Elbil eller inte?

Kilometerskatt har varit uppe i debatten men avskrivits av både tekniska och ekonomiska orsaker varenda gång.

Det är inte ens klart vem eller vilka som fört upp frågan de sista fem-sex gångerna. Gammal skrämselpropaganda som idisslas för att kunna sälja ut de sista ICE-bilarna?

FUD tills motsatsen är bevisad.

Det finns helt enkelt andra och bättre sätt att ta in skatt.

Japp, skatt per fordonsvikt (skattevikt), oavsett bränsle, för bränslena beskattas ju redan separat med upp till 60% av priset.
En tung bil sliter mer på vägarna än en lätt bil

Då skulle inte folk köpa större bil än dom behöver.
Rättvist för alla
 
Japp, skatt per fordonsvikt (skattevikt), oavsett bränsle, för bränslena beskattas ju redan separat med upp till 60% av priset.
En tung bil sliter mer på vägarna än en lätt bil

Då skulle inte folk köpa större bil än dom behöver.
Rättvist för alla
En tung bil som körs mindre än en lätt bil sliter kanske till och med mindre.

Kilometerskatt fast faktor, 20 öre.
Vikt som faktor 2; multipliceras på kilometerskatt.
Fordon under 500kg får faktor2 som 0. Fordon 1500kg faktor2 som 1.
Fordon över 2000kg, faktorn2 som 2.
Allt däremellan tar m fram av den linjära grafen.

En bil på 1500kg, med 1500mil/år; 3000kr

skäligt.

Bilens bränsletörst styrs kostnaden för på *trumvirvel* bränslesidan. Inget mer trams om koldioxidskatt i fordobsskatten.

premierar alltså lätta och snåla fordon. Om man vill åka billigt alltså.

slut, frågor?
 
Det var ju inte särskilt mycket skatt på bensin heller, innan 1974… Så det handlar ju om att använda skatt som styrmedel också. Definitionen av punktskatt.

Annars tjänar staten mer på elbilar, pga momsen.
 
Det var ju inte särskilt mycket skatt på bensin heller, innan 1974… Så det handlar ju om att använda skatt som styrmedel också. Definitionen av punktskatt.

Annars tjänar staten mer på elbilar, pga momsen.
Ovan molnen är himlen blå också.

Problemet ligger ju i denna konstanta omsvängning. Skutan har bara åror på en sida och rodret har rostat fast. Likaså verkar du inte ha några bekymmer med att det är så, varvid diskussionen knappast är föremål för någon ny information.
Det var för att vara tyskt tydlig; precis vad jag opponerade mig emot, att punktskatterna flyttas från det ena till det andra.
 
En tung bil som körs mindre än en lätt bil sliter kanske till och med mindre.

Kilometerskatt fast faktor, 20 öre.
Vikt som faktor 2; multipliceras på kilometerskatt.
Fordon under 500kg får faktor2 som 0. Fordon 1500kg faktor2 som 1.
Fordon över 2000kg, faktorn2 som 2.
Allt däremellan tar m fram av den linjära grafen.

En bil på 1500kg, med 1500mil/år; 3000kr

skäligt.

Bilens bränsletörst styrs kostnaden för på *trumvirvel* bränslesidan. Inget mer trams om koldioxidskatt i fordobsskatten.

premierar alltså lätta och snåla fordon. Om man vill åka billigt alltså.

slut, frågor?

Fast det där blev ju jävligt krångligt, framförallt för att kilometerdelen ska registreras och avläsas på något jävla vis, jag minns som barn när man skulle stämpla kilometerkortet under instrumentbrädan och skicka in och pyssla.
Sedan fuskades det ju en hel del med det också.

Vikt, köp en lätt bil om du vill komma billigt undan, och rörlig del på bränslet.
Fast den rörliga delen/skatten på bränslet bör vara minimal, då det slår hårdast mot dom som bor i glesbyggd och måste pendla långt.
Dom som bor i stan och kör väldigt lite kanske skippar bil om den fasta delen blir högre, eller köper en riktigt liten stadsbil.

Eller så gör vi som kompisen förslog, baserar fordonsskatterna på hur långt från T-centralen man bor.
Han pendlade ett tag 9 mil enkel till jobbet.
 
I takt med att folk skaffar egna solpaneler ökar risken för att politikerna inför kilometerskatt hellre än energiskatt.
Fast väldigt få har ju solceller som räcker till.
Dom flesta säljer en skvätt på dagen (genom mätaren) och köper tillbaka på kvällen/natten (genom mätaren) så nog går det att beskatta till största delen.

Det skulle vara om bilen stod hemma på dagarna och kunde laddas innan strömmen når mätaren som staten skulle bli blåst på lite pengar då, men jag tror dom tar den risken
 
>500 kW så skall det betalas energiskatt. Gränsen höjdes förra året från 255 kW.

Tycker vi ska betala skatt för egenproducerad potatis också.
 
Här är något för den händige! Skulle bli en unik och cool elbil med en fungerande drivlina.
img_0062_1_0.jpg
Givetvis såsom de flesta elbilsprojekt så visade det sig att vara lite för bra för att vara sant... Toroidion lovade revolutionerande 48v motorer och batterier med grym energitäthet! Nu när det blev ett konkursbo av projektet så ser man på bilderna att de har använt likadana batterier som i radiostyrda bilar ... ?
Men motorn verkar lite intressant faktiskt! Den verkar ha alldeles för många kablar?? 12 eller 15fas motor? Skulle vara skitkul att få peta och titta på den.
https://www.konkurssihuutokauppa.fi...kauppa/49394/toroidion-sahkoauton-prototyyppi
 
Fast det där blev ju jävligt krångligt, framförallt för att kilometerdelen ska registreras och avläsas på något jävla vis, jag minns som barn när man skulle stämpla kilometerkortet under instrumentbrädan och skicka in och pyssla.
Sedan fuskades det ju en hel del med det också.

Vikt, köp en lätt bil om du vill komma billigt undan, och rörlig del på bränslet.
Fast den rörliga delen/skatten på bränslet bör vara minimal, då det slår hårdast mot dom som bor i glesbyggd och måste pendla långt.
Dom som bor i stan och kör väldigt lite kanske skippar bil om den fasta delen blir högre, eller köper en riktigt liten stadsbil.

Eller så gör vi som kompisen förslog, baserar fordonsskatterna på hur långt från T-centralen man bor.
Han pendlade ett tag 9 mil enkel till jobbet.
Det är 2022 nu farbrorn. Alla bilar är uppkopplade med tillverkaren. Blir som med bankerna, skyldiga att uppge dina förehavanden till Skatteverket
 
Last edited:
Här är något för den händige! Skulle bli en unik och cool elbil med en fungerande drivlina.
View attachment 470183
Givetvis såsom de flesta elbilsprojekt så visade det sig att vara lite för bra för att vara sant... Toroidion lovade revolutionerande 48v motorer och batterier med grym energitäthet! Nu när det blev ett konkursbo av projektet så ser man på bilderna att de har använt likadana batterier som i radiostyrda bilar ... ?
Men motorn verkar lite intressant faktiskt! Den verkar ha alldeles för många kablar?? 12 eller 15fas motor? Skulle vara skitkul att få peta och titta på den.
https://www.konkurssihuutokauppa.fi...kauppa/49394/toroidion-sahkoauton-prototyyppi

Nåväl batterierna till radiostyrda bilar består också av 18650 celler, precis som i en Tesla, men att köpa dom förpackade sådär leder ju till att man har en jäkla massa separata packar som alla får olika temperatur och laddning.

Och 48V teknik har väl alla andra övergett för länge sedan, det finns väl kvar på mopedbilar?

Jag tror att motorn är flera motorer som dom har våfflat ihop

Bärarmar och annan hjulupphängning såg ut att vara hämtad från en Kina fyrhjuling
 
Vill man ha en motor som bara klarar full effekt en kort stund?

Jag skulle iofs kunna tänka mig en trettiondels sån där motor på framhjulet om jag får ha kvar den riktiga motorn till bakhjulet.

300 hk behöver man ju bara en kort stund… eller tänkte du dig omloppsbana runt jorden? ;)

Men tänk en liten navmotor på framhjulet, 20hk eller så på en stor adventurehoj. Haja framkomlighet på riktigt dåliga underlag och med intelligent motorstyrning och gyron kan man nog få till det med kontrollerade sladdar på skiftande underlag.
 
Haja framkomlighet på riktigt dåliga underlag och med intelligent motorstyrning och gyron kan man nog få till det med kontrollerade sladdar på skiftande underlag.
Fantastiskt, man skulle t.o.m. kunna sitta hemma i TV-soffan och se sitt el-fordon åka TET i realtid. Ursäkta utbrottet, tog en nattmacka och lyckades hitta filmen "The Circle" på 7'an men orkade bara inte titta vidare på dystopin - som i praktiken redan är här, i dagens verklighet.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top