Elbil eller inte?

Saxat från samnytt.

2035 kan bli året då det inte längre blir tillåtet att köra traditionell bil i Europa, i varje fall om nomenklaturan i Bryssel får fortsätta bestämma över EU:s medlemsländer på samma sätt som idag. Men redan om tre år kan den frihet bilen innebär bli ett minne blott för många, när EU-nomenklaturan nu inte bara ger sig på utsläppen från motorer utan också från däck och bromsar.

Inom kort lanseras de nya så kallade Euro 7-kraven för vägfordon. Nytt är att utsläppskraven inte bara omfattar vad som kommer ur avgasröret utan också vad som frigörs genom slitage på bromsbelägg och däck.

De nya kraven som ska vara på plats redan om tre år och blir överstatligt tvingande för alla EU-länder kan innebära att många bilar som rullar på vägarna idag blir olagliga eller måste ändras för dyra pengar. EU-kommissionen vill också införa en bortre gräns i tid och körsträcka för nya fordon efter vilken de ska tvingas tas ur trafik och skrotas.

Får rulla max tio år eller 20 tusen mil

Förslaget är att en bil inte ska få rulla på vägarna i mer än tio år eller längre än en sträcka på 20 000 mil. Därefter ska de bli olagliga att bruka. På så sätt kan totalförbudet mot nytillverkade bilar med förbränningsmotorer utvidgas ytterligare genom att också tidigare tillverkade bensin- och dieselfordon olagligförklaras.

De utsläppstester som görs i samband med bilprovning ska enligt EU-kommissionens förslag också göras om. Detta så att de mer påminner om verklig blandad körning. Det kan innebära att många fordon som idag klarar gränsvärdena underkänns och inte längre blir tillåtna att köra.

Införs med hänvisning till ”klimatkris”

Kraven införs delvis med allmänna miljö- och hälsoskäl men främst med hänvisning till den ”klimatkris” som FN hävdar att jorden är stadd i. Samtidigt ifrågasätts nu allt starkare sådana alarmistiska uttalanden som det nyligen från FN:s generalsekreterare Antonio Guterres om att ”planeten står i brand” som oseriösa och grundlösa.

De nya hårdare reglerna väntas drabba transportbranschen än hårdare än privatbilisterna. En försiktig beräkning är att varje transportfordon måste uppgraderas till en kostnad om minst 25 000 kronor. Andra fordon kan komma att behöva skrotas. Branschen verkar redan idag under press från höga bränslepriser där de ökande kostnaderna är en av de inflationsdrivande faktorerna.

Den nya kraven ska nu föreläggas EU-parlamentet och ministerrådet för godkännande. Om allt går enligt EU-kommissionens plan införs de tvingande från och med 1 juli 2025 för person- och mindre skåpbilar och 1 juli 2027 för större transportfordon och bussar.
 
Saxat från samnytt.


Får rulla max tio år eller 20 tusen mil

Förslaget är att en bil inte ska få rulla på vägarna i mer än tio år eller längre än en sträcka på 20 000 mil. Därefter ska de bli olagliga att bruka. På så sätt kan totalförbudet mot nytillverkade bilar med förbränningsmotorer utvidgas ytterligare genom att också tidigare tillverkade bensin- och dieselfordon olagligförklaras.
Det var en jävla ful förvanskning av samnytt!

  • Ensure that new cars stay clean for longer: all vehicles will need to comply with the rules for a longer period than until now. Compliance for cars and vans will be checked until these vehicles reach 200,000 kilometres and 10 years of age. This doubles the durability requirements existing under Euro 6/VI rules (100,000 kilometres and 5 years of age). Similar increases will take place for buses and lorries.


Så under 10 år / 20000 mil måste bilen uppfylla samma krav som när den var ny. Inget om att det skulle bli olagligt att köra efter denna tid/sträcka, tvärt om sänks kraven på fordonet efter den tiden.
 
Saxat från samnytt.

2035 kan bli året då det inte längre blir tillåtet att köra traditionell bil i Europa, i varje fall om nomenklaturan i Bryssel får fortsätta bestämma över EU:s medlemsländer på samma sätt som idag. Men redan om tre år kan den frihet bilen innebär bli ett minne blott för många, när EU-nomenklaturan nu inte bara ger sig på utsläppen från motorer utan också från däck och bromsar.

Inom kort lanseras de nya så kallade Euro 7-kraven för vägfordon. Nytt är att utsläppskraven inte bara omfattar vad som kommer ur avgasröret utan också vad som frigörs genom slitage på bromsbelägg och däck.

De nya kraven som ska vara på plats redan om tre år och blir överstatligt tvingande för alla EU-länder kan innebära att många bilar som rullar på vägarna idag blir olagliga eller måste ändras för dyra pengar. EU-kommissionen vill också införa en bortre gräns i tid och körsträcka för nya fordon efter vilken de ska tvingas tas ur trafik och skrotas.

Får rulla max tio år eller 20 tusen mil

Förslaget är att en bil inte ska få rulla på vägarna i mer än tio år eller längre än en sträcka på 20 000 mil. Därefter ska de bli olagliga att bruka. På så sätt kan totalförbudet mot nytillverkade bilar med förbränningsmotorer utvidgas ytterligare genom att också tidigare tillverkade bensin- och dieselfordon olagligförklaras.

De utsläppstester som görs i samband med bilprovning ska enligt EU-kommissionens förslag också göras om. Detta så att de mer påminner om verklig blandad körning. Det kan innebära att många fordon som idag klarar gränsvärdena underkänns och inte längre blir tillåtna att köra.

Införs med hänvisning till ”klimatkris”

Kraven införs delvis med allmänna miljö- och hälsoskäl men främst med hänvisning till den ”klimatkris” som FN hävdar att jorden är stadd i. Samtidigt ifrågasätts nu allt starkare sådana alarmistiska uttalanden som det nyligen från FN:s generalsekreterare Antonio Guterres om att ”planeten står i brand” som oseriösa och grundlösa.

De nya hårdare reglerna väntas drabba transportbranschen än hårdare än privatbilisterna. En försiktig beräkning är att varje transportfordon måste uppgraderas till en kostnad om minst 25 000 kronor. Andra fordon kan komma att behöva skrotas. Branschen verkar redan idag under press från höga bränslepriser där de ökande kostnaderna är en av de inflationsdrivande faktorerna.

Den nya kraven ska nu föreläggas EU-parlamentet och ministerrådet för godkännande. Om allt går enligt EU-kommissionens plan införs de tvingande från och med 1 juli 2025 för person- och mindre skåpbilar och 1 juli 2027 för större transportfordon och bussar.
Får hoppas de uppfunnit svävande bilar då som går på tankekraft .Hoppas då ingen politiker ska köra dem
 
Det var en jävla ful förvanskning av samnytt!

  • Ensure that new cars stay clean for longer: all vehicles will need to comply with the rules for a longer period than until now. Compliance for cars and vans will be checked until these vehicles reach 200,000 kilometres and 10 years of age. This doubles the durability requirements existing under Euro 6/VI rules (100,000 kilometres and 5 years of age). Similar increases will take place for buses and lorries.


Så under 10 år / 20000 mil måste bilen uppfylla samma krav som när den var ny. Inget om att det skulle bli olagligt att köra efter denna tid/sträcka, tvärt om sänks kraven på fordonet efter den tiden.

Ingen bil kommer att klara dom kraven i 10 år, kolvringar nötd, ventilstyrningr nöts, tätningar stelnar OSV.
Så fort bilen börjar dra en droppe olja så uppfyller den inte kraven.
 
Ingen bil kommer att klara dom kraven i 10 år, kolvringar nötd, ventilstyrningr nöts, tätningar stelnar OSV.
Så fort bilen börjar dra en droppe olja så uppfyller den inte kraven.
Fast nu var det ju inte det samnytt skrev, vilket var det jag reagerade på. De skrev ju lite tvärt om mot vad artikeln sa.

Och jag har inte hört om någon bil som underkänts med nuvarande Euro-6 regler (5år 10K mil) så även om mängden bilar som underkänns med nuvarande regler ökar, så lär det inte drabba alla bilar. Kollar någon ens avgaser på en någorlunda ny bil? På min euro-5 diesel läste de bara av OBD-2 och kollade om bilen tyckte något var problem. Fast besiktningen kanske skiljer för euro-6 under det första fem åren (två besiktningar?).
 
Ingen bil kommer att klara dom kraven i 10 år, kolvringar nötd, ventilstyrningr nöts, tätningar stelnar OSV.
Så fort bilen börjar dra en droppe olja så uppfyller den inte kraven.
Simma lugnt i ditt hav av olja och bensin! Eller kanske dags att tänka något nytt?
 
Kollar någon ens avgaser på en någorlunda ny bil? På min euro-5 diesel läste de bara av OBD-2 och kollade om bilen tyckte något var problem. Fast besiktningen kanske skiljer för euro-6 under det första fem åren (två besiktningar?).
Om bilen inte har några felkoder på reningen så kan den inte heller ha för höga värden och därför godkänns fordonet vid besiktning. Jag har en Euro-6 Diesel.
 
Guw jobbar inte så.

Simma lugnt i ditt hav av olja och bensin! Eller kanske dags att tänka något nytt?

Jag har tittat på elbil länge, men jag köper inte nya bilar utan begagnade, och då har det inte funnits något attraktivt på marknaden.

Men ni menar alltså att bensinmotorer är lika bra som nya efter 10 år eller 20 tusen mil?

Då är det ju rakt ut dumt att köpa elbil.....
 
Jag har tittat på elbil länge, men jag köper inte nya bilar utan begagnade, och då har det inte funnits något attraktivt på marknaden.

Men ni menar alltså att bensinmotorer är lika bra som nya efter 10 år eller 20 tusen mil?

Då är det ju rakt ut dumt att köpa elbil.....
Min förra bil hade fungerande motor och växellåda efter 12 år och 27000 mil. Är det unikt?

Kravet var att utrustningen skulle klara kraven efter visst antal mil. Inte fungera exakt som vid tillverkning. Vilket vi redan i dag har krav på äldre fordon via avgaskoll, men då är det ägarens ansvar att fixa.
 
Min förra bil hade fungerande motor och växellåda efter 12 år och 27000 mil. Är det unikt?

Kravet var att utrustningen skulle klara kraven efter visst antal mil. Inte fungera exakt som vid tillverkning. Vilket vi redan i dag har krav på äldre fordon via avgaskoll, men då är det ägarens ansvar att fixa.

Samma krav som bilen knappt klarar när den är helt ny?
(vi pratar alltså helt nya hårdare krav)

Jag har kört många av mina bilar över 25 tusen mil, men inte fan är motorn lika tät som när den är helt ny

Att motor och växellåda? fungerar råder det nog ingen tvivel på, men motorn är garanterat sliten, du vet kolvar åker upp och ner i cylindrar, smorda av en oljehinna, kolvringar skrapar ner oljan i vevhuset så att den inte ska förbrännas, kolvringar slits...
 
Samma krav som bilen knappt klarar när den är helt ny?
(vi pratar alltså helt nya hårdare krav)

Jag har kört många av mina bilar över 25 tusen mil, men inte fan är motorn lika tät som när den är helt ny

Att motor och växellåda? fungerar råder det nog ingen tvivel på, men motorn är garanterat sliten, du vet kolvar åker upp och ner i cylindrar, smorda av en oljehinna, kolvringar skrapar ner oljan i vevhuset så att den inte ska förbrännas, kolvringar slits...
Återigen. Samma krav som idag gäller för Euro-6 i 5 år /10000 mil föreslås nu gälla i 10 år / 20000 mil. Har du hört NÅGON Euro-6 som blivit underkänd under den tidperioden? Är ju bilen själv som ställer diagnos om den har problem. De två gånger jag har fått "anmärkning" av systemet (vid betydligt högre miltal) har lösningen varit att byta en temperatursensor. Alltså inget fel på avgassystemet i sig utan övervakningen av densamma som hade problem. Kostade någon tusenlapp per gång vilket jag svor över, men inte något som fick mig att skrota bilen.

Kraven är alltså inte hårdare på funktion utan att tiden gäller längre. Fast mycket av det här har vi i Sverige krav under bilens hela livslängd, eller åtminstone tills den blir 20-30 år, blir ju lägre krav på "veteranare" som jag inte riktigt har koll på.

Att din motor inte är LIKA tät efter 25000 mil spelar ingen roll så länge den är TILLRÄCKLIGT tät. Ingen kräver att motor, eller avgasrening ska vara EXAKT lika bra som när bilen var ny men den ska klara motorstyrningens egna krav.

Min bil klarade "kraven" när jag sålde den efter 27000 mil. Absolut inte lika bra som ny men TILLRÄCKLIGT bra. Euro-7 kommer säkert vara svårare att klara, men inte omöjligt.

Däremot kväver modern avgasrening till viss del bilarna, speciellt dieslar, men det är ett lika stort problem när bilen är ny som den är gammal och en helt annan diskussion. Jag skulle exempelvis inte köpa en diesel idag då de är för dyra att underhålla utan att ge lägre driftskostnader, utan hålla mig till bensin eller elbil beroende på min körprofil.

Sen vad detta hade med elbilar vet jag inte.
 
Återigen. Samma krav som idag gäller för Euro-6 i 5 år /10000 mil föreslås nu gälla i 10 år / 20000 mil. Har du hört NÅGON Euro-6 som blivit underkänd under den tidperioden? Är ju bilen själv som ställer diagnos om den har problem. De två gånger jag har fått "anmärkning" av systemet (vid betydligt högre miltal) har lösningen varit att byta en temperatursensor. Alltså inget fel på avgassystemet i sig utan övervakningen av densamma som hade problem. Kostade någon tusenlapp per gång vilket jag svor över, men inte något som fick mig att skrota bilen.

Kraven är alltså inte hårdare på funktion utan att tiden gäller längre. Fast mycket av det här har vi i Sverige krav under bilens hela livslängd, eller åtminstone tills den blir 20-30 år, blir ju lägre krav på "veteranare" som jag inte riktigt har koll på.

Att din motor inte är LIKA tät efter 25000 mil spelar ingen roll så länge den är TILLRÄCKLIGT tät. Ingen kräver att motor, eller avgasrening ska vara EXAKT lika bra som när bilen var ny men den ska klara motorstyrningens egna krav.

Min bil klarade "kraven" när jag sålde den efter 27000 mil. Absolut inte lika bra som ny men TILLRÄCKLIGT bra. Euro-7 kommer säkert vara svårare att klara, men inte omöjligt.

Däremot kväver modern avgasrening till viss del bilarna, speciellt dieslar, men det är ett lika stort problem när bilen är ny som den är gammal och en helt annan diskussion. Jag skulle exempelvis inte köpa en diesel idag då de är för dyra att underhålla utan att ge lägre driftskostnader, utan hålla mig till bensin eller elbil beroende på min körprofil.

Sen vad detta hade med elbilar vet jag inte.
Att det blir enklare o troligen billigare att köra 20k mil med en el bil
 
Att det blir enklare o troligen billigare att köra 20k mil med en el bil

Fast dom skulle ju enligt reglerna måsta ta ansvar för batteriernas kapacitet lika länge.

99.5% kvar av batterikapaciteten i 20 års tid tycker jag är ett lämpligt krav, det är inte alls orimligare än att bilar med förbränningsmotor ska klara samma krav som när dom är helt nya
 
Fast dom skulle ju enligt reglerna måsta ta ansvar för batteriernas kapacitet lika länge.

99.5% kvar av batterikapaciteten i 20 års tid tycker jag är ett lämpligt krav, det är inte alls orimligare än att bilar med förbränningsmotor ska klara samma krav som när dom är helt nya
Tyvärr har nog inte batterikapasiteten något med utsläppen att göra. Men tanken är ju fenomenalt Korekt.
 
Fast dom skulle ju enligt reglerna måsta ta ansvar för batteriernas kapacitet lika länge.

99.5% kvar av batterikapaciteten i 20 års tid tycker jag är ett lämpligt krav, det är inte alls orimligare än att bilar med förbränningsmotor ska klara samma krav som när dom är helt nya
10 år var det väl nyss? Eller ska elbilar få dubbla tiden för att du är förbannad på dem?

Inte helt relaterat mot avgasrening dock, en elbil släpper väl inte ut mer skit för att den rymmer lite mindre energi i batteriet, mer motsvarande att bensintanken krympte ihop. Något ganska ovanligt även om min salige far påstår att det faktiskt hände i hans SAAB efter att han sin vana trogen körde soppatorsk på den och något vacuum skulle ha uppstått och tanken krympt ihop några liter. Själv tror jag han blandade ihop siffror med någon tidigare bil.

Men egentligen inget mig emot att batterierna garanterades. Det gör ju förvisso många tillverkare redan idag, men då ofta typ 80% av angiven kvar efter 8-10 år. Skulle väl i praktiken innebära att bilarna fick säljas med denna uppskattade kvarvarande kapacitet så en 100kWh bil fick säljas som 80kWh. Eller ja, 80/0.995 om det nu skulle vara just 99.5%. Redan idag har de väl en bruttokapacitet som är något större än netto, men inte i dessa nivåer. Är väl inte värre än när biltillverkarna bytte från att redovisa bränsleförbrukning enligt NEDC till WLTP.
 
Jag räknade lite på faktiskt milkostnad för den hyrda Leaf:en. Med skatt, försäkring, maxar ut på 2000 mil per år och att elen ligger på 3:50kr/kWh, då hamnar jag på runt 23-24kr per mil.

Som jämförelse skulle min X5 4.4i gå på ca 45-50kr beroende på säljvärde och hur mycket service som behövs närmsta året.
 
Jag räknade lite på faktiskt milkostnad för den hyrda Leaf:en. Med skatt, försäkring, maxar ut på 2000 mil per år och att elen ligger på 3:50kr/kWh, då hamnar jag på runt 23-24kr per mil.

Som jämförelse skulle min X5 4.4i gå på ca 45-50kr beroende på säljvärde och hur mycket service som behövs närmsta året.
Hur många kw drar den per mil ?
 
Skräll att samnytt skulle dra till med den lögnen..

Men att klara krav lite längre är ju dumt. Synd att VW kan lägga ner din motorproduktion då bara :hihi jävla skitmotorer.

Nåväl, elbil dårå.
Blev faktiskt full i fan och bokade en ny bensindriven bil. Inte för att ersätta elbilen, den funkar faktiskt helt ok.

Tillbaka till elbilen;
I helgen har jag snurrat runt mellan Ljubljana och Prag. Sådär 150mil körda och milkostnad för elen blev runt 500kr. Inte hela världen.

Förra månaden var det servicedags (tyckte iaf jag, en bil skall servas varje år.) så köpte hem ett ”kit”. Det var alltså två hepa-filter/kabinfilter. Kostnad: 302kr med frakt. Smörjde alla lås och gångjärn. Arbetstid (egen) 0,25h.


Nu har den gått 2000mil och den uppmätta degraderingen har stabiliserats runt 3.7%. Tillgänglig (användbar) kapacitet är 76kWh. Snittförbrukning 182Wh/km. En praktisk räckvidd på 40+ mil. 80% av mina 2000mil är motorväg = 130+ km/h
Happy days!
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top