med gällande regelverk.

Med godkända däck blir rullfriktionen större. En tesla model x väger typ 5 gånger mer och drar typ 5 gånger mer per mil.

Jag tyckte iofs att snacket om hjullagren var intressant. Hur har ”arbetat mycket med hjullagren” för att få lägsta rullmotstånd? Man tycker ju SKF borde knäckt den nöten redan.

Näe, det där har ingenting med elbilar att göra ÖHT, det är bara en teknikdemonstrator, mest för solel biten faktiskt

Men vill man dra lärdomar till elbilsmarknaden så är det:
Låg vikt (en gång i tiden tillverkade man bilar som vägde under ett ton)
Lågt luftmotstånd (stora grillar var häftigt på bilarna i Kalle Anka, dom behövs inte)
Lågt rullmotstånd (smala stenhårt pumpade däck, man behöver inte 285-45-22 för att köra ungarna till dagis)

Det är skrämmande så jävla tunga bilar (både el och ICE) har blivit
Visst, en del vikt är ökad säkerhet, men någon jävla hejd får det väl vara

En Volvo Amazon vägde om jag minns rätt 100-1100kg, hade 165 x 15" däck och klarade sig med 80hk för att flytta en hel familj med packning.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top