Elbil eller inte?

 
Coolt! Den där ger rejält med "vill ha" känsla
 
Den där kommer jag ihåg från nånstans.
 
Det verkar inte gå att få tag på en Maxus med 9 platser så den avfärdade jag direkt och en MB med OK räckvidd är som sagt rätt dyr. Nu finns det ju då Opel, Citroen, Peugot, Toyota och snart Fiat som alternativ men alla dessa är ju samma bil så konkurrensen är ju fortfarande minimal. Jag fick överlägset bäst pris på Opel så då blev det den.
Jag tyckte Nissan E-NV såg vettig ut när jag tittade på den för några år sedan, jag väntade bara på att den skulle få längre räckvidd, vilket den aldrig fick.

Maxus har jag aldrig sett i verkligheten, men avfärdade den som väldigt kinesisk på youtube videosarna, och MB... Ja, priset.
(dessutom snabbladdar väl inte Maxus något vidare tror jag att jag har sett, men jag hade redan avfärdat den så jag forskade inte vidare i det.)

Ska bli kul att höra vad du tycker om Opeln, 1000kg på kulan är ju ett jätteplus, även om det dödar räckvidden, den klarar ju dom korta släpvagnsturerna till återbinning och så
 
Det fanns i USA en Ford Ranger pickis som var en liknande konvertering med väldigt kort räckvidd, en sån skulle jag gärna ha med moderna batterier.
 
Det fanns i USA en Ford Ranger pickis som var en liknande konvertering med väldigt kort räckvidd, en sån skulle jag gärna ha med moderna batterier.
Det finns ju mängder med plats att utöka kapaciteten med. Nu är ju dessutom 12v litiumbatterier hyggligt överkomligt med
 
Lägg pengarna på höjd skrotpremie, och gör helst premien stegvis höjd desto sämre miljöklass bilarna ha så försvinner de sämsta bilarna från vägarna. Och från skogen.
Det bästa för miljön måste väl ändå vara om det inte tillverkas så många nya bilar?

Själv fick jag min första Greta-bil denna vecka, verkar inte alls vettigt, fiasko rent av.

Finns ingenstans att ladda i Stockholm och om det finns är det dyrt. Siktar på att aldrig mer packa upp den där ovärdiga kabeln.

Tänk vad mycket vi får lida pga denna trend att oroa sig. Psykisk ohälsa är verkligen ett problem.
 
Det bästa för miljön måste väl ändå vara om det inte tillverkas så många nya bilar?
Slutförbrukning ftw. Hur många mil motsvarar tillverkningskostnaden på en ny "miljövänlig" bil jämfört med om du istället väljer att slutförbruka en befintlig redan tillverkad bil? Du kan nog köra ganska många mil med den gamla bilen, tankad med fossila bränslen, innan du ens kommit upp i tillverkningskostnaden (miljömässigt) för en flång ny bil. Framförallt om det rör sig om en elbil. Sen ska den nytillverkade bilen gå långt nog till en lägre miljökostnad innan det lönar sig jämfört med att istället köra vidare med den gamla fossilbilen. Hur många batteribyten krävs sen innan du kommit upp i rätt antal mil? Vad blir slutkalkylen? Konsumerism är den största miljöboven.
 
Slutförbrukning ftw. Hur många mil motsvarar tillverkningskostnaden på en ny "miljövänlig" bil jämfört med om du istället väljer att slutförbruka en befintlig redan tillverkad bil? Du kan nog köra ganska många mil med den gamla bilen, tankad med fossila bränslen, innan du ens kommit upp i tillverkningskostnaden (miljömässigt) för en flång ny bil. Framförallt om det rör sig om en elbil. Sen ska den nytillverkade bilen gå långt nog till en lägre miljökostnad innan det lönar sig jämfört med att istället köra vidare med den gamla fossilbilen. Hur många batteribyten krävs sen innan du kommit upp i rätt antal mil? Vad blir slutkalkylen? Konsumerism är den största miljöboven.
Tror att behovsstegen lik förb. talar för att nya bilar behövs. Annars kan msn inte ersätta det slutförbrukade..
 
Slutförbrukning ftw. Hur många mil motsvarar tillverkningskostnaden på en ny "miljövänlig" bil jämfört med om du istället väljer att slutförbruka en befintlig redan tillverkad bil? Du kan nog köra ganska många mil med den gamla bilen, tankad med fossila bränslen, innan du ens kommit upp i tillverkningskostnaden (miljömässigt) för en flång ny bil. Framförallt om det rör sig om en elbil. Sen ska den nytillverkade bilen gå långt nog till en lägre miljökostnad innan det lönar sig jämfört med att istället köra vidare med den gamla fossilbilen. Hur många batteribyten krävs sen innan du kommit upp i rätt antal mil? Vad blir slutkalkylen? Konsumerism är den största miljöboven.
Enig.
Någon sade att den med äldst bil i grannskapet har bäst miljösamvete.
Jag är helt säker på att det stämmer.
Bara att tillverka ett par nya 245 däck lär konsumera mer energi än ett års körande med en 240
 
Enig.
Någon sade att den med äldst bil i grannskapet har bäst miljösamvete.
Jag är helt säker på att det stämmer.
Bara att tillverka ett par nya 245 däck lär konsumera mer energi än ett års körande med en 240
Nja, den som kör minst ligger nog bäst till i de flesta fall oavsett ålder på bilen. Eller den som har äldst cykel och klarar sig utan bil.

Att sälja en gammal bil vidare till någon som behöver en bil och kommer fortsätta hålla den vid liv men inte köra några längre sträckor borde vara bra. De som behöver köra mycket ska ha de nyaste bilarna och de som kör lite de äldsta. Och självklart ska alla bilar brukas så länge som möjligt och så lite som möjligt.
 
Jag tyckte Nissan E-NV såg vettig ut när jag tittade på den för några år sedan, jag väntade bara på att den skulle få längre räckvidd, vilket den aldrig fick.

Ska bli kul att höra vad du tycker om Opeln, 1000kg på kulan är ju ett jätteplus, även om det dödar räckvidden, den klarar ju dom korta släpvagnsturerna till återbinning och så
Jag provkörde en E-NV när den kom ut och drivlinan var OK men resten av bilen var väldigt basic med mycket buller och kass komfort. Den kändes extremt billig och omodern till och med för att vara en skåpbil helt enkelt. Och räckvidden kom som sagt aldrig.
De försöker fortfarande sälja den med "stora" batteriet på 40kWh och "snabbladdning" via CHAdeMO men det kan väl ingen nappa på längre???

Återkommer med en onyanserad bild av att leva med Zafiran vartefter.
 
Smålog lite när Aktuellt igår hade ett inslag om Volvo Cars framtidsutsikter, apropå den nya batterifabriken i samarbete med Northvolt. Av alla tänkbara experter hade de bjudit in den gamle avdankade motorjournalisten Robert Collin för att kommentera. Nog för att Volvo Cars är en relativt liten spelare som har en rejäl utmaning om de skall ge sig in i toppstriden bland de stora, men i Collins "analys" var det enda som blev tydligt att han forfarande osar av bitterhet över att Volvo lade ner 240:n och inte längre tillverkar "folkbilar". ?
 
Så Volvo tillverkar inte bilar till folk? det förklarar det apliknande beteendet Volvo förare har i trafiken?
 
Så Volvo tillverkar inte bilar till folk? det förklarar det apliknande beteendet Volvo förare har i trafiken?
De flesta nya Volvobilar framförs väl idag av tjänstemän och dessa tror jag inte räknas till "folk" i Collins värld. Tror snarare han vill att bilarna skall göra skäl för namnet "sossecontainer" som användes förr. Nu är ju bilarna dessutom fullproppade med elfönsterhissar och andra lyxartiklar som sänder fel signaler. Eller "lull-lull" som Christer Glenning skulle uttryckt det. Nej en el-trabant till folket är vad Collin troligen vill ha.
 
De flesta nya Volvobilar framförs väl idag av tjänstemän och dessa tror jag inte räknas till "folk" i Collins värld. Tror snarare han vill att bilarna skall göra skäl för namnet "sossecontainer" som användes förr. Nu är ju bilarna dessutom fullproppade med elfönsterhissar och andra lyxartiklar som sänder fel signaler. Eller "lull-lull" som Christer Glenning skulle uttryckt det. Nej en el-trabant till folket är vad Collin troligen vill ha.
Jo resonemanget collin har får ju tankar att vandra mot den perfekta kommunist bilen, dock var Volvo 240 en jäkligt bra bil om än törstig.
 
Kommer Volvo att ha en el-kombi värd namnet i framtiden.
D v s lastutrymme som en V70/90 och stort hål att lasta igenom.
Jag såg en skiss på Volvo Embla och den verkade ha ett brevinkast där bak.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top