Elbil eller inte?

Hur många kw drar den per mil ?
Leafen drar mellan 1,5 till 1,7 så som den körs nu. Hyfsat lagligt, med lite plus och oftast ingen återgenerering (bara jag som kör e-pedalen, frugan använder mindre motorbroms för att hon är van så).
 
Tillbaka till elbilen;
I helgen har jag snurrat runt mellan Ljubljana och Prag. Sådär 150mil körda och milkostnad för elen blev runt 500kr. Inte hela världen.

Förra månaden var det servicedags (tyckte iaf jag, en bil skall servas varje år.) så köpte hem ett ”kit”. Det var alltså två hepa-filter/kabinfilter. Kostnad: 302kr med frakt. Smörjde alla lås och gångjärn. Arbetstid (egen) 0,25h.


Nu har den gått 2000mil och den uppmätta degraderingen har stabiliserats runt 3.7%. Tillgänglig (användbar) kapacitet är 76kWh. Snittförbrukning 182Wh/km. En praktisk räckvidd på 40+ mil. 80% av mina 2000mil är motorväg = 130+ km/h
Happy days!
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.

Hur mäter du degraderingen i batteriet? Tredjepartsprogram?
 
Tyvärr har nog inte batterikapasiteten något med utsläppen att göra. Men tanken är ju fenomenalt Korekt.
Att producera nya batterier är riktigt miljövidrigt, och det kan man förhindra genom att sätta krav på degraderingen så att det inte behövs nya batterier vart 10:e år.
 
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.

Hur mäter du degraderingen i batteriet? Tredjepartsprogram?

Beställ delarna direkt från Tesla - i appen.

Jag använder Teslafi, ger en massa intressanta/ointressanta data beroende på nördnivå.
 
What he said
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.

Hur mäter du degraderingen i batteriet? Tredjepartsprogram?

Vad BrooklynS said
 
För att hålla sig till ämnet, det verkar blåsa nya positiva friska vindar hos Tesla. En av min favorit youtubers, Engineering Explained hade sönder sin Tesla, och servicen var ju helt perfekt i hans fall! Galet billiga delar och enkelt att reparera!
Hoppas de nu sätter standarden för branschen, och håller vettiga priser på delar och arbete.
 
Jag såg för nån vecka sen att Grufman varnade för Tesla Model S 2013-2014 för att de har en batterityp som är svårlagad och kan bli dyr att ha.
 
För att hålla sig till ämnet, det verkar blåsa nya positiva friska vindar hos Tesla. En av min favorit youtubers, Engineering Explained hade sönder sin Tesla, och servicen var ju helt perfekt i hans fall! Galet billiga delar och enkelt att reparera!
Hoppas de nu sätter standarden för branschen, och håller vettiga priser på delar och arbete.

Man ska nog inte dra allt för höga växlar på hur dom behandlar en tech YouTuber med miljoner följare...

Hur behandlar dom andra som vill fixa upp trasiga Teslas?
 
Man ska nog inte dra allt för höga växlar på hur dom behandlar en tech YouTuber med miljoner följare...

Hur behandlar dom andra som vill fixa upp trasiga Teslas?
:crash Jo det ligger helt säkert något i det du säger, men om man jämför hur läget var för några år sedan så har de skärpt till sig rejält! Kommer själv ihåg när det bokstavligen stod en kö med Teslor utanför en av de få certifierade verkstäderna här i Finland, det ser man inte mera här i alla fall.
 

För att tillverka en elbil krävs betydligt mycket mer resurser än för att tillverka en bil med förbränningsmotor.
Av den anledningen måste väldigt många mil avverkas bakom ratten på en elbil av konsumenter för att den rent krasst ska löna sig med hänsyn till miljön.
 
Jag ser ju vad det står men det känns märkligt.
Bilarna i sig måste vara lika.
Motor borde det vara mindre påverkan av en elmotor.
Så det måste vara batteriet som gör den stora skillnaden.
Kollar man sedan "bränsle" så är väl svensk el mlm fossilfri medans olja/bensin/diesel ska pumpas upp, fraktas hit med tanker och sedan ev raffineras.
(Eller raffineras allt i Sverige? :va )

Får inte riktigt ihop det.
 
Jag ser ju vad det står men det känns märkligt.
Bilarna i sig måste vara lika.
Motor borde det vara mindre påverkan av en elmotor.
Så det måste vara batteriet som gör den stora skillnaden.
Kollar man sedan "bränsle" så är väl svensk el mlm fossilfri medans olja/bensin/diesel ska pumpas upp, fraktas hit med tanker och sedan ev raffineras.
(Eller raffineras allt i Sverige? :va )

Får inte riktigt ihop det.
Det är väl mineralerna i batterierna som är problemet.
I miljöaspekten är troligtvis inte parametern afrikanska barnarbetare inräknad heller...
 
Det är väl mineralerna i batterierna som är problemet.
I miljöaspekten är troligtvis inte parametern afrikanska barnarbetare inräknad heller...
Ja, det måste ju vara det.
Och inte barnarbetare och oljespill vid oljepumparna eller rengjorda oljetankar i Östersjön heller. ;)
 
Nu var det en amrekansk vinkel i artikeln, inte alltid så enkelt att översätta slutsatser rakt av till Sverige. Och om man nu är noga med fakta/forskning bakom så finns det säkert lite att gräva i också. :)
 
Det räcker ju med att läsa artikeln så ser man att rubriken som så ofta iofs är rätt i sak men jäkligt missvisande.

Nästan så man misstänker att någon velat lägga ut en clickbait...men sådant går väl inte folk på? :hihi
 
Vissa tillverkare tycker inte om att det ens andas nåt om fel på nya bilar. Jag fick ta bort följande från fejjan för att inte göra det besvärligt för vissa andra personer.
Jag tyckte mest det var intressant teknik och kul att se, men inte alla som ser saker med samma ögon.Screenshot_20221117-073625-809~2.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top