Elbil eller inte?

Ja hybrid var det, som tur är kan man packa ner sladden igen
Min hybrid gör 6 mil på batteri.
Räcker 1-2 dagar för min vardagskörning.
Kör jag längre till kunder, vilket inte hänt på två år, går den över på bensin.
Har varit perfekt och rena sparbössan för mig. :tummenupp
 
2 veckor kvar till elektrifiering av fordonsparken. Eller ja, tillskott snarare. Den ersätter inget än, måste få visa sig värdig först. Första redan blir elddopet med 100+mil i ett svep. Låt oss bedja.

Hur går det med Yngve, BrooklynS? Har den hittat hamn än?


7,5ton/timme på marschöjd. Det är liksom inte bara framdrivning som kostar på. Man ska ha en rejäl mängd varmluft till både trycksättning och för att förhindra att folket inuti inte blir ispinnar fort som tusan. Ibland även för att bränna bort is lite varstans.
Sen ska det till ett ” par kW ” till allt som har med själva styrningen i luften att göra. Kanske spoilers och speed-brakes kunde se ut som skovelhjul och regenerera :hihi

mjä. Tror inte mycket på det för, här är det inte frågan om att det är oönskade förluster i den omfattning som är i en kolvmotor för bilbruk..
Yngve anländer hemmahamn om någon vecka. Kört nästan 600 mil sista månaden, har dessutom gratis laddning tills Yngve anländer så det blev en riktigt bra deal.
 
Ja hybrid var det, som tur är kan man packa ner sladden igen
Du och alla andra som har skaffat Hybridbil.
Fast dom flesta packar aldrig upp den ens.
(ingen laddplats på jobbet, ingen laddplats hemma, och vem fan åker till en laddare för 4 mil i måttlig fart i stan, OM det är varmt ute)

Får du köra på elbilsfanatikernas vägar inne i stan med den åtminstonde?

Parkera gratis?

Eller var det bara för att slippa skatt du köpte en bil med ett 9 volts batteri i skuffen?
 
Jag har kört laddhybrid de senaste fem åren och kommit lite över 15000 mil. Laddar både hemma och på kontoret. Nuvarande bil har snittat 0,28 liter per mil och som längst har jag kommit 591,5 mil mellan två tankningar. Då fick jag i 41 liter bensin. Det tycker jag är rätt så ok för en liten kombi (MB C300e).
 
Jag har kört laddhybrid de senaste fem åren och kommit lite över 15000 mil. Laddar både hemma och på kontoret. Nuvarande bil har snittat 0,28 liter per mil och som längst har jag kommit 591,5 mil mellan två tankningar. Då fick jag i 41 liter bensin. Det tycker jag är rätt så ok för en liten kombi (MB C300e).
Laddar hemma varje natt och klarar mig hemmavid 1-2 dagar på det.
Ligger runt 0,25 på mina 5000 mil nu.
Det kan ju hända att vi inte är representativa men jag gissar att alla som kan laddar så ofta dom kan.
 
Laddar hemma varje natt och klarar mig hemmavid 1-2 dagar på det.
Ligger runt 0,25 på mina 5000 mil nu.
Det kan ju hända att vi inte är representativa men jag gissar att alla som kan laddar så ofta dom kan.
Vi har haft ett knippe laddhybrider på företaget och samtliga laddas när det finns möjlighet till det. Hade jag haft 20% större batteri hade jag antagligen klarat pendlingen helt på el året runt. Då har jag 50 km enkel resa.
Visst hade en ren elbil varit bättre, men de som har ljudisolering kostar mer än 407 kkr som MBn gjorde ny.
 
Du och alla andra som har skaffat Hybridbil.
Fast dom flesta packar aldrig upp den ens.
(ingen laddplats på jobbet, ingen laddplats hemma, och vem fan åker till en laddare för 4 mil i måttlig fart i stan, OM det är varmt ute)

Får du köra på elbilsfanatikernas vägar inne i stan med den åtminstonde?

Parkera gratis?

Eller var det bara för att slippa skatt du köpte en bil med ett 9 volts batteri i skuffen?
Förmånsvärdet, samt indirekt, gränsen vad det får kosta enligt arbetsgivarens policy.

Skiljer 1000kr fmv per månad på motsvarande diesel, trots att den är någon 100k billigare. Så 18000 i handen för att åka runt med batteri, tack men ändå konstigt.

Galet hur man leker med skattebetalarnas pengar.
 
Min hybrid gör 6 mil på batteri.
Räcker 1-2 dagar för min vardagskörning.
Kör jag längre till kunder, vilket inte hänt på två år, går den över på bensin.
Har varit perfekt och rena sparbössan för mig. :tummenupp
Oj det var långt.
Jag tror det var ganska exakt 40km för mig i 90-100km/h utan stopp
 
Vi har haft ett knippe laddhybrider på företaget och samtliga laddas när det finns möjlighet till det. Hade jag haft 20% större batteri hade jag antagligen klarat pendlingen helt på el året runt. Då har jag 50 km enkel resa.
Visst hade en ren elbil varit bättre, men de som har ljudisolering kostar mer än 407 kkr som MBn gjorde ny.
Ja, hade det funnits en billig helel med 8-10 mild räckvidd hade jag nog köpt den som första bil.
Sedan kombinerat med tåg/hyrbil för kundresor.

Jämfört med min tidigare BMW 520d har både jag och företaget sparat gott om pengar.

Helel kändes inte som ett alternativ då jag valde heller.
Idag? Absolut!
 
Oj det var långt.
Jag tror det var ganska exakt 40km för mig i 90-100km/h utan stopp
62km är optimalt enligt datorn.
Har själv mätt upp 61km...på sommaren... med allt avslaget.
Har lite över 1 mil 70-väg till kontoret så ganska optimalt. ?
 
Du och alla andra som har skaffat Hybridbil.
Fast dom flesta packar aldrig upp den ens.
(ingen laddplats på jobbet, ingen laddplats hemma, och vem fan åker till en laddare för 4 mil i måttlig fart i stan, OM det är varmt ute)

Får du köra på elbilsfanatikernas vägar inne i stan med den åtminstonde?

Parkera gratis?

Eller var det bara för att slippa skatt du köpte en bil med ett 9 volts batteri i skuffen?
Jag har en -20 laddhybrid som i normalfallet kommer snudd på 60km på full laddning sommartid, inkl ac och normal hastighet.
Vinter o kallt så räcker det till dryga 30km, tillräckligt hemma.
Den laddar jag hemma så fort jag parkerat.
Köpte laddbox första dagen vi hade bilen.
I princip all körning i veckorna och de flesta helger görs på el, med avtal som ger en kostnad på knappt 3:- / mil.
På långfärd går den i hybridmode, låg soppaförbrukning, ca 25l på 65 mils körning så här års, lägre på sommaren.
Alltid i normalfart dvs skylt + lite och mycket prylar o hundar i bilen.
Varför man skulle köpa en laddhybrid om man inte kan ladda den förstår jag inte, man får mycket bränsle för merkostnaden från en vanlig ICE av samma modell.
 
En polare köpte nyss en Merca laddhybrid. SUV med dieselmotor och +300 häst (Jag har inte koll på vad modellen heter). Men den kör han på bara el mellan Uppsala/Stockholm enkel väg utan större problem. Så den verkar ha kapacitet. Billig var den dock inte...

Annars gör man som BMW. Alla deras dieslar idag har flera vanliga batterier som låter startmotorn gå på 48V DC. Det gör att den klassas som mildhybrid och slipper undan bonus malus... De går inte på el alls. Bara startmotorn och det är inte 12V eller 24V system. Bara ett spel för att slippa sjuka politiska straffåtgärder.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Du och alla andra som har skaffat Hybridbil.
Fast dom flesta packar aldrig upp den ens.
(ingen laddplats på jobbet, ingen laddplats hemma, och vem fan åker till en laddare för 4 mil i måttlig fart i stan, OM det är varmt ute)

Får du köra på elbilsfanatikernas vägar inne i stan med den åtminstonde?

Parkera gratis?

Eller var det bara för att slippa skatt du köpte en bil med ett 9 volts batteri i skuffen?

Tror dock de flesta som köper en laddhybrid installerar en laddare hemma vi har laddare på jobbet också och de som har bytt till laddhybrider har satt in laddare hemma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tror dock de flesta som köper en laddhybrid installerar en laddare hemma vi har laddare på jobbet också och de som har bytt till laddhybrider har satt in laddare hemma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De flesta bor i lägenhet och har inte möjligthet att smälla upp en laddbox hursomhelst
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top