Elbil eller inte?

Så här ser det ut för mig.

Ja, fasta kostnaden kanske inte skulle påverkas ifall jag börjar ladda elbil. Så den kanske man kan räkna bort. Eller så tvingas jag byta till större säkring, jag vet inte.

Jag kan i alla fall inte byta till mindre säkringar för då kan jag inte starta svarven.
Du ligger väldigt nära mig i förbrukning om vi bortser från solcellerna, min årsförbrukning i kåken är ca 19 000 kWh, plus elbil. Jag har legat kvar med mina 20A huvudsäkringar vilket funkar klockrent. Av bekvämlighet låter jag alltid bilen begära 16A 3-fas vid laddning och sedan fasbelastningsvakten reglera tilldelningen, hade jag t ex de nya (och enligt mig högst idiotiska) rörliga nätavgifterna skulle jag sannolikt begränsa ned max tilldelning till bilen nattetid så att den aldrig tog mer än högsta dagtidbelastning.

Men bara genom att anpassa laddströmmen till bilen tror jag utifrån mina erfarenheter att Du utan vidare Du skulle kunna köra elbil på Din befintliga säkring?
 
Du ligger väldigt nära mig i förbrukning om vi bortser från solcellerna, min årsförbrukning i kåken är ca 19 000 kWh, plus elbil. Jag har legat kvar med mina 20A huvudsäkringar vilket funkar klockrent. Av bekvämlighet låter jag alltid bilen begära 16A 3-fas vid laddning och sedan fasbelastningsvakten reglera tilldelningen, hade jag t ex de nya (och enligt mig högst idiotiska) rörliga nätavgifterna skulle jag sannolikt begränsa ned max tilldelning till bilen nattetid så att den aldrig tog mer än högsta dagtidbelastning.

Men bara genom att anpassa laddströmmen till bilen tror jag utifrån mina erfarenheter att Du utan vidare Du skulle kunna köra elbil på Din befintliga säkring?

Ja, eftersom det kritiska för mig är svarven så räcker det nog och se till att jag inte laddar elbil samtidigt som jag står i verkstan.
 
Trist besked.. Den väntade leveransen av leasingbilen i april, har nu fått datum i augusti. Mineraler, elektronik och även leveranser störs av sviterna från pandemi och nu krig i Ukraina.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Samma med mina i oktober nu mera
 
Det är inte riktigt aktuellt för oss att byta bil än, men jag sitter ändå och kollar utbudet på eventuell framtida privatleasing.
Det slår mej att inte en enda bilhandlare skriver något om elbilar i lager för omgående leverans, eller ens förväntade leveranstider. Vill de måhända knyta till sej kunden innan de avslöjar att bilen kan levereras först om hundra år?

Nån som mellan tummen och pekfingret vet hur länge man skulle få vänta på en elbil om man gick in till en handlare och ville skriva kontrakt?
 
Det är inte riktigt aktuellt för oss att byta bil än, men jag sitter ändå och kollar utbudet på eventuell framtida privatleasing.
Det slår mej att inte en enda bilhandlare skriver något om elbilar i lager för omgående leverans, eller ens förväntade leveranstider. Vill de måhända knyta till sej kunden innan de avslöjar att bilen kan levereras först om hundra år?

Nån som mellan tummen och pekfingret vet hur länge man skulle få vänta på en elbil om man gick in till en handlare och ville skriva kontrakt?
Nääe, leveransproblemen kommer alltid som en händelse efter att kontrakten är skrivna... :va

Jag frågade en bilhandlare om dom hade hemma en Suzuki Jimny med automat, nääerå, men vi fixar upp en direct serru...
Dom har inte lyckats ta hem en enda hittils, inte ens i lättlastbils utförande utan baksäte
 
Det är inte riktigt aktuellt för oss att byta bil än, men jag sitter ändå och kollar utbudet på eventuell framtida privatleasing.
Det slår mej att inte en enda bilhandlare skriver något om elbilar i lager för omgående leverans, eller ens förväntade leveranstider. Vill de måhända knyta till sej kunden innan de avslöjar att bilen kan levereras först om hundra år?

Nån som mellan tummen och pekfingret vet hur länge man skulle få vänta på en elbil om man gick in till en handlare och ville skriva kontrakt?

Kamrater beställde nyss en Audi etron40 som privatleasing.

Leverans mars 2023.

Vill du ha bilen i verkligheten, välj Tesla - så mycket verkar vara tydligt.
 
Det verkar, hittills, bara vara Tesla som kan leverera, men då bara mindre modellerna. Så det är i praktiken två möjliga.
Jag tror Polestar går att få tag på för leverans kvartal 3 (augusti-september). Tyvärr finns det bara en förspecifierad kvar, så åtgången verkar vara rejäl. Volvo har i v f lång leverans på XC40, vet att C40 har gått att få med rimliga leveranstider tidigare i vår… https://www.polestar.com/se/preconfigured-cars/
 
Last edited:
Jag tror Polestar går att få tag på för leverans kvartal 3 (augusti-september). Tyvärr finns det bara en förspecifierad kvar, så åtgången verkar vara rejäl. Volvo har i v f lång leverans på XC40, vet att C40 har gått att få med rimliga leveranstider tidigare i vår… https://www.polestar.com/se/preconfigured-cars/
De skyltar med juli för Polestar om man inte vill välja utrustning.
 
Det är inte riktigt aktuellt för oss att byta bil än, men jag sitter ändå och kollar utbudet på eventuell framtida privatleasing.
Det slår mej att inte en enda bilhandlare skriver något om elbilar i lager för omgående leverans, eller ens förväntade leveranstider. Vill de måhända knyta till sej kunden innan de avslöjar att bilen kan levereras först om hundra år?

Nån som mellan tummen och pekfingret vet hur länge man skulle få vänta på en elbil om man gick in till en handlare och ville skriva kontrakt?

Jag snackade med ”min” handlare för ett par veckor sedan och han sa att Stellantis hade skjutit fram alla inbokade leveranser och det var högst oklart när det skulle komma fler bilar. Man har underleverantörer i både Ryssland och Ukraina som måste ersättas och dessutom är det komponentbrist vilket gör att potentiella nya leverantörer har svårt att comitta till priser och leveranser.
Nu har han ju efter vissa problem levererat en bil till mig och det ligger i hans intresse att jag ska vara nöjd med att ha fått tag på den så man får ta uppgifterna med en nypa salt men det låter inte orimligt.
 
Jag beställde en Stellantis laddhybrid till hustrun i söndags och då sa de sex månaders leveranstid. Den koncernen (All losers combined) säljer väl inte som de skulle önska så förhoppningsvis har de kapacitet att leverera någorlunda raskt.
Eftersom jag sitter i elektronikkomponentbranschen ser jag dagligen problemen och nedstängningarna i olika delar av Kina senaste veckorna har hindrat materialflöden och personalflöden. En så liten pryl som en oscillator innehåller en IC och det gör att man får köer på varje steg. Först ska nån göra substratet som skickas till den som gör kretsen med några komponenter som i sin tur skickas till den som gör oscillatorn.
I alla delsteg har man redan en backlog och man får inte fram råmaterial i tillräcklig grad och personalbristen gör att man inte kan köra för fullt så man får ut en bråkdel av det man skulle vilja. Orderstocken växer och man övergår till att arbeta med allokering, dvs man tilldelar det man får ut till de mest trogna kunderna/de som betalar bäst. Resten blir utan.

Av någon anledning envisas man dessutom med att ha kluster av produktion av olika produkter så att alla producenter av likvärdiga produkter drabbas samtidigt när något händer.
 
C40 är kört nu också. Komponentbrist.
Misstänkte det, båda tillverkas väl i Gent? Först Covid och nu Ukraina, det lär omarbetas en hel del teorier kring leverantörskedjorna inom bilindustrin under de kommande åren...
De skyltar med juli för Polestar om man inte vill välja utrustning.
Jo, bilen börjar bli rätt vanlig på vägarna nu. Tror att det är den framhjulsdrivna modellen som börjar göra avtryck i registreringsstatistik och på våra vägar. Nu vågar väl troligen mer traditionella bilägare som kroknat på drivmedelspriserna beställa på nätet och göra sig omaket att vara hänvisad till 3 utlämningsställen. Det verkar som att just Tesla och Polestar är de som klarar att matcha efterfrågan just nu, hoppas att Kia klarar att få fram sin nya E-Niro som börjar bli en riktig storsäljare för deras ÅF...
 
Misstänkte det, båda tillverkas väl i Gent? Först Covid och nu Ukraina, det lär omarbetas en hel del teorier kring leverantörskedjorna inom bilindustrin under de kommande åren...
Just in time blev ”out of stock”, vilket det i praktiken nästan innebär från början bara mer påtagligt nu.
Jo det är ett kapitalt misstag, genom att spara kronor har man sumpat miljoner..
 
Just in time blev ”out of stock”, vilket det i praktiken nästan innebär från början bara mer påtagligt nu.
Jo det är ett kapitalt misstag, genom att spara kronor har man sumpat miljoner..
Jag kommer ihåg när jag en gång för 2 decennier sedan jobbade på ett gjuteri, och det blev lite strul med produktionen av en motordel till Volvo så deras lager för en vecka eller något sånt tog slut. Det gick motordelar med taxi från slutet på produktionslinjen till Volvo. 40 mil. Många taxi i skytteltrafik var det.
Det var vad det var värt då att inte stoppa produktionen ens en vecka för att hinna ikapp.
 
Jag kommer ihåg när jag en gång för 2 decennier sedan jobbade på ett gjuteri, och det blev lite strul med produktionen av en motordel till Volvo så deras lager för en vecka eller något sånt tog slut. Det gick motordelar med taxi från slutet på produktionslinjen till Volvo. 40 mil. Många taxi i skytteltrafik var det.
Det var vad det var värt då att inte stoppa produktionen ens en vecka för att hinna ikapp.
Tänk dig då vilket massivt värde det innebär att göra som nu, stoppa produktionen.

Jsg vet inte riktigt varför tesla inte kan leverera S och X till länder utöver nordamerikanska marknaden. Vad ”kapacitetsbrist” egentligen grundar sig i, verkar lite oklart. För liten tillverkningsanläggning eller långsam komponentkedja?
 
Tänk dig då vilket massivt värde det innebär att göra som nu, stoppa produktionen.

Jsg vet inte riktigt varför tesla inte kan leverera S och X till länder utöver nordamerikanska marknaden. Vad ”kapacitetsbrist” egentligen grundar sig i, verkar lite oklart. För liten tillverkningsanläggning eller långsam komponentkedja?
Kan det inte vara så enkelt att de har avsevärt högre täckningsbidrag/vinst på de nyare konstruktionerna 3 och Y, så länge de säljer slut på allt de tillverkar kanske det är dit delade komponenter prioriteras?
 
Kan det inte vara så enkelt att de har avsevärt högre täckningsbidrag/vinst på de nyare konstruktionerna 3 och Y, så länge de säljer slut på allt de tillverkar kanske det är dit delade komponenter prioriteras?
Skulle tro utan att ha ”torrt på fötterna” att TB är högre på S och X. Liksom det är högre på en Audi A8 än Audi A4, men antalet kan ju vara en fingervisning till varför man fokuserar mer på de mindre modellerna pga volym. Större fjäder i hatten att säga att man sålt miljoner än hundratusentals bilar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top