Elbil eller inte?

Korrosion har den egenskapen =) Tittar man på den dom testar med en slägga och tycker att det är spännande att det spricker så ser man att den ursprungliga tjockleken förmodligen inte är sämre än andras. Sett tyskar som annat exempel där det bokstavligen rasar ut material från hjulupphängning (gärna täckt med plast så f-n vet) eller infästning för motorfästen och bakvagn som gått rakt av o.s.v.. Även någon äldre sak med aluminiumgolv som dundrat i något och fått en reva, tjockleken där kan bäst beskrivas som i klass med en pantburk.

Såklart fiasko oavsett men Om det där är en Taxi som har rullat 40 000 mil eller så förtäljer inte historien =)

Någon form av underedsbehandling kanske inte är någon tokig idé även på aluminiumbilar. Man kan ju testa ex. trycktankars tjocklek med någon makapär, undrar om det finns något tillräckligt mobilt som skulle kunna mäta genom en konstruktion som detta.
 
Korrosion har den egenskapen =) Tittar man på den dom testar med en slägga och tycker att det är spännande att det spricker så ser man att den ursprungliga tjockleken förmodligen inte är sämre än andras. Sett tyskar som annat exempel där det bokstavligen rasar ut material från hjulupphängning (gärna täckt med plast så f-n vet) eller infästning för motorfästen och bakvagn som gått rakt av o.s.v.. Även någon äldre sak med aluminiumgolv som dundrat i något och fått en reva, tjockleken där kan bäst beskrivas som i klass med en pantburk.

Såklart fiasko oavsett men Om det där är en Taxi som har rullat 40 000 mil eller så förtäljer inte historien =)

Någon form av underedsbehandling kanske inte är någon tokig idé även på aluminiumbilar. Man kan ju testa ex. trycktankars tjocklek med någon makapär, undrar om det finns något tillräckligt mobilt som skulle kunna mäta genom en konstruktion som detta.
Spännande, jag har inte hört talas om någon tysk bil som tappar hjulen för att fram/bakvagn går sönder?
Gjorde dom en recall på dom bilarna?
 
Nja, kan inte allt utantill men Bmw hade väl något om sprickor i bakre länkarmar om jag inte minns fel. I övrigt brakar det väl mest efter att tillverkarna vill veta av modellerna vilket jag gissar gäller även Tesla. Merca är kanske mest kända för bra tunna fjädersäten fram i aluminium som gärna går rakt av vid fjäderbrott och i värsta fall fjädern ner som en konservöppnare i däcket.. kan man nog hålla sig för garv vid samtidigt möte med en 24 meters =/ På tal om så har Bmw en hel drös modeller där fjädersätet fram har så liten diameter att fjädern kliver rakt över vid fjäderbrott, bra medvetet korkad konstruktion. Inte helt ovanligt bak på fler modeller, ex Prius faktiskt, minns inte vilken, men där händer det inte så mycket mer än low rider med dålig fjädring.

Volvos delta link-bakaxel kom ju 1992 på 850 och användes fram till 2004 om minnet inte sviker utan vidare utveckling. Konstruktion i stål förutom infästningen av länkarmarna i varann som är aluminium och när dessa korroderar sönder tillräckligt får länkarmen en ganska god fri rörelse = hjulvinklar från helvete som flyttar sig mer eller mindre kontinuerligt. Godset som spelar roll i detta fall är bra mycket tunnare än klippets exempel men samtidigt inte i närheten av samma påfrestning heller. Gick på rostskyddsgarantin så länge den varade. Volvo safety fick såklart ganska tidigt kritik om detta vilket ledde till att dom körde runt på testbana med dessa infästningar helt lösa för att säkerställa att det inte ledde till totalhaveri vilket det alltså inte gör.

Transverse arm mounting är det som är aluminium men bulten låser själva länkarmen så när fästet separeras från gummibussningen kan den bara dundra runt i det utrymmet som blir, visst skulle bulten gå av men det har jag aldrig sett. Ett med naturen är det vid byte av dessa = såga och våld för att få ur dom gamla.

1656453511828.png
 
Last edited:
..eller Bmw's fiasko med Z8 på tal om aluminium där karossen viker sig efter ett potthål eller så :smasha Inte helt trafikfarligt men man kan vara säker på att odugliga konstruktioner kommer och går :)

attachment.php
 
Saab 900 hade också den egenheten att undre bärarmen rostade av på 5-6 år gamla bilar som i övrigt var rostfria…
Toyota Avensis har samma problem. Volvo hade också det problemet på flera modeller.

Men så fort det står ”Tesla” nånstans blir det förstås rubriker. :)
 
Får jag vara motpol? Ja menar jag äger en, väldans ny förvisso, av det där amerikanska märket.

Vad som inte funkar, eller är bristfälligt?
Vad vill du veta GuW? Jag har redan flera intressenter som vill köpa min (tydligen är det, surprise surpriise, nu även lång väntetid hos Tesla. Vem hade kunnat ana) så jag känner inget som helst behov av att övertyga mig själv genom andra.

Jag kan ta ett exempel; Däck. Förvisso inte unikt för märket men. I har de ju valt den vägen så; Det ska vara spöörsjal sulor med ljuddämpande skum och hejsan. Resultat? Ja, givetvis snordyrt. Är det verkligen nödvändigt? Bilfan är redan dyr, så håll då ner driftskostnader! Ok, på tal om just det med driftskostnader, så har iaf jag nåt positivt att säga för just Tesla. För man prackar inte på kunden ett 4-price serviceavtal, för 27000kr, till en elbil! Ja, jag tittar på dig, BMW, det är ju rent lurendrejeri.

Vad har ni för frågor, baserade på uppfattning utifrån läst/hört? shoot!
Skitbra!
Finns realistisk statistik från ägare som kör 130 på motorvägen hur långt de kommer mellan laddningarna?
Jag kör ofta långa sträckor 120-130 motorväg . Är tex nu nere i södra Italien.
Samma fråga i 110 och 90
 
Saab 900 hade också den egenheten att undre bärarmen rostade av på 5-6 år gamla bilar som i övrigt var rostfria…
Toyota Avensis har samma problem. Volvo hade också det problemet på flera modeller.

Men så fort det står ”Tesla” nånstans blir det förstås rubriker. :)

När hade SAAB det problemet?
Jag har haft ett flertal SAAB 900, och på absolut ingen av dom har det varit problem med bärarmarna.

Bärarmsinfästningarna i karossen har rostat bort på ett par, efter 20 år och 30000mil i saltslask, men det är ett väldigt gradvis fel, och ingen jag känner till har överraskats av det på motorvägen.
 
Som jag förstått det av Grufman så har de haft ett antal bilar inne där bussningar har sprängt länkarmen så det är inte bara en enda långmilare.
De skruvar nästan enbart med amerikanska bilar så de är vana vid undermåliga konstruktioner. Till skillnad från många andra bilverkstäder lagar de saker och byter inte bara delar tills det råkar fungera. Det är ganska underhållande att se deras filmer med felsökning av elektronik.
 
När hade SAAB det problemet?
Jag har haft ett flertal SAAB 900, och på absolut ingen av dom har det varit problem med bärarmarna.

Bärarmsinfästningarna i karossen har rostat bort på ett par, efter 20 år och 30000mil i saltslask, men det är ett väldigt gradvis fel, och ingen jag känner till har överraskats av det på motorvägen.

Skulle vara om den senare 900 hade sådana otyg men det har jag förträngt, men precis infästningarna ruttna på den äldre.. även före 30K berornde på geografi. Saab hade ju en något egen nödlösning med sk lagerstöd i aluminium för främre länkarmar och dessa korroderar naturligtvis bort men sällsynt att det gick så långt att det blev någon risk. Främre länkarmarna på 95 rostar det hål på, dock inte blixtsnabbt men förmodligen mest för att dom pressa dit ett litet fågelbad närmast spindelleden så ja.. Lagringar i bakvagnen glappar och/eller kärvar på dom flesta 95, i värsta fall leder det till att en länkarm går av vilket även naturligtvis är känt på Opel med samma typ av bakvagn.

När vi ändå pratar gammalt skrot så korroderar och spricker vänster infästning till styrväxeln på Volvo 940, inget nytt under solen men när dom kom på det byttes det styrväxlar i mängder. Sen var det någon som uppfann en förstärkningsplåt att skruva dit istället och tjäna nog en hacka på det får vi hoppas eftersom det blev en Volvo originaldel.
 
EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.
 
EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.
-"När en sosse är nöjd gråter Sverige. " gammalt djungelordspråk.
(Kunde inte låta bli. :) )
 
Läste att Ford slutat sälja mustang e o alla sålda mustanger måste in o byggas om då Ford använt en Billig huvudkontaktor som kan svetsas ihop med mindre bra följder. Typ cheva Bolt.

Tyvärr vet ingen när Ford kan få tag på en bättre kontaktor. O dessvärre är att ytters få verkstäder har personal som har rätt att meka i högspänning anläggningar.

Så det kan ta Låååååååång tid typ BMW, s byte av egr ventiler som får 2 liters dieseln att brinna.

Toyota o Subaru stoppar försäljningen av sina EV bilar omedelbart o drar tillbaka samtliga sålda då dessa tappar hjulen i skarpa svängar o hårda axelerationer/retardationer.

Spännande..
 
Skitbra!
Finns realistisk statistik från ägare som kör 130 på motorvägen hur långt de kommer mellan laddningarna?
Jag kör ofta långa sträckor 120-130 motorväg . Är tex nu nere i södra Italien.
Samma fråga i 110 och 90
Svårt. Allt inverkar. Är själv en sån som har södra Europa med moms på hastigheten. Hur länge kör jag? Tre timmar, sen behöver jag ta en pisspaus. Hur långt har jag kommit? 35-40mil
 
Hålla med och deras metallplatta tillåter inga genvägar med spaken riktigt. Kommer ihåg när jag provkörde någon röd med mest massa knappar istället, växlade som skit ryckigt o jävligt och klonkade gjorde det bakom örat.. typ. Ägarn mena dock på att det lät bättre när man varva rött (lätt överdrivet) innan växlingarna.

- Jaha sa jag där jag snigla fram, saxa över något farthinder och gunga iväg igen *örn örn örn Örrrn*.

Inget att krypköra med m.a.o. men backen var snäll i.a.f. :glömdet
 

Nytt rekord för Mercedes EQXX - 120 mil på en laddning​

Mercedes Vision EQXX har tidigare klarat 1.008 km på en laddning. Nu har den slagit ett nytt rekord – den 1.202 km långa sträckan från Stuttgart till Silverstone. Därefter fick Formel E stjärnan ta den runt GP-banan för några ärevarv.
Av Carl Södermark
Publicerad 2022-06-27 15:01
ELBILAR ELBILAR
ANNONS

Mercedes EQXX har slagit ett nytt rekord när den tog sig från Stuttgart, Tyskland till Silverstone, England på en laddning. Tidigare slog EQXX ett liknande rekord när den tog sig 1008 km från Stuttgart till Côte d'Azur på en laddning.

Efter Silverstone blev det att ladda upp och därefter bege sig till Goodwood Festival of Speed.
Väl framme i Silverstone möttes Mercedes EQXX upp av Nyck de Vries, nederländaren som kör för Mercedes-EQ Formel E team. Han höll inte tillbaka när han senare fick ta den runt den välkända Grand Prix-banan.
Mer än 1100 km hade bilen avlagt när den anlände till Silverstone, men ändå lyckades de Vries få upp den i toppfarten på 140 km/h. Efter 11 varv runt GP-banan tog laddningen slut och Mercedes EQXX hade då klarat av hela 1202 km.

Resan var tänkt att visa prestanda och förbrukning vid vanlig långdistanskörning.
Snittförbrukningen under resan låg på 8,3 kWh per 100 km, men det framgår inte om det inkluderar varven runt Silverstone. Körningen tog 14 timmar och 30 minuter och snitthastigheten var 83 km/h. Under den tidigare rekordresan till Cassis i södra Frankrike låg snittförbrukningen på 8,7 kWh per 100 km.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top