Elbil eller inte?

El bil blir billigare oavsett

Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k varav 10 k mil dom sista 4 åren, då dyker andra saker upp, bromsar stötdämpare avgassystem kamkedje byte avgas rening problem osv osv.

Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny och falierar den är det ju inte jag som skall lösa detta, det har ju dessutom visat sig att MG är välbyggda utan några större fel, lite som lågpris bilen dacia.
Det är sådana som du som räknar hem en elbil enkelt. De flesta köper en för dyr och åker alldeles för lite, sen efter tre år köper dom en ny dyr igen…
 
På VW säger dom att nya id3 kommer kosta norr om 600k när den kommer.

Är väll ingen frisk människa som betalar dom här summorna för en elbil.

Då blir ju iprincip varenda fosil bil billigare
 
Jag tror inte att bensinen kommer bli speciellt mycket billigare framöver och jag har 10 mil att köra per arbetsdag. Det gör att jag tror att elbil är det mest prisvärda framöver.
Tyvärr slår mina mil ihjäl värdet på alla fordon ganska raskt. Det gör att jag borde åka begagnad elbil, men de är inte heller gratis.
 
En Dacia Duster och bensin för 25 000 mil är billigare...
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.
 
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.

Jo men ska man köpa bil som är rolig köper man inte en ID3 heller...

Vill man ha en riktig ID3 upplevelse i Dacian kan man ju tejpa fast den billigaste surfplattan från Wish på instrumentbrädan och ladda den full med appar som slöar ner den ytterligare...
 
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.
Glöm inte bort rådande elpris ... för min del ligger elpriset på 0.58c/kWh det ger en merkostnad på 30 000€ på 250 000km på ID:n

Ska man åka billigt för tillfället är det icke laddbara hybrider (typ Prius) som gäller för tillfället.
 
Glöm inte bort rådande elpris ... för min del ligger elpriset på 0.58c/kWh det ger en merkostnad på 30 000€ på 250 000km på ID:n

Ska man åka billigt för tillfället är det icke laddbara hybrider (typ Prius) som gäller för tillfället.
Vad betalar du då för bränslet?
I mitt hushåll finns en elbil och en laddhybrid. Laddhybriden drar cirka 0,8 l/mil när batteriet är tömt.
En liter bensin kostar ungefär 19 kr. Hade den dragit 0,5 (som en Prius gör i bästa fall) hade det varit 9:50 kr/mil. Med ditt elpris ger det 1,5 kWh. Det saknas alltså 0,29 EUR/mil om man har en elbil som drar 2,0 kWh/mil. Det får jag till en merkostnad av €7250 på 25000 mil.
Räknar jag rätt?

Imorgon kväll blir nog första gången jag laddar bilen för mer än 4 kr/kWh.
 
Vad betalar du då för bränslet?
I mitt hushåll finns en elbil och en laddhybrid. Laddhybriden drar cirka 0,8 l/mil när batteriet är tömt.
En liter bensin kostar ungefär 19 kr. Hade den dragit 0,5 (som en Prius gör i bästa fall) hade det varit 9:50 kr/mil. Med ditt elpris ger det 1,5 kWh. Det saknas alltså 0,29 EUR/mil om man har en elbil som drar 2,0 kWh/mil. Det får jag till en merkostnad av €7250 på 25000 mil.
Räknar jag rätt?

Imorgon kväll blir nog första gången jag laddar bilen för mer än 4 kr/kWh.
1.98€/liter ligger bränslet på här för tillfället, så dina uträkningar stämmer även bra för mig.
20kWh/100km ger en elkostnad på 11.6€
5.8l/100km ger en bränslekostnad på 11.6€
Så det är att välja mellan pest och kolera. Det positiva är att dessa elpriser med största sannolikhet inte är aktuella i sommar så blir ju ekonomin avsevärt bättre för elbilen. Men för stunden så är läget lite småsurt.
 
På VW säger dom att nya id3 kommer kosta norr om 600k när den kommer.
Är väll ingen frisk människa som betalar dom här summorna för en elbil.
Var på elbilsmässa i helgen.
Allt som hade 4 hjul kostar idag 600+
Helt sjukt.

Men vänta bara" I Kina råder värsta priskriget då de har över 100 elbiltillverkare som vill åt kakan.
Dvs det kommer tvinga alla att sänka priset och snabba på teknikutvecklingen. Samt exportera billiga kanonbilar bilarna för att gå runt.

Allt leder till att etablerade tillverkare i EU och USA tvingas göra likadant.
Jag har i ett år tippat BYD som vinnare globalt tillsammans med Tesla, då BYD som enda tillverkare med inhouse-tillverkning av alla delar i bilen. Är bara så man kan nå skalfördelar.

Med tanke på det jag såg på elbilsmässan, kan jag säga att jag verkar få rätt.
WOW vad Kinabilarna är tekniskt kapabla.
Men...de och Tesla har massa att lära av MB och BMW avseende finliret.
Jag kräver finlir, men den stora massan kommer enbart se på teknik och pris = det kommer bli svettigt för alla tillverkare förutom Kina-gänget och Tesla.
 
Jo men ska man köpa bil som är rolig köper man inte en ID3 heller...

Vill man ha en riktig ID3 upplevelse i Dacian kan man ju tejpa fast den billigaste surfplattan från Wish på instrumentbrädan och ladda den full med appar som slöar ner den ytterligare...
Tror faktiskt att duster är en bättre bil än id3 oavsett för maken till plastig budget färdig att skrotas känsla det var att provsitta id3
 
Men lika förbannat var ju hela tillverkningen redan tecknad

Jo, helt klart finns det många fotbollsmammor som behöver bilar för många barn.

Nuförtiden kan man ju inte åka två vuxna och tre barn i mindre än en minibuss.

Sätter man en bilstol fram så är ju platsen bakom i baksätet förbrukad, om man inte har en unge som kan sitta på kudde där, fast det finns inget fotutrymme för den ungen.
 
Jag blev lite besviken på att den inte var i folkabuss-storlek, det blir ju ingen hippie-shag-wagon av den där plutte bilen....
Jag skulle, och vill inte egentligen medge att jag gillar den starkt, men håller med att den är lite för liten. Det är väl att hoppas på att det kommer en version som är 30cm längre och har tre rader bänkar.
 
Jag skulle, och vill inte egentligen medge att jag gillar den starkt, men håller med att den är lite för liten. Det är väl att hoppas på att det kommer en version som är 30cm längre och har tre rader bänkar.

Ja, det slulle räcka långt för dom flesta, men den lanserades ju som en folkabuss så jag förväntade mig en sån.
 
Glöm inte bensin / dieselbilen för dom dagar där det är förbjudet köra elbilen.....

Alpeland: Forbud mod at køre elbil ved strømmangel til vinter​

Som det første land i verden gør Schweiz klar til at forbyde kørsel i elbiler, såfremt der opstår strømmangel i de kommende måneder. Også stikket til udvinding af kryptovaluta vil blive trukket.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top