Elbil eller inte?

750 kg får man ju dra med allt som är försett med dragkrok så det kändes ovidkommande i diskussionen.
Det är såklart pga att buzzen tappar för mycket i körsträcka per laddning som den är typad till 3000 kg totalvikt. Ist för det normala 3500 kg för biltypen.
Det ligger ett test ute på teknikens värld där de testar att dra husvagn med elbilar, verkar som det är en bit kvar innan personer som använder sin dragkrok ens ska överväga elbil…

Gissa om ditt argument anses bra av någon med kunskap om fordonsdynamik.

När det gäller energiförbrukning i fordon så är
last i bilen är inte till närmelsevis jämförbart med att hänga på släpvagn på en släpvagn.
Dessutom så är det ju inte tvång att åka runt med bilen fullastad bara för att det är tillåtet.

Finns andra elbilsexperter i tråden som säger att det är inga problem med att dra släpvagn heller så ni har nog lite att reda ut mellan varandra.
 
Gissa om ditt argument anses bra av någon med kunskap om fordonsdynamik.

När det gäller energiförbrukning i fordon så är
last i bilen är inte till närmelsevis jämförbart med att hänga på släpvagn på en släpvagn.
Dessutom så är det ju inte tvång att åka runt med bilen fullastad bara för att det är tillåtet.

Finns andra elbilsexperter i tråden som säger att det är inga problem med att dra släpvagn heller så ni har nog lite att reda ut mellan varandra.
Är hantverkare med servicebil och i princip alla med liknande arbetsbeskrivning kör omkring med full/överlastade bilar inklusive mig.
Den övervägande delen av körningen sker för mig i stadstrafik.
Att det inte skulle spela någon roll om bilen är fullastad eller tom tror jag inte på.
När ekipaget väl är uppe i fart är en annan sak.
Har en kund som fick ut en eltransporter som brödbil, den går bara i stadstrafik och där blir räckvidden ungefär hälften mot vad folkvagn sa.
Bröd väger inget heller knappt så den går i princip tom viktmässigt.
 
Du är redan inräknad i tjänstevikten, eller i alla fall 75kg av dig.
Totalvikten är tjänstevikt plus last.
Totalvikten är summan av: fordonets tjänstevikt. passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för, utom föraren som är inräknad i tjänstevikten) gods (den största mängd gods som fordonet är inrättat för)

Citat från transportstyrelsen. Ge dig nu.
 
Är hantverkare med servicebil och i princip alla med liknande arbetsbeskrivning kör omkring med full/överlastade bilar inklusive mig.
Den övervägande delen av körningen sker för mig i stadstrafik.
Att det inte skulle spela någon roll om bilen är fullastad eller tom tror jag inte på.
När ekipaget väl är uppe i fart är en annan sak.
Har en kund som fick ut en eltransporter som brödbil, den går bara i stadstrafik och där blir räckvidden ungefär hälften mot vad folkvagn sa.
Bröd väger inget heller knappt så den går i princip tom viktmässigt.

Jaså du är hantverkare och inte fordonsingenjör, det kunde jag aldrig ha gissat.

För övrigt börjar du nu lägga på mig påståenden jag aldrig gjort. Jag kan slarva ibland men jag brukar försöka välja mina ord med viss omsorg. Sen är du inte den första här på sporthoj som tolkar om till annat än vad som sagts.
 
Finns andra elbilsexperter i tråden som säger att det är inga problem med att dra släpvagn heller så ni har nog lite att reda ut mellan varandra.
Inga problem att dra - baserat på tillgänglig motoreffekt/moment, men visst drar det mer - kör bara en gallerkärra men även tom så åker körsträckan på el ner 30% - det är rimligen luftmotståndet eftersom den även med last drar ungefär lika mycket. Med bensinmotorn igång så sörplar den i sig mer (dock ej 30%) med släp. Nu kör jag ganska lugnt med vardagsbilen så jag är helnöjd med förbrukningen 0,32 om jag mäter över två år - mest hemmakörning, men ett par tre turer per år tvärs över landet (utan släp). Sällan att bensinmotorn går igång innan elen är slut.
 
Åkte en semesterhelg tvärs över Sverige förra helgen to-ti. Österlen+Skåne några dagar.

f2ffc7dfd1d2c06bcd95623b464302e4.jpg

4b0e979886533f6ef3d8f08f73be7840.jpg


Fyra personer, fullt i bagaget (inkl tält+friluftsutrustning för 4).

Autopilot på hastighetsgräns i stort sett överallt. Temp 20 grader inne i bilen, ute mellan 20 och 31.

Snitt alltså på 150 Wh/km mätt på kW in i bilen.

Laddning i P-hus Uppsala (hos dottern) kostar 12kr/h nattparkering. Då får man 5kW hela tiden och i stort sett gratis då parkering ändå alltid kostar…
 
Åkte en semesterhelg tvärs över Sverige förra helgen to-ti. Österlen+Skåne några dagar.

f2ffc7dfd1d2c06bcd95623b464302e4.jpg

4b0e979886533f6ef3d8f08f73be7840.jpg


Fyra personer, fullt i bagaget (inkl tält+friluftsutrustning för 4).

Autopilot på hastighetsgräns i stort sett överallt. Temp 20 grader inne i bilen, ute mellan 20 och 31.

Snitt alltså på 150 Wh/km mätt på kW in i bilen.

Laddning i P-hus Uppsala (hos dottern) kostar 12kr/h nattparkering. Då får man 5kW hela tiden och i stort sett gratis då parkering ändå alltid kostar…
Min polare med familj var ner till just Österlen förra veckan med sin eNiro.
Dom laddade 2 ggr hos de vänner de bodde hos och sedan på gratis och betalstolpar vid parkering.
Dom swishade 200 kr per ladd-kompis (som egentligen inte ville ha några pengar) och laddade för 100kr på en parkeringsstolpe.
Så hela trippen på ca 200 mil kostade 500kr (varav 400 var självvalt).

Not bad. :)
 
Jaså du är hantverkare och inte fordonsingenjör, det kunde jag aldrig ha gissat.

För övrigt börjar du nu lägga på mig påståenden jag aldrig gjort. Jag kan slarva ibland men jag brukar försöka välja mina ord med viss omsorg. Sen är du inte den första här på sporthoj som tolkar om till annat än vad som sagts.
Jag var visst fel ute när jag trodde du ville veta varför totalvikten inte var högre.
Vad jag har för yrke är relevant så tillvida att jag använder bil i jobbet hela tiden, bil med full last/överlast.
Lämnar detta nu.
 
Min polare med familj var ner till just Österlen förra veckan med sin eNiro.
Dom laddade 2 ggr hos de vänner de bodde hos och sedan på gratis och betalstolpar vid parkering.
Dom swishade 200 kr per ladd-kompis (som egentligen inte ville ha några pengar) och laddade för 100kr på en parkeringsstolpe.
Så hela trippen på ca 200 mil kostade 500kr (varav 400 var självvalt).

Not bad. :)

Nä det går ju att åka mycket billigare om man vill planera osv. Men vi kör Tesla rakt av för att det är enkelt och snabbt, tid är pengar när man kör så pass mycket som vi gör. Drygt 1500 mil nu sedan 31/3…
 
Kolla tjänstevikt på din motorcykel och fundera på om ditt påstående verkligen stämmer på det sättet du nu räknar.
Tjänstevikt på motorcykel är utan förare, tjänstevikt på bil är med. Så jämförelsen med motorcykeln ger inte så mycket.


  • Bil, traktor och motorredskap: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren."[1]
  • Motorcykel och moped: "Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick utan sidvagn, med verktyg som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten."[1] "Förarens vikt räknas inte in i tjänstevikten. Är motorcykeln eldriven ska inte batterierna räknas in i tjänstevikten"[2]
 
Jag var visst fel ute när jag trodde du ville veta varför totalvikten inte var högre.
Vad jag har för yrke är relevant så tillvida att jag använder bil i jobbet hela tiden, bil med full last/överlast.
Lämnar detta nu.

Du bara fantiserar.

Det är väl ändå tjänstevikten plus eventuell last som påverkar där?

Möjligheten att lasta ytterligare 500kg ovanpå det kan väl omöjligt påverka förbrukningen? Det är ju först när man faktiskt lastar dessa kilon som förbrukningen påverkas.
Och som sagt var förhållandevis lite, särskilt för en elbil som ju har bromskraftåtervinning.

Notera nu mitt ordval "förhållandevis lite" vilket skiljer sig från innebörden i "obefintlig".

En Buzz typad till 3500 kg totalvikt med 600kg last kommer ju väga ungefär 3000 kg och kan därmed omöjligt kräva högre energiförbrukning än en nuvarande Buzz lastad med 650kg och också vägande 3000kg.
Skillnaden är att den tidigare alltså har möjligheten att lasta ytterligare 500kg.
 
Last edited:
Tjänstevikt på motorcykel är utan förare, tjänstevikt på bil är med. Så jämförelsen med motorcykeln ger inte så mycket.


  • Bil, traktor och motorredskap: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren."[1]
  • Motorcykel och moped: "Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick utan sidvagn, med verktyg som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten."[1] "Förarens vikt räknas inte in i tjänstevikten. Är motorcykeln eldriven ska inte batterierna räknas in i tjänstevikten"[2]

Ok, men 550 kg är inte mycket utrymme heller för en näringsidkare.
Och med tanke på att bilen vi pratar om skulle ha kunnat lasta 1000kg istället med lite förstärkningar och högre typning så är den ända sorglig.
 
Inte är det så illa. VW typ 2 hade ju ursprungligen samma bottenplatta som typ 1. Det är inte en LT eller Sprinter utan en ganska liten men väl utnyttjad bil.

Den nya Buzz kanske fyller samma behov, dvs ett smart mellanting mellan person- och lastbil.
 
Inte är det så illa. VW typ 2 hade ju ursprungligen samma bottenplatta som typ 1. Det är inte en LT eller Sprinter utan en ganska liten men väl utnyttjad bil.

Den nya Buzz kanske fyller samma behov, dvs ett smart mellanting mellan person- och lastbil.
Samma fast förlängd då eller?
Typ2 var avsevärt längre
 
Nä ca 20cm längre bara, samma bottenplatta. Längre så man skulle få plats med fötterna framför framhjulen. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top