Elbil eller inte?

De flesta bor i lägenhet och har inte möjligthet att smälla upp en laddbox hursomhelst

Bor man i lägenhet får man väl anta att de bor någorlunda nära en mack med laddare och inte behöver ha en hemma heller. Frågan handlade om att folk köper laddhybrider och sen aldrig ens packar upp kabeln och kör enbart på bensin ändå. Men den siste idioten är väl inte född än så man blir ju inte förvånad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bor man i lägenhet får man väl anta att de bor någorlunda nära en mack med laddare och inte behöver ha en hemma heller. Frågan handlade om att folk köper laddhybrider och sen aldrig ens packar upp kabeln och kör enbart på bensin ändå. Men den siste idioten är väl inte född än så man blir ju inte förvånad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter absolut inte ovanligt att folk aldrig laddar sin hybrid. Det finns ju ekonomiska incitament att köpa en hybrid.
 
Det låter absolut inte ovanligt att folk aldrig laddar sin hybrid. Det finns ju ekonomiska incitament att köpa en hybrid.

Ja att köpa en bil som kostar mycket mer än en standard bensinare i samma utförande för att sen få ett avdrag som inte är i närheten låter ju riktigt ekonomiskt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja att köpa en bil som kostar mycket mer än en standard bensinare i samma utförande för att sen få ett avdrag som inte är i närheten låter ju riktigt ekonomiskt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förmånsvärdet handlar det om såklart. Bilen betalar arbetsgivaren.
 
Alla har ju inte firmabil då


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du hävdar att de flesta installerar laddare hemma. Jag menar att det är svårt för de som bor i lägenhet. De flesta bor i lägenhet. Ditt påstående är orimligt.

Du byter då argument och säger att de flesta i lägenhet laddar på macken. Det ser jag som ytterst osannolikt.

Jag hävdar att det finns ekonomiska incitament, bonusar, lägre skatt och förmånsvärde som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa hybrid även om man aldrig laddar den. Ditt svar är att alla inte har firmabil. Ingen har påstått det heller men tjänstebilar står för en stor del av nybilsförsäljningen.

Fortsätter du hävda att alla som kör hybrider laddar dem eller backar du från det? Jag ser ett klassiskt case där någon hasplar ur sig ett felaktigt påstående, blir synad, för att sedan försvara det in absurdum. Ditt påstående var ogenomtänkt och felaktigt.
 
Du hävdar att de flesta installerar laddare hemma. Jag menar att det är svårt för de som bor i lägenhet. De flesta bor i lägenhet. Ditt påstående är orimligt.

Du byter då argument och säger att de flesta i lägenhet laddar på macken. Det ser jag som ytterst osannolikt.

Jag hävdar att det finns ekonomiska incitament, bonusar, lägre skatt och förmånsvärde som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa hybrid även om man aldrig laddar den. Ditt svar är att alla inte har firmabil. Ingen har påstått det heller men tjänstebilar står för en stor del av nybilsförsäljningen.

Fortsätter du hävda att alla som kör hybrider laddar dem eller backar du från det? Jag ser ett klassiskt case där någon hasplar ur sig ett felaktigt påstående, blir synad, för att sedan försvara det in absurdum. Ditt påstående var ogenomtänkt och felaktigt.

Du kan hävda precis vad du vill. De jag känner som har laddhybrid via firman har laddare hemma. De andra kollegorna som har privata laddhybrider har laddare hemma. De som bor på gatan hemma med laddhybrider har alla laddare hemma. Att det var på grund av förmånsvärdet och att företaget betalar bilen var ditt påstående och stämmer inte in på privatpersoner som inte kan ta bilen på företaget.
Då är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en laddhybrid istället för en vanlig bensinare då priset vid inköp är mycket högre än du får i miljöbonus. Du får Max 45k och som minst runt 10 i bonus för en laddhybrid och när priset är över 100k mer från början får inte jag ihop det ekonomiska i alla fall. Men det är min åsikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du kan hävda precis vad du vill. De jag känner som har laddhybrid via firman har laddare hemma. De andra kollegorna som har privata laddhybrider har laddare hemma. De som bor på gatan hemma med laddhybrider har alla laddare hemma. Att det var på grund av förmånsvärdet och att företaget betalar bilen var ditt påstående och stämmer inte in på privatpersoner som inte kan ta bilen på företaget.
Då är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en laddhybrid istället för en vanlig bensinare då priset vid inköp är mycket högre än du får i miljöbonus. Du får Max 45k och som minst runt 10 i bonus för en laddhybrid och när priset är över 100k mer från början får inte jag ihop det ekonomiska i alla fall. Men det är min åsikt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snyggt fokusskifte, igen. Vad de du känner gör är allt annat än relevant.

Jag noterar i vart fall att du backar från att ingen som köper hybrid struntar i att ladda den och att de som inte kan ladda hemma åker till macken och laddar sina 4-6 mil.
 
Snyggt fokusskifte, igen. Vad de du känner gör är allt annat än relevant.

Jag noterar i vart fall att du backar från att ingen som köper hybrid struntar i att ladda den och att de som inte kan ladda hemma åker till macken och laddar sina 4-6 mil.

Fokuset ligger fortfarande på samma ställe, att DE FLESTA laddar sina laddhybrider och att idén att köpa en annars är bortkastad. Köpa en elhybrid är en bättre lösning för de som inte har möjlighet att ladda hemma. Att de som bor i lägenhet inte kan installera en laddare är ju ganska självklart då de inte äger parkeringen de står på heller har aldrig påstått att ingen som köper laddhybrid aldrig laddat den, menar bara att det är totalt bortkastade pengar att köpa en dyrare bil för att sedan få tillbaka bråkdelen av pengarna. Men som sagt det är bara min åsikt. Kommer dessvärre inte ändra mig hur mycket du än önskar det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag hävdar (efter att ha pratat med folk som jobbar inom bilbranchen) att väldigt många laddar sin hybridbil några gånger i början, sedan skiter dom i det och kör den som ICE bil.
(det går att se med diagnosverktyget hur ofta dom laddas)

Batteriet är ju laddat av ICE nästa gång dom ska ha bilen och dom kan rulla sakta och ljudlöst förbi grannarna ändå och känna sig lite bättre.

Vi kan ju höra med Mackan om ett år eller så
 
Vore intressant om det fanns riktig statistik på hur många med ladd-hybrid som faktiskt laddar?

Jag är nog inne på att de flesta faktiskt laddar ganska regelbundet.
Helt subjektivt och utan något som backar upp det.

De flesta jag känner med ladd-hybrid laddar varje dag/natt.

Jag känner också några som, precis som Tegel är inne på, har ladd-hybrid pga att företaget tjänat på det även utan laddning.
Någon jag känner som jobbar som resande säljare har fått ladd-hybrid pga att företaget vill signalera sin "hållbarhet".
Personen laddar inte hemma då det blir kontraproduktivt rent privatekonomiska.
 
Fokuset ligger fortfarande på samma ställe, att DE FLESTA laddar sina laddhybrider och att idén att köpa en annars är bortkastad. Köpa en elhybrid är en bättre lösning för de som inte har möjlighet att ladda hemma. Att de som bor i lägenhet inte kan installera en laddare är ju ganska självklart då de inte äger parkeringen de står på heller har aldrig påstått att ingen som köper laddhybrid aldrig laddat den, menar bara att det är totalt bortkastade pengar att köpa en dyrare bil för att sedan få tillbaka bråkdelen av pengarna. Men som sagt det är bara min åsikt. Kommer dessvärre inte ändra mig hur mycket du än önskar det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra att du backar från att alla laddar sina hybrider.
Bra att du backar från att de flesta skaffar laddbox hemma då de flesta bor i lägenhet.
Bra att du inser att tjänstebilsmarknaden(40% av nyförsäljningen) har ekonomiska incitament för bilanvändaren att köra hybrid.

Det som finns kvar är ditt helt nya efterhandskonstruerade påstående att de flesta laddar sina hybrider, baserat på din bekantskapskrets. Det kan vara sant att mer än hälften laddar dem, kanske inte. Finns ingen data att tillgå vad jag känner till. Ditt ursprungspåstående, som du nu backat från, var detta, där du gissar att endast den siste idioten struntar i laddning.
Frågan handlade om att folk köper laddhybrider och sen aldrig ens packar upp kabeln och kör enbart på bensin ändå. Men den siste idioten är väl inte född än så man blir ju inte förvånad
 
Jag hävdar (efter att ha pratat med folk som jobbar inom bilbranchen) att väldigt många laddar sin hybridbil några gånger i början, sedan skiter dom i det och kör den som ICE bil.
(det går att se med diagnosverktyget hur ofta dom laddas)

Batteriet är ju laddat av ICE nästa gång dom ska ha bilen och dom kan rulla sakta och ljudlöst förbi grannarna ändå och känna sig lite bättre.

Vi kan ju höra med Mackan om ett år eller så
Min bil, KIA Optima, laddar inte batteriet via ICE.
Hur många av de vanliga ladd-hybriderna gör det?

Har inte tänkt på att det loggas när man laddar men det gör det förstås.
Då finns ju statistik.
Är ju inte heeelt omöjligt att det inte redovisas just för att det skulle visa att bilarna köps för subventionerna och inte eldriften...
 
"
Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil. Den uppgiften kommer från Alex Gruzen, vd på laddföretaget Witricity, som hänvisar till en intern undersökning som en biltillverkare har gjort. Vilken biltillverkare det gäller vill han inte avslöja för nyhetssajten Vox så vi kan inte bekräfta att den siffran faktiskt sämmer.

Men det finns en del andra bevis för att bilägare som kör en laddhybrid ofta struntar i att ladda sin bil."
 
Min bil, KIA Optima, laddar inte batteriet via ICE.
Hur många av de vanliga ladd-hybriderna gör det?

Har inte tänkt på att det loggas när man laddar men det gör det förstås.
Då finns ju statistik.
Är ju inte heeelt omöjligt att det inte redovisas just för att det skulle visa att bilarna köps för subventionerna och inte eldriften...
De hybriderna jag kört har laddats via ICE och bromsregenerering.
 
"
Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil. Den uppgiften kommer från Alex Gruzen, vd på laddföretaget Witricity, som hänvisar till en intern undersökning som en biltillverkare har gjort. Vilken biltillverkare det gäller vill han inte avslöja för nyhetssajten Vox så vi kan inte bekräfta att den siffran faktiskt sämmer.

Men det finns en del andra bevis för att bilägare som kör en laddhybrid ofta struntar i att ladda sin bil."
Timmy, enligt den källan faller även ditt nya efterhandskonstruerade påstående. Inte många rätt idag.

Kom igen nu, fortsätt försvara in absurdum.
 
Min bil, KIA Optima, laddar inte batteriet via ICE.
Hur många av de vanliga ladd-hybriderna gör det?

Har inte tänkt på att det loggas när man laddar men det gör det förstås.
Då finns ju statistik.
Är ju inte heeelt omöjligt att det inte redovisas just för att det skulle visa att bilarna köps för subventionerna och inte eldriften...

Så när ditt batteri är tomt så är det tomt tills du sladdar i mer ström?
Dom allra flesta regenererar ju ström till batteriet kontinuerligt vid motorbroms även när dom kör på bensin, så då laddar man ju via ICE

Ingen biltillverkare kommer att släppa statistiken, då det direkt skulle innebära döden för laddhybriderna om siffrorna kom ut, alla bidrag/skattelättnader skulle försvinna och det skulle inte längre vara förmånligt som tjänstebil
 
Bra att du backar från att alla laddar sina hybrider.
Bra att du backar från att de flesta skaffar laddbox hemma då de flesta bor i lägenhet.
Bra att du inser att tjänstebilsmarknaden(40% av nyförsäljningen) har ekonomiska incitament för bilanvändaren att köra hybrid.

Det som finns kvar är ditt helt nya efterhandskonstruerade påstående att de flesta laddar sina hybrider, baserat på din bekantskapskrets. Det kan vara sant att mer än hälften laddar dem, kanske inte. Finns ingen data att tillgå vad jag känner till. Ditt ursprungspåstående, som du nu backat från, var detta, där du gissar att endast den siste idioten struntar i laddning.

Kan fortfarande inte se vart jag påstått att ingen som köpt laddhybrid låtit bli att ladda den?
Att det är ekonomiskt för de med tjänstebil är det du som tjatar om, precis som du hakat upp dig på att folk i lägenhet inte kan ha laddare hemma(vilket är självklart)
Och som du skriver att 40% är tjänstebilar så torde det ju vara 60% privatägda och då är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en laddhybrid om man inte tänkt utnyttja det till att spara in på kostnaden för drivmedel
Du kommer tyvärr inte får rätt och ditt sätt att argumentera och försöken till att ändra mitt första påstående går tyvärr också i stöpet. Hoppas du kan släppa detta och få en skön lördag ändå


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Så när ditt batteri är tomt så är det tomt tills du sladdar i mer ström?
Dom allra flesta regenererar ju ström till batteriet kontinuerligt vid motorbroms även när dom kör på bensin, så då laddar man ju via ICE

Ingen biltillverkare kommer att släppa statistiken, då det direkt skulle innebära döden för laddhybriderna om siffrorna kom ut, alla bidrag/skattelättnader skulle försvinna och det skulle inte längre vara förmånligt som tjänstebil
Precis, den behåller ungefär den nivå som finns i batteriet om man kör ICE.
Så man får "lära sig" att slå på ICE om man ska långt för när batteriet är slut så förlorar man 70-nånting hästar.
Vilket inte är jättekul om man har 20+ landsvägsmil kvar.

Är de verkligen de flesta?
KIA säljer ju flest, över 50% av topp 10 ladd-hybrider 2021, och jag tror ingen av dem regenererar (kan ha fel).
Försäljning enligt denna lista:

Låter ganska troligt.
 
Jag hävdar (efter att ha pratat med folk som jobbar inom bilbranchen) att väldigt många laddar sin hybridbil några gånger i början, sedan skiter dom i det och kör den som ICE bil.
(det går att se med diagnosverktyget hur ofta dom laddas)

Batteriet är ju laddat av ICE nästa gång dom ska ha bilen och dom kan rulla sakta och ljudlöst förbi grannarna ändå och känna sig lite bättre.

Vi kan ju höra med Mackan om ett år eller så
Batteriet laddas inte mer än minimalt om du kör som vanligt på bensin.
En enda gång har jag sett att regenereringen laddad så mycket så att jag fick 1km på mätaren. Nedför E4-backen väster om Jönköping, med släp efter.
Men det finns ett läge där bilen laddar batteriet under körning, men använder man det istället för att ladda med sladd är man korkad. Soppaförbrukningen går ju upp en hel del.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top