Elbil eller inte?

Verkar blivit ”tvärnit” på marknaden(i Sverige). Det finns nu gott om objekt som blir till hyllvärmare. Har folk överköpt sig? Har inte råd med leasing/räntor? Mängd av ”inkommande” beställda bilar som folk försöker fiska efter potentiella köpare på.

Eller är det en kombination? Höga elpriser, sjunkande oljepriser?
 
Verkar blivit ”tvärnit” på marknaden(i Sverige). Det finns nu gott om objekt som blir till hyllvärmare. Har folk överköpt sig? Har inte råd med leasing/räntor? Mängd av ”inkommande” beställda bilar som folk försöker fiska efter potentiella köpare på.

Eller är det en kombination? Höga elpriser, sjunkande oljepriser?
Det börjar varslas folk och vi är på väg mot sämre tider. Högre räntor och högre kostnader. Då försöker folk spara och bilkostnader är bland det första som ryker. Har sannolikt inte så mycket med elbilar i sig att göra.
 
Har man betald bensin/dieselbil så blir det dyrt köpa ny elbil .Höga räntor dyr el då blir det så. Är det inte nåt bidrag som försvann nu eller snart ?
 
El bil blir billigare oavsett

Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k varav 10 k mil dom sista 4 åren, då dyker andra saker upp, bromsar stötdämpare avgassystem kamkedje byte avgas rening problem osv osv.

Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny och falierar den är det ju inte jag som skall lösa detta, det har ju dessutom visat sig att MG är välbyggda utan några större fel, lite som lågpris bilen dacia.
 
Last edited:
El bil blir billigare oavsett

Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k mil så andra saker dyker upp, bromsar stötdämpare avgassystem osv osv.

Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny.

Det beror ju på att du kör mycket. Desto mindre man kör desto svårare blir det att räkna hem inköpet.
 
Moddlaren,
Hur mycket får du betala för övermilen på MG? 350*12=mer än 2000
 
El bil blir billigare oavsett

Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k varav 10 k mil dom sista 4 åren, då dyker andra saker upp, bromsar stötdämpare avgassystem kamkedje byte avgas rening problem osv osv.

Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny och falierar den är det ju inte jag som skall lösa detta, det har ju dessutom visat sig att MG är välbyggda utan några större fel, lite som lågpris bilen dacia.
För din del kanske jag kör till jobbet 125 mil i månaden tankar för ca 1500 och bilen har gått ca 5500 mil men visst skatt kommer en gång om året ca 1500 och nästa år blir det nog till och köpa nya däck blir första gången på den bilen .Men förstår dem som redan har höga kostnader på bilen att då kan man lika gärna byta till el-bil
 
Moddlaren,
Hur mycket får du betala för övermilen på MG? 350*12=mer än 2000
Mja nu jobbar jag inte 12 månader o inte du heller hoppas jag, vi jobbar väll ca 240 dagar på ett år men jag tar ju minst 10 12 veckors ledighet varje år. Så i mitt fall ca 180 dagar sedan går ju alla dagar som hojen går till jobbet så 2000 mil räcker i mitt fall.. 12 kronor milen för övermil Bejär MG. Men jag har fått ett jäkligt vettigt lösköps pris efter 3 år om jag nu väljer att göra det, det beror ju på hur bilen bettet sig o hur batteri degenerering ser ut men ca 170,000 i lösköp efter 3 års leasing.
 
VW ID4

Augusti 2022: 4 945 kr/mån

November 2022: 8 200 kr/mån

Kia Niro

Augusti 2022: 5 150 kr/mån

November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)

Tesla Model Y (inte bonus i augusti)

Augusti 2022: Billigast var fyrhjulsdrivna Long range för 10 867 kr/mån

November 2022: Billigast nu är bakhjulsdrivna varianten för 10 690 kr/mån


Volvo XC40

Augusti 2022: 5 690 kr/mån

November 2022: 7 790 kr/mån


Skoda Enyaq iV 80

Augusti 2022: 6 950 kr/mån

November 2022: 9 375 kr/mån

Polestar 2

Augusti 2022: 5 850 kr/mån

November 2022: 8 620 kr/mån

Kia EV6

Augusti 2022: 6 850 kr/mån

November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)

Nissan Leaf

Augusti 2022: 3 495 kr/mån

November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden

MG ZS EV

Augusti 2022: 3 295 kr/mån

November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden

Tesla Model 3

Augusti 2022: 7 361 kr/mån

November 2022: 10 619 kr/mån

Audi Q4 E-tron

Augusti 2022: 6 245 kr/mån

November 2022: 8 795 kr/mån

Cupra Born

Augusti 2022: 3 695 kr/mån

November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden
 
Absolut så men något är det ju värt att åka en ny bil också. Hoppas jag.
Som tidige envis egenreparatör av bilar, så gick jag (helt mot mina principer) över till nytt 2015. Säkert dubbla priset mot vad man lagt tidigare, men totalt var värdet att att inte bekymra sig ganska värt.

Första inköpet var det stora, sen har det rullat vidare helt enkelt.
 
VW ID4

Augusti 2022: 4 945 kr/mån

November 2022: 8 200 kr/mån

Kia Niro

Augusti 2022: 5 150 kr/mån

November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)

Tesla Model Y (inte bonus i augusti)

Augusti 2022: Billigast var fyrhjulsdrivna Long range för 10 867 kr/mån

November 2022: Billigast nu är bakhjulsdrivna varianten för 10 690 kr/mån


Volvo XC40

Augusti 2022: 5 690 kr/mån

November 2022: 7 790 kr/mån


Skoda Enyaq iV 80

Augusti 2022: 6 950 kr/mån

November 2022: 9 375 kr/mån

Polestar 2

Augusti 2022: 5 850 kr/mån

November 2022: 8 620 kr/mån

Kia EV6

Augusti 2022: 6 850 kr/mån

November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)

Nissan Leaf

Augusti 2022: 3 495 kr/mån

November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden

MG ZS EV

Augusti 2022: 3 295 kr/mån

November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden

Tesla Model 3

Augusti 2022: 7 361 kr/mån

November 2022: 10 619 kr/mån

Audi Q4 E-tron

Augusti 2022: 6 245 kr/mån

November 2022: 8 795 kr/mån

Cupra Born

Augusti 2022: 3 695 kr/mån

November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden
Jäklar! Det är inte så lite höjda räntor..

Förklarar nog massor.
 
Jäklar! Det är inte så lite höjda räntor..

Förklarar nog massor.
Dyrt... Vi har en Leaf som först gick på ca 3200 per månad, men nu 3500 om jag minns rätt (kan stämma med ovan). Glad att det inte gått upp mer. Men en dubbel leasing eller mer, det hade inte varit roligt. Tror vårt avtal förhindrar mycket mer höjning. Men får väl se hur det blir om ett år när man vill leasa ny eller köpa loss tex.

Men om det fortsätter så kanske det går att hitta hyllvärmare till ett bra pris...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top