Elbil eller inte?

Nytt rekord för Mercedes EQXX - 120 mil på en laddning​

Mercedes Vision EQXX har tidigare klarat 1.008 km på en laddning. Nu har den slagit ett nytt rekord – den 1.202 km långa sträckan från Stuttgart till Silverstone.

Det låter bra det, då ska jag köpa en, för även om jag är lite tung på foten så tar den sig ju lätt 100mil på en laddning varje gång (jag drar av 20% rakt av för min tunga fot).

För visst finns den på riktigt? Det är inte bara ett koncept? Det var en seriproducerad bil och inte en konceptbil med supersmala hårda däck med 7kg tryck i som låg och slipstreamade bakom lastbilar hela vägen?
 
Hälsa honom att det löser sig med lastbalansering. MER el behövs inte. Vilken okunskap somliga besitter. En vanlig huskontakt räcker ju gott till flera bilar. Man hinner ju inte ens långbajsa innan SOC>80%.

Hälsa honom också att raster gör gott. Han kommer vara en säkrare bilförare och komma fram utvilad och fräsch. Sen, men utvilad. Han har ju ändå sonen med sig som behöver extra mycket pauser.

Eller så är ”Harald” bara en desinformatör från ”ni vet var”. Gör allt för att sänka elbilar till förmån för petroliumprodukter. Vem vinner på det? Just det.

Det positiva i historien är att Harald hjälper en kalixbo att sänka elförbrukningen genom att ladda bilen där.

Norrbotten ska även ha flest laddplatser i Sverige så jag är säker på att det finns ett gäng till i Kalix om han bara letar. Det enligt uppgifter från folk med verkliga erfarenheter och kunskap i ämnet.

Alla ni som inte håller med mig är okunniga och har inte elbil själva. Ni tror att man inte kan köra elbil på vintern. Ja, så är det.
 
Det låter bra det, då ska jag köpa en, för även om jag är lite tung på foten så tar den sig ju lätt 100mil på en laddning varje gång (jag drar av 20% rakt av för min tunga fot).

För visst finns den på riktigt? Det är inte bara ett koncept? Det var en seriproducerad bil och inte en konceptbil med supersmala hårda däck med 7kg tryck i som låg och slipstreamade bakom lastbilar hela vägen?
Skulle tro att den är en typ rullande testbänk. Men oavsett så är det imponerande med den snitt farten dessutom ha ström kvar till 11 fullgas varv på bana efter över 100mil.

Gämför man med andra 100 mils körningar som andra fabrikat gjort så har ju snittfarten varit dryga 20km i timmen o det är ju stor skillnad på normal hastighet och krypkörning.

Som ex är min snittfart på bilen när jag pendlar till jobbet längs rix45 ca 55-60km i timmen så dryga 80 är väldigt imponerande. Tycker jag iallafall.
 
Skulle tro att den är en typ rullande testbänk. Men oavsett så är det imponerande med den snitt farten dessutom ha ström kvar till 11 fullgas varv på bana efter över 100mil.

Gämför man med andra 100 mils körningar som andra fabrikat gjort så har ju snittfarten varit dryga 20km i timmen o det är ju stor skillnad på normal hastighet och krypkörning.

Som ex är min snittfart på bilen när jag pendlar till jobbet längs rix45 ca 55-60km i timmen så dryga 80 är väldigt imponerande. Tycker jag iallafall.
Jag brukar ligga på lite mer i snitt när jag pendlar, fast jag har motorväg mest hela vägen och brukar försöka komma upp så tidigt att jag är innan det blir fullt med mottrafikanter.
 
Bli ju en del fel på moderna komplicerade bilar, även om det också kan röra sig om kopphållare som kunder ogillar (minns SAAB). Förvånansvärt mycket Amerikanskt i topp, kanske färgat av undersökningens hemland. Och Chrysler näst sist, är väl inte sinnebilden av en komplicerad bil? Elbilsmärket Polstar ganska överlägset sist med syskonbolag Volvo också i botten, Tesla ligger bättre till men inte så värst lysande. Företag med många elbilar i programmet ligger generellt högt i felfrekvens, mycket nytt och komplicerat? Vet inte hur mycket elbilar Kia säljer i USA, annars är det märke med, i Europa, stor elbilsförsäljning som ligger bäst till på femte plats.

1656617020305.png
 
Last edited:
Bli ju en del fel på moderna komplicerade bilar, även om det också kan röra sig om kopphållare som kunder ogillar (minns SAAB). Förvånansvärt mycket Amerikanskt i topp, kanske färgat av undersökningens hemland. Och Chrysler näst sist, är väl inte sinnebilden av en komplicerad bil? Elbilsmärket Polstar ganska överlägset sist med syskonbolag Volvo också i botten, Tesla ligger bättre till men inte så värst lysande. Företag med många elbilar i programmet ligger generellt högt, mycket nytt och komplicerat? Vet inte hur mycket elbilar Kia säljer i USA, annars är det märke med, i Europa, stor elbilsförsäljning som ligger bäst till på femte plats.

Dom tordes inte rada upp USA bilarna som top 10, så dom offrade Chrysler.

När jag först såg listan tänkte jag att dom sorterade från sämst till bäst, för Buick Dodge och Chevrolet är väl inga under av kvalitet på något sått.

Att Volvo inte är vad Volvo en gång var är väl ingen tvekan om, men så jävla dåliga som i den här undersökningen KAN dom inte vara
 
Dom tordes inte rada upp USA bilarna som top 10, så dom offrade Chrysler.

När jag först såg listan tänkte jag att dom sorterade från sämst till bäst, för Buick Dodge och Chevrolet är väl inga under av kvalitet på något sått.

Att Volvo inte är vad Volvo en gång var är väl ingen tvekan om, men så jävla dåliga som i den här undersökningen KAN dom inte vara
Och samtidigt hamnar de japanska runt snittet. Yeah right.
 
Hälsa honom också att raster gör gott. Han kommer vara en säkrare bilförare och komma fram utvilad och fräsch. Sen, men utvilad. Han har ju ändå sonen med sig som behöver extra

Alla ni som inte håller med mig är okunniga och har inte elbil själva.
(tog bort en del av din text)
Jag o hustrun växelkör på långtur, så en kör och den andre vilar/sover = kommer långt snabbt.
Olika behov är INTE att vara okunniga
 
Dom tordes inte rada upp USA bilarna som top 10, så dom offrade Chrysler.

När jag först såg listan tänkte jag att dom sorterade från sämst till bäst, för Buick Dodge och Chevrolet är väl inga under av kvalitet på något sått.

Att Volvo inte är vad Volvo en gång var är väl ingen tvekan om, men så jävla dåliga som i den här undersökningen KAN dom inte vara
JD Powers är väl en ägarundersökning, dvs det är upplevelse av fel. En trasig sminkspegel ger samma betyg som en havererad växellåda, dvs ett fel.

Kostnad för kund vore kanske ett bättre mått.

Oavsett vilket så är japanerna bäst beroende på deras tekniska filosofi. Samma filosofi är ett hinder för snabb omställning...
 
Finns ingen tillverkare som har återkallat Så många bilar sista 5 åren som Toyota.

Exakt, och kolla av vilka anledningar…

Det var också någon undersökning som räknade mjukvaruuppdatering som ”återkallelse”… vilket då tex placerade Tesla i botten. Osv osv.
 
Exakt, och kolla av vilka anledningar…

Det var också någon undersökning som räknade mjukvaruuppdatering som ”återkallelse”… vilket då tex placerade Tesla i botten. Osv osv.
Just nu är det ju Toyotas elbilar som även Subaru säljer som tappar hjulen lite då o då, samtliga tillverkade är återkallar.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top