Elbil eller inte?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
El bil blir billigare oavsett

Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k varav 10 k mil dom sista 4 åren, då dyker andra saker upp, bromsar stötdämpare avgassystem kamkedje byte avgas rening problem osv osv.

Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny och falierar den är det ju inte jag som skall lösa detta, det har ju dessutom visat sig att MG är välbyggda utan några större fel, lite som lågpris bilen dacia.
Det är sådana som du som räknar hem en elbil enkelt. De flesta köper en för dyr och åker alldeles för lite, sen efter tre år köper dom en ny dyr igen…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På VW säger dom att nya id3 kommer kosta norr om 600k när den kommer.

Är väll ingen frisk människa som betalar dom här summorna för en elbil.

Då blir ju iprincip varenda fosil bil billigare
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror inte att bensinen kommer bli speciellt mycket billigare framöver och jag har 10 mil att köra per arbetsdag. Det gör att jag tror att elbil är det mest prisvärda framöver.
Tyvärr slår mina mil ihjäl värdet på alla fordon ganska raskt. Det gör att jag borde åka begagnad elbil, men de är inte heller gratis.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En Dacia Duster och bensin för 25 000 mil är billigare...
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.

Jo men ska man köpa bil som är rolig köper man inte en ID3 heller...

Vill man ha en riktig ID3 upplevelse i Dacian kan man ju tejpa fast den billigaste surfplattan från Wish på instrumentbrädan och ladda den full med appar som slöar ner den ytterligare...
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja, med 0,56, 20kr/lit, 25000mil/10år, rep-/serviceavtal 500kr/mån får du in under 600’ tom. Då har du inte ens kört en enda kilometer med ID3an ens..

samtidigt har du suttit runt 183dygn (total snittfart 56km/h) i en dacia vilket borde vara lätt ångestframkallande.
Glöm inte bort rådande elpris ... för min del ligger elpriset på 0.58c/kWh det ger en merkostnad på 30 000€ på 250 000km på ID:n

Ska man åka billigt för tillfället är det icke laddbara hybrider (typ Prius) som gäller för tillfället.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Glöm inte bort rådande elpris ... för min del ligger elpriset på 0.58c/kWh det ger en merkostnad på 30 000€ på 250 000km på ID:n

Ska man åka billigt för tillfället är det icke laddbara hybrider (typ Prius) som gäller för tillfället.
Vad betalar du då för bränslet?
I mitt hushåll finns en elbil och en laddhybrid. Laddhybriden drar cirka 0,8 l/mil när batteriet är tömt.
En liter bensin kostar ungefär 19 kr. Hade den dragit 0,5 (som en Prius gör i bästa fall) hade det varit 9:50 kr/mil. Med ditt elpris ger det 1,5 kWh. Det saknas alltså 0,29 EUR/mil om man har en elbil som drar 2,0 kWh/mil. Det får jag till en merkostnad av €7250 på 25000 mil.
Räknar jag rätt?

Imorgon kväll blir nog första gången jag laddar bilen för mer än 4 kr/kWh.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vad betalar du då för bränslet?
I mitt hushåll finns en elbil och en laddhybrid. Laddhybriden drar cirka 0,8 l/mil när batteriet är tömt.
En liter bensin kostar ungefär 19 kr. Hade den dragit 0,5 (som en Prius gör i bästa fall) hade det varit 9:50 kr/mil. Med ditt elpris ger det 1,5 kWh. Det saknas alltså 0,29 EUR/mil om man har en elbil som drar 2,0 kWh/mil. Det får jag till en merkostnad av €7250 på 25000 mil.
Räknar jag rätt?

Imorgon kväll blir nog första gången jag laddar bilen för mer än 4 kr/kWh.
1.98€/liter ligger bränslet på här för tillfället, så dina uträkningar stämmer även bra för mig.
20kWh/100km ger en elkostnad på 11.6€
5.8l/100km ger en bränslekostnad på 11.6€
Så det är att välja mellan pest och kolera. Det positiva är att dessa elpriser med största sannolikhet inte är aktuella i sommar så blir ju ekonomin avsevärt bättre för elbilen. Men för stunden så är läget lite småsurt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
På VW säger dom att nya id3 kommer kosta norr om 600k när den kommer.
Är väll ingen frisk människa som betalar dom här summorna för en elbil.
Var på elbilsmässa i helgen.
Allt som hade 4 hjul kostar idag 600+
Helt sjukt.

Men vänta bara" I Kina råder värsta priskriget då de har över 100 elbiltillverkare som vill åt kakan.
Dvs det kommer tvinga alla att sänka priset och snabba på teknikutvecklingen. Samt exportera billiga kanonbilar bilarna för att gå runt.

Allt leder till att etablerade tillverkare i EU och USA tvingas göra likadant.
Jag har i ett år tippat BYD som vinnare globalt tillsammans med Tesla, då BYD som enda tillverkare med inhouse-tillverkning av alla delar i bilen. Är bara så man kan nå skalfördelar.

Med tanke på det jag såg på elbilsmässan, kan jag säga att jag verkar få rätt.
WOW vad Kinabilarna är tekniskt kapabla.
Men...de och Tesla har massa att lära av MB och BMW avseende finliret.
Jag kräver finlir, men den stora massan kommer enbart se på teknik och pris = det kommer bli svettigt för alla tillverkare förutom Kina-gänget och Tesla.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo men ska man köpa bil som är rolig köper man inte en ID3 heller...

Vill man ha en riktig ID3 upplevelse i Dacian kan man ju tejpa fast den billigaste surfplattan från Wish på instrumentbrädan och ladda den full med appar som slöar ner den ytterligare...
Tror faktiskt att duster är en bättre bil än id3 oavsett för maken till plastig budget färdig att skrotas känsla det var att provsitta id3
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men lika förbannat var ju hela tillverkningen redan tecknad

Jo, helt klart finns det många fotbollsmammor som behöver bilar för många barn.

Nuförtiden kan man ju inte åka två vuxna och tre barn i mindre än en minibuss.

Sätter man en bilstol fram så är ju platsen bakom i baksätet förbrukad, om man inte har en unge som kan sitta på kudde där, fast det finns inget fotutrymme för den ungen.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag blev lite besviken på att den inte var i folkabuss-storlek, det blir ju ingen hippie-shag-wagon av den där plutte bilen....
Jag skulle, och vill inte egentligen medge att jag gillar den starkt, men håller med att den är lite för liten. Det är väl att hoppas på att det kommer en version som är 30cm längre och har tre rader bänkar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle, och vill inte egentligen medge att jag gillar den starkt, men håller med att den är lite för liten. Det är väl att hoppas på att det kommer en version som är 30cm längre och har tre rader bänkar.

Ja, det slulle räcka långt för dom flesta, men den lanserades ju som en folkabuss så jag förväntade mig en sån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Glöm inte bensin / dieselbilen för dom dagar där det är förbjudet köra elbilen.....

Alpeland: Forbud mod at køre elbil ved strømmangel til vinter​

Som det første land i verden gør Schweiz klar til at forbyde kørsel i elbiler, såfremt der opstår strømmangel i de kommende måneder. Også stikket til udvinding af kryptovaluta vil blive trukket.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top